iTom, Koos, Pierre,
Dank voor de waardering!
Ik ben al een aantal jaren bezig met dit project - en het zal nog heel wat jaren duren voordat het enigszins gereed is. Uiteindelijk zit ik hier toch in mijn uppie te bouwen. Zulke reacties motiveren om door te gaan met deze baan

Koos,
Waarom Mein Gleis?
In de eerste plaats wilde ik de baan zo realistisch mogelijk bouwen, voor zover dat kan in model. Het wordt uiteraard altijd een compromis. Voor het railmateriaal wilde ik in elk geval wissels die de werkelijkheid benaderen. Dus een slank wissel (1:9) en verende wisseltongen (geen scharniertjes zoals Roco ed.). Omdat ik veel ouder rijdend materieel heb wilde ik ook dat de rails geschikt was voor wielen volgens NEM-norm. Maar ik had graag ook een laag profiel van de spoorstaven. Dat biedt Weinert met het code75 Mein Gleis. Bovendien is Mein Gleis zeer gedetailleerd.
Enig punt is dat er (volgens Duits voorbeeld) enkele dubbele dwarsliggers in de wissels en kruisingen zijn opgenomen. Dat is niet volgens Nederlands voorbeeld. Echter, het is maar de vraag of er destijds nooit dubbele dwarsliggers werden gebruikt op deze lijn. Het is natuurlijk wel zo dat de lijn is gebouwd door de Aken-Maastrichtsche Spoorweg-Maatschappij, en dat deze lijn in eerste instantie blijkbaar geen aansluiting had naar de rest van Nederland. De lijn heeft ook altijd normaalspoor gehad.
Kortom: ik vond Mein Gleis een goede oplossing.
Alle wissels (en 1 kruising) worden inderdaad aangedreven met MP4 of MP5 wisselmotoren. Het zijn geen servo's, maar kleine motortjes in een behuizing. Uitzondering zijn de wissels aan de uitrijzijde van het schaduwstation (eenrichting), deze worden opengereden maar hebben net als alle andere wissels wel puntstukpolarisatie en gevoede wissel tongen.
De keerlusschakeling ziet er schematisch - voor eenrichting - zo uit:
Dat werkt prima. Hierbij gebruik ik de 'ouderwetse' reedcontacten in een nieuw jasje. Ze passen tussen de dwarsliggers (rechtopstaand in een gaatje) en vallen niet op. Overigens zitten ze op de baan alleen in de keerlussen, en die liggen in verdekte gedeelten. Een en ander staat beschreven op deze pagina:
https://www.geuldalbaan.nl/elektrisch/keerlusAlles draait op YaMoRC (behalve nog 2x DR4018) naar tevredenheid. De modules kunnen eenvoudig worden geüpdatet via USB. En handig ... ze pasten op de plek van DK. Ook prettig, op vragen krijg je snel een antwoord van Karst of via de FB groep van YaMoRC.
Jammer dat DK niet meer is? Heb ik geen probleem mee. De (nieuwe) producten van Karst zijn technisch actueler, de service is beter, en stukken handiger in gebruik. Maar dat is mijn mening. Schiet me te binnen dat ik ooit het advies kreeg van DK dat de bedrading van meer dan 3 meter tussen DR4088 en spoorstaaf minimaal 2,5mm²(!) zou moeten zijn.
Met je nieuwe analoge baan wens ik je veel plezier! En ja, als het hier af is kom je maar kijken.
Groet,
Tony