H0 Modelspoor Forum

Modelbaanbesturing => Elektronische en digitale techniek => Topic gestart door: iTom op 17 augustus 2011, 21:58:44

Titel: Brommende ontkoppelrail
Bericht door: iTom op 17 augustus 2011, 21:58:44
Heel erg irritant dat geluid van de ontkoppelrail.
Nu had ik daar wel eens iets over gelezen en natuurlijk dat verhaaltje ook opgeslagen.
Mijn 5 ontkoppelrail maken ook van dat blurberende, brommende geluid dus dat moest verholpen worden.
Deze week bij de radiozaak een aantal gelijkrichters en condensatoren gehaald om de 5 stuks daarmee geluidarm te maken.
Voor rond de 10 euro had ik de spullen bij elkaar en kon ik aan de slag.

Eerst maar het schemaatje opgezocht

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-KKNNS8QB.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KKNNS8QB.jpg)

Daarna op een zo'n gaatjesbord gesoldeerd.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CKJIISDB.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CKJIISDB.jpg)

en uiteindelijk de boel onder de baan gemonteerd met een afstandbusje, foto helaas niet scherp

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-37J3DUMW.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-37J3DUMW.jpg)

Het is een simpel schema maar het werkt perfect, ik hoor nu een lichte klik en geen gebrom.
Binnenkort even de rest van de ontkoppelrails er mee aansluiten.

Wat ik me nu afvraag is, zou je dit ook voor de wissels kunnen gebruiken.
Met name mijn kruiswissel maakt ook een hels lawaai, als ik die van 2 van deze schema ga voorzien zou dat dan werken.
Misschien dat wat electra-techneuten/hobbyisten hier antwoord op hebben.
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Johan op 18 augustus 2011, 07:21:06
Beste Tom,

Dat gebrom daar hebben we allemaal mee te maken (helaas) - dus is dit een zeer handige en bruikbare oplossing.

De vraag is welke componenten heb je hiervoor gebruikt?

Groet,
Johan
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: iTom op 18 augustus 2011, 07:53:59
Johan, de componenten staan in het schema, 1 brug-gelijkrichter 50v 0,8A (B 80C2300-1500) en een condensator 25v 2200uF.
That's all.
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Johan op 18 augustus 2011, 07:59:30
Tom,
Sorry, je hebt helemaal gelijk, daar heb ik overheen gekeken - we zullen maar zeggen dat het nog vroeg was!

Groet,
Johan
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Riny op 18 augustus 2011, 11:05:28
Beste Tom,

Leuke truc voor de ontkoppelrail, alleen denk ik niet dat dit toegepast kan worden op de wisselaandrijvingen.

Even een uitleg hoe ik daar persoonlijk tegen aan kijk, corrigeer mij als ik het mis zou kunnen hebben.

Een ontkoppelrail dient omhoog te komen voor een korte periode dus dient in bekrachtiging wat meer tijd te krijgen om deze omhoog te houden.

Een wisselaandrijving heeft voldoende aan een puls vanuit de wisseldecoder en mag in millisecondes geschakeld worden, de tijdduur hiervan is afhankelijk van de toegepaste wisselaandrijving.
Zo zal een C-wisselaandrijving, en nieuwere K-wisselaandrijving, minder tijd en kracht nodig hebben dan de magneetspoelen van de M-rail wissels en ook de oudere K-wissels, die een soortgelijke magneetspoel heeft als de M-railwissels.

De toegepaste condensator zal de gekregen spanning langzaam ontladen wat mogelijk weer een gevolg heeft dat de C-wisselaandrijvingen te lang onder spanning blijven staan met de bekende gevolgen.

Ben van mening dat iets dergelijks zou kunnen maar dan met een kleinere condensator.
Dit zal proefondervindelijk uitgeprobeerd dienen te worden, ten minste, zo zou ik het doen.

Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: iTom op 18 augustus 2011, 23:10:13
Kreeg van een techneut te horen dat het voor wissels niet is aan te raden.
Inprincipe wordt de stroom hoger omdat het gelijkstroom wordt en zodoende bestaat de kans dat de spoel eerder door kan branden.

De gehele uitleg laat ik achterwege want daar begrijp ik toch niet veel van, het gaat er bij mij om dat het werkt en niet hoe het werkt.

