Zoals bij de aanwinsten al gemeld, heb ik via e-bay een Liliput ETA180 in de DB versie aangeschaft, waarvan de werking niet was getest en draden door de behuizing naar buiten staken. Dat was een risico, maar daarmee was de veilingprijs ook wat lager uitgevallen.

Bij het openmaken van de doos, bleek dat het aandrijfdraaistel er los bij zat. De boel in elkaar gezet, maar het treinstel reed niet: een van de 2 aangedreven wielen wilde niet draaien en daardoor stipte de andere door.
Gelukkig zat bij de doos een handleiding, waarin onder meer stond dat een van de assen uitwisselbaar was, zodat er dan extra anti-slip banden op het draaistel zitten. Mijn vermoeden: een vorige eigenaar heeft deze as wissel niet goed volbracht...
Dus eerst de boel maar eens uit elkaar gehaald. De tandwielkast zit in een soort plastic bakje, dat ook de wielen bij elkaar houdt.

Nu alles uit elkaar ligt, meteen de as weer vervangen door de slipband-loze (die zat nog in de doos), en de boel eens ingevet.
Bij het uit elkaar halen was me al opgevallen dat aan één kant een stukje van de wiel-bak was afgebroken, waardoor deze niet meer vast kon klikken bij het in elkaar zetten.
En hier zit het probleem: als er kracht op de wielen komt, schuift de tandwielkast uit het plastik bakje, en komen de wielen los van de tandwielen.

Dus wordt bij de pijl, waar het plastic is afgebroken, de boel vastgezet met een drupje secondelijm.
Even testen op een provisorische testbank.

Nu blijven beide assen draaien.
Dan de hele boel weer in elkaar klikken.


En een proefrit.

Het hort en 't stoot, maar rijden doet-ie!
En langzamerhand gaat het rijden steeds beter...
Dan de kap er op en het andere deel er aan (die neemt ook stroom op)

Het motorloze deel loopt nog vrij stroef, en daarom slipt het treinstel af en toe door (met name in scherpe bogen).
Als dat is opgelost kunnen alle details (treeplanken, handgrepen en nog wat spul) worden aangebracht.
Maar tot zover niet ontevreden...
Rob