H0 Modelspoor Forum

Modelbaanbouw voor de liefhebber => Scenery (landschapsbouw) => Topic gestart door: GéJé op 8 februari 2014, 22:00:35

Titel: Schaal tunnelportalen
Bericht door: GéJé op 8 februari 2014, 22:00:35
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal tunnelportalen gekocht, maar ben er toch niet zo tevreden mee. Ze zien er op het eerste gezicht goed uit, maar als ik er een H0 trein bij zet, vind ik de verhoudingen niet kloppen.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-OIAGIQ6X.jpg)

Het portaal is bijna twee keer zo hoog als de trein!

Ter vergelijk een foto van een trein en een tunnel in het echt.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-MLWZG7HO.jpg)

Ik ben op zoek gegaan naar andere tunnelportalen, maar alle portalen die ik kan vinden hebben min of meer dezelfde hoogte. Ik kan de hoogte natuurlijk aanpassen, maar ik zit mij nu wel af te vragen: Wat is de reden dat tunnelportalen in H0 zo hoog zijn? En ik vraag me nu ook af: Gebruiken jullie deze standaard tunnelportalen of passen jullie de hoogte aan?

Groeten, Gert-Jan
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Pierre op 8 februari 2014, 23:30:53
Ik kort de portalen gewoon in tot 7,5 - 8 cm Gert-jan. Ik vind ze ook veel te hoog en aangezien ik alleen maar stoom heb. Ik denk dat het gedaan in om voldoende ruimte te krijgen voor bovenleiding. Die zijn in model ook redelijk hoog in vergelijking met de echte. 
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Ponytail op 8 februari 2014, 23:52:27
Hallo GéJé,

Er bestaan NEM-normen voor tunnels en -portalen. En nog veel meer.
Wellicht is deze site-pagina nuttig in deze... KLIK (http://www.nproject.org/nl/diversen/nem-normen-downloaden.html)

Mvg.
Willem
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Wim Corduwener op 9 februari 2014, 11:50:37
Gert-Jan ik heb inderdaad het idee dat veel fabrikanten er maar een slag naar slaan en klopt er van de schaal écht helemaal niks. Inkorten of zelf aan de slag gaan lijkt de beste optie.
Auhagen maakt er met sommige pakketten helemaal een potje van en zetten op de doos H0/TT (1:87-1:120). Tussen die twee schalen zit een onoverbrugbaar verschil En als je dat niet in de gaten hebt dan ben je behoorlijk bezig.

Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Opa-Bullcat op 9 februari 2014, 11:54:36
Ik zat ook al te kijken, ik zou een stuk van de benen afhalen, zo is het in ieder geval helemaal geen gezicht zelfs niet MET bovenleiding.
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: GéJé op 9 februari 2014, 13:15:26
Gert-Jan ik heb inderdaad het idee dat veel fabrikanten er maar een slag naar slaan en klopt er van de schaal écht helemaal niks.

Er zal toch wel een reden voor zijn. Neem bijvoorbeeld deze Lorelei tunnel
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-XNIPVLP3.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-GNNUKI7I.jpg)

De hele tunnel, inclusief het torentje, is duidelijk een stuk hoger dan het origineel. Deze tunnel heb ik overigens al jaren en was ook in gebruik op mijn oude baan. Blijkbaar was ik toen veel minder met dit soort details bezig, want het heeft mij nooit gestoord. Nu ga ik toch een stuk van de hoogte afhalen.

Groeten Gert-Jan
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Roel op 9 februari 2014, 13:34:51
Ik zat met hetzelfde probleem, Gert-Jan.
Ook ik ga nu de "poten" inkorten tot een maat die voor mijn gevoel goed is.
Voor ik met DAS-klei ga beginnen, wil ik wel eerst de oude portalen opmaken.
Ik heb daar in de loop der jaren voor mijn vorige banen toch aardig wat van gekocht.
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Wim Corduwener op 9 februari 2014, 13:38:28
Verbazend!
En het is zeker niet een van de minste tunnels, maar ze hebben de onderste ring van de toren er gewoon bij verzonnen. En met welk doel vraag je jezelf dan af. Als je die onderste ring eraf zaagt ben je al een heel eind, maar ook de tunneldoorgang is in werkelijkheid vrijwel rond in bij het model duidelijk ovaal. Als je de zijmuur eraf zou kunnen halen, dan kun je ergens in het midden een rijtje of vier stenen wegsnijden en dan komt-ie aardig in de buurt.
Een leuk projectje.

Maar het is niet alleen bij tunnels:

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JNN7KV7T-D.jpg)
Op zich is dit een leuk Kibri-pakketje van een Nederlands woonhuis uit de dertiger jaren. Niks mis mee. Maar als je gaat opmeten en je vertaalt dat naar een voor- en achterkamer, een keuken en een gang, dan klopt er écht geen reet van. Eigenlijk kan ik dit huisje alleen ergens op de achtergrond gebruiken, zodat de diepte wat minder opvalt.
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Rick op 9 februari 2014, 14:40:56
Ik kan me voorstellen dat ze de maten iets aanpassen, omdat de fabrikanten van treinen ook niet helemaal 1:87 aanhouden, en je wel wil dat alle treinen door de pportjes passen. maar dit is wel erg veel aanpassen. Dat scheelt zo op het oog wel 2 cm. Dat is in het echt gewoon 1.5 meter hoger.
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: GéJé op 15 februari 2014, 14:29:33
Als je de zijmuur eraf zou kunnen halen, dan kun je ergens in het midden een rijtje of vier stenen wegsnijden en dan komt-ie aardig in de buurt.
Een leuk projectje.

Inderdaad een leuk project, dus vandaag maar eens aan begonnen.

Eerst het torentje en de zijmuur verwijderd. Die komen gemakkelijk los. De rode en de grijze stenen van het portaal zijn helaas niet van elkaar te scheiden. Deze zitten te goed verlijmd.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-Y7HBOJIU.jpg)
Als een plastisch chirurg eerst bepaald waar gesneden gaat worden. Dan voorzichtig het mes er in.

Een kant ingekort. Op de volgende foto is goed te zien hoeveel er verwijderd is.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-4Y63RU64.jpg)

Naast de hoekstenen onderaan blijft geen ruimte meer over voor de grijze steentjes. Maar als ik nog eens goed naar het origineel kijk, ontdek ik dat dit overeen komt met de werkelijkheid.

De rechterzijde wordt vervolgens op dezelfde manier ingekort.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-OE4RDMI3.jpg)

Nu ga ik bedenken hoe ik het torentje in ga korten. Als ik het torentje alleen aan de onderkant in zou korten, valt niet alleen de onderste ring ( die daar eigenlijk helemaal niet hoort te zitten) Maar ook het grootste gedeelte van de tweede ring weg. Het torentje zal dus ergens boven de ringen ingekort moeten worden.

Wordt vervolgd,

Gert-Jan

 
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Wim Corduwener op 15 februari 2014, 17:14:57
Gert-Jan,
Deze chirurgische ingreep heb je onzichtbaar uitgevoerd.
Voor wat betreft dat torentje kun je -omdat-ie taps toeloopt- niet ongestraft ergens uit het midden wat weghalen. Misschien een stukje onder en helemaal bovenin een ring stenen weghalen en misschien net onder die krans?
Wordt een mooie operatie. Nieuwsgierig hoe die eruit gaat zien na een verbeurt.
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Rick op 15 februari 2014, 19:09:34
Die ronding toont al veel mooier als dat hoge. Top operatie.
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: GéJé op 16 februari 2014, 16:07:53
Die ronding toont al veel mooier als dat hoge. Top operatie.

Dank je Rick

Gert-Jan,
Deze chirurgische ingreep heb je onzichtbaar uitgevoerd.
Voor wat betreft dat torentje kun je -omdat-ie taps toeloopt- niet ongestraft ergens uit het midden wat weghalen. Misschien een stukje onder en helemaal bovenin een ring stenen weghalen en misschien net onder die krans?
Wordt een mooie operatie. Nieuwsgierig hoe die eruit gaat zien na een verbeurt.

Dat is precies het probleem waar ik mee zat Wim. Vandaar dat ik over het inkorten van het torentje wat langer na moest denken. De oplossing die jij oppert is waar ik zelf ook al over na zat te denken en inmiddels heb ik volgende plan.
Van de drie ringen verwijder ik de onderste ring helemaal. Van de middelste ring (die nu de onderste ring wordt.) verwijder ik de onderste rij steentjes. De krans kon ik van het torentje af krijgen dus ik kort hem aan de bovenkant ook één rij stenen in. Niet meer want anders komt het raampje te dicht onder de krans. Dan moet ik nog één rij stenen verwijderen en die ga ik boven de derde ring weghalen. Hier zit toch al een sprong in het torentje.
En daarna ga ik hem inderdaad verven. Het portaal heeft op mijn oude baan gestaan maar toen was ik nog niet zo bezig met zaken als voegen en verweren.  Oog voor verhoudingen en detaillering had ik toen echt helemaal nog niet.

Groeten, Gert-Jan
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Wim Corduwener op 16 februari 2014, 16:19:31
Dit wordt écht te gek. Je maakt van een bestaand verkeerd model een eigen perfect model. Dit gaat volgens mij helemaal kloppen. M'n handen jeuken.
Omdat de voegen vrij diep zitten, hoef je volgens mij niet eens te plamuren en sluit het allemaal perfect op elkaar aan.
Vandaag even geen schaatsen, vandaag bouwen!  :D
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: GéJé op 16 februari 2014, 16:25:16
Ik zit nu toch echt wel naar het schaatsen te kijken. Nederland op dit moment weer 1,2,3 !  :D 
Bouwen komt straks wel weer.




Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Pierre op 16 februari 2014, 16:48:02
Ik zit nu toch echt wel naar het schaatsen te kijken. Nederland op dit moment weer 1,2,3 !  :D 
Bouwen komt straks wel weer.

En 4!!
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Wim Corduwener op 16 februari 2014, 17:52:44
En Twents Goud.  8)
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: GéJé op 16 februari 2014, 18:26:40
De toren is ingekort en weer in elkaar gelijmd. Ook de muur is ingekort. Na de toren was dat een eenvoudig klusje.
De tunnel heeft een verfbeurt gekregen. Is nog niet helemaal klaar want de kleuren moeten hier en daar nog wat aangepast worden, maar voorlopig is dit het resultaat.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-6GCTXZN7.jpg)

Groeten, Gert-Jan
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Semantha op 16 februari 2014, 18:35:00
Goed gelukt Gert-Jan zet nu nog even een stukkie rails eronder en een treintje zodat we het verschil met hoe die was kunnen zien.
Want denk dat het poortje nu echt wel een heel stuk naar beneden is gekomen.
Top werk.
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Wim Corduwener op 16 februari 2014, 18:45:05
Alsof-ie altijd al zo is geweest. Het lijkt alsof de verhoudingen nu veel beter kloppen en omdat de onderkant van de tunneldoorgang is verdwenen, is-ie gelijk net zo rond als het origineel.
Mooi gedaan!
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Pierre op 16 februari 2014, 19:32:34
Erg mooi gelukt Gert-Jan. Alsof het nooit anders is geweest ;)
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Roel op 16 februari 2014, 20:41:09
Inderdaad Gert-Jan,
Een leuk stukje werk heb je geleverd.
Opent voor ons ook perspectieven.
Proficiat.
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Pierre op 30 juli 2014, 16:18:53
Gert-Jan,
Ik was zomaar een beetje aan het spitten op het forum en kwam in dit draadje. Er staat van jou geen enkele foto meer op. Is er iets fout gegaan of het forum of heb je deze bewust zelf weggehaald? ???
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: GéJé op 30 juli 2014, 16:57:33
Hoi Pierre,

Bedankt dat je me hier even op wijst.
Ik heb een tijdje geleden mijn albums in Mijnalbum.nl een beetje  opgeschoond en gerangschikt. Ik heb daarna wel op het forum gekeken en in een aantal draadjes foto's weer opnieuw geüpload maar dit draadje was me even ontgaan.

Groeten Gert-Jan

Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: GéJé op 30 juli 2014, 17:08:54
Foto's staan er weer op.  :)
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Pierre op 30 juli 2014, 19:03:18
Foto's staan er weer op.  :)

Helemaal top Gert-Jan. ;)
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Wim Corduwener op 14 februari 2018, 14:54:01
Dag @GéJé
Ik was stomtoevallig in dit draadje terechtgekomen en zag dat ik hetzelfde (verkeerde) tunnelportaal heb liggen.