Voor de wissel adviseerde men mij een stroom begrenzer er tussen te zetten tot 700mA.
Die kan zelfs nog 2 wissels tegelijk bedienen maar geeft een minimale kans op doorbranden van de spoel.
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Ben op 19 augustus 2011, 01:11:44
Wat is oorzaak van de brom?
Eerst proberen de oorzaak te vinden dan een oplossing zoeken.  ;D
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: iTom op 19 augustus 2011, 08:07:21
De meeste ontkoppelrails zijn leuk om te gebruiken, maar ze brommen echt enorm! Om die reden kunnen ze met een aantal simpele en goedkope onderdelen worden aangepast, zodat ze niet meer brommen.

De ontkoppelrails zijn meestal aangesloten op een voeding van 16 volt......wisselspanning.... En juist door die wisselspanning gaat de spoel erg brommen.

Ik denk dat het met de wissels hetzelfde is.
Zal iig de aandrijving eens vervangen.
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Riny op 19 augustus 2011, 10:25:37
Wat is oorzaak van de brom?

Beste Ben,

Als self made elektronica konijn, dus nooit enige opleiding in te hebben gehad, probeer ik logisch na te denken en kom dan uit op de wisselspanning i.c.m. frequentie 50 Hz.
Deze is pulserend en zal het brommen veroorzaken.
Bij gelijkstroom is deze er niet dus stabieler, dus ook geen brom.

Corrigeer mij wanneer ik hier mis mee zou zijn.

In dergelijk gevallen ga ik altijd op "onderzoek" uit maar heb helaas geen magneet-wisselspoelen liggen om dit te testen en kijken of er een oplossing voor gevonden kan worden.
Het probleem, welke hier aangehaald wordt, heeft betrekking op analoog schakelen met het gebruik van AC voedingen (trafo's).
Met DC voedingen (trafo's) is dit probleem vele malen minder.

In de digitaal techniek is dat probleem er niet omdat men hier met DC pulsen (in millisecondens) werkt.
Ook de ontkoppelrails kunnen via een wisseldecoders en deze brommen in die situatie dan niet.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-YBT7HIIL-G.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YBT7HIIL.jpg)
Op deze manier had ik ze in mijn baan, van destijds, aangesloten en had nergens problemen mee.

Deze manier van aansluiten kan met alle bestaande wisseldecoders (magneetartikeldecoders)
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Bram op 19 augustus 2011, 11:56:08
Hallo allemaal,

Ik heb mijn ontkoppelrails op een K83 aangesloten, de ontkoppelrail bromt nu nagenoeg niet. Sluit ik de ontkoppelrail op een K84 aan dan bromt de ontkoppelrail wel erg.

Volgens mij heb ik de ontkoppelrails aangesloten zoals Riny het doet.
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: iTom op 19 augustus 2011, 18:58:42
Ik zal binnenkort het geluid eens opnemen, dan is het verschil duidelijk hoorbaar.
Mijn ontkoppelrail worden bediend door de wisseldecoder van Rosoft en handmatig.
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Roel op 19 augustus 2011, 20:38:36
Mijn ontkoppelrails zijn aangesloten op een k83 en brommen nagenoeg niet.
Dus dat is voor mij geen probleem.
Wel een probleem is (en een ergelijke) dat de kracht van het ontkoppelen heel erg wisselt.
Het ontkoppelen gebeurt bij mij automatisch via koploper doordat ik een vaste route heb gedefinieerd.
Alles verloopt perfect, alleen is de kracht waarmee ontkoppelt wordt heel wisselend. Vaak is die kracht te zwak om echt te ontkoppelen en worden de rijuigen weer mee teruggenomen. En dat is niet de bedoeling want na het ontkoppelen gaat de loc naar de locloods.
Dus ik moet constant het ontkoppelgebeuren in de gaten houden.
Hoe ik dat moet oplossen weet ik niet. Misschien kunnen anderen mij een hint geven?
Moet ik dit probleem misschien in een andere topic aankaarten?

Met groet, Roel  ;)
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Kees op 19 augustus 2011, 20:56:06
Roel,

Ik kan de ontkoppelrail niet via een K83 activeren omdat ik schakel via een CS1 en ik de tijdsduur van het ontkoppelen niet kan bepalen.
Het blijft dan een puls en dat is naar mijn idee vaak te kort voor een bedrijfszekere ontkoppeling.
Via een K84 kan ik via de besturingssoftware(Windigipet) in jou geval Koploper de tijdsduur tot op de miliseconde ingeven.
Brommen doet ie bij mij ook, Hoewel ik de antibromtruc al een tijdje ken heb ik dat nog niet ingebouwd.
Maar ik vermoed dat bij jou het niet zozeer de kracht is maar de tijdsduur wat het probleem veroorzaakt.

