Recente berichten

Pagina's: 1 ... 8 9 [10]
91
Elektronische en digitale techniek / Re: DCmotor omvormen naar AC
« Laatste bericht door Anne W Gepost op 17 september 2025, 11:10:30 »
Twee losse diodes, grotere, bijvoorbeeld uit de bekende serie 1N4XXX, tegengesteld parallel aan elkaar in de lok in de toevoer zal de lok doen rijden, wellicht niet zo snel, want hij krijgt maar de "halve" stroom, maar je kunt er wel twee verschillende richtingen mee rijden.

Groet, Anne W
92
Elektronische en digitale techniek / Re: DCmotor omvormen naar AC
« Laatste bericht door Frits Gepost op 16 september 2025, 17:56:56 »
Als je die wisselspanning van je baan in die locomotief gelijkricht met hulp van een brugcel, dan rijdt je loc echt wel. Helaas kan hij maar één kant op.
Voor het omschakelen heb je een relais nodig dat aanspreekt bij de hogere omschakelpuls van Märklin. Het te bouwen natuurlijk, maar niet zo heel eenvoudig.
In een VT 04 heb je wel ruimte voor zoiets.  Het relais moet een hogere spanning nodig hebben dan de normale rijspanning. Ik meen mij te herinneren dat wij een puls van 18 volt op de rails knalden, om een Märklin lok om te schakelen. Kies dus een relais van 18-24 volt. Daarmee moet wel gaan lukken denk ik.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001853997630.html?spm=a2g0o.productlist.main.5.1a4foODpoODpcT&algo_pvid=5537cfed-2ced-42f4-8b15-330a1497e2d1&algo_exp_id=5537cfed-2ced-42f4-8b15-330a1497e2d1-4&pdp_ext_f=%7B%22order%22%3A%222%22%2C%22eval%22%3A%221%22%2C%22fromPage%22%3A%22search%22%7D&pdp_npi=6%40dis%21EUR%212.16%211.94%21%21%212.48%212.23%21%402103894417580377547578302e87be%2112000017863392651%21sea%21NL%21831080933%21X%211%210%21n_tag%3A-29919%3Bd%3A6a81233%3Bm03_new_user%3A-29895&curPageLogUid=QIf2Yk03nRTW&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A%7Cx_object_id%3A1005001853997630%7C_p_origin_prod%3A

24 volt is beter, maar je schakelpuls moet wel heel kort zijn, anders maakt de locomotief een sprongetje. Een te lange puls kan zelfs je trein laten roken.

Probeer het maar. Succes er mee.
93
Elektronische en digitale techniek / DCmotor omvormen naar AC
« Laatste bericht door Mat Mersel Gepost op 16 september 2025, 14:45:06 »
Kan iemand deze leek vertellen of het mogelijk is (en vooral HOE) een DCmotor, in dit geval van een zeer oude Piko VT04 (maar dat terzijde) op een ACbaan te laten rijden. Ik heb een analoge Marklin baan en heb de VT04 incompleet en in stukken maar ben vol goede moed aan het sleutelen geslagen. Het Pikomotortje snort heel tevreden en soepel op een 9volt batterij dus werkt nmm prima.
Nu ik toch mijn stoute schoenen aan heb: Ik mis de cardanas en het schakelapparaat voor de rijrichting. Piko herkent het model niet meer als zijnde een Pikomodel dus daar kom ik niet verder.
Wie kan mij de weg wijzen of op weg helpen.
94
Reparaties van locomotieven / Re: Tandradwiel voor Fleischmann Loc 1384
« Laatste bericht door jerry Gepost op 8 september 2025, 16:59:55 »
Dat is een veel gebruikt tandwiel op de motor as
Als je op fleischmann de tekening onderdelen hebt staat erbij hoeveel tanden het heeft
Dan kan je zoeken op andere locs met gelijk aantal tanden
ik denk dat een tandwiel van een 1306 past is dan brons
95
Reparaties van locomotieven / Re: Tandradwiel voor Fleischmann Loc 1384
« Laatste bericht door Frits Gepost op 8 september 2025, 10:08:01 »
Anders is zelf 3D printen met PETG nog een optie, maar nylon spuitgietwerk is tien keer sterker.
96
Reparaties van locomotieven / Re: Tandradwiel voor Fleischmann Loc 1384
« Laatste bericht door ginotrein Gepost op 8 september 2025, 09:30:57 »
Dank je wel!
Houten is een beetje ver van Kortrijk, maar ik probeer Ali even uit te pluizen....
97
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door Frits Gepost op 7 september 2025, 11:30:20 »
Oké, uitzonderingen bevestigen de regel. Ik had al een idee dat die 26,5º niet zomaar gekozen was. :)
98
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op 6 september 2025, 20:25:32 »
Frits,

Mag je wel zeggen ja, een hele operatie. Het was makkelijker (en veel sneller geregeld) als ik de juiste ballast had kunnen kopen.

