H0 Modelspoor Forum
Modelbaanbesturing => Digitale vraagbaak => Topic gestart door: GGoos op 8 september 2013, 12:30:28
-
De komende periode wil ik gaan beginnen met het aansluiten van mijn modelspoorbaan. De aansluitschema's die Viessmann meelevert snap ik vaak geen bal van, maar ik ben dan ook een volledige n00b op dit gebied.
Bezittingen tot nu toe:
- Marklin 60VA trafo
- Intellibox
- 5217 terugmelddecoder van Viessmann
- 5211 wisseldecoder Viessmann
- Gebruik Marklin K-rails
Aangezien ik er heel weinig verstand van heb ga ik wellicht vragen stellen die voor velen stom lijken, maar voor mij waarschijnlijk echt een vraag.
Om het voor mij begrijpelijk te houden stel ik één vraag per keer en ga ik die dan uitvoeren. Stap voor stap dus.
Ik heb ervoor gekozen blokken te maken die bestaan uit 3 secties, inrij/ uitrij-sectie/ stopsectie, rem-sectie en weer een inrij/ uitrij-sectie/ stopsectie.
Ik heb gekozen voor Koploper omdat ik daar nou eenmaal in het verleden kennis over heb opgedaan.
De eerste vraag a.d.h.v. het schema hieronder:
(http://farm3.staticflickr.com/2816/9697453185_08d07ae2cd_o.png) (http://www.flickr.com/photos/gerardgoos/9697453185/)
aansluitschema intellibox (http://www.flickr.com/photos/gerardgoos/9697453185/) on Flickr
Het is van belang om meerdere contactrails te maken heb ik vernomen. Dus een rode en bruine draad aan de rails solderen.
Vraag 1a
Kan ik mijn 60VA trafo gebruiken om aan te sluiten op mijn intellibox (aansluiting in de rode cirkel van de tekening)
Vraag 1b
De verschillende contactrails, moet ik die aansluiten op de draden in de blauwe of rode cirkel?
Om het voor mij overzichtelijk te houden zou het fijn zijn om de vragen puntsgewijs te beantwoorden. Bij voorbaat dank voor de alle moeite en geduld tot dusver :)
-
Antwoord vraag 1a: je dat kan.
Antwoord vraag 1b: ik zou een ringleiding onder de baan aanleggen, (deze sluit je aan op 3 en 4, dus de blauwe cirkel) en op de ringleiding sluit je dan je contactrails aan.
Een hele leerzame site voor beginners is die van "Riny Smetsers" deze man is een prof wat betreft modelspoor. zie onderstaande deze link.
http://www.modelspoorh0.nl/
Als je kijkt onder "downloads" dan staat daar een schat aan info.
Onder "Tips & Trucs" staat een schema om je contactrails aan te sluiten.
-
Thanks, ik wist niet dat Riny's site nog online was :)
-
Die is weer online ;) Iemand anders heeft hem over genomen.
-
Goed nieuws. Via deze (http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/de-ringleiding-onder-de-modelbaan.html) site heb ik inmiddels ook een uitleg gevonden over het aanleggen van een ringleiding. Zover ik dat nu kan beoordelen moet mij dat zelfs lukken :)
@Bram
Samenvattend,
Aansluiting 3 & 4 zijn voor het "voeden" via de rails middels een ringleiding & 5 & 6 is voor het aansluiten van de intellibox op de trafo?
-
Klopt helemaal. Succes.
-
Dank. Aanvullende vraag. Ik meen dat ik ooit op de site van Riny een foto heb gezien van een zelf gesoldeerde aansluitrail/ contactrails (weet even de officiële term niet). De originele aansluitrail is estetisch gezien geen aanzicht maar zal ook continue een bezetmelding geven als ik me niet vergis.
Ik heb me suf gezocht op de site van Riny maar kan het met geen mogelijkheid vinden.
-
je hebt K rails en dan kan het heel simpel.Middenleider soldeer je onderaan de middenleider koper kontakt.De massa soldeer ik op de raillipjes.Voor kontaktrails kan je gewoon 1 rail of meerdere isoleren.Ik maak lange stukken en dan soldeeer ik in dat stuk gewoon aan een raillipje.Als je digitaal rijdt hoef je de middenleider niet te onderbreken.Wel om de 1,5 a 2,5 m een leidingetje vanuit de ringleiding solderen.Idem voor je doorlopende massarail.
-
Thanks. En welke kleur soldeer ik waar aan?
Ik ben n.a.v. jullie adviezen verder gaan studeren op het aansluiten van mijn treinbaan. Ik heb dit gefabriceerd:
(http://farm4.staticflickr.com/3755/9757232393_fe9464aeb7_o.jpg) (http://www.flickr.com/photos/gerardgoos/9757232393/)
Aansluitschema_v1 (http://www.flickr.com/photos/gerardgoos/9757232393/) on Flickr
Vraag 1
Klopt deze redenatie?