Gr. Kees
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Roel op 19 augustus 2011, 21:19:33
Hallo Kees,

Dank voor je reactie.
Ook ik schakel met een CS1 en ik heb als vanzelfsprekend ook voor de ontkoppelrails een K83 decoder ingebouwd.
Na jouw verhaal ga ik toch anders tegen de zaak aankijken en misschien moet ik juist wel een K84 decoder hebben voor het precies kunnen afstellen van de ontkoppelrails.
Ik ga me daar eens in verdiepen en eventueel koop ik een K84 en ga daarmee experimenteren. Altijd beter dan de situatie nu.

Met groet, Roel  ;)

Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Roel op 19 augustus 2011, 21:55:22
Ik zie dat de K84 stukken duurder is dan de K83 en bij de K83 staat expliciet vermeld dat die geschikt is voor de ontkoppelrails. Dat staat niet bij de K84!
Ik wil best de K84 kopen, als ik zeker weet dat dat hiermee mijn probleem wordt opgelost.
Een moeilijk dilemma.
Zijn er nog andere ervaringen bij forumleden?

Met groet, Roel  ;)
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Kees op 19 augustus 2011, 22:15:42
Roel,

Je moet denk ik ook geen Marklin K84 kopen(die heb ik ook niet, dus mijn fout) die zijn inderdaad erg duur 129,-  K84 is in de loop der jaren een soort benaming geworden voor een schakeldecoder. Ik heb de: Schakeldecoder Littfinski module, 42,99 bij conrad. Zijn er ook in bouwpakket 34,99

De kant en klare modules gebruik ik en ik vind het geweldige dingen.
Als je met koploper ook de schakeldecoder bv. een halve seconde kunt aansturen denk ik dat je probleem is opgelost.
hierbij moet ik dan wel zeggen dat ik de ontkoppelrail pas activeer nadat de lok een halve cm naar achter is gereden, om de spanning van de koppeling te halen en pas bij het weer naar voren rijden ik de ontkoppelrail voor 4/10e seconde activeer.
ik heb hier een filmpje van gemaakt met m'n telefoon maar dat krijg ik niet op 't forum, ik heb het wel pas naar Bram gemaild, dat ging wel. Dus als je het
filmpje wil zien moet ik je mailadres ff hebben (ik beloof je dat ik je mailadres niet commercieel zal gebruiken voor bv. reklame over stroopwafels o.i.d.)

Gr. Kees
  
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: iTom op 19 augustus 2011, 22:21:23
Mijn ontkoppelrail worden geschakeld via de wisseldecoders van Rosoft (23 eurie) daar kunnen er 8 op.
Het aansturen doe ik via een drukknopje of via de PC, beide mogelijkheden gaan prima.
Het knopje vinden de kleinkinderen nog het leukst.

Nu even een kort filmpje van het geluid, 1e is zonder het schakelingetje, de 2e via de drukknop met schakelingetje en 3e via de PC I-train ook met het schakelingetje (of hoe dat ook moge heten)

 (http://www.youtube.com/watch?v=dWIKyWZWwOM#[/url)
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Kees op 21 augustus 2011, 15:08:16
Sorry voor de kwaliteit, maar ja nog een telefoon met draaischijf he.
Het was toendertijd een test. E.e.a. kan nog een stuk verfijnder en vloeiender.
Als nu straks ook nog die antibromschakeling er op zit dan is het helemaal goed.
De loks en de ontkoppelrail worden aangestuurd door WDP

View My Video (http://tinypic.com/r/bjib76/7)

View My Video (http://tinypic.com/r/2vctavt/7)

Gr. Kees
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: iTom op 21 augustus 2011, 15:32:17
Ziet er goed uit en straks alleen maar een klik, geweldige hobby en zo geruisloos. :D
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: iTom op 22 augustus 2011, 17:43:20
Inmiddels zijn al mijn 5 ontkoppelrail nu bromvrij en dat is een veel aangenamer gehoor dan voorheen.
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: bob op 22 augustus 2011, 18:15:03


