Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparatie, aanpassen, bewerken, reinigen van rijtuigen en wagons

Lima DDM-1 Panda: opknappen/pimpen

(1/2) > >>

Ponytail:
L.S.,
Na lang twijfelen de stap genomen: een echt "opknappertje" van de Lima DDM-1 Panda op MP gekocht. Wellicht heeft U meegeboden.... Wel de set komt in mijn richting.
En dan begint ook de onvermijdelijke zoektocht naar onderdelen.

Allereerst ontbreken er 2 draaistellen van een tussenbak. Zijn er wellicht leden hier die er nog een paar van hebben rondslingeren in hun onderdelenbak. Of zijn er goed gelijkende vervangers? Ik heb nog een stel sloopwagons van Jouef (blauwe NEM-rijtuigen ofzoiets) staan en die hun draaistellen lijken wel wat op de DDM-draaiertjes. Wel wat, niet helemaal... Morgen kan ze pas echt vergelijken.
Ik hoor graag van U als U denkt mij te kunnen helpen. Enne.... voor niks gaat alleen de zon op!

Uiteraard zijn de draadjes over deze set ook geraadpleegd. Daarbij viel op dat de raamrubbers vrijwel steeds met een (Edding-) stift zwart gemaakt worden. Waarom heeft een stift de voorkeur t.o.v. verf? Wellicht het verwerkingsgemak?

Komende tijd wil ik in dit draadje mijn ervaringen met U delen. Met plaatjes, veel plaatjes

Alvast dank voor de antwoorden vooraf.

mvg.
Willem E.

PS: draadje ook bij de buren gestart

Ponytail:
De set is binnengekomen.
In basis ziet-ie er redelijk goed uit, slechts enkele lichte beschadigingen/slijtageplekken (raamranden).


Helaas wordt het aantal te vinden onderdelen nog wat groter: 3 koppelinghouders, 3 draaistellen (er zat 1 onjuiste onder) zijn de grootste.
12 januari zal ik best een lijstje hebben voor de Lima-man. Dat wordt dan ook mijn eerste Houten... :P

Maar als er bij jullie nog wat DDM-onderdelen rondslingeren.. O:-D

Om te beginnen zijn de rijtuigen uit elkaar gehaald en hebben de grote onderdelen een wasbeurt gekregen in een lauw badje met gewoon afwasmiddel. Niet dat zo heel vies waren, maar toch frissen ze ervan op.
Na het bad de ergste druppels afgedept en een een nachtje 'aan de lucht' laten drogen.


En zo zien de raamranden eruit, of eigenlijk zien er niet uit, gewoon kaal.


Met de veel geroemde viltstift-methode ziet ze er nu veel beter uit.


Omdat er ook kop- en sluitverlichting in komt zijn de rode achterlichten uitgeboord op 2.1 mm. Een rood staafledje past er precies in.


De detailonderdeeltjes zijn binnengekomen en al gedeeltelijk aangebracht: 45 luchtroosters.
Da's pas echt een verbetering!


De oplettende lezer zal nu denken: 45 roosters? Dah-kannie! Dat klopt niet!
Nou dat klopt: er ontbreekt er 1..
Net als nog steeds de draaistellen en de koppelingsbomen.

Mvg.
Willem E.

rthuinte:

--- Citaat van: Ponytail op  6 januari 2013, 00:49:05 ---Omdat er ook kop- en sluitverlichting in komt zijn de rode achterlichten uitgeboord op 2.1 mm. Een rood staafledje past er precies in.

De detailonderdeeltjes zijn binnengekomen en al gedeeltelijk aangebracht: 45 luchtroosters.

--- Einde van citaat ---

Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ik heb 2 treinen (een Rivarossi en een M?rklin) die ik beide wat zou verbeteren. Vooral de verlichting van beide treinen vind ik een beetje tegenvallen. Ik neem aan dat je door de kop- en sluitverlichting (en eigenlijk ook voor eventuele binnenverlichting van een wagon) ook een extra sleper onder de desbetreffende wagon nodig hebt voor de stroomtoevoer. Is er een speciale print die er voor zorgt dat de verlichting met de rijrichting omspringt ??

Ik zag dat je speciale detailonderdeeltjes liet binnenkomen. Is hier een speciale winkel voor?? Bij de Rivarossi heb ik wat problemen met het rijden over de wissels en door bochten. Wellicht dat ik bij zo'n winkel nog handige onderdelen kan vinden om het rijgedrag te verbeteren (heb er al een veranderde sleper ondergezet, maar wil hier niet te ver over uitwijden in jouw topic).

Pierre:
Goed bezig Willem! Mooie vebeteringen aangebracht aan dit treinstel. :)

Rick:
Wat een paar strepen met een stift een trein al doen op knappen. Netjes gedaan.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie