Recente berichten

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op 16 april 2025, 12:30:48 »
Ha Jack,

Het ziet er idd nog erg schoon uit zo. Misschien dat ik dit stuk baan een half jaar lang buiten moet zetten, dan is het echt verweerd :D Inclusief aangroei van mos.

Zo groen als dit gaat het niet worden, het moet immers een groeve voorstellen waar daadwerkelijk nog mergel wordt gewonnen voor de kalkindustrie.


Uiteindelijk zal het wel goed komen denk ik.
En als het niks wordt kan ik de mergelwanden nog altijd gebruiken als achtergrond voor de geweatherde wagens.

12
Bouw modelbaan / Re: Nieuwe baantje van Tom (iTom)
« Laatste bericht door iTom Gepost op 16 april 2025, 10:44:30 »
Het weer was afgelopen weekend eigenlijk te mooi om wat te doen maar toch de workmate maar klaar gezet en de eerste plaat uitgezaagd.
Het is nog niet veel maar het begin is er zullen we maar zeggen.

Dan de rail er los op en zo krijg ik toch wel het idee dat het een treinbaantje gaat worden.
Probleem is alleen dat ik nog niet zo heel zeker sta zonder hulp van een kruk en dan ook nog zagen.
Ook moet natuurlijk het plaatje van maar 61x122cm mee naar beneden en buiten maar met een traplift en wat goede wil is het toch redelijk gelukt.

Misschien vandaag verder en kijken hoe ik de wisselpolarisatie ga aansluiten en bedienen met servo's.
Inmiddels ook het eerste stukje van de geluiddempende ondergrond aangebracht.
Vandaag eens kijken hoe ik verder kan, het gaat wel moeilijk want mijn vrouw heeft momenteel ook erg veel aandacht nodig.




13
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door SuperSylvester Gepost op 15 april 2025, 21:53:52 »
Mergelwanden van... euh mergel! hoe realistisch wil je het hebben  :) Ze Zien er nu wel erg clean uit ben benieuwd hoe je ze gaat verweren. Goed bezig!
14
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op 13 april 2025, 12:36:38 »
(nog meer) rotswanden van mergel

Na de eerdere experimenten met het maken van mergelrotsen ben ik aan de slag gegaan met de mergelsteen van de voormalige kalkbranderij in Schin op Geul. De rotsen zijn gemaakt van gips dat ik in vele uurtjes had bewerkt met gereedschap. Dat zag er zo uit.




Het gips heb ik vervolgens eerst geschilderd met de basiskleur die ik voor alle mergelondergronden gebruik. Alle naden zijn volledig geschilderd, maar niet volgepropt met met verf anders is het reliëf weg.




Na het drogen van de verf heb ik echt mergelstof en gruis aangebracht.
Enige benodigdheden zijn: lijm (boekbinderslijm vermengd met water in de verhouding 1:4), mergelstof, een kwastje om de lijm in een dun laagje aan te brengen, een grote kwast om het mergel aan te brengen, en een fijn kwastje om naderhand het teveel aan opgebracht materiaal weg te vegen.



Ik heb steeds een stukje van 10 - 15 cm met lijm ingesmeerd. Niet méér, anders droogt de lijm teveel in voordat er mergelstof tegenaan komt. Vervolgens met de grote kwast mergel tegen de wand geveegd zonder deze te raken. Nadat de lijm is aangedroogd heb ik met een klein zacht kwastje het teveel aan mergel weer verwijderd.
Dit proces heb ik twee maal herhaald, dus laag over laag. Bij elke laag gaat er meer reliëf verloren. Het is een beetje inschatten wanneer het genoeg is.





Met twee lagen mergel zien de rotswanden er dan zo uit. Het ziet er nog te schoon uit. Grond die langs de wand naar beneden valt, hier en daar een plukje onkruid etc. moet nog worden aangebracht.
Eerder dacht ik de mergel te verzegelen met een blanke vernis. Dat plan wordt niet uitgevoerd omdat de kleur anders veel te donker wordt. Bovendien blijkt dat ook niet nodig met het gebruik van de boekbinderslijm. De mergelstructuur is voldoende stabiel na volledige droging.


15
Mechanische techniek / Re: Vraag over roco plan T ( vierdelige apekop)
« Laatste bericht door Anne W Gepost op 12 april 2025, 10:43:02 »
Voor de zekerheid: een fabrikant refereert altijd en alleen aan zijn eigen producten van die tijd, dus in dit geval Roco rails van die tijd.

Groet, Anne W
16
Mechanische techniek / Re: Vraag over roco plan T ( vierdelige apekop)
« Laatste bericht door Jan Trein Gepost op 11 april 2025, 23:56:45 »
Appels en peren.
Een radius (1,2,3,4,5,6) zegt niets over het aantal millimeters per radius.

Neem RocoLine:
R3. Radius 419,6 mm
R4. Radius 481,2 mm
R5. Radius 542,8 mm
R6. Radius 604,4 mm

Ik heb zelf nog Roco 2.54, en ook daar is Roco radius 3 < Märklin K-rails 2231 (r=424,6 mm).

Dus wat staat er, en wat is bedoeld daar te zeggen?
Voor welk type (Roco) rails geldt deze beperking?
17
Hoe en wanneer maak ik mijn kleinzoon een modelspoor liefhebber?!?

Deel 07 – Voorlopig op de plaats rust, of toch niet!?

