H0 Modelspoor Forum
Modelbaanbouw voor de liefhebber => Modelbaan planning en bouw => Planning modelbaan => Topic gestart door: Wouter op 10 februari 2014, 20:21:27
-
goedenavond, ook ik ben bezig met het plannen van een banenplan. hieronder een uitwerking van mijn eerste idee..
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JGHHQSYK-D.jpg)
toevoegende informatie:
- de twee binnenste sporen gaan naar niveau +1, zodat de binnenste tunnel hoger uitkomt en de weg eronder door kan. vanaf het sein na de brug voor de weg, wordt de daling weer ingezet.
- wellicht komt er op de weg een FCS, daar ben ik nog niet over uit.
- het rechter station wordt een goederen platform, het linker station wordt een personen station.
- rondom het goederen station komt enkele industrie
- langs de randen van de weg komt bebouwing in de vorm van huizen
- gekozen voor 2 rail gelijkstroom, fleischmann
- digitaliseren ben ik nog niet over uit, het heeft een hoop voordelen maar het kostenplaatje is ook groot..
graag hoor ik jullie opmerkingen/suggesties!
-
Hallo Wouter leuke baan, ik draag ook nog even wat bij, je bent nog niet uit over digitaliseren, je kunt natuurlijk alvast wel blok verdeling maken op je baan en dan gewoon al je blokken op de ringleiding eronder vast maken, scheeld later weer wijzigen als je toch al digitaal wil gaan, en je hoefd nu nog geen dure digitale spullen aan te schaffen.
Dan zie ik dat als je gaat rangeren je met de trein en wagons over het station moet, kan je dit niet anders oplossen je station bijvoorbeeld aan de bovenkant bij de 2 sporen?
-
Hallo Wouter leuke baan, ik draag ook nog even wat bij, je bent nog niet uit over digitaliseren, je kunt natuurlijk alvast wel blok verdeling maken op je baan en dan gewoon al je blokken op de ringleiding eronder vast maken, scheeld later weer wijzigen als je toch al digitaal wil gaan, en je hoefd nu nog geen dure digitale spullen aan te schaffen.
Dan zie ik dat als je gaat rangeren je met de trein en wagons over het station moet, kan je dit niet anders oplossen je station bijvoorbeeld aan de bovenkant bij de 2 sporen?
hier heb ik ook over nagedacht, dit is echter niet mogelijk omdat hier de daling nog bezig is van de brug. een alternatief is echter wel dat ik het station aan de andere kant van de 3 sporen leg, dan rijd je er echter niet direct langs maar voorlangs..
-
En Het station tussen de onderste twee sporen in Wouter? Moet je als het kan wel de sporen iets verder uit elkaar leggen. Ziet er ook wat beter uit als het perron tussen de sporen in ligt.
-
En Het station tussen de onderste twee sporen in Wouter? Moet je als het kan wel de sporen iets verder uit elkaar leggen. Ziet er ook wat beter uit als het perron tussen de sporen in ligt.
hier heb ik ook aan gedacht, het station wat ik echter wil creëren is een station met hal, en geen kaal platform.. dit is niet mogelijk want dan is er geen trottoir naartoe mogelijk.
-
dit is het tweede idee, het spoor hoog door laten lopen en een verhoogd station en een verhoogde weg er naartoe. dan na het station pas de daling inzetten.
-
ik heb wederom een idee, dit spreekt mij persoonlijk meer aan. hoe denken jullie erover?
ik bijt niet dus reacties zijn altijd welkom!
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JVXUZZ3Y-D.jpg)
-
qua vorm, lijkt het wel aardig op mijn baan. maar je heb na het station wel een paar hele scherpe bochten. Mijn 1200 loks hebben al problemen met minder scherpe bochten.
-
Mijn 1200 loks
Opschepper ;D ;D
Waarom niet het station in een (ruime) bocht leggen zodat je wat minder scherp de bocht om hoeft naderhand?
-
Of het station schuin zetten:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OWREZMHD-D.jpg)
Waardoor de bovenste bocht minder krap wordt en onderin blijft er volgens mij misschien genoeg ruimte over om een mooie curve te maken.
-
Mijn 1200 loks
Opschepper ;D ;D
Waarom niet het station in een (ruime) bocht leggen zodat je wat minder scherp de bocht om hoeft naderhand?
allereerst bedankt voor de reactie! ik ben een beginner en dit vind ik een te lastige uitdaging voor dit moment. wellicht in het vervolg, bij een andere baan, zal dit een optie zijn..
