H0 Modelspoor Forum
Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek => Faller Car System (FCS) => Topic gestart door: GéJé op 1 september 2013, 15:59:52
-
Ik kwam dit tegen op het internet. Nieuw Faller car system.
Geen draden meer onder de rijbaan maar gps-positiebepaling en spraakgestuurd!
Groeten, Gert-Jan
-
Ze verzinnen toch maar iedere keer weer wat nieuws. Erg mooi maar ach .... zo'n draadje ligt er ook zo in. Alleen als je autootjes gaat laten rijden op al bestaande banen lijkt het me een uitkomst. Dan hoef je niets meer te slopen. ;)
-
Ik zie me zelf nog niet langs de baan tegen mijn autootjes staan praten.
Moet wel een krachtige gps zender zijn die er in zit, want de normale GPS systemen kunnen binnenshuis niet eens verbinding krijgen met de satellieten.
-
Ik weet niet of het voor mij te kostbaar wordt, maar ik vind het wel fraai rijden. Met name de snelheden staan me wel aan. Kan ook zijn dat de centrale met de auto's "praat" dat is me niet geheel duidelijk.
-
folder in pdf-bestand (http://faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/allgemeines/FALLER_Car_System_Digital_2013.pdf)
-
Kan ook zijn dat de centrale met de auto's "praat" dat is me niet geheel duidelijk.
Je hoort die man in het filmpje volgens mij praten tegen de auto's.
-
ZUCHT.
En ik ben nu net bezig met ijzerdraden te leggen over de baan.
Nee hoor, het ziet er leuk uit, maar om inderdaad nu steeds tegen de wagens te praten. Denkt de buurt meteen dat ik gek aan het worden ben. :P
-
Je hoort die man in het filmpje volgens mij praten tegen de auto's.
Ik zit nu op mijn werk aan zo'n Windows-PC en die hebben standaard geen speakers... dus ik hoor ik niks. Als je moet praten tegen een auto om 'm op de weg te houden, dan ben je daar nog behoorlijk druk mee. En dan ook nog in het Duits?
En ik ben nu net bezig met ijzerdraden te leggen over de baan.
Gewoon doorgaan met draden trekken.
Nee hoor, het ziet er leuk uit, maar om inderdaad nu steeds tegen de wagens te praten. Denkt de buurt meteen dat ik gek aan het worden ben. :P
En terwijl met je FCS aan het spelen bent, moet je niet naar een film kijken met marcherende Duitsers ("Links, rechts, links, rechts!") :)
-
Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk, maar hij geeft in ieder geval stop en start opdrachten en hij laat ze volgens mij ook sneller of langzamer rijden. Als het eenmaal rijd, lijkt het mij dat je er niet constant tegen hoeft te praten om ze op de baan te houden.
Groeten, Gert-Jan
-
Nou, in elk geval boeiend genoeg om de ontwikkelingen te volgen.
Ik vraag me wel een beetje af hoeveel leden sowieso iets doen met FCS omdat ik er nooit zo veel over lees op dit forum.
-
De folder van Bob is helaas niet heel goed leesbaar.
Wat ik me namelijk ook afvraag. Als het met gps werkt, zal je toch eerst op de één of andere manier een parcours met die gps-coördinaten in je computer moeten zetten.
Gert-Jan
-
Die folder heb ik nu net ook even bekeken, maar dit is helemaal geen Global Positioning System. Het zijn zendertjes die boven je baan hangen. Het idee is misschien hetzelfde, maar van een wereldwijd satellietplaatsbepalingssysteem is helemaal geen sprake... ja, op je zolder. ;D Het heet ook een: GPS für den hobbykeller Millimetergenaue Positionsbestimmung mittels Ultraschall. De term GPS is dus erg misleidend.
-
Ik vraag me wel een beetje af hoeveel leden sowieso iets doen met FCS omdat ik er nooit zo veel over lees op dit forum.
Ik had wel plannen om op mijn nieuwe baan straks met FCS te starten, maar ik zit niet op dit (nieuwe) systeem te wachten. Het is overigens wel knap bedacht, maar in combinatie met een spoorbaan lijkt het mij lastig om er mee te werken.
-
Ik hou het ook maar lekker bij mijn lasdraad .... mijn autootjes en bus(sen) kachelen daar lekker overheen. Ook zonder dat ik tegen ze praat. ;D
-
Die folder heb ik nu net ook even bekeken, maar dit is helemaal geen Global Positioning System. Het zijn zendertjes die boven je baan hangen. Het idee is misschien hetzelfde, maar van een wereldwijd satellietplaatsbepalingssysteem is helemaal geen sprake... ja, op je zolder. ;D Het heet ook een: GPS für den hobbykeller Millimetergenaue Positionsbestimmung mittels Ultraschall. De term GPS is dus erg misleidend.
Dat heet nou consumentenbedrog. :(
Ondanks dat, toch een mooi systeem.
Maar het zal bij mij waarschijnlijk ook niet op de baan komen.
Groeten, Gert-Jan
-
Ik heb al die jaren vele innovaties in modelspoorland voorbij zien komen. Zo heeft Herpa ooit eens auto's met licht en geluid uitgebracht. Nadeel van alle innovaties: ze kosten zakken met geld.
Ook dit systeem ziet er leuk uit, spraakbesturing klinkt hip, maar of modelspoor hier nou echt geschikt voor is?
Ik zie veel meer in innovaties zoals die beste meneer uit de regio Keulen die in Houten altijd staat met zijn ledverlichting in voertuigen.
Het huidige systeem met draad in de baan is volgens mij nog niet over zijn houdbaarheidsdatum heen.
