Een keerlus wordt gauw omvangrijk en zo'n automatisch kopstation is dan een compactere optie...Hoe bedoel je dat? Er zijn drie simpele oplossingen voor een keerlus schakeling (analoog), 2 trafo's (met een relais), bruggelijkrichter en 2 extra dioden, of een dpdt-relais (latched), parallel geschakeld aan het wisselrelais (http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/kehrschleife.htm). De 2 trafo's en het DPDT relais zijn beide geschikt voor 2+3-rail . De diodetruc werkt voor 2+3-rail, met een kleine aanpassing voor de bovenleiding (mits 3-rail rijdt op DC met bovenleiding).
Dit schema is bedoeld voor Conrad wisselaansturingen. Ik gebruik wisselrelais, en daarbij zijn L en R geen + en -, zoals bij de Conrad wisselmotor. Beide diodes moeten in dezelfde richting wijzen. De Conrad wisselmotoren draaien op 14 vAC, mijn wisselrelais op 10-16 vDC (hoe minder, hoe stiller). Dus schema2 (diodematrix) moet hoe dan ook aangepast worden. | (https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/0/2020_conrad_diodematrix.gif) |
Ik heb ook iets gebouwd dat daarop lijkt. Door de baan in te delen in blokken kan ik de trein telkensTop! Ik werk ook met blokken, en daarom lijkt het ook zoveel op elkaar.
Je maakt bij de perrons kleine blokjes die je wel of niet onder spanning zet, de "stops" voor de treinen. Verder maak je wissels en seinen.Ik begrijp je opmerking, maar qua kopstation-logica klopt die niet, of begrijp ik 'm te beperkt.
Wat is een rijweg?
Dat is een door de trein af te leggen weg over een wisselstraat
van een startpunt naar een doel.
-Het startpunt moet een toegangsein hebben (je mag er niet zo maar op),
-Het doel moet vrij zijn (je moet van de rijweg af kunnen),
-Het doel moet groot genoeg zijn (de hele trein moet erop passen, mag niet blijven uitsteken op de wisselstraat),
-Trein mag niet stoppen onderweg (tenzij uit nood),
-Trein mag de rijrichting niet wijzigen (op de rijweg).
-Het doel bepaalt de toegestane rijrichting van die rijweg
(als het doel inrijden van die kant niet toestaat, is het geen kiesbaar doel, en dus geen geldige rijweg).
-Een strijdige rijweg sluit, eenmaal gekozen (gereserveerd)
het kiezen van alle andere rijwegen uit tot de rijweg is verlaten, zelfs als er nog geen trein op rijdt.
-En niet-strijdige rijweg sluit, eenmaal gekozen, alle conflicterende rijwegen uit,
en staat alleen parallelle rijwegen toe om uit te kiezen, zelfs als er nog geen trein op rijdt.