Modelbaanbouw voor de liefhebber > Bedrading modelbaan

Digitaal voorbereid

(1/2) > >>

Wim Corduwener:
Zoals valt te lezen op Baanbouw Wilmse wil ik, na een verbazend korte planning, gaan nadenken over de onderliggende bedrading.
Op dit moment ben ik analoog bezig en denk ik eraan om een soort van ringleidingen aan te leggen voor de rijstroom, de verlichting en meer van dat soort toepassingen.

Mijn vraag: met welke punten zou ik nu al rekening kunnen houden als ik (ooit) wil overstappen van analoog naar digitaal, zodat mijn baan nu al digitaal is voorbereid?

• Ik weet niet of dat ècht handig is, maar ik ga gebruik maken van losse railsegmenten die niet met raillassen aan elkaar zijn gekoppeld, maar onder tafel zijn doorgesoldeerd. Op die manier kan ik delen van de baan eventueel stroomloos maken ?n ik kan makkelijker later aanpassingen in het baanplan maken, zonder al teveel sloopwerk.

iTom:
Wim,

volgens mij kan je in jouw geval later de boel gaan digitaliseren.
Je gaat dan gebruik maken van de zogenaamde stroomdetectie, bij 3 rail maakt men over het algemaan gebruik van massa-detectie.
Nu ben ik een 3 railer en daarom niet helemaal thuis in stroomdetectie.
Martin (Hookies) zal daar meer over kunnen vertellen, die rijdt N en dat is ook 2 spoor gelijkstroom.

Je kan je ook hier een beetje inlezen KLIK VOOR STROOMDETECTIE

Het lijkt mij dan echter nu wel handig om je goed voor te bereiden en persoonlijk zou ik nu dan ook al de benodigde blokken en melders aanleggen.
Dat had ik tenminste ook al met mijn 3 rail systeem gedaan terwijl ik er toen van overtuigd was digitaal te gaan rijden maar analoog te schakelen en te beveiligen.
Nu gebruik ik de PC als verkeersleider die met I-train of Koploper (vind ik ingewikkeld) mijn 5 treinen over mijn baantje dirigeren zonder dat er botsingen zijn.

Wim Corduwener:
Bedankt voor je info Tom.
Het is dus w?l handig om nu al vast op strategische plekken losse (dus ge?soleerde) railsegmenten te gebruiken, die je later kunt aansluiten op zo?n terugmelddecoder?
Tom, bedankt. Zodra ik wat meer inzicht heb in de precieze ligging van de rails en bedrading, kom ik er wel op terug.




Anne W:
Beste Wim,

Het is inderdaad heel handig/verstandig om alvast de meldpunten in je rails te "maken", echter dat gezegd hebbend komt de volgende uitdaging: waar, hoe lang moeten de meldpunten zijn en hoeveel.....

Daarvoor zul je jezelf moeten verdiepen in "automatisering" of een goede kennis met veel kennis over dit onderwerp naar je baanplan laten kijken.

Voorlopig maakt het niets uit of je stroomdetectie of massa detectie hebt, je moet in beide gevallen stukken railstaaf van de "buurrailstaven" isoleren.

Een twee tal belangrijke zaken:

wees consequent in welke railstaaf je de ge?soleerde stukken maakt, omdat je voorlopig analoog gaat is dat makkelijk: maak de ge?soleerde stukken in de "+" railstaaf.

het begin van een ge?soleerd railstuk, in geval van 2-rail betekent dat de plaats waar de eerste stroomtrekkende wielen dit railstuk raken, is de plaats waar de computer een melding krijgt en dus iets gaat "doen" (als dat nodig is)

Ik denk dat er in de 2e helft december of in de 1e helft januari bij de MSG in Den Bosch een workshop "automatiseren" zal zijn, wellicht iets voor jou om te volgen.

Groet, Anne W

Wim Corduwener:
Bedankt heren, voor jullie zinnige adviezen.
Sowieso was ik al niet van plan om de rails onderling te koppelen met raillassen, maar ze tegen elkaar te zetten met ongeveer een opening van 1 mm, zodat de rails geen contact maken. Ik kan de rails dan met draadverbindingen, onder ?tafel? doorverbinden. Volgens mij heb ik dan twee voordelen:
1 Bij wijzigingen in het baanplan kan ik makkelijker delen van de baan eruit halen zonder de rest te beschadigen.
2 Analoog of digitaal, ik kan altijd manipuleren met welke rails ik wel of geen stroom geef.
Ik zal die workshop in gedachten houden.
Nogmaals bedankt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie