H0 Modelspoor Forum

Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek => Reparaties van locomotieven => Topic gestart door: Rob op 7 september 2018, 21:58:56

Titel: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Rob op 7 september 2018, 21:58:56
De afstand tussen loc en tender van mijn "nieuwe" BR24 vond ik te groot.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR24-voor1.jpg)


Nu is er natuurlijk enige ruimte nodig voor in de bochten, maar zelfs in de kleinste boog (de binnenbocht van gebogen wissel) is er nog wat ruimte.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR24-voor2.jpg)


Dus eens kijken of loc en tender korter gekoppeld kunnen worden. Dat geeft een beter totaalbeeld van de loc, én dan past-ie net wat beter op de segmentdraaischijf.
De loc en tender zijn gekoppeld met een stukje verend staal.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR24-voor3.jpg)


Van een oud plastic pasje (in dit geval de ANWB) knip ik een nieuwe koppeling, die net wat korter is. Ook is het gat van de koppeling aan de loczijde wat ovaal gemaakt, zodat er wat speling is. Met de speling kan de koppeling nog wat korter: deze wordt ingedrukt bij vooruit rijden en kan dan wat wijken in de bochten.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR24-na3.jpg)


Om de afstand zo kort mogelijk te houden, gaan de handgrepen van het machinistenhuis af: daar blijven anders in de bocht de deuren van de tender achter haken. En dan ziet het er zo uit.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR24-na1.jpg)


In de scherpste bocht past het precies

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR24-na2.jpg)


en het totaalbeeld...

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR24-na4.jpg)


Nu drukt de draad naar de motor in de tender de loc nog iets weg van de tender. Misschien kan ik nog iets met een elastiekje o.i.d. loc en tender nog wat naar elkaar toe trekken, zodat deze op het rechte stuk nog dichter op elkaar zitten. Maar daarvoor moet ik nog even wat spullen vinden.

Rob
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Pierre op 8 september 2018, 09:12:36
Ziet er goed uit Rob.
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Haradigi op 8 september 2018, 11:00:27
Hi Rob,

Netjes gedaan, zelf maak ik "kortkoppelingen" van messing.

groet
Harald
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Wim Corduwener op 8 september 2018, 17:20:24
...zelf maak ik "kortkoppelingen" van messing...
@Haradigi daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Haradigi op 8 september 2018, 19:56:55
Wil wel een foto plaatsen maar jp(e)g kan niet.

groet
Harald
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Wim Corduwener op 8 september 2018, 21:14:56
Wil wel een foto plaatsen maar jp(e)g kan niet.
JPG kan niet?
De foto's op dit forum zijn toch allemaal foto's in JPG?
Je bent bijna vier jaar lid van dit forum en je hebt nog nooit een foto geplaatst?  ::)
Probeer het eens via MyAlbum (http://www.myalbum.com/)
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Haradigi op 8 september 2018, 21:24:37
Dit staat er toch echt:

Bijlage:
    Toegestane extensies: txt, tra, bck, pdf, rar, zip, tcd, pdf, any

groet
Harald
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: GéJé op 9 september 2018, 10:50:35
Een bijlage is iets anders dan een foto @Haradigi .
Een bijlage plaats je onder het bericht, een foto plaats je in het bericht.

Groet,
Gert-Jan
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: GéJé op 9 september 2018, 10:54:16
(BACK ON TOPIC)

Netjes gedaan @Robvd,

Zo ziet het er inderdaad net iets beter uit.

Groet,

Gert-Jan
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Wim Corduwener op 9 september 2018, 11:06:44
Goed gelukt. Ik denk dat je die tender en die loc maximaal tegen elkaar hebt staan. Een andere mogelijkheid zo kunnen zijn om van die onderbouwplaatjes voor kortkoppelingen eronder te monteren. Op de rechte stukken staat de loc en de tender dan vrijwel naadloos tegen elkaar en in de bochten zullen ze wat meer ruimte geven.
Maar aan dit setje zou ik niks meer doen.
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Rob op 9 september 2018, 11:27:06
Een andere mogelijkheid zo kunnen zijn om van die onderbouwplaatjes voor kortkoppelingen eronder te monteren. Op de rechte stukken staat de loc en de tender dan vrijwel naadloos tegen elkaar en in de bochten zullen ze wat meer ruimte geven.
Dat zou ook kunnen inderdaad, Wim. Fleischmann heeft de kortkoppeling bij loc en tender in nieuwere modellen anders opgelost: aan de loczijde is het gat van de koppelstang een sleuf in de lengte. Een paar veertjes trekt de tender tegen de loc aan. Bij bochten wordt de tender van de loc af gedrukt.
Op deze foto kun je dat net linksonder zien:

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR38_01.jpg)


Mijn oplossing is hetzelfde: ook de sleuf, alleen (nog?) zonder de veertjes. En daardoor drukken de draadjes naar de motor loc en tender iets uit elkaarbij 'rechtuit/vooruit'.

Maar aan dit setje zou ik niks meer doen.
Dat is moeilijk voor me  ::) (zo af en toe zoek ik nog naar van die veertjes of iets anders, of misschien de stroomdraden naar de tender anders maken).

Rob
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Rob op 9 september 2018, 16:32:13
Ik kon het toch niet van me afzetten om loc en tender bij rechtdoor dichter op elkaar te krijgen.

Een experiment met een stukje stroomdraad als veer... Het idee: als ik een verende stroomvoerende draad kan maken kan ik daar later misschien ook iets mee voor de nog in te bouwen geluidsmodule.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR24-na7.jpg)

Maar dit werkte niet: te weinig veerkracht...
En toen kwam ik dit tegen: magneetspeelgoed.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR24-na8a.jpg)

Een paar van de magneetjes hiervan gebruik ik al als schakelmagneet. Maar ik kan ze ook gebruiken om de loc en tender naar elkaar toe te trekken.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR24-na8b.jpg)


(op de foto zit  'overal' lijm: de magneetjes floepten natuurlijk eerst een paar keer naar elkaar toe voordat ze goed bleven zitten).

Dit werkt heel goed. En het mooie van deze constructie: het werkt meteen ook als schakelmagneet voor seinen e.d.
Dus nu écht kortgekoppeld (tenminste bij recht spoor). Scherpe bochten nemen gaat ook nog steeds goed.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR24-na9a.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR24-na9b.jpg)


Nu ben ik zover dat ik er echt niets meer aan hoef te doen  :D
(tenminste aan deze loc. Er zijn nog 2 BR50's met dezelfde loc-tender koppeling waar de stoker moet springen)

Rob
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Wim Corduwener op 9 september 2018, 17:04:39
Of je het nou met veertjes, magneetjes of met krulspelden doet: als het werkt dan werkt het.
Missie geslaagd zou ik zeggen.  ;D
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Rob op 9 september 2018, 17:31:11
Precies, Wim.
Toch nog een kleine aanpassing moeten doen. De magneetjes waren visueel wel goed uitgelijnd, maar magnetisch niet. De loc trok daardoor wat scheef. Magneetje in de tender 1 mm ofzo opgeschoven en nu is het perfect.
En de magneetjes zijn sterk genoeg om de loc bij achteruit rijden ook dicht op de tender te houden, ook met wagons er achter.
Niks meer aan doen (3x scheepsrecht)
Rob
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Pierre op 9 september 2018, 17:34:07
Wauw ... slim bedacht man. Ik heb voor mijn kleinkinderen een houten treinbaan en daar werkt het eigenlijk net zo. Die hebben een bolle magneet en dat werkt heel mooi in de bochtjes.

(https://myalbum.com/photo/P1u35N6RmUou/720.jpg)
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: nico op 9 september 2018, 20:10:58
Rob, voor je volgende projecten, zou je ook nog eventueel de veertjes uit ballpoints kunnen gebruiken.
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Rob op 10 september 2018, 09:29:09
Ik heb voor mijn kleinkinderen een houten treinbaan en daar werkt het eigenlijk net zo. Die hebben een bolle magneet en dat werkt heel mooi in de bochtjes.
… en die bolle magneetjes klappen niet zo hard aan elkaar als de platte. Fijn voor de vingertjes.

Hetzelfde kunstje, andere loc.

