H0 Modelspoor Forum

Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek => Reparatie, aanpassen, bewerken, reinigen van rijtuigen en wagons => Topic gestart door: Wim Corduwener op 19 augustus 2013, 16:28:08

Titel: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 19 augustus 2013, 16:28:08
Vaak brengen andere forumleden je op de meest briljante ideeën en dan denk je: "Dit wil ik ook!" een H0 loc ombouwen naar H0e. Rollend materieel voor smalspoor is minder goed verkrijgbaar en vaak een stuk duurder... dus dan moet je zelf aan de slag. Geïnspireerd door een soortgelijk project van Pierre ga ik eens zien hoever ik kom.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-PTT8HJN6-D.jpg)
Een van mijn Anna-locjes. Dit is er eentje uit de simpele serie: een simpel aandrijfwerk en lege koplampen. Komt uit een startsetje, de marktwaarde is nagenoeg nul en is dus zeer geschikt voor mijn project.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-QOHNG868-D.jpg)
Als je de kap eraf haalt blijft er niet veel bruikbaars over... hooguit het motortje, waar waarschijnlijk een wormwiel aan vast zit... de rest is eigenlijk schroot.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EOWEAMNP-D.jpg)
De kap is er zó af. Voordat ik hiermee aan de gang ga, moeten eerst de buffers eraf worden gehaald (buffers komen altijd van pas) en die rare lampen gaan ook weg, net als de voor hergebruik geschikte treeplanken.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-PLIYT4NP-D.jpg)
Anna’s nieuwe vriendje. Gelukkig weet Anna nog niet wat de plannen zijn, want dan zou ze wel anders piepen. Dit N-locje heb ik alweer een tijd geleden van Marktplaats gevist. Het drijfwerk is eenvoudig, maar precies goed voor de transformatie naar H0e. De buffers had ik al eerder van het N-locje geknipt.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RKPHUKH7-D.jpg)
De kap van het N-locje is van metaal. Daar kan ik dus echt niks mee. Doordat de kap eraf is helt het locje naar achteren, omdat de motor natuurlijk zwaarder is.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-BAYPUGHD-D.jpg)
Nou zeg, die twee lijken wel voor elkaar geschapen... past bijna precies! Nog hier en daar wat zaag- , schraap-en vijlwerk en het gaat helemaal goedkomen... Tussendoor nog even spieken bij Pierre’s topic om te zien hoe hij dat flikte.

Wordt vervolgd
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 19 augustus 2013, 19:04:29
Helemaal leuk Wim. Dit zijn de leuke tussendoor projectjes. Lekker zagen passen en meten en je houd er iets unieks aan over wat niemand anders heeft. Ik blