Recente berichten

Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10
81
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op 12 februari 2025, 17:45:50 »
Koos,

Je bent me weer voor.

Gaatje boren en van onderen omhoog steken tot net onder de bovenkant spoorstaaf en het werkt prima. Ik heb kleine magneetjes gekocht (weet even niet welke) die een kwartje kosten. De reedcontacten werken ook 'staand' wil ik maar zeggen. En zo'n staafje van een paar mm valt echt niet op tussen de rails.

Groet,
Tony
82
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op 12 februari 2025, 17:41:00 »
Koos,



Bedankt voor de uitnodiging!

 

Hoe ziet je agenda uit tussen pakweg 2032 en 2035? ;)

Helaas geen tunnel op de baan.
Ja, wel één maar die is voor wegverkeer :D

Eerst nog een paar duizend dwarsliggers schilderen, en dan weer een tijdje rijden. Geen zin om elke keer rails te ontdoen van verfresten. En nog minder zin om alle wielen vaak schoon te maken.
Nog even op de tandjes bijten.
Ik probeer sowieso om alles elke maand te laten rijden. Van lang stilstaan gaat het niet lekkerder lopen. Maar nu duurt het even wat langer.

Groet,
Tony
83
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door koosjong Gepost op 12 februari 2025, 17:38:17 »
Hi Tony,

Ik zat de details van jouw keerlus te lezen en toen vielen mij die reedkontakten op, die je daarbij gebruikt.
Nu gebruik ik ook reedkontakten voor mijn (nostalgische) analoge automatisering, d.w.z. voor het schakelen van wissels, seinen en het stroomloos maken van baanvakken
Dit bij gebruik van relais, waarvan ik er (zoals eerder beschreven) een paar zeer oude gekocht heb in Houten.
Fleischmann Profigleis heeft als nr 6435 standaard reed kontakten, die je kan 'prikken' op een railstuk.
Ze zijn moeilijk te krijgen en redelijk aan de prijs.



Je noemt die van Conrad (art 503548)



Ik heb er een paar besteld en ga kijken hoe ik die op een stuk Profigleis kan 'plakken' of zoals jij? Ze zijn 3,8 mm dik en 18 mm lang

Er zijn natuurlijk nog tal van andere reed kontakten, maar deze is qua vorm interessant.

Zo brengen we elkaar steeds weer op ideeën! ;D

Succes!
Koos


84
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op 12 februari 2025, 17:29:01 »
iTom,

Indertijd heb ik ook bewust voor DK gekozen. Daarna heb ik er ook bewust voor gekozen om DK te retourneren.

Ik heb deze gebruikt: https://www.werkenmetmerken.nl/nl/griffon_contact_kit/p/37920#
De kit uitvoering heeft een langere open tijd. Zo kon ik ook makkelijk meerdere delen met lijm insmeren voordat ik ging plakken. Als de ingesmeerde delen elkaar raken kun je er evengoed niets meer aan veranderen. Dat is een kwestie van goed uittekenen waar gelijmd moet worden. Ook de stroken niet te smal maken zodat de rails wel op de juiste plek komt als het rubber iets buiten de lijntjes wordt geplakt.

Overigens heb ik geen rubberkurk maar rubber gebruikt. Dit omdat er dan juist meer massa aanwezig is om trillingen te dempen. Om het rubber aan te drukken op de plaat heb ik een verfroller gebruikt. Dan wordt er wel druk gezet naar de plaat, maar nauwelijks in de langsrichting van het rubber. Begin je met wrijven dan rekt het rubber iets want ja ... het is rubber ;) Misschien is dat anders bij rubberkurk.

Ik heb het niet geprobeerd met 2x2cm brede stroken. Maar ik zie de logica er wel van omdat je alleen rechte stroken hoeft te snijden. En die leg je dan in de 'bocht'. Tot een bepaalde radius zal het wel werken lijkt me.
Op mijn baan heb ik 'vaste bochtstukken' gesneden omdat ik slechts 2 radii gebruikte bij de verdekte sporen; R5 en R6. Ik had dus eigenlijk genoeg aan 2 mallen, plus 1 voor de 15 graden wissels. Voor de R10 tegenboog van het wissel heb ik dan maar een extra mal gemaakt. Het snijden met de mal ging redelijk makkelijk omdat je dan veel relatief druk op het rubber kunt zetten.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Groet,
Tony
85
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door koosjong Gepost op 12 februari 2025, 15:22:15 »
Hi Tony,

Dank voor je reacties op mijn vragen.

Ben het eens dat DK uiteindelijk het aan zichzelf te wijten heeft dat het ten onder ging.
Mijn punt was dat DK was en nu YaMoRC is, nog steeds een NL (!) betaalbaar alternatief zijn voor Roco.
YaMoRC is met de oud topontwerper van DK natuurlijk een meer dan uitstekend alternatief.

Ga door met het Limburgse monnikenwerk. Alleen ga tussendoor lekker rijden met je lok's!
Dan blijf je licht in de Geuldal tunnel zien!

Bedankt voor de uitnodiging!

Groetjes,
Koos
 
86
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door iTom Gepost op 12 februari 2025, 12:39:55 »
Tony, DK is door verkeerde keuzes in onderdelen en slechte service gefailleerd.
Op zich zonde want zijn vader wist wat klantvriendelijkheid en service betekende maar die is helaas niet meer.

Ik heb inmiddels voor mijn baantje rubberkurk ondervloer besteld en ontvangen.
Jij schrijft dat het met contactlijm is verlijmd, daar wil ik ook mee aan de slag de vraag is wat heb jij gebruikt.
Bison Tix heb ik uit de tijd dat ik modelschepen bouwde goede ervaring mee.
Is dat ook jouw ervaring of heb je wat anders gebruikt.

Merk wel dat het rubberkurk wat moeilijker is te snijden, was van plan om stroken voor h0 te snijden van 2cm zodat ik die via een hartlijn van de radius kan aanpassen.
Of is het beter om zoals ik bij jou zag mallen te maken van de bochten met verschillende radius en dan steeds een enkele bocht uitsnijden.
87
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op 12 februari 2025, 10:58:27 »
iTom, Koos, Pierre,

Dank voor de waardering!
Ik ben al een aantal jaren bezig met dit project - en het zal nog heel wat jaren duren voordat het enigszins gereed is. Uiteindelijk zit ik hier toch in mijn uppie te bouwen. Zulke reacties motiveren om door te gaan met deze baan :D


Koos,

Waarom Mein Gleis?

In de eerste plaats wilde ik de baan zo realistisch mogelijk bouwen, voor zover dat kan in model. Het wordt uiteraard altijd een compromis. Voor het railmateriaal wilde ik in elk geval wissels die de werkelijkheid benaderen. Dus een slank wissel (1:9) en verende wisseltongen (geen scharniertjes zoals Roco ed.). Omdat ik veel ouder rijdend materieel heb wilde ik ook dat de rails geschikt was voor wielen volgens NEM-norm. Maar ik had graag ook een laag profiel van de spoorstaven. Dat biedt Weinert met het code75 Mein Gleis. Bovendien is Mein Gleis zeer gedetailleerd.

Enig punt is dat er (volgens Duits voorbeeld) enkele dubbele dwarsliggers in de wissels en kruisingen zijn opgenomen. Dat is niet volgens Nederlands voorbeeld. Echter, het is maar de vraag of er destijds nooit dubbele dwarsliggers werden gebruikt op deze lijn. Het is natuurlijk wel zo dat de lijn is gebouwd door de Aken-Maastrichtsche Spoorweg-Maatschappij, en dat deze lijn in eerste instantie blijkbaar geen aansluiting had naar de rest van Nederland. De lijn heeft ook altijd normaalspoor gehad.

Kortom: ik vond Mein Gleis een goede oplossing.

Alle wissels (en 1 kruising) worden inderdaad aangedreven met MP4 of MP5 wisselmotoren. Het zijn geen servo's, maar kleine motortjes in een behuizing. Uitzondering zijn de wissels aan de uitrijzijde van het schaduwstation (eenrichting), deze worden opengereden maar hebben net als alle andere wissels wel puntstukpolarisatie en gevoede wissel tongen.

De keerlusschakeling ziet er schematisch - voor eenrichting - zo uit:



Dat werkt prima. Hierbij gebruik ik de 'ouderwetse' reedcontacten in een nieuw jasje. Ze passen tussen de dwarsliggers (rechtopstaand in een gaatje) en vallen niet op. Overigens zitten ze op de baan alleen in de keerlussen, en die liggen in verdekte gedeelten. Een en ander staat beschreven op deze pagina: https://www.geuldalbaan.nl/elektrisch/keerlus



Alles draait op YaMoRC (behalve nog 2x DR4018) naar tevredenheid. De modules kunnen eenvoudig worden geüpdatet via USB. En handig ... ze pasten op de plek van DK. Ook prettig, op vragen krijg je snel een antwoord van Karst of via de FB groep van YaMoRC.

Jammer dat DK niet meer is? Heb ik geen probleem mee. De (nieuwe) producten van Karst zijn technisch actueler, de service is beter, en stukken handiger in gebruik. Maar dat is mijn mening. Schiet me te binnen dat ik ooit het advies kreeg van DK dat de bedrading van meer dan 3 meter tussen DR4088 en spoorstaaf minimaal 2,5mm²(!) zou moeten zijn.

Met je nieuwe analoge baan wens ik je veel plezier! En ja, als het hier af is kom je maar kijken.

Groet,
Tony
88
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door iTom Gepost op 10 februari 2025, 23:56:59 »
Net als Pierre ben ik ook zeker onder de indruk van jou bouwactiviteiten met de Geuldalbaan.
Het gaat tot in de puntjes van perfectie en dat straalt het dan ook wel helemaal uit.
Ik heb ook genoten van je website, leuk om alles zo te volgen.
89
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door koosjong Gepost op 9 februari 2025, 21:25:32 »
Hi Tony,

Ik kon het toch niet laten te reageren op je interessante samenvatting van je meesterwerk!

Rails: waarom Weinert Mein Gleis? Denk omdat je lange flexibele stukken nodig hebt.
Ziet er ook goed uit qua rails. Beter dan Rocoline. Zeker niet met die lelijke bedding.

Wissels: alles servo's (MP4 / MP5 van MTB)?

Altijd mooi als je nog H0 Fleischmann lok's laat rijden! ;D

Heb je die keerlusmodule al besproken op het forum?

Neem aan dat YaMoRC volledig NAAR TEVREDENHEID de plaats van Digikeijs heeft ingenomen?

Het is natuurlijk doodzonde dat het NL Digikeijs ermee moest stoppen. Gelukkig is Karst Drenth in het gat gesprongen en heeft de plaats ingenomen.
Ik hoop dat zijn problemen met Chinese toeleveranciers inmiddels over zijn.

Belangrijk is dat er nog steeds een meer betaalbaar NL alternatief is voor de Roco Z21 centrales en decoders, die significant duurder zijn.
Zeker als de Roco digitale startsets met de witte Z21 zijn uitgerust, die veel minder kan dan de YaMoRC centrale.

Overigens had ik, naar tevredenheid (!), alleen Digikeijs hardware op mijn baan, die mij ex-vrouw helaas stiekem heeft verkocht  :( :'(
Hierbij een nostalgisch plaatje (met een traan :-[ :-[)



En nu ben ik weer te spelen met analoge automatisering en reed contacten!?!?

Beste Tony: ga door met je project! Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
Zoals uit mijn eerdere bijdragen blijkt, heb ik meer belangstelling voor (digitale) automatisering dan voor scenery.
Maar toch vind ik ook dat indrukwekkend en hoop het een keer te mogen bewonderen!

Cheers!
Koos



 
90
En zo wordt je ineens 'stationschef' !
Was mijn 100e bijdrage alweer aan dit forum!! ;D :D ;)
Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10