Kortgekoppeld ziet de BR50 er nu zo uit.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kort3.jpg)


Wederom de standaard koppelstang vervangen door een stukje ANWB pas. De voormalige magneetstrip zit precies tussen loc en tender, dan hoef ik die niet zwart te maken  :D
De koppelstang kan net onder de ketel schuiven. Hier is het wat krap, want hier loopt ook de bedrading van de geluidsmodule. Maar het gaat.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kort1.jpg)


En dan weer de magneetjes aan de onderzijde.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kort2.jpg)


Ik heb net een mm'tje ruimte gelaten. Deze lange loc beweegt heel snel langs de tender. Bij enige on effenheden en flauwe bogen kunnen tender en loc met deze kleine afstand wrijvingsloos bewegen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kort4.jpg)


Na het maken van de foto's heb ik nog even het plasticslijpsel van de loc afgeveegd: al de witte (of eigenlijk doorzichtig roze) stipjes.
Tsja. De BR38 is al af-fabriek kortgekoppeld, dus dit was alweer de laatste.

Rob
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Rob op 10 september 2018, 11:57:51
Oeps,
Ik was toch nog niet helemaal klaar met de BR50. Krappe bochten van meer dan 30 graden, gebogen wissels, tegenbogen... Dat ging niet helemaal goed. De deuren aan de tender bleven aan de handgrepen van de kabine hangen. En dan ontspoorde de loc.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kort5a.jpg)


Dus gaan de handgrepen er af

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kort5b.jpg)


Dat hielp wel, maar nog niet overal. Oplossing: een 'bumper', zodat de tenderdeuren in een bocht vrij blijven van de achterwand van het machinistenhuis. Ik had nog een oud rood hekje liggen met een bruikbaar profiel.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kort6.jpg)


Nu loopt de loc weer goed op de baan.

Rob
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Pierre op 10 september 2018, 17:11:00
Ik vind dit erg leuke projectjes Rob. Het ziet er gelikt uit zo. Ga je de andere loc's ook nog doen? :)
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Rob op 10 september 2018, 19:40:14
Dank je Pierre,

Ga je de andere loc's ook nog doen? :)
Ik ben door mijn korter te koppelen sleeptender locs heen. Dus zolang er niets op een beurs of op ebay aan de vingers blijft plakken, ben ik klaar. Alleen de andere BR50 krijgt eenzelfde behandeling (Die heeft een beetje als proefkonijn gediend en daar hoeven alleen nog maar de magneetjes onder).

Naast de BR24 en twee 50-ers heb ik nog een Roco BR57 en Fleischmann BR38, maar daar hoeft niet veel aan te gebeuren. Bij de BR57 hebben de Oostenrijkers de deuren als een soort losse coulisse aan de kort gekoppelde tender bevestigd, waardoor er nooit een gat ontstaat. Daar valt niet veel aan te verbeteren.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR57-kort.jpg)


En het koppelmechanisme van de BR38 was de grote inspiratiebron.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR38-kort.jpg)


En zo is nu wel het totaalbeeld van alle locs met sleeptender gelijk. Dus daar ben ik wel blij mee.

Rob
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: mark mms op 10 september 2018, 22:18:04
Top gedaan, Rob.
Dat ziet er inderdaad veel mooier uit dan zo'n kloof naar de tender.
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Rob op 24 september 2018, 22:24:21
BR50 met nieuwe tender

Ik heb twee BR50's met kabinetender. Maar de oudste, uit mijn jeugd, begint toch wat vermoeidheidsverschijnselen te vertonen.
Met name de tender: de kap is door de jaren heen behoorlijk beschadigd geraakt en de motor in de tender is ook zijn kracht aan het kwijtraken, nieuwe koolborstels en tandwielen ten spijt...

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip1.jpg)


In deze toestand wordt de loc niet meer ingezet. Nu dacht ik er aan om de tender, met motor, te vervangen. Maar dan door iets anders.  Op ebay kon ik een kuiptender van de BR38 op de kop tikken.
Nu hadden de 50-ers met kuiptender (bijna) allemaal een gesloten machinistenhuis, want daar sluit de kuiptender beter op aan. Modellen met kuiptender, die in de handel zijn te verkrijgen, hebben dan ook allemaal een gesloten machinistenhuis.
Maar er waren bij de DB ooit 2 exemplaren met open machinistenhuis, zoals hier is te zien:

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip2a.jpg)
bron: bundesbahnzeit.de


Dus zoiets moet kunnen, en dan onstaat er een vrij uniek model... Hier staat de tender even los achter de loc voor het beeld.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip2.jpg)


Dus de boel eerst maar eens aangesloten en provisorisch gekoppeld voor een eerste proefrit.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip3.jpg)


Daarna de tender en loc echt proberen te koppelen, maar de hoogte van de koppeling is verschillend. Mijn zelfgemaakte plastic kortkoppeling past niet.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip4.jpg)


Gelukkig heeft @Haradigi iets verteld over messing kortkoppelingen. Hier maar eens proberen: met messing is het makkelijker een knik te maken. Beetje knippen, plat hameren, buigen, boren en vijlen levert deze koppeling op.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip5.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip5b.jpg)


De boel in elkaar gezet. De kortste afstand is al heel aardig, maar kan nog iets korter.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip6a.jpg)


En de langste afstand is nog net te kort voor de binnenbocht van de boogwissel. Die moet nog een mm'tje verlengd.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip6b.jpg)


Maar het totaalbeeld is al heel aardig.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip6c.jpg)


De koppeling dus nog een beetje tweaken en dan eens kijken of/waar de magneetjes kunnen komen om loc en tender naar elkaar toe te trekken. Of anders worden het toch veertjes.

Nog iets anders: het bedrijfsnummer wil ik aanpassen. De loc met kabinetender heeft nummer 50 058. Eén van de locs met kuiptender in deze vorm was nummer 50 028. Dat is maar één cijfer anders. Op de tender moet ik wel het hele nummer veranderen, want daar staat iets van 038 ....
Iemand tips hoe je de miniscule bedrijfsnummers goed op de loc en tender krijgt?

Rob
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Wim Corduwener op 24 september 2018, 22:50:45
Mooi project.
Maar wat ik me eigenlijk afvraag over die cabine-tender: waar werd die cabine eigenlijk voor gebruikt?
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Haradigi op 24 september 2018, 23:07:09
Hi Wim,

Voor de conducteur.

groet
Harald
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Rob op 24 september 2018, 23:40:14
Inderdaad, Harald.
De 'Zugführer' (niet de 'Lokführer') kon plaats nemen in de kabine van de tender en had dan zicht op de trein. De kabine kostte iets aan kolenvoorraad, maar daarmee was er geen Zugleiter wagon meer nodig in de (goederen)trein. Daar zat dus de winst.
Als ik de BR50 met kabinetender voor een goederentrein span, laat ik die conducteurswagon dan ook staan.
Overigens heeft de kuiptender weer een iets grotere watervoorraad dan de oorspronkelijke tender. Deze tenders hadden de voorkeur in de nadagen van het stoomtijdperk, omdat een grotere voorraad een voordeel was bij het langzaamaan verdwijnen van de stoom infrastructuur (kolen bunkers en waterkranen).
Rob
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Wim Corduwener op 25 september 2018, 09:16:40
Die conducteur zat dan tijdens de reis in dat hokje en was dan niet in staat om in de trein kaartjes te knippen?
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Rob op 25 september 2018, 09:57:21
Wim,

Het was voor de conducteur van goederentreinen. Die hadden ze nog lang in Duitsland. De conducteur zat dan tijdens de reis de administratie te doen van de vracht.
In de conducteurswagon werd bijvoorbeeld ook nog expresse vracht gesorteerd, maar dat kon dan weer niet in zo'n cabinetender...
Ik stel me voor dat de conducteur uitzocht welke wagons waar moesten worden opgehaald of afgeleverd. Veel goederentreinen waren 'haal en breng' van/naar leveranciers of reden tussen rangeerterreinen waar wagons moesten worden afgeleverd en opgehaald. De machinist en stoker konden/moesten zich volledig op het rijden richten.

Rob
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: mark mms op 25 september 2018, 16:51:20
Prachtig verhaal en geschikte oplossing.
Zo leer ik nog eens wat.
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: henkiehenk op 25 september 2018, 20:46:32
het was niet de conducteur maar de chef trein ,,
die bepaalde welke en waar de wagons moesten
doet de rem proef en koppelt vast en of los

kijkt de rem sloffen enz na en de wagons kleppen dicht en vast ,hand rem los enz
dan geeft hij het sein dat de trein mag vertrekken ,
gr henk
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Rob op 25 september 2018, 21:58:13
ah Henk,

Chef trein is inderdaad een betere beschrijving van 'Zugführer' dan conducteur.
Dat van die remproef en zo wist ik niet. Maar zo heeft ie ook wat te doen  ;)

Ondertussen is de koppeling tussen kuiptender en BR50 nog wat aangepast: koppeling kan nu wat meer verschuiven, dus de afstand kan nog wat korter en langer.

Dan meteen maar even een plaatje van kortgekopplde tenders én het chef-trein gebeuren: vooraan zit de Zugführer in de groene treinbegeleidingswagen (meestal helemaal achteraan of vooraan in de goederentrein). Bij de achterste trein, getrokken door loc met cabinetender, is deze wagon niet nodig.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip7.jpg)


Voor de kuiptender is alleen nog iets nodig om loc en tender naar elkaar toe te trekken. Dat is nog even verder puzzelen.

Rob
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Dirk T op 25 september 2018, 23:00:41
Overigens zijn er ook Kabinentenders geweest waar vanuit de meester de achteruitrijdende lok kon bedienen. Dat was makkelijk in het geval de lok werd ingezet op een lijn waar op het eindpunt omgelopen moest worden om weer terug te kunnen rijden, en waar geen keermogelijkheid was. Aldus een ex-DDR stoom-machinist.
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Wim Corduwener op 26 september 2018, 10:27:24
Het gaat waarschijnlijk nergens om maar of het nu een zugführer is (in Vlaanderen treinbegeleider en in Wallonië accompagnateur de train) of een conducteur, zij zijn altijd verantwoordelijk voor de trein.
Het lijkt me dus dat zo'n compartiment op de tender meestal werd gebruikt bij goederentreinen en dat de conducteur bij een passagierstrein gewoon in een van de wagons een plek had.
Maar dit geheel terzijde.
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Rob op 26 september 2018, 14:20:04
Weer even on-topic  ;)

Ik had nog een klein magneetje liggen, en met een grotere magneet van het speelgoed lijkt het net te lukken om loc en kuiptender naar elkaar toe te trekken. Magneetje met seconden lijm aan de tender geplakt, en de andere met UHU Hart onder de loc (dan is die nog los te maken om loc en tender nog uit te kunnen lijnen, later).

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip8a.jpg)


Maar, zoals op de foto al te zien, wordt het magneetje tegen de loc aangedrukt. Hierdoor kunnen loc en tender niet meer vrij bewegen. Met name op recht spoor geeft dat problemen bij de stroomopname (in de bocht is de magneet van de tender los van de onderkant van de loc en is er geen wrijving).

Oplossing: magneetje iets verder naar binnen, zodat deze los van de loc komt. Daarvoor wordt een uitsparing in de onderkant van de tender gevijld.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip8b.jpg)


Aan de onderkant van de loc zit ook nog een profiel met wat hobbels er op. Ook die wordt gladgeschuurd, zodat de magneet er makkelijker overheen kan schuiven.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip8c.jpg)


Nu is er net een fractie van een milimeter ruimte tussen tendermagneet en loc. Dat is genoeg.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip8d.jpg)


Rechtop raakt de magneet de loc nog heel lichtjes, maar dat is geen probleem meer bij het rijden

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip8e.jpg)


Goed en nu nog het bedrijfsnummer veranderen van 50 058 naar 50 028.
Zijn er nog ideeën hoe je dat kunt doen?

Rob
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Pierre op 26 september 2018, 16:09:52
Met wrijfletters Rob en dan aflakken.
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: henkiehenk op 26 september 2018, 19:55:09
ah Henk,

Chef trein is inderdaad een betere beschrijving van 'Zugführer' dan conducteur.
Dat van die remproef en zo wist ik niet. Maar zo heeft ie ook wat te doen  ;)

nou genoeg te doen ,,ik ben chef trein bij SHM in Hoorn
je heb er druk van ,

Overigens achter de tender kwam bijna altijd een bagage wagen (voor rijtuigen) deze had een staal platen dak voor de vonken van de stoom trein ,,de andere wagons maren met dak bedekking

gr henk
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Rob op 26 september 2018, 21:05:10
Goed idee, Pierre. Ik ga (nog) eens op zoek naar witte wrijfletters van 2mm of zo.

Leuke info, Henk.

