Ze waren niet goed rijdend te krijgen met die stiftjes op de bovenkant van de wielen.Er zitten geen stiftjes in. Vooralsnog zit er niks in en moet ik er stripjes koper in maken die langs de boven- of de binnenkant de flensen raken.
En bij jouw project moet je ook nog af van het middelste aandrijf werk.Beste @PietB, waarom zou ik af moeten van het middelste aandrijfwerk? :o
Juist die middelste wielen waren in een bocht essentieel om tegen de binnenkant van de railstaaf met de binnenradius voor een goede stroomtoevoer te dienen, de voorste en achterste konden dan tegen de binnenkant van de buiten radius voor een beetje betrouwbare energie voorziening zorgdragen.Ik ben waarschijnlijk niet zo heel technisch aangelegd, maar het laatste moet je me nog even uitleggen.
Ze waren niet goed rijdend te krijgen met die stiftjes op de bovenkant van de wielen.OK Wim, als je die stroom afname wilt verbeteren dan moet je eens kijken in deze post.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=2679.msg29256#msg29256Met een schets zou het makkelijker uit te leggen zijn Wim, maar die heb ik nu even niet, dus ga ik het met tekst proberen.En bij jouw project moet je ook nog af van het middelste aandrijf werk.Beste @PietB, waarom zou ik af moeten van het middelste aandrijfwerk? :oCitaat(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/308887e0-3738-4d91-8fb5-fcd89165730a.jpg)
Ik ging er van uit dat je het onderstel wilde gebruiken voor dit model en daar zit op de middelste als een tandrad.
Iets dat op een modelbaan niet zo makkelijk toepasbaar is.Juist die middelste wielen waren in een bocht essentieel om tegen de binnenkant van de railsIk ben waarschijnlijk niet zo heel technisch aangelegd, maar het laatste moet je me nog even uitleggen.
taaf met de binnenradius voor een goede stroomtoevoer te dienen, de voorste en achterste konden dan tegen de binnenkant van de buiten radius voor een beetje betrouwbare energie voorziening zorgdragen.
Laten we als voorbeeld nemen een 3 assen loc rijdt in een boog naar links dan zullen de wielen rechtsvoor en rechtsachter met de wielband en de flens goed contact maken met de spoorstaaf.
En het linker wiel op de midden as doet dan het zelfde met de linker spoorstaaf.
In een rechter boog is het allemaal andersom en in wissels heb je een combinatie van beide gevallen.
Voorwaarde voor een goed contact en soepele rijeigenschappen.
Als je de middelste as er uit zou halen ben je die zekerheid kwijt.
grt Piet.
Ze waren niet goed rijdend te krijgen met die stiftjes op de bovenkant van de wielen.Dat de fabrieksmatige stroomvoorziening van de Roco-Hippel niet helemaal lekker is had ik al eens eerder gelezen; het is een bekend probleem waar meer mensen mee worstelen.
Ik ging er van uit dat je het onderstel wilde gebruiken voor dit model en daar zit op de middelste als een tandrad.Foutje van mijn kant. De afbeelding was meer bedoeld als voorbeeld om locomotieven met cylinders aan de binnenkant te laten zien. Overigens, als ik tandrad op mijn baan zou willen dan kan ik altijd nog een Fleischmann Carl uit elkaar trekken. :) De indeling wordt 0-6-0 volgens de Whyte-notatie en blijft de middelste as dus gewoon zitten.
Iets dat op een modelbaan niet zo makkelijk toepasbaar is.
Laten we als voorbeeld nemen een 3 assen loc rijdt in een boog naar links dan zullen de wielen rechtsvoor en rechtsachter met de wielband en de flens goed contact maken met de spoorstaaf.De middelste as blijft dus zitten en er zitten geen anti-slipbandjes op dus krijg ik per kant van drie wielen stroomafname. Van het gietijzeren chassis heb ik inmiddels al wat afgezaagd om meer ruimte in het machinistenhuis te krijgen. Dat zou betekenen dat ik met minder gewicht minder trekkracht zou krijgen, maar in de ketel komt ook nog een behoorlijk wat gewicht.
En het linker wiel op de midden as doet dan het zelfde met de linker spoorstaaf.
In een rechter boog is het allemaal andersom en in wissels heb je een combinatie van beide gevallen.
Voorwaarde voor een goed contact en soepele rijeigenschappen.
Als je de middelste as er uit zou halen ben je die zekerheid kwijt.
grt Piet.
De middelste as blijft dus zitten en er zitten geen anti-slipbandjes op dus krijg ik per kant van drie wielen stroomafname.Op een recht stuk baan is dat waar, maar in een boog niet hoor Wim.