(Indien niet leesbaar of moeilijk leesbaar, even op de link onder de foto klikken om de foto op Flickr te zien in vol formaat)
-
In de tekening heeft je trafo 6 aansluitingen, klopt dit?
-
Nee, de intellibox heeft dat wel. Waarom deze vraag als ik zo vrij mag zijn een tegenvraag te stellen ;)
-
Tegen vragen mogen altijd. Mijn vraag kwam naar aanleiding van je schema over de aansluiting.
Zoals je het nu weergegeven hebt heeft de trafo 6 aansluitingen. Je zal de intelli box op de wisselstroom draden van de trafo moeten aansluiten, op 5 en 6. 3 en 4 gaan naar je normaalspoor/de baan.
-
Thanks :) Zo was mijn tekening wel bedoeld ;) Ter verduidelijking had ik namelijk nog de Intellibox aansluiting erin geplakt met de aansluitingen 1 t/m 6 erbij. Wellicht is hier de verwarring ontstaan.
-
Klopt, nu ik je redenatie volg (voorheen puur naar het schema gekeken) klopt alles. Echter de pijl v/d trafo-intelli box staat aan de verkeerde kant v/d lijn waardoor mijn verwarring ontstond..
-
Nu ik jouw redenatie volg is het inderdaad wat verwarrend getekend door mij ;D
-
Voor het maken van een eigen contactrails, hoe moet ik die solderen? Je hebt rood en bruin. In het aansluitschema van de intellibox nummers 3 (bruin) en 4 (rood).
Zowel rood & bruin sluit ik dan aan op een ringleiding?
-
Inmiddels vordert het leggen en aansluiten van de rails met rasse schrede.
Daarbij kom ik bij mijn volgende vraag: op welke wijze dient de TMC verlengkabel van Viessmann aangesloten te worden? Bijgevoegd 2 foto's:
1. De kabel zelf.
(http://farm4.staticflickr.com/3800/12026526096_2f99921be9_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/gerardgoos/12026526096/)
Viessmann TMC verlengkabel (http://www.flickr.com/photos/gerardgoos/12026526096/#) on Flickr
2. Links de aansluiting van de verlengkabel, rechts de aansluiting van de originele kabel.
(http://farm6.staticflickr.com/5492/12026551796_09419ea434_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/gerardgoos/12026551796/)
Viessmann S88 verlengkabel (2) (http://www.flickr.com/photos/gerardgoos/12026551796/#) on Flickr
-
Ik heb zelf nu zes van die kastjes geplaatst met diezelfde kabels, maar ik heb geen ervaring met verlengkabels. Volgens mij moet je gewoon het ene eind in het andere kunnen schuiven ???, denk ik. Maar er zijn vele andere deskundigen op het forum die jou het juiste antwoord wel zullen geven.
In ieder geval ben je weer lekker bezig en kan ik met je meevoelen als je zegt dat je een leek bent op elektrisch en digitaal gebied.
Maar gelukkig heb ik met mijn vorige spoorbaan veel kennis opgedaan. Vooral samen met Riny en diens site.
Daarvan maak ik nog steeds gebruik.
-
Als je er maar voor zorgt dat de zwarte lijn op de kabel steeds aan dezelfde kant blijft zitten.
-
Allen dank voor de reactie :)
Komt mijn volgende vraag; ik sta op het punt om mijn 5211's te gaan plaatsen. Echter, uit de handleiding wordt ik geen wijs. Bijvoorbeeld, ik heb 1 loc die heeft adres 1. In mijn optiek kan een wisseldecoder nu nooit meer adres 1 toegewezen krijgen.
Er staat op de laatste pagina een tabel. Je ziet daar "groepen" staan, adressen etc. Hoe moet ik dit lezen? Beter gezegd: hoe moet ik dit in gaan stellen?
EDIT: ik ga er straks meerdere achter elkaar zetten.
-
Ik werk met de decoders van Märklin (k83), maar ik denk dat dat geen verschil maakt.
Bij Märklin kun je op één decoder vier wissels aansluiten.
Wissels heb je adressen gegeven. En vier van die opeenvolgende adressen sluit je aan op één decoder.
Eerst de decoder openen. Nu moet je in de decoder die kleine schuifschakelaartjes in de juiste stand zetten.
Ik kijk nooit naar de groepen in de tabel, maar altijd naar de adresnummers.
Bij de adressen 1 t/m 4 moet je dan bepaalde switch-schakelaartjes in de on-stand zetten. Dan ga je voor de adressen 5 t/m 8 naar decoder nummer 2. Enz.
Succes en ik hoop dat je hier wat aan hebt.