Overigens achter de tender kwam bijna altijd een bagage wagen (voor rijtuigen) deze had een staal platen dak voor de vonken van de stoom trein ,,de andere wagons maren met dak bedekking
Ah, nog iets om rekening mee te houden.

Ondertussen nog een laatste aanpassing: de 'bumper' aan de achterkant van de loc. Net als bij de BR50 met kort gekoppelde cabinetender bleven, zonder de bumper, de deuren van de tender af en toe achter het machinistenhuis haken. De bumper drukt op het cruciale moment de tender net wat van de loc weg.
Hier is de bumber in het midden goeddeels weggevijld om ruimte te geven aan de omlaag geknikte koppeling.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip9.jpg)


Nu de loc met nieuwe tender maar even in bedrijf nemen (nog even met het oude nummer) en kijken hoe een en ander zich houdt. Nog even 2 plaatjes daarvan.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip9b.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip9a.jpg)


Ik ben wel blij met het resultaat.

Rob
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Rob op 26 september 2018, 23:39:36
Wrijfletters zijn moeilijk te krijgen, zeker van deze kleine.
Dus maar even met printer, haarlak, schaar en zwarte stift in de weer geweest.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR50-kuip9c.jpg)


Dat was de laatste hand...
(nou ja, koplichten nog repareren en geluid inbouwen)

Rob
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Pierre op 27 september 2018, 10:52:56
Da's waar Rob. Wrijfletters zijn tegenwoordig moeilijk te krijgen. Zeker de kleine en ook nog eens in het wit.

Ik vind deze oplossing met de printer helemaal niet verkeerd. Zelfs heel goed gelukt. Top man!
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: jerry op 27 september 2018, 10:59:04
Heeft weinert geen setjes metletters en loc schilden
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Haradigi op 27 september 2018, 13:40:36
Hi

Er zijn meerdere bedrijven die "stickertjes en Decals " leveren.
 hier  (http://www.gassner-beschriftungen.de/index.html)
en
 hier  (http://www.modellbahndecals.de/)

groet
Harald
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Rob op 27 september 2018, 18:10:09
Dank voor de decal tips heren.

Ik hou het voor stoomlocs bij mijn printer  :)
Voor degenen die er in geïnteresseerd zijn: ik heb in PowerPoint het serienummer gemaakt: zwarte box met witte cijfers in vetgedrukt font "Arial Unicode MS". Daarna gekopieerd en in powerpoint geplakt als afbeelding. Afbeelding daarna kleiner gemaakt en meerdere malen op een velletje goed wit papier afgedrukt.
Bij het afdrukken voor de optie "puur zwart en wit" gekozen, printer op monochroom en met maximale kwaliteit ("fijn").
Afgedrukte velletje pappier met haarlak gefixeerd, nummerschilden uitgeknipt en de randjes (zijkanten) van het papier met een stift zwart gemaakt.
Vervolgens met een weinig lijm een en ander op de loc geplakt.

Rob
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: mark mms op 27 september 2018, 21:33:44
Best goed gelukt, en dat met wat papier en inkt, verbazend goed.
Titel: Re: Tender afstand verkleinen
Bericht door: Rob op 30 januari 2021, 11:49:43
Een nieuwe aanwinst: een Trix BR54 nieuw uit de doos. Alleen is die in de jaren '80 van de vorige eeuw in die doos gedaan.
Dus ook deze kan optisch nog wel wat beter. Eerste stap: de afstand tussen de tender kleiner (en variabel) maken.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR54kort01.jpg)


Zonder de dissel passen loc en tender prima tegen elkaar: een stuk van de tender schuift onder de cabine.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR54kort03.jpg)


Een stukje messing en een ingekort pennenveertje vormen de nieuwe koppeling tussen loc en tender.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR54kort04.jpg)


Dat ziet er wat meer eigentijds uit

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/BR54kort02.jpg)


Met de nieuwe dissel kan de afstand tussen loc en tender nog worden opgerekt tot de oorspronkelijke afstand en daarmee gaat de loc nog moeiteloos door R1 (357 mm) en wisselstraten met tegenbogen.

Natuurlijk moet er nog meer gebeuren aan deze loc: koppelingen, geluid, verf. Maar dat is dan weer een ander onderwerp.

Rob