(https://myalbum.com/photo/417xE2U8HPKm/1k0.jpg)
▲ Ikzelf doe niks met tunnelportalen omdat ik nou eenmaal geen bergen heb. Mocht je interesse hebben voor dit fraais, laat maar weten.
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: bellejt op 14 februari 2018, 15:55:38
mss vergeten jullie dat die portalen voor de maker ook geschikt moeten zijn voor andere dan 2 rail rijders bv marklin M en C rails.Die zetten je trein een stuk hoger.
Ik gebruik de noch portalen in schuim en die zijn net wat lager.Passen juist als je bovenleiding aanhoud op de juiste hoogte.
De sporen liggen in Merkur bedding en die lift ze al 4 mm hoger.

(https://www1.picturepush.com/photo/a/5761641/800/spoorbaanbouw/tunnel1.jpg)

(https://www1.picturepush.com/photo/a/6171569/800/%C3%94pbouw-baan/tunnelsbovenleiding.jpg)

(https://www1.picturepush.com/photo/a/6171564/800/%C3%94pbouw-baan/tunnels2klein.jpg)
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Wim Corduwener op 14 februari 2018, 18:13:45
Hey Johnny, leuk om van jou ook eens wat foto's te zien. Mooi!  :)
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: GéJé op 14 februari 2018, 20:15:18
Ha @Johnny,

Lang niets van je gehoord hier. Leuk dat je er nog bent! En dan is zo'n oud draadje de aanleiding.

@Wim,

Mooie tunnelportalen! dus ja; als je er van af wil ben ik geïnteresseerd.
(stuur je PB)
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Wim Corduwener op 14 februari 2018, 20:22:12
Nou ik wil er niet van af, ik wil dat ze een goede bestemming krijgen en als dat bij jou is dan is dat een prima bestemming!  8)
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: GéJé op 14 februari 2018, 22:36:51
mss vergeten jullie dat die portalen voor de maker ook geschikt moeten zijn voor andere dan 2 rail rijders bv marklin M en C rails.Die zetten je trein een stuk hoger.

Zo had ik het nog niet bekeken.
Maar dan nog vind ik het vreemd. Ik heb enkele andere bouwpakketten (locloods, station, perrons) waarbij je uit twee onderdelen kan kiezen om de hoogte op 2-rail of 3-rail aan te passen. Bij de tunnelportalen is die keuze er niet. Blijkbaar zijn alle tunnelportalen dus gemaakt voor 3-rail ?  ???
Vreemd, aangezien 2-rail de meerderheid vormt.
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Wim Corduwener op 15 februari 2018, 10:11:44
Vreemd, aangezien 2-rail de meerderheid vormt.
Op zich kan ik wel leven met die te hoge tunnelportalen. Op deze manier kun je er met meerdere railsystemen, met of zonder bovenleiding en zelfs met 1:76 onder zo'n portaal doorrijden. Inkorten is een stuk eenvoudiger dan er een stuk bijplakken.

(https://myalbum.com/photo/d60egSOdNwlP/1k0.jpg)
▲ Wat ik veel storender vind zijn die locloodsen waar de deuren niet tot onderaan doorlopen. Fabrikanten gaan er blijkbaar van uit dat iedereen met vintage Märklin-rails rijdt, terwijl bij locloodsen de meeste rails -net als tramrails- zijn weggewerkt in de bestrating.
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Ronald op 19 januari 2021, 12:55:55
Hallo Gertjan, heb alles goed bestudeerd en opgevolgd.
Heb de portalen met behulp van een dremel aangepast en verlijmt. Super bedankt voor de tip. Gr Ronald

https://photos.app.goo.gl/xCvXqsE4nUai4bCh7
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Ronald op 19 januari 2021, 15:20:33
https://photos.app.goo.gl/x7mRxbgm5RF1tNkQ9
Titel: Re: Schaal tunnelportalen
Bericht door: Ronald op 19 januari 2021, 19:10:25
Gert Jan, heb intussen de zuidzijde ook aangepast.
https://photos.app.goo.gl/3H7Rkm1kg9ghb1A49