-
Zeer behulpzaam, mijn dank is groot.
Moeten de adressen opeenvolgend zijn? Dus altijd decoder 1 adres 1, decoder 2, adres 2 etc.?
Of mag het ook decoder 1 adres 30, decoder 2 adres 31 etc?
-
Ja, de adressen 1 t/m 4 op decoder 1, de adressen 5 t/m 8 op decoder 2 enz. Dus vier opeenvolgende adressen op een decoder.
-
Even ter duiding de tabel uit de handleiding:
(http://farm8.staticflickr.com/7427/12053131104_97a6db32bc_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/gerardgoos/12053131104/)
tabel 5211 (http://www.flickr.com/photos/gerardgoos/12053131104/#) on Flickr
Wat ik hieruit begrijp, decoder 1 = wissel 1 t/m 4, decoder 2 = wissel 5 t/m 8 e.v.
De decoder moet je een adres toewijzen middels de switches.
Als ik de uitleg goed begrijp dient decoder 1 dus altijd ingesteld te worden op adres 1.
Als ik het schema zo lees dan maakt men onderscheid in groepen, nummers en adressen. Ik mis ergens de definities. Volgens mij bedoeld men met nummers de wissels in kwestie. Op basis van de stand van de switches stel je de adressen vast van de wissels.
Stel, ik heb mijn 1e decoder de switches zo ingesteld dat ze overeenkomen met de eerste regel in het schema (1e regel van groep 1), dan is wissel 1 adres 1, wissel 2 adres 2 e.v.
Klopt bovenstaande?
Zoja, kan ik dan ervoor kiezen om bijvoorbeeld mijn 1e decoder in te stellen overeenkomstig de eerste regel van groep 10, de tweede decoder overeenkomstig de 2e regel van groep 10?
Als ik de theorie dan goed begrijp krijgt in deze situatie wissel 1 op decoder 1 adres 145, wissel 2 adres 146 e.v.
Klopt deze aanname?
-
De derde kolom is de enige maatgevende voor de instellingen in kolom 4, de kolommen 1 en 2 hebben wat te maken met hoe centrales de wisseldecodernummers groeperen.
Voorbeeld: je wilt een wissel no 38 geven, dan in kolom 3 zoeken, je vindt de adressen 37-40 en schakelstand 2,3,6 en 7 op "on", dan zitten de aansluitbussen voor 38 op no.2 van de aansluitbussen van de decodereenheid.
Gewoon even proberen en je snapt het, ik weet het, het is wat ingewikkeld maar dat komt door de centrales.
Groet, Anne W
-
Dit weekend even proberen. Ik vermoed dat ik de materie redelijk snap. Anderzijds verwacht ik toch nog een beroep te moeten doen op jullie op dit onderdeel.
Tevens meteen een nieuwe vraag deponeren. Ik ben niet zo'n fan van mijn Viessmann verlengkabel voor de 5217. Zijn er toevallig ook gewoon lange kabels verkrijgbaar hiervoor?
-
Als je een lange nodig hebt, dan zelf maken, stekkertje zijn te koop bij http://www.treinelektronika.com/ (http://www.treinelektronika.com/) , maar je kunt ook gewone connectors gebruiken met een steek van 2,54 mm.
Overigens verdienen lange S88 kabels geen aanbeveling i.v.m. elektro magnetische invloeden op de kabels.
Groet, Anne W
-
Dank. Ik heb nu de verlengkabel in gebruik van Viessmann.
-
De vorderingen gaan voorspoedig. De TMC's zijn aangesloten, 7 van de 11 wissels aangesloten op de 5211.
Daarmee ben ik aangekomen bij mijn volgende vraag: De E aansluiting van de 5211 kan je aansluiten op een travo van tenminste 52VA.
In de handleiding staat ook de 5215 erbij. Zover ik heb gezien vormt deze gelijkstroom om naar wisselstroom of v.v.
Mijn baan is 3-rail wisselstroom.
-
De 5215 is een soort booster om echt onwillige wissels van een extra stroomstoot te voorzien, dacht ik, dus normaliter niet nodig.
Dus op de E-aansluiting een trafo aansluiten en de andere aansluiting van de trafo op bruin.
Groet, Anne W
-
Dank je voor je antwoord ;)
Betreft dit bruin die langs de E-klem zit? Er zit immers al bruin op aan de zijde waar de rode draad aangesloten is die weer verbonden is met de IB.
-
De rode en de bruine aansluitingen op de Viessmann zijn identiek, de tweede set gebruik je om een volgende decoder aan te sluiten.
De 2e draad van de trafo mag je op willekeurig welke plaats op een "bruine" draad aansluiten, maar vlak bij de 5211 is waarschijnlijk het beste.
Groet, Anne W