-
Of het station schuin zetten:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OWREZMHD-D.jpg)
Waardoor de bovenste bocht minder krap wordt en onderin blijft er volgens mij misschien genoeg ruimte over om een mooie curve te maken.
het lijkt wellicht dat de binnenste bocht links bovenin krap is, maar het is gewoon een bocht bestaand uit 6025 bochten, dus R= 35,8 cm
als ik jou suggestie zou volgen, mis ik mijn inhaal spoor.. daarbij komt dat het 2e spoor van onder daar al omhoog aan het klimmen is, en dit plan dus doorboort zou worden.
qua vorm, lijkt het wel aardig op mijn baan. maar je heb na het station wel een paar hele scherpe bochten. Mijn 1200 loks hebben al problemen met minder scherpe bochten.
zie onderstaand plan, er zijn toch enkele wijzigingen doorgevoerd.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-XJGP83TG-D.jpg)
-
Nog een dingetje:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BU3ISRTA-D.jpg)
Als je bij de twee kleine pijlen het wissel naar links verplaatst, krijg je een mooiere curve naar het onderste spoor. Zoals je het wissel nu hebt liggen, krijg je een overbodige kronkel in je baan.
Het wissel bij de grote pijl zou je naar onderen kunnen verplaatsen, waardoor je die bocht kwijt bent en een sloot rails overhoudt.
En als je een keertje tijd hebt vul dan je ondertekening even in, dan zien we in een oogopslag met welk systeem je rijdt... ik vergeet dat steeds. :o
-
dan krijg je wel weer gelijkna je bocht een wissel, het S effect dus
-
Ja, zo'n meegebogen wissel. :)
-
Nog een dingetje:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BU3ISRTA-D.jpg)
Als je bij de twee kleine pijlen het wissel naar links verplaatst, krijg je een mooiere curve naar het onderste spoor. Zoals je het wissel nu hebt liggen, krijg je een overbodige kronkel in je baan.
Het wissel bij de grote pijl zou je naar onderen kunnen verplaatsen, waardoor je die bocht kwijt bent en een sloot rails overhoudt.
En als je een keertje tijd hebt vul dan je ondertekening even in, dan zien we in een oogopslag met welk systeem je rijdt... ik vergeet dat steeds. :o
Ga ik doen, overigens 2 rail gelijkstroom. Morgen avond even je wijziging bekijken in scarm, nu ga ik gauw naar bed aangezien de wekker om 6 uur weer afloopt...
-
Ik heb gisteren en vanavond gewerkt en ik slaap morgen uit. 8) Welterusten.
-
ik heb de aanpassingen doorgevoerd, alleen iets anders als aangegeven maar ook dit vond ik persoonlijk wel wat!
wat zijn jullie meningen hierover?
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-VWKZ8IUB-D.jpg)
-
Wouter,
Ik vind wel dat alle treinen de zelfde kant op rijden. Is het niet interessanter als de treinen ook tegen elkaar in rijden op b.v een stuk dubbel spoor. Dubbel spoor ziet er ook gelijk wat indrukwekkender uit op het station.
-
Wouter,
Ik vind wel dat alle treinen de zelfde kant op rijden. Is het niet interessanter als de treinen ook tegen elkaar in rijden op b.v een stuk dubbel spoor. Dubbel spoor ziet er ook gelijk wat indrukwekkender uit op het station.
Goed punt, vrees dat ik terug moet naar de teken tafel..
-
Back to the drawing board! :D
Je moet ook niet willen dat alles in één keer lukt.
-
Probeer eens wat met dit ontwerp iets te vogelen. Hier heb je veel ruimte voor een lang station en geen krappe bochten. Bovendien rijden de treinen nu twee kanten op. Wat ik getekend heb als tunnel kan je ook zien als brug natuurlijk. Als je het bovenste perron een baan laat zakken heb je boven ruimte voor je containers.
Let niet op de uitvoering van de tekening. Het is maar een principe schetsje van iemand met een paar kromme handen maar misschien kan je er wat mee. ;)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WY4LGC4K.jpg)
-
Pierre, reuze bedankt! Ik kan er zeker wat mee, alleen er zullen wel enkele dingen veranderd worden ivm hoogteverschil.. Verder een goede duw in de juiste richting, super!
-
Om meer rijlengte te krijgen kan je de lus linksonder ook nog naar boven halen. en dan als dubbel spoor naar het station.
-
Er even vanuit gaande dat dit ook de kijkrichting is van je baan?
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LPFS66JD-D.jpg)
Het is in elk geval een uitgangspunt met mogelijkheden.