Zijn er nog forumleden in Gouda e.o. die een standaard M* ontkoppelrail hebben?
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: iTom op 22 augustus 2011, 20:57:48
Topic is weer open voor serieuze zaken.
Dit topic zal ik later opschonen.
Onzin topics kunnen verder in het klapkot-topic.
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Johan op 22 augustus 2011, 21:02:50
Beste Forumgenoten,

Gisteren hebben we (mijn zoon en mijn persoontje) zitten discussi?ren over het gebruik van de printplaat bij de analoge baan.
Volgens ons moet het kunnen zoals weergegeven in bijgevoegd plaatje waarbij we denken aan maximaal 5 stuks per printplaat! We zullen dit eind van de week uit testen (componenten zijn besteld!).

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-L6X8FJWL.jpg)

Ik weet niet of beter gezegd: we weten niet of dit ook mogelijk is voor de digitale baan. Zelf heb ik 25 ontkoppelrailsen en mijn zoon iets minder. Als bovenstaand lukt scheelt het een ?behoorlijk? bedrag aan printplaatjes met componenten.

Groet,
Johan
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Riny op 23 augustus 2011, 10:32:15
Ik weet niet of beter gezegd: we weten niet of dit ook mogelijk is voor de digitale baan. Zelf heb ik 25 ontkoppelrailsen en mijn zoon iets minder. Als bovenstaand lukt scheelt het een ?behoorlijk? bedrag aan printplaatjes met componenten.

Beste Johan en Jaap,

Ik zou dergelijke trucjes niet gauw op een digitale baan toepassen.
Echter wanneer de blauwe en gele draad uitsluitend wordt toegepast, dus alles buitenom de digitale railspanning blijft, voorzie ik geen problemen of schade.
Zorg wel dat de analoge spanning gescheiden blijft van de digitale (rail)- spanning.
De ontkoppeling heeft alleen het "blok" omhoog te brengen.
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Johan op 23 augustus 2011, 10:51:09
Beste Riny,

Dank voor je reactie; zoals je weet rijden wij puur analoog en gaan dit analoog testen!

Groet,
Johan
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Roel op 23 augustus 2011, 12:48:19
Zorg wel dat de analoge spanning gescheiden blijft van de digitale (rail)- spanning. De ontkoppeling heeft alleen het "blok" omhoog te brengen.
Dit zou dan betekenen dat de ontkoppelrails volledig ge?soleerd moeten zijn van de overige (digitale) rails.
De ontkoppelrails kunnen dan ook niet via koploper geheel automatisch werken, maar alleen handbediend.

Met groet, Roel  ;)
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Riny op 23 augustus 2011, 13:01:00
Dank voor je reactie; zoals je weet rijden wij puur analoog en gaan dit analoog testen!

Beste Johan en Jaap,

Graag gedaan. ;)

Wanneer het uitsluitend in het analoge gebruik wordt toegepast zie ik geen problemen.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Anne W op 23 augustus 2011, 23:59:48
Beste Roel,

Indien je de ontkoppelrail schakelt met een schakeldecoder (dus een decoder die een relais in zich heeft), kun je hem wel digitaal schakelen en dus door Koploper (en anderen)  laten schakelen.

Voorbeeld: mijn mijnschacht lift draait op 16 volt wisselstroom, via een Viessmann 5213 schakeldecoder, die "aangaat" als onderdeel van een wisselstraat in een bepaalde rijweg en weer "uitgaat" op een stuurmelder een stuk verder op, in de praktijk draait de lift elke keer 20 seconden.

Groet, Anne W
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Ben op 24 augustus 2011, 01:40:44
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DBQDCOYW-D.jpg)



Misschien een idee
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: iTom op 24 augustus 2011, 07:59:31
Ben, misschien kan je het nader toelichten.
Er zijn hier velen die dit niet zo begrijpen, we zijn niet allemaal electro-techneuten.
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Ben op 24 augustus 2011, 14:23:05
Sorry Tom, hier komt ie dan.

Of deze schakeling werkt, dat heb ik niet getest.
De werking zou als volgt kunnen zijn maar eerst waarom.
In de bovenstaande discussie kwam naar voren (zoals ik dit van jullie begrijp)  dat twee signalen of stroomkringen elkaar zou kunnen bijten.