De middelste as blijft dus zitten en er zitten geen anti-slipbandjes op dus krijg ik per kant van drie wielen stroomafname.
Op een recht stuk baan is dat waar, maar in een boog niet hoor Wim.Volgens mij schreef ik ook dat per kant drie wielen stroom gaan afnemen. Even uit m’n hoofd uitrekenen: hij heeft drie assen en er vanuitgaande dat er aan de andere kant ook wielen zitten heeft-ie dus zes wielen en dat zijn dus alle wielen.
Het is van het allergrootste belang dat alle wielen goed kontakt maken.
En die van Pierre is werkelijk een uitzondering.Ik geloof inderdaad dat @Pierre een uitzondering is, maar dan op allerlei andere vlakken.
Zo te zien is die van Pierre een 3 railer, dat betekent dus in principe 6 punten die massa maken.Ik heb het gefotografeerde locje van Pierre een paar weken geleden zelf in m’n handen gehad en ik weet 100% zeker dat ik geen sleper heb gezien. Wèl dat de drijfstangen verkeerdom zaten. :)
Dat is heel wat anders dan bij een twee railer.
En die van Pierre is werkelijk een uitzondering.
Zo te zien is die van Pierre een 3 railer, dat betekent dus in principe 6 punten die massa maken.
Dat is heel wat anders dan bij een twee railer.
Heren, ik staak mijn 'verzet' het lukt me niet met alleen tekst uit te leggen wat ik bedoel over de gebrekkige stroomafname in een bocht.Beste @PietB,
Deze strip die je aangeeft gaat naar een koolborstel van de motor Piet.Begreep ik toen ik de foto van het chassis zonder motor zag Pierre.
Nee nou begrijp je me verkeerd Wim...Geeft niks.
Ik begrijp dat je H0e doet dat is toch H0 op N rail?Ik doe eigenlijk alles: H0 op 16,5 mm-rails, H0e op N-rails en dit topic gaat over 0e en dat is schaal 1:45 op 16,5 mm-rails. Voor wat meer informatie: Overzicht van modelspoorschalen (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3828.0).
Of is dat weer wat anders?
Bij smalspoor heb je behoorlijk wat vrijheid van bouwen, maar het moet wel enigszins geloofwaardig zijn. Ook al heeft het misschien nooit in het echt gereden, het hád kunnen rijden.Mee eens :)
de originele versie is een twee asser, maar omdat de cabine een stuk groter is geworden zitten er drie assen onder.Of een kwestie van as-druk. Misschien ligt jouw spoor wel op een minder stevige ondergrond en is een lagere asdruk nodig....
Maar om de motorkap passend te krijgen moet ik aan de voorzijde van het gietijzer een paar millimeter wegvijlen of zagen.Misschien kunnen een paar gereedschapskisten en/of een lucht tank dat gietijzer verbergen?
En die rok is om te verbergen wat er niet zit... en waar zijn rokken anders voor?
Euh, tis soms ff zoeken maar er zit toch echt wel wat ;DDie had ik natuurlijk moeten zien aankomen.
Het nadeel van zo'n rok vind ik dat je dan het drijfwerk niet meer ziet maar veiligheid voor alles natuurlijk!Het drijfwerk werk is inderdaad wel het meest interessante onderdeel van een stoomlocomotief en dat je dat met zo’n rok niet ziet is inderdaad wel een dingetje.
...alleen mis je het drijfwerk en de cilinders. Daar wordt nog aan gewerkt!Ga ik zeker volgen.
Ik ben zeer benieuwd Wim. Klinkt wel spannend. ;)Mij ook. Maar eerst ben ik (weer) bezig met een vernieuwd onderstel. Het hele plan van aanpak voor die stoomloc zit in m’n hoofd, maar een steeds weer terugkerend en ook uitdagend verhaal blijven de onderstellen. Ik heb nog een BR 80 van Fleischmann liggen, maar om al mijn H0-materieel op te offeren is ook een beetje zonde. Dus ben ik voor het chassis van die stoomloc opnieuw begonnen. Ik ga dit winnen.
Overigens geeft die motor al aardig een indruk (vorm) van een dieselmotor. Misschien kun je daar iets strak omheen bouwen, en dan de luiken openzetten of een goed doorzichtig rooster er in?Goed idee!
Succes met vijlen. als het goed is is het redelijk zacht witmetaal. Zelf zou ik eerst een stuk (voorzichtig) met de haakse slijper doen.Met mijn Makita haakse slijper? Dát dacht ik dus even niet. Dan moet ik dit fantastisch in elkaar gefröbelde kunstwerkje demonteren en de kans dat ik hem weer netjes werkend in elkaar krijg is nagenoeg nul. Nee Rob, ik doe heel voorzichtig.