1 Waarschijnlijk niet altijd te voorkomen, maar hier ontstaat een beetje een kuil. Als je daar iets leuks met scenery wil doen, dan ontneemt het hoger gelegen spoor een beetje het zicht.
Wat ik zelf altijd wel mooi vind is dat vanaf de kijkrichting, de baan van laag (vooraan) naar hoog (achteraan) is opgebouwd. Op die manier kun je zoveel mogelijk van je baan zien.
2 Bij het station heb je hier wèl de mogelijkheid om een verhoogd spoor te maken, waarbij een station met verhoogd spoor weer een extra uitdaging is.
-
Er even vanuit gaande dat dit ook de kijkrichting is van je baan?
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LPFS66JD-D.jpg)
Het is in elk geval een uitgangspunt met mogelijkheden.
1 Waarschijnlijk niet altijd te voorkomen, maar hier ontstaat een beetje een kuil. Als je daar iets leuks met scenery wil doen, dan ontneemt het hoger gelegen spoor een beetje het zicht.
Wat ik zelf altijd wel mooi vind is dat vanaf de kijkrichting, de baan van laag (vooraan) naar hoog (achteraan) is opgebouwd. Op die manier kun je zoveel mogelijk van je baan zien.
2 Bij het station heb je hier wèl de mogelijkheid om een verhoogd spoor te maken, waarbij een station met verhoogd spoor weer een extra uitdaging is.
punt 1: ook waar, omtrent het ontstaan van de kuil. echter zou je hier wel leuk een steengroeve oid van kunnen maken. het enige nadeel is inderdaad alleen dat je een deel zicht op de baan verliest.. als je het geheel 90 graden zou draaien niet.
punt 2: zeker waar, een verhoogd perron is zeker een uitdaging alleen voorlopig wil ik qua verhogingen alleen spoor verhogen. ik ben echt een beginneling qua scenery en een verhoogd perron wordt overkill ben ik bang.
verder lijkt me, dat tussen de 2 bruggen/tunnels onderin te weinig ruimte is om de klim/daling te maken. vandaar dat ik zei dat ik het vanavond wel eens ga uitwerken op de pc, en kijk hoe het met verhogingen ed uitkomt.
-
Bij punt 2 kun je ook overwegen alleen de voorkant te verhogen met een arcaden-muur en het station op gelijk niveau. Pierre heeft dat op zijn baan ook gedaan.
Enne, ik ben eigenlijk ook een beginneling; elke dag is weer een nieuw begin. ;)
-
Ik zou die tunnel vervangen door een brug, dan heb je daarna de hele bocht voor daling en stijging.
Ik ben nog niet eens een beginneling zelfs :(, maar ik heb weer wel een nieuwe tekening ( ik won ;) )
-
verder lijkt me, dat tussen de 2 bruggen/tunnels onderin te weinig ruimte is om de klim/daling te maken. vandaar dat ik zei dat ik het vanavond wel eens ga uitwerken op de pc, en kijk hoe het met verhogingen ed uitkomt.
Als je de onderste lus naar boven haalt krijg je een heel ander verhaal en heb je voldoende ruimte om te klimmen en te dalen. Bovendien vallen de gaten dan ook gedeeltelijk weg. Bij de rode cirkels ben je (bijna) op gelijke hoogte.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OGWNODQ6.jpg)
-
toch even wezen stoeien, zie hieronder het recept. graag de deskundige visie van u allen! 8)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-WB7TV8VQ-D.jpg)
-
Wouter, Inplaats van een grote ronde met lange rijtijd heb je hebt nu toch weer twee aparte kleine rondjes gecreëerd die dezelfde kant op draaien. Waarom? ??? Zeker in het station erg vreemd.
-
pierre, ik ben verder gaan borduren op je eerste schets. als je hiernaae kijkt, was de klim/daling onmogelijk. kijkend naar je tweede schets, is er wel een hoop mogelijk!
opnieuw terug naar de tekentafel dus..
overigens, op mijn baanplan is volgens mij wel te rijden in 2 richtingen lijkt mij? mede door de wissels. kijkend en volgens jou plan heb je echter wel een grotere rondetijd dringt net pas door...
-
Door de wissels en de korte stukjes daar tussen koppel je de twee losse cirkels aan elkaar. Daardoor kan je geen treinen tegen elkaar in laten rijden (met een 2-rail systeem). Als je de korten stukjes er uit laat kan je dit weer wel maar heb je twee heel kleine cirkels. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?
-
Klopt, ik had de wissels er juist tussen gezet om dat te bereiken. Anders kwam ik niet van binnen naar buiten. Door te snel te willen gaan heb ik er geen erg in gehad dat het twee losse cirkels werden.. En daardoor wordt het inderdaad onmogelijk met 2-rail. Dit ligt aan de gelijkstroom, de plus en min kunnen niet draaien. Dit bedoelde je toch?