-
Het lijkt mij wel heel erg leuk om rijdende auto's op de baan te hebben. Het car system heeft echter een paar nadelen.
1: Ik vind het erg duur
2: Wat ik tot nu toe tegen ben gekomen, zijn moderne vrachtwagens en bussen. Ik geloof dat het erg lastig wordt om iets te vinden dat past in tijdperk II
Groeten, Gert-Jan
-
Die autootjes zijn inderdaad nogal aan de prijs en als je ouder wilt dan periode III dan moet je zelf aan de gang. Je moet er, net als Pierre tegenaan lopen om wat goedkopers te vinden.
-
Ik vraag me wel een beetje af hoeveel leden sowieso iets doen met FCS omdat ik er nooit zo veel over lees op dit forum.
Ook ik ben bezig met het FCS, binnenkort hoop ik weer wat meer tijd te hebben in de avonden en dan zal ik jullie op de hoogte houden van de bouwvorderingen
-
Het huidige systeem met draad in de baan is volgens mij nog niet over zijn houdbaarheidsdatum heen.
Volgens mij heb je dat helemaal goed.
-
Wat er niet bij verteld is
De baan en auto's zijn onveranderd
het systeem is en doet niets meer of minder dan zoeken(met sensoren)naar de plek van de auto ,en dan de route instellen
de snelheid aanpassen en de onderlinge afstand regelen
Maar ze rijden nog steeds met en draad
Anders moet er een compleet met servo's :o bediende stuurinrichting in komen
Hij gaat nog steeds niet vanzelf sturen
-
het systeem is en doet niets meer of minder dan zoeken(met sensoren)naar de plek van de auto ,en dan de route instellen
de snelheid aanpassen en de onderlinge afstand regelen
Dan snap ik niet wat het voordeel van deze methode is want dat was allemaal al mogelijk met het oude systeem.
En daarmee komen we weer op de oorspronkelijke conclusie;
Het huidige systeem met draad in de baan is volgens mij nog niet over zijn houdbaarheidsdatum heen.
Volgens mij heb je dat helemaal goed.
Groeten, Gert-Jan
-
Volgens mij wordt dit voor mij te digitaal. Vanaf het bericht van Jerry ben ik
het spoor de magneetband een beetje kwijt. :(
-
Zo heel erg ingewikkeld is het echt niet. Elke auto heeft een GPS zender/ontvanger en daarmee weet de computer waar elk voertuig zich bevindt
en kan deze op afstand besturen (optrekken, afremmen, stoppen) en tevens de 'wissels' bedienen, verkeerslichten, overweg etc.
Laten we Pierre zijn FCS als voorbeeld nemen, de pc zou dan automatisch enkel de Fiat naar de camping sturen en alle andere voertuigen mogen
daar niet komen. Bij een kruispunt wordt ook weer netjes gestopt als ander verkeer voorrang heeft.
-
beter geschreven
lekker met de draad en reeds en stopspoeltjes blijven doen
als je modern doet een paar decoders en de wissels electrisch
doet t zelfde met een besturing als bijv koploper
alleen een paar auto's goedkoper
-
Het zal vast niet zo ingewikkeld zijn maar Faller Car System® heeft het zelf over besturing via GPS. Daardoor raak ik toch wat in de war want dat globale positiesysteem van Faller gebeurt behoorlijk lokaal en niet globaal, bovendien is het gewoon besturing via infrarood en dat is behoorlijk gevoelig voor stoorsignalen, lichtinvloeden of blokkades van de zichtlijn. Ergo: als een auto door een tunnel rijdt is-ie de weg kwijt... net als met het navigatiesysteem in mijn 1:1 auto.
Er bestaat inmiddels ook een systeem waarbij twee draadjes in of onder het wegdek worden aangebracht die werken als een antenne. Met een decoder en een ontvangstspoeltje in de auto wordt de informatie uitgewisseld via die antennedraad in het wegdek met een centrale.
Links- of rechtsom; het is natuurlijk buitengewoon digitaal en (lees mijn onderschrift) dat ben ik niet. :(
-
Geen probleem Wim, wat jij aanhaalt met die antennedraden dat is het Dinamo UCCI systeem. Dat is het systeem wat ik ook gebruik.
GPS is niet hetzelfde als infrarood, bij GPS heb je een aantal satelietantennes die via de ether een soort coördinaten stelsel vormen maar ik ben daar
zelf ook geen voorstander van en al zeker niet voor die prijs.
Je hebt ook speciale infrarood systemen (infracar bijvoorbeeld). Het gaat bij al deze systemen erom dat je op 1 of andere manier informatie naar het voertuig kunt sturen.
Het digitale systeem bied veel meer mogelijkheden dan analoog en de auto's rijden mooier door de toegepaste PWM techniek. Maar de fascinatie is denk ik
gelijk of je nu digitaal of analoog stuurt.
-
Nou
Ik ben blij dat ik me 1rste heb omgebouwd en dat de motor draaidt
weer verder van de week,en foto 's maken
dan eens testen op een rijdraad en wat magneet spul
voor alle peos pas koop ik liever onderdelen om auto's om te bouwen
-
Fleischmann had ooit een bloksysteem. Dat waren van die groene platte kastjes die je aan elkaar kon koppelen, waarmee je er voor kon zorgen dat er geen twee treinen in hetzelfde blok reden. Beetje een analoge gedachtengang, maar diezelfde groene Fleischmann-kastjes kun je natuurlijk ook gebruiken voor Faller Car System: reedcontacten en stopdingen in het wegdek, magneetjes onder de FCS-auto's en je hebt een zelfregulerend anti-kettingbotsinsysteem. Toch?