H0 Modelspoor Forum

Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek => Onderhoud van locomotieven => Topic gestart door: Raages op 26 april 2016, 11:47:03

Titel: Mijn workshop en de eerste klant.
Bericht door: Raages op 26 april 2016, 11:47:03
(http://www.fcsfoto.nl/MoBo/Werkkamer4.jpg)

Nu ik over een redelijk bruikbare werkplek beschik, heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en mijn gisteren gekochte ACTS 1200 van Lima helemaal uit elkaar gehaald. Dat was ook wel nodig, want bij de verkoper wilde deze lok slechts met veel moeite enkele centimeters rijden. De lampen brandden wel aan twee kanten. Dus ik heb de gok maar genomen, dat er met wat moeite nog een goed lokje van te maken zou zijn.
Nadat ik het geheel gecontroleerd had en geen afgebroken delen gezien had, maar eens voorzichtig de kap en de draaistellen er af gehaald. Heel vuil was de lok niet.

(http://www.fcsfoto.nl/MoBo/Matr/Revisie1.jpg)


De wielen en contacten zijn echter zwaar geoxideerd, maar daar is wat aan te doen. Poetsen. :P
En dat helpt zo je ziet.

(http://www.fcsfoto.nl/MoBo/Matr/Revisie2.jpg)

Voorlopig blijft de kap er af, want het wachten is nog op een decoder.

Aan de wissels die ook kocht daar is wat meer werk zo te zien.  :o

(http://www.fcsfoto.nl/MoBo/Baan/Poetswerk1.jpg)

Tot slot alvast een glimp van wat het gaat worden.
Om zelf een idee te krijgen van schaal en afmetingen heb ik met de aanwezige rails het baanplan provisorisch op de daar voor gekochte plaat uit gelegd. Het gedeelte aan de rechterkant is straks het "schaduwstation" en voor de toeschouwer niet zichtbaar. Dus je ziet straks maar de helft van alle rails.

(http://www.fcsfoto.nl/MoBo/Baan/Idee1.jpg)

Eerst nog een bakkie en dan ga ik weer wat doen.
Titel: Re: Mijn workshop en de eerste klant.
Bericht door: Pierre op 26 april 2016, 16:29:34
Mooi .. mooi .. de eerste klus is geklaard. ;)
Wat een prachtige schone werkplek heb je zeg. Daar kan ik niet aan tippen. :o
Titel: Re: Mijn workshop en de eerste klant.
Bericht door: bellejt op 26 april 2016, 18:36:47
zou mooi zijn als die foto's te zien waren  >:(
Titel: Re: Mijn workshop en de eerste klant.
Bericht door: Raages op 26 april 2016, 18:45:18
Gelet op de reactie van Pierre en mijn eigen waarneming zou ik willen denken dat het probleem bij jou ligt.
Titel: Re: Mijn workshop en de eerste klant.
Bericht door: Pierre op 26 april 2016, 19:30:33
Tja ... dat denk ik ook. Hier zijn alle foto's prima te zien Johnny.  :)
Titel: Re: Mijn workshop en de eerste klant.
Bericht door: Semantha op 26 april 2016, 22:49:52
Foto's zijn prima te zien :) Ehmmm wou dat die kerel van mij de zolder zo opruimd  ;)
Titel: Re: Mijn workshop en de eerste klant.
Bericht door: Raages op 27 april 2016, 07:58:46
Het is misschien nog wat netjes, omdat ik net begonnen ben. Maar ik houd erg van opruimen en niet van zoeken naar.
Nu die 1200 helemaal uit elkaar ligt, begrijp ik ook waarom mijn snelle test bij de verkoper niet werkte. Ik dacht daar even te kunnen controleren of er nog leven in de loc zat door een 9 volt batterij tegen de wielen te drukken.
Foutje. :'(
Bij deze loc wordt de spanning op het ene draaistel van de linker rail genomen en bij het andere draaistel van de rechter rail. Dus geen wonder dat die batterij test niks deed. Het had alleen gewerkt als de loc op rails gestaan had. :(
Maar dat zette mij toch aan het denken. Afgezien van het feit dat de spanningafname over slechts 2 wielen/rail zo erg minimaal is, levert het ook een probleem op bij blokmelders. Want deze vrij lange lok gaat de melder de ene keer met zijn voorste wiel vinden, maar het kan ook zijn dat de melder door de vierde as pas getriggerd wordt. Dit is afhankelijk van de rijrichting en de zijde waarde de melder zit. Het zal bij gewoon rond rijden in flinke blokken wel niet heel ernstig zijn of de loc nu 10 cm eerder of later schakelt, maar in mijn geval moet er redelijk nauwkeurig gerangeerd worden en is het de bedoeling dat de trein stopt op het punt van de ontkoppelrail.
Of ik moet deze loc altijd in de zelfde richting op de rails zetten en bij het baan er rekening mee houden. (keren kan de loc op mijn baan niet). Maar het kan wel weer nieuwe conflicten bij andere locomotieven oproepen.
Of ik moet mij de moeite getroosten om een paar contactveertjes in te bouwen om de spanning op beide draaistellen aan beide zijden op te nemen. Dat is natuurlijk beter, maar kost wel veel moeite. Een eerste onderzoek wijst uit dat het goed mogelijk is, het moet alleen nog effe gedaan worden.
Het benodigde fosforbrons is onderweg en jullie krijgen de operatie t.z.t. nog wel in beeld.
Ook de verlichting (nu aan beide zijden 1 witte lamp) gaat op de schop. Dat zullen 6 witte en 4 rode ledjes worden. Plus 2 witte voor de cabines.
Titel: Re: Mijn workshop en de eerste klant.
Bericht door: Jan Trein op 20 december 2016, 00:49:37
Ben wel nieuwsgierig hoe je gevaren bent ... In Zutphen (dec 2016) lagen 5 locs Lima NS 1200 voor prijzen van 12-15 euro bij een man die alleen maar Lima dump spullen verkocht. Ik koch bij hem een paar Lima opknap wagentjes van € 2,- per stuk (plastic wieltjes, ontbrekende buffers, dat soort werk).

Ik heb zelf geen Lima 1200 gekocht, want NS is nou eenmaal niet mijn prio, maar het was verbazingwekkend goedkoop, en de garantie gold tot aan de deur.