H0 Modelspoor Forum

Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek => Onderhoud van locomotieven => Topic gestart door: Jan op 8 februari 2011, 10:50:04

Titel: Heusinger Mechaniek ( Drijfwerk+Afbouw BR 38)
Bericht door: Jan op 8 februari 2011, 10:50:04
Omdat er nogal veel vragen komen over het "op tijd zetten" of "kwartieren", wil ik trachten dit op een wat duidelijker manier uit te leggen, doormiddel van Foto's
Demonteren
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-IAIEELME-D.jpg)
Het drijfwerk zit hier nog op de loc (p8) en zal gedemonteerd worden doormiddel van het moertje op het exentriek los te maken en daarna de geleidestang uit het zuigerhuis te halen, het mechaniek zit ook nog met een schroefje vast aan het chassis met de bevestigingshaak
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-HOFVWHLS-D.jpg)
Het mechaniek is eraf gehaald, en alleen de koppelstang zit nog op zijn plaats
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-WWVI4YYR-D.jpg)
De koppelstang is er ook af dit gebeurd doormiddel van de 2 schroefboutjes, het drijfwerk zal later nagekeken en gericht worden
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-QBDW8ZZV-D.jpg)
De wielen en de tandwielen worden eraf gehaald
Montage
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-6FEVEZ3M-D.jpg)
De tandwielen worden nadat ze schoon gemaakt zijn met een glasvezelpotlood van olie en koolstofaanslag terug geplaatst op de loc
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-MIM4LTM3-D.jpg)
Ook de tandkransen op de wielen ondergaan een grondige beurt
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-8QBLNHKB-D.jpg)
Deze loc is op alle 3 de wielen aangedreven, dus is het zaak dat "de tijd" gelijk goed wordt gezet, in dit geval 12 uur
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JFVIUH4K-D.jpg)
12 uur stand
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUCP3BQA-D.jpg)
Aan de andere kant doe je hetzelfde, alleen zet je "de tijd" hier op kwart voor/over 12 Het zogenaamde kwartieren zoals hier van bovenaf te zien is
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-HIB8LWNR-D.jpg)
De koppelstang wordt terug gezet nadat hij "gericht" is en alleen met de buitenste schroefboutjes aan de wielen vastgezet
De gele achtergrond is van een vaatdoekje, dit om te voorkomen dat schroefjes en moertjes eventueel wegspringen

Het belangrijkste is achter de rug, en dat was het op tijd stellen van de wielen, wat nu volgt is het "stangenstelsel" terug plaatsen......
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-YTPSHUVC-D.jpg)
Het mechaniek moet wel heel zorgvuldig nagekeken worden op eventuele beschadigingen
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-4Y8YAMAE-D.jpg)
Eerst wordt de leibaan, de stoomschuifstang en de stoomschuifdrijfstang,in het cilinderhuis gestoken, en met een schroefje wordt de bevestigingshaak aan het chassis vastgezet
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-SWUP6VOI-D.jpg)
Dan wordt de drijfstang op de koppeltap gelegd
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-QGZJZDMP-D.jpg)
En als laatste wordt het exentriek op de koppeltap gelegd, let er wel op dat het exentriek goed wordt gemonteerd (koppelstang onder exentriek boven)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-L8CYO3D7-D.jpg)
Met dit als resultaat
En nu ik deze loc toch onderhanden heb, komt de verdere afbouw van deze loc er maar gelijk achteraan......
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-XZYLNGKU-D.jpg)
Deze loc krijgt een originele Marklin Hamo magneet en schild vanwege het feit dat andere permanent magneten niet "echt" passen
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-6FDZED73-D.jpg)
vervolgens ga ik de vuurplaat van de kap aanpakken

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-OOSZM6AS-D.jpg)
Met een mini frees een opening gemaakt in de deur van de vuurkist, om er straks LED verlichting in te bouwen, en de leidingen een kleurtje gegeven
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RQYUVX6V-D.jpg)
Het cilinderhuis is ook weer opnieuw zwart gemaakt
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-PETL3CBG-D.jpg)
Ook bij de kap van de p8 wordt met zwart, de lichte beschadigingen bijgewerkt
Tot zover, de verf moet even drogen

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RCZBOHL7-D.jpg)
De P8 krijgt een nieuwe sleper, zodat deze voorlopig weer vooruit kan
De LED is op maat geslepen om straks in de vuurkist te "branden"

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CW3IGLTK-D.jpg)
De kap is ook klaar, in eerste instantie wou ik hem weatheren maar Quirien heeft me hier vanaf gepraat 
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-M83KVX6R-D.jpg)
Het LEDje wordt gepast in de "vuurkist"
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-FVH7QTQR-D.jpg)
De decoder wordt even op zijn plaats gelegd om de draden op maat te maken
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-SVVXHRYO-D.jpg)
Ook hier komt het pannensponsje weer om de hoek kijken, let wel op de koeling van de decoder
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-6NAQOLLQ-D.jpg)
Het geheel wordt na het passen in de loc ingebouwd, het is hier nog een rommeltje maar de draadjes worden allemaal nog netjes weggewerkt
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RF48RK44-D.jpg)
Op de rollenbank, wordt met behulp van de Locprogrammer het "interne vuurlicht" ingesteld om straks als de kap erop zit vuur na te bootsen in de vuurkist (flakkeren)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZNVSZVB6-D.jpg)
Het "vuur" in de kist
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-6J8FJNO3-D.jpg)
De bemanning mocht na jaren trouwe dienst op de BR 23 014, overstappen naar de BR 38 772-0, waarschijnlijk nu voorgoed want het was secondenlijm.......
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-3IE8ZGGD-D.jpg)
Tot slot de BR 38 in volle glorie aan het perron
Titel: Re:Heusinger Mechaniek ( Drijfwerk+Afbouw BR 38)
Bericht door: Riny op 8 februari 2011, 10:54:51
Beste Jan,

Dank voor deze bijdragen.