H0 Modelspoor Forum

Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek => Mechanische techniek => Topic gestart door: Rob op 10 december 2020, 20:53:07

Titel: Viessmann spoorboom kaduuk - en gerepareerd
Bericht door: Rob op 10 december 2020, 20:53:07
Soms heb je van die dagen, dan zijn dingen opeens stuk....  >:(

Dat had ik gisteren met een rij-sessie: haperende wissel, losgeraakte stroomtoevoer en een spoorboom die wel dicht ging, maar niet meer open.
De spoorboom is van Viessmann: fraai gedetailleerd en gaat mooi langzaam open en dicht (nou ja: ging). Ik kon het motortje voelen bewegen, maar de boom bleef gesloten. Wel kon ik de boom voorzichtig met de hand open doen, en het motortje duwde 'm weer dicht. Mechanisch probleem, dus.

Na een snelle zoektocht op internet zag ik wel modelspoorders met hetzelfde probleem, maar niet de oplossing. Dus hierbij een kort verslag van de reparatie.

Gelukkig laat de spoorboom zich makkelijk uit de bodemplaat tillen. De aandrijving is een kokertje dat uit 2 delen bestaat. Met enige overtuigingskracht is dat kokertje te splitsen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Spoorboom01.jpg)


En dan is het mechaniek goed te zien: een vertragingsmotortje met spindel. De spindel beweegt een moer die met een arm aan de spoorboom is verbonden. Maar die arm is rond de moer afgebroken.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Spoorboom02.jpg)


Ik draai het moertje van de spindel af, en lijm de boel weer in elkaar. Gewoon met plastic (styreen) lijm. Een WC-rol met een stukje karton houdt de boel goed verticaal, zodat er een gewichtje op het verlijmde deel kan worden gelegd.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Spoorboom03.jpg)


Nu is zo'n lijmverbinding minder sterk dan het oorspronkelijke materiaal, dus plak ik nog vier stripjes styreen over de breuk voor extra sterkte.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Spoorboom04.jpg)


Dan kan de arm met moer weer op de spindel geschroefd worden

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Spoorboom05.jpg)


Dan het kokertje weer dicht maken. Ik doe lijm op 3 punten aan elke kant, zodat een en ander eventueel weer open kan als de arm weer breekt....
Dan een in situ test...

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Spoorboom06.jpg)


Gerepareerd!
Morgen bij daglicht de draden weer even solderen en de boom weer van onderen vastzetten met de bijgeleverde plastic moer die over het kokertje past.

Het zijn prijzige onderdelen, dus repareren is zeker de moeite waard.
En het werkt, denk ik, ook voor Viessmann armseinen met een dergelijke aandrijving.

Rob


Titel: Re: Viessmann spoorboom kaduuk - en gerepareerd
Bericht door: Pierre op 10 december 2020, 22:03:03
Knap gerepareerd Rob. Dat is jou wel toevertrouwd. ;D
Titel: Re: Viessmann spoorboom kaduuk - en gerepareerd
Bericht door: Jan Trein op 15 december 2020, 23:36:29
Vandaag met interesse je verslag gelezen.

Ik heb zelf geen Viessmann overweg, maar eentje van Märklin,
en de bomen daarvan gaan met een klap dicht, en met een klap weer open.
Zo te lezen, heel iets anders dus, deze Viessmann overwegboom, want met een ander type motor.

En op dat moment begint bij mij "eerste-maandag-van-de-maand-luchtalarm, schat de russen komen weer" tussen de oren te ruisen. Want hoe werkt dat dan?
 
Citaat
vertragingsmotortje met spindel

Vertragingsmotor? (vergelijkbaar met  MP5 van MTB-modell.com ?)

Je stuurt hem aan via een relais (met twee stabiele standen), neem ik aan.

Stopt die motor dan vanzelf als de boom dicht is (eindafschakeling),
of draait die motor bijvoorbeeld maximaal 270 graden, blijft brommen (blijft aansturen),
maar kan vanaf daar niet verder draaien, en is dat uiteindelijk de reden van de breuk? 
Titel: Re: Viessmann spoorboom kaduuk - en gerepareerd
Bericht door: Bert Senden op 16 december 2020, 08:14:40
Ik heb de aandrijving voor de overweg van Station Nieuwstad zelf gemaakt. Is wel groter dan die van Viesman maar wel stabieler.