Ik ga van de week maar weer een paar uur vrij maken om opnieuw te beginnen.
-
Hoi Wouter,
Het plan ziet er op zich goed uit alleen moet je de twee lussen op een andere manier koppelen.
Op deze manier heb je twee rijrichtingen en kunnen de treinen toch van de ene naar de andere lus.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-H4QVC6IO.jpg)
Groeten Gert-Jan
-
Ik breek even stiekem in Gert-Jan. :) Hierbij is het probleem weer de hoogte van de sporen.
-
Ik heb even snel twee lijntjes gezet om het idee weer te geven. Je kan de lussen natuurlijk iets meer lengte geven om het hoogte verschil te overbruggen.
Groeten, Gert-Jan
-
Da's zeker waar ... sorry
-
Da's zeker waar ... sorry
Je hoeft geen sorry te zeggen Pierre. Zoals ik het getekend had, heb je gewoon gelijk. ;)
-
buiten dat je te weinig ruimte hebt voor stijgen/dalen, heb je ook in geje zijn ontwerp nog steeds 2 kleine cirkels.. ik ga hopelijk vanavond tijd vinden om verder te stoeien :-X
-
het is al weer een tijdje geleden, maar ik ben wel bezig geweest. helaas heb ik het prive ook erg druk gehad ( en dat is nog niet veranderd) dus hierdoor wel spijtig weinig tijd gehad om te ontwerpen.
toch heb ik een aantal uren zitten in een nieuw ontwerp, zie hieronder. blijft lastig om sommige dingen in te zien en te veranderen, zoals het twee richtingen op kunnen rijden, waar ik elke keer de mist mee in ging. heeft me aardig wat uren gekost en elke keer kwam ik weer tot de conclusie dat het weer gewoon 2 grote cirkels waren.
toch denk ik dat het aardig gelukt is. graag jullie mening over het onderstaande plan.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-AMG3EV4B-D.jpg)
-
Dag Wouter
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EOTT4EJO-D.jpg)
Ik neem aan dat het spoor bij (1) een verhoogd sporen is dat over de andere sporen heen loopt? Als dat zo is dan ontneem je hier (2) een heleboel zicht, waar je nog hele leuke dingen kunt doen. Misschien is het een idee om (1) onder de baan door te laten lopen, tenzij je op (2) een berg gaat bouwen.
Tsja, misschien ben ik (ook) niet zo goed met het verzinnen van een sporenplan. :o
-
Wim, dank je voor het meedenken. De bedoeling is als volgt: draai het ontwerp 180 graden, dus je kijkt tegen het opstel sporen stuk als eerst.
Verder wil ik juist bij 1 de berg maken, waar zowel de 0 hoogte als +1 doorheen gaan. Wellicht kort ik de lus nog iets in, zodat de lus ook in de berg zit. op de berg kan dan een kasteel oid komen. Rechts thv 2 komt een brug.
-
Ha die Wouter ... tijd niets van je vernomen. Maar je hebt het druk gehad begrijp ik.
Probeer ook een beetje met flexrails te werken Wouter. Dan raak je die hoekige bochten een beetje kwijt. Door die hoekige bochten blijft het een speelgoed treinbaantje. Bovendien lijken de baanstukken veel ruimer en realistischer. Wat ook ruimte geeft is als je de rails kruisingen niet haaks over elkaar heen laat gaan. Een paar graden geeft al een heel ander beeld.
Ik zou de baan ook een kwartslag naar rechts draaien i.p.v. 180 graden. Dan krijg je de berg(en) op de achtergrond wat ook weer ruimte geeft en op de voorgrond heb je dan een mooi parade stuk waar je de treinstellen goed kan zien in de volle lengte. Ook heb je dan beter overzicht op het stukje rangeergedeelte.
-
nog even gewerkt met de kritiek. commentaar is wederom welkom!
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-LE3AHX3M-D.jpg)
-
Lijkt wel of je foto steeds onduidelijker word ondertussen:)
-
Lijkt wel of je foto steeds onduidelijker word ondertussen:)
Zo beter?
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LE3AHX3M-D.jpg)
-
ja iets groter, maar het is nu 1 grote ovaal die er ligt(als je hem uit elkaar rekt dus), is dat ook je bedoeling?
-
ja dat is inderdaad de bedoeling.
-
ben weer een stukje verder, heb de inventaris rond. deze is te vinden in het "aanwinsten" topic