Beste Fons.
Zoals Kees al heeft uitgelegd zijn er vele mogelijkheden en heb je al een goeie keus gemaakt maar ik begrijp nog niets aangeschaft.
Niets ten nadele van WDP 2009, of Koploper of andere programma's welke prima voldoen adviseer ik je om ook eens te kijken bij I-train.
I-train is naar mijn idee voor een beginner of herintreder een zeer gebruiksvriendelijk programma.
Je kan er een gratis demo-versie voor aanvragen welke 2 maanden werkt.
DEMO I-trainVerder is de aanschaf ??nmalig maar kunnen er in de loop der jaren nieuwe versie's komen die dan tegen een redeloijke vergoeding zijn aan te schaffen maar niet pers? nodig zijn zoalng de oude versie naar tevredenheid blijft werken.
Zelf ben ik een 2 jaar geleden ook weer eens opnieuw begonnen. Mijn keuze was M?rklin en in eerste instantie K-rail. Echter wat gebeurt er, je koopt een startset en die zit vol met C-rail.
Daar kan je dan K-rail op aansluiten. Echter ik ben voor het gemak verder gegaan met C-rail.
In het begin was ik niet zo op het digitale schakelen, knopjes vind ik leuker en leerzamer voor de kleinkinderen. Maar de digitale weg loopt toch weer anders. Ik wilde de treinen ook netjes laten afremmen bij onveilig sein of bij een station. Ik heb daar in het begin nog met remmelders gewerkt welke ik van Kees had overgenomen. Werkte prima alleen in mijn geval ontstond er een probleem bij het zgn onderdoor rijden van een sein. Er waren dan weer allerlei aanpassingen nodig en uiteindelijk besloot ik om dan maar over te stappen van analoge schakelingen naar de digitale.
Tot op heden lukt het prima, mijn 2 treinen rijden van een blok door een blok naar een blok.
M-rail hoe spijtig het ook is zou ik niet gebruiken, zoals Kees ook al aangeeft, het is heel veel werk om een railstaaf te isoleren. Je kan gebruik maken van schakelrail maar dat is niet betrouwbaar. Of een andere mogelijkheid zijn de glazen schakelaartjes (reed-relais) welke door een magneetje schakelen. Ook iets wat niet helemaal de schoonheidsprijs verdient, onder iedere lok moet een magneetje om de schakelaar te bedienen. Nadeel is dan bij beide systemen dat er geen detectie is op het hele blok. Met andere woorden, als er per ongeluk een wagon achter blijft dan wordt dat niet herkend. Bij massa detectie wordt alles wat er staat met niet ge?soleerde wielen herkend.
Mijn advies i.v.m. de ?, verkoop de M-rail via MP en schaf alles nieuw aan.
Wil je natuurgetrouw werken neem dan de mooie K-rail, deze moet je dan wel ballasten.
Anders de C-rail welke ook goed is weg te werken met ballast.
Zelf heb ik veel van mijn rail in Houten gekocht, daar staan meestal wel wat Oosterburen die met hoge kortingen nieuwe rail aanbieden. Zo kocht ik er pas nog wat wissels voor ? 12,50 per stuk en de nieuwste aandrijvingen ook voor dat zelfde bedrag. Gemiddeld koopje de rail dan met zo'n 25% korting en 100% zeker dat het nieuw is. Er liggen ook dikwijls gebruikte rail (niet in doosjes) die je dan best kan gebruiken en die voor een habberkrats worden aangeboden.
Ik gebruik de terugmelders en wisseldecoders van Rosoft
ROSOFT , ook redelijk betaalbaar allemaal en zeer betrouwbaar. Op dat gebied is er veel te koop en voor redelijke tot zeer hoge prijzen.
Voor zover ik weet is het gebruik van Tams een prima keus, zelf heb ik de oude 6021 van M en gebruik ik Loconet interface naar eigen tevredenheid. Mijn keus werd ook een beetje bepaalt door de aanschafprijs. Misschien dat ik ooit nog eens overstap op een Tams of Uhlenbrock IB maar dat zal niet zijn omdat ik nu ontevreden ben met mijn huidige systeem.
Zo heeft een ieder zijn eigen keus gemaakt, allemaal prima en kwalitatief goede producten.
Naar mijn mening is er niets op andere merken en systemen aan te merken alhoewel daar de meningen over zullen en kunnen verschillen. Ik had geen voorkeur slechts de aanschafprijs heeft voor mij de keuze bepaalt want de eurootjes kan ook ik maar ??n keer uitgeven.

Succes met het maken van je keuze e welke je ook zal nemen, uiteindelijk zal je er heel veel plezier mee beleven.