Auteur Topic: Magneet tbv reedcontact  (gelezen 1214 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Magneet tbv reedcontact
« Gepost op: 1 januari 2015, 23:22:09 »
Beste medespoorders,

Het plaatsen van een magneet onder een lok om reed contacten te activeren is een bekende techniek. Nu heb ik een aantal kleine Loks (Kof II, Glaskasten) waardoor (ik rij met Marklin...) er weinig plaats is om een magneet te bevestigen. Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een magneet OP de sleper?  Ik rij digitaal, en verwacht geen stoorsignalen bij plaatsen van een magneet direct op de sleper, maar ben er ook niet helemaal zeker van.  Ik heb nog geen testen uitgevoerd, maar ben wel benieuwd naar eventuele ervaringen van anderen. 

Mvg, Frans
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.985
  • Thanked: 337 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Magneet tbv reedcontact
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2015, 09:50:47 »
Met een magneet op de sleper heb ik geen enkele ervaring maar er zijn wel heel kleine magneetjes die je vast wel ergens anders ook kan monteren.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 515
  • Thanked: 13 times
Re: Magneet tbv reedcontact
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2015, 12:15:25 »
Toen ik nog analoog reed ,had ik met 2 rail ook dat probleem
Heb toen alle reed contacten midden op de rail gemaakt , en de magneetjes(super magnete heeft heel kleine rond en vierkant) aan de koppelingen als er weinig of geen ruimte was
Voor specifieke doelen(rijweg maken voor een bepaalde loc) aan de zijkant naast de spoorstaaf (buiten zijde)
en voor boven leiding wegen aan de pantos
de reed contacten reageerde goed
Enig probleem in het begin was dat je ze echt met de  contacten in de juise positie monteerd en zwaar genoeg om de te schakelen stroom te verwerken(een wissel die ouder is/wordt gebruikt meer als je denkt)