Algemeen

In het vorige deel heb ik me voorbereid op het samenstellen van een soort ‘speelplein’ ontwerp.
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest dat met hem te testen. Dat heeft een goede reden. Mijn dochter heeft een huis in Dronten gekocht en haar huis in Almere is (bijna) verkocht! Dat betekent dat we deze serie voorlopig stoppen, maar niet zonder wat afsluitende beschouwingen.

Voorlopige conclusies t.a.v. mijn kleinzoon

Ik heb weinig toe te voegen aan de bevindingen in mijn vorige aflevering.
Zie het hoofdstukje “Maar wat vond mijn kleinzoon er nu van?”.
Voorlopig ga ik dus lekker simpel met hem spelen. Waarschijnlijk op de grond van zijn nieuwe kamer in Dronten. Daar is veel meer ruimte en hij mag de analoge startset gebruiken. Hij kan dan zelf een baan bouwen, zonder beperkingen van de tafel. De andere analoge lok’s en wagentjes zijn (zoals de bedoeling was) redelijk goedkoop aangeschaft en hij mag ermee aan de gang. Wel toekijken natuurlijk.
Alle fratsen met analoge automatisering gaan we spelenderwijs toepassen, mede gelet op het ouder worden van hem en natuurlijk of hij het nog steeds leuk(er) vindt!?

Voorlopige conclusies t.a.v. mijzelf

Zoals jullie hebben gemerkt heb ik, na mijn gedwongen stoppen door mijn echtscheiding, weer de smaak te pakken gekregen met mijn ‘all time’ hobby! Het was natuurlijk een goede smoes, om mijn kleinzoon te gebruiken, als argument weer te moeten beginnen!
Eigenlijk gebeurt nu hetzelfde, als toen ik net voor mijn pensioen weer begon. Ik begon weer mijn analoge avonturen van 60 jaar geleden te herontdekken. Ik ben inmiddels 73 jaar en ga voorlopig meeverhuizen met mijn dochter en krijg een redelijke kamer, waar ik de beruchte tafel uit deze serie kan opstellen.
Inmiddels heb ik de analoge automatisering wel weer redelijk afgewerkt en begin toch weer stiekem naar de digitale modelspoorwereld te kijken. Dus dat ga ik ook weer herontdekken.
Ik geef hier een korte inleiding over wat ik al gedaan heb en wat ik van plan ben. Als er belangstelling voor is, dan start een draadje hierover in jullie hoofdstuk ‘digitale vraagbaak’.

Digitale verkenningen

Zoals in deel 01 van deze serie beschreven heb ik rond mijn pensionering een digitale (H0, 2 rail) baan opgezet met Koploper software en Digikeijs hardware als basis. Het rollend materieel was van Roco, Piko en Fleischmann. Zie de YouTube knop onder mijn avatar.
Inmiddels 8 jaar later is de digitale wereld redelijk veranderd. Koploper kan je altijd nog gebruiken. Maar er zijn inmiddels wel wat moderne doorontwikkelde alternatieven. Rollend materieel en decoders worden steeds fraaier en duurder! Maar de belangrijkste ontwikkeling is het faillissement van het NL merk Digikeijs en de bijna geruisloze plaats inname van het ook NL merk YaMoRC. Op deze hardware (en software) ga ik in het toekomstige digitale draadje dieper op in.

Wat heb ik inmiddels weer ‘digitaal’ stiekem gekocht

Zoals vertelt in deel 01 heb ik een bijzondere ‘band’ met de BR24 en de V200 van de DB.


 
In kon het toch niet laten om gedigitaliseerde versies van die twee via Catawiki en Marktplaats tegen een redelijke prijs te verwerven, toen ze plots ‘tot mij verschenen’:
 

 
Analoog rijden ze prima en natuurlijk sloeg het virus weer bij me toe en heb vandaag de beslissing genomen een YaMoRC centrale YD7010 & 18V 3A voeding te bestellen. Dan heb ik die maar alvast binnen en kan ik digitaal rondjes rijden. Ook leuk voor die kleine jongen!
Bezetmelders en schakeldecoders zijn voor na de verhuizing. Eerst eens ontdekken wat een decennium ontwikkelen (door Karst Drenth van YaMoRC), na de Digikeijs DR5000 centrale, heeft opgeleverd. Karst was ook de hoofdontwerper van de DR5000 en de YD7010 is gewoon een sterk verbeterde versie 2.0 van de oude.
 

 
Dat gaan we dus ontdekken en over berichten in de digitale rubriek.


Dus voorlopig even geen publicaties. Maar je weet nooit!?!?

Groetjes van (Opa) Koos


Almere en binnenkort Dronten
18
Digitale ombouw van locomotieven / Re: esu geluid voor zwitserse A3/5 603-649 van Liliput
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op 8 april 2025, 16:34:03 »
Bedankt Hans!
19
Digitale ombouw van locomotieven / Re: esu geluid voor zwitserse A3/5 603-649 van Liliput
« Laatste bericht door denobis Gepost op 8 april 2025, 08:12:36 »
SBB Eb3/5  LokSound 5 European Sound files
deze staat gewoon in de esu files en is de zelfde lok.
20
Digitale ombouw van locomotieven / esu geluid voor zwitserse A3/5 603-649 van Liliput
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op 7 april 2025, 22:52:25 »
Ik wil in een Liliput H0 - L131999 NS 3500 locomotief een sounddecoder V5 van ESU plaatsen.

Welk geluidsbestand zou daarbij passen? Ik zie geen model specifiek geluid bij ESU.

Groet,
Tony
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10