Het is niet juist dat geen grind gebruikt werd.
Dat werd zeker wel gebruikt, voordat gebroken materiaal werd toegepast. De spoorwegen hadden daarvoor een eigen 'grinderij' in Linne. Het afgeronde maasgrind is harder maar schuift uiteraard makkelijker dan split. Vandaar dat de helling van het ballastbed zoals beschreven in het Handboek Spoorwegtechniek 1:2 is. De NEM122 gaat uit van 1:1,25 - en is dus steiler - en die zal voor gebroken ballastmateriaal zijn.

Dus het talud voor ballast is voor maasgrind ca. 26,5° en voor gebroken materiaal ca. 38,6°. En dat is zoals ik het uitvoer op de baan.
99
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door Frits Gepost op 6 september 2025, 19:32:23 »
Het is weer een hele operatie op zich geworden. Het ziet er goed uit hoor.
Overigens gebruiken de spoorwegen geen grind, omdat dat wegrolt. Spilt of gravel is beter, dat haakt meer in elkaar.
100
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op 6 september 2025, 17:10:21 »
Ballast op mijn NL modelspoorbaan


Op het traject dat ik bouw in TP 2-3a heb ik maasgrind nodig als ballastmateriaal. Al maanden geleden ben ik begonnen met het vinden van het juiste materiaal voor het ballastbed. Het grind dat te koop is voldoet niet, en daarom was ik gaan proberen om zelf iets te verzinnen.
Het doel is om een verouderd ballastbed te maken van maasgrind met de juiste vorm en kleur van de stenen. Maar dan wel zonder groen in de ballast.



Omdat maasgrind een afgeronde vorm heeft valt nagenoeg alle ballastmateriaal dat in de handel te koop is af. Voor mijn eigen ballast heb ik aquariumzand als uitgangspunt genomen.



De kleur voldoet uiteraard helemaal niet. Daarom heb ik het zand gekleurd met acrylverf. Over de eerste probeersels was ik niet echt tevreden.
Ik heb de afgelopen maanden tientallen kleuren grind gemaakt, en de meeste bleken niet geschikt voor de baan. Uiteindelijk heb ik een aantal kleuren grind geselecteerd waarmee ik ben gaan mengen. Om een goede verhouding tussen de kleuren te vinden bleek ook weer niet zo simpel te zijn. Dus ook daar heb ik weer vele mixen van gemaakt.

Dit zijn de kleuren die ik heb geselecteerd uit de vele die ik heb gemaakt.




En dit is de mix van kleuren die ik op de baan gebruik.
Mocht iemand meer details willen weten, kijk dan hier: https://www.geuldalbaan.nl/thema-s/ballast-modelspoorbaan#kleurenkaart  er staat ook een link bij om het overzicht als PDF te downloaden.



Uiteindelijk hoop je dan dat het een juiste keuze is, en er is maar een manier om erachter te komen...
Dus alle gaatjes van bedrading zijn dichtgestopt met stukjes XPS. En dan strooien maar.
Ik heb steeds 15-20 cm ballast gestrooid en vervolgens met een borstel verdeeld, anders is het moeilijk om overtollig ballast weg te vegen. Met een paar paletmessen is het grind aangedrukt, en met een klein penseeltje is het overtollige grind verwijderd.








Om de juiste helling van het ballastbed te maken heb ik een kleine mal gemaakt die ik over de rails schuif. De vorm van het ballastbed is gebaseerd op de profielen voor lokaalspoor uit het Handboek Spoorwegtechniek, en deze wijken dus af van de NEM-norm.
De ballast is verlijmd met een mengsel van 1 deel boekbinderslijm en 3 delen water met een klein scheutje alcohol. Voor het lijmen is de ballast besproeid met een mengsel van alcohol en water in de verhouding 1:10. Eerst heb ik geprobeerd om de lijm aan te brengen met een spuitje. Dat bleek niet werkbaar. Als de spuit iets te hard wordt ingedrukt ontstaat een straaltje in plaats van een druppel, waardoor het grind wordt weggespoten. Uiteindelijk heb ik toch maar een pipet gebruikt, en dat werkt prima.



De ballast wordt iets donkerder door het lijmen, maar daar had ik al rekening mee gehouden bij het samenstellen van de mix voor de ballast. Links op de foto met lijm, en rechts zonder lijm.



Als de lijm is uitgehard ziet het er zo uit.







Pagina's: 1 ... 8 9 [10]