Gr. Bert.

(https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/70003691_1064123693797613_2206539968011042816_o.jpg?_nc_cat=108&ccb=2&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=jRZpFx57hiYAX8kfzY8&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=453a77711214fd14c9a1ab61c6c428d0&oe=5FFE0E09)
Titel: Re: Viessmann spoorboom kaduuk - en gerepareerd
Bericht door: Rob op 16 december 2020, 09:27:38
Hoi Jan,

Want hoe werkt dat dan?
 
Citaat
vertragingsmotortje met spindel

Vertragingsmotor? (vergelijkbaar met  MP5 van MTB-modell.com ?)

Je stuurt hem aan via een relais (met twee stabiele standen), neem ik aan.

Stopt die motor dan vanzelf als de boom dicht is (eindafschakeling),
of draait die motor bijvoorbeeld maximaal 270 graden, blijft brommen (blijft aansturen),
maar kan vanaf daar niet verder draaien, en is dat uiteindelijk de reden van de breuk?

Hoe het werkt weet ik nu iets beter dan voor dat deze spoorboom kapot ging, maar de Viessmann aandrijving heeft nog meer geheimen.
Het is een motortje met vertragingskast die een schroefdraad (spindel) aandrijft.
De aansturing is elektronisch, ook door Viessmann gemaakt. Het printje wordt aangesloten op wisselstroom en heeft daarnaast 2 aansluitdraden om de bomen te bedienen: een puls op de ene draad zet de bomen naar beneden, een puls op de andere draad zorgt er voor dat de bomen weer open gaan..
Er is wel een vorm van eindafschakeling, maar ik vermoed dat de elektronica detecteert dat de motor stil staat aan het eind van de beweging en dan uitschakelt. Dan is er inderdaad steeds een behoorlijke mechanische belasting.

Overigens heb ik, ongeveer zoals de aandrijving van Bert, in een grijs verleden zelf een spoorboom aandrijving gemaakt. Daarvoor heb ik een oud servo gebruikt: elektronica er uit en dan hou je een vertragingsmotortje over. Met de arm van de servo werden via een stangenmechaniek beide spoorbomen en 2 micro schakelaars voor de eindafschakeling bediend.
Daar had ik dit keer geen zin in, vandaar deze Viessmann bomen :)

Rob
Titel: Re: Viessmann spoorboom kaduuk - en gerepareerd
Bericht door: Jan Trein op 16 december 2020, 14:16:27
Viessmann bomen zijn uitzonderlijk geprijsd (het lijken wel kluitbomen, om in kerstsfeer te komen).
Ik begrijp nu waarom.

-Pulsgestuurd (verklaart hoe het wordt geschakeld).
-Terugmelding of Eindafschakeling (verklaart waarom het werkt, vroeger zou dat puur mechanisch moeten, elektronica ligt inderdaad meer voor de hand)
-Printje op wisselstroom (printje zal intern toch DC-polariteit benutten) dat zal wel zijn om AC & DC, analoog en digitaal markt te bedienen
-Servo versus (stappen-)motor is met dit soort zaken altijd de afweging
-Vertraging (tandwielverhouding stel ik me zo voor)

Een servomotor is goedkoper, maar de elektronische aansturing ervan is duurder.
Dus dat zal lood om oud ijzer zijn. Ik ken iemand die losse bomen van Busch kocht, en er zelf servo's onder prutste: puur vanwege de prijs. Maar die Viessmann bomen zijn wel erg mooi!

-Het idee om uit een servo de elektronica te slopen, onthoud ik. Daar kan ik misschien nog wat mee.

-Met de arm van de servo werden (...) 2 micro schakelaars voor de eindafschakeling bediend ...
  Die truc ben ik op een andere manier tegen gekomen: puntstuk polarisatie bij een servo gestuurd wissel
  Dat kun je doen met een microswitch, of gewoon met een star contact (naaldje-schroefje).

Dat zijn wel de trucs om te onthouden!

Ik zit me nu ineens af te vragen hoe deze trucs toepasbaar zijn op een ontkoppelrails mechaniek.