Door een OPTOCOUPLER te gebruiken worden twee signalen van elkaar gescheiden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Optocoupler (http://nl.wikipedia.org/wiki/Optocoupler)

Een opto-coupler is een kleine ge?ntegreerde schakeling waarin zich een led en een lichtgevoelige transistor bevinden. Door een bepaalde spanning aan de klemmen van de led te leggen zal de transistor in geleiding gaan. Hierdoor kan een signaal in de ene schakeling worden overgedragen op een andere schakeling zonder dat deze schakelingen elektrisch met elkaar verbonden zijn, wat uit veiligheidsoverwegingen in veel apparatuur (bijvoorbeeld medische apparaten) een vereiste is. Dit zorgt dus voor een galvanische scheiding die gemakkelijk toe te passen is in kleine elektronische schakelingen.     

Nu mijn gedachtegang;

Om niet een signaal vanuit een magneetartikel om te bouwen naar een gelijkstroom signaal want dat zou en nadelig invloed kunnen hebben, wordt er in de discussie geopperd.
Kunnen we een OPTOCOUPLER gaan toepassen  er zijn verschillende types maar daar gaan we het niet over hebben dat kan een andere keer wel.
In het IDEE krijgen we een signaal van de 5211 die gaat naar de OPTOCOUPLER (links) de werking wordt goed weer gegeven in WIKIPEDIA.
Aan de rechter kant van de OPTOCOUPLER  krijgen we (galvanische scheiding) een gelijkstroomkring die ontkoppelrail in werking stelt en dan zonder brom dat hebben al laten zien en horen.

Eigenlijk is er verder niet veel over te vertellen, wel kan er nog over worden opgemerkt er nauwelijks stroom wordt onttrokken laten zeggen stroom die nodig hebben voor treintjes.
Want ontkoppelrail ?s krijgen immers hun stroom van een extreme stroombron.
Ik hoop enige bijdrage kunnen leveren en wil de hierdoor de OPTOCOUPLER  de aandacht geven tot een bruikbare component.
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: iTom op 24 augustus 2011, 20:21:44
Ben, bedankt voor de uiteenzetting.
Alhoewel het mij allemaal nog een beetje duizeld (dat heb je met beddenverkopers) hoop ik toch dat jouw bijdrage een beetje inzicht geeft over het schema en de gedachte er achter.
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Anne W op 24 augustus 2011, 23:16:07
Beste Tom en Ben,

Ik snap de werking van de schakeling, maar kan hem niet controleren op keuze componenten, (ben een werktuigkundige).

Maar met een oude 2-rail trafo van Fleischmann of zo en een Viessmann 5213 schakeldecoder bereik je hetzelfde doel denk ik, het verschil met de Viessmann 5211 wisseldecoder is dat je bij de 5213 ook moet "zeggen" dat je moet stoppen met ontkoppelen.

Groet, Anne W
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Ben op 25 augustus 2011, 00:52:51
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-J8REIACW-D.jpg)

Zonder een  OPTOCOUPLER krijg je geen galvanische scheiding of je moet Relais gebruiken.
Welke decoder je ook wil toepassen dat maakt geen verschil.
Als de linker kant van OPTO wordt aangestuurd gaat hij licht uitzenden. (alleen kunnen wij dit niet zien)

Als nu de fotocel het licht  op zou vangen van de Led gaat simpel gezegd de fotocel werken als een schakelaar.


edit: afbeelding vergroot
Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Anne W op 25 augustus 2011, 16:52:31
Beste Ben,

Een Viessmann 5213 schakeldecoder is een wisseldecoder met een ingebouwd potentiaalvrij relais, dus net zo galvanisch gescheiden als maar zijn kan.

Groet, Anne W

Titel: Re:Brommende ontkoppelrail
Bericht door: Johan op 25 augustus 2011, 21:09:18
Beste Forumgenoten,

Gisteren hebben we (mijn zoon en mijn persoontje) zitten discussi?ren over het gebruik van de printplaat bij de analoge baan.
Volgens ons moet het kunnen zoals weergegeven in bijgevoegd plaatje waarbij we denken aan maximaal 5 stuks per printplaat! We zullen dit eind van de week uit testen (componenten zijn besteld!).

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-L6X8FJWL.jpg)
Johan

Voor ANALOOG GEBRUIK is bovenstaand schema toepasbaar. Vanavond heb ik de printplaat gemaakt en een drietal stuks ontkoppelrails gekoppeld conform bovenstaand schema en alle drie de ontkoppelrails werken geruisloos!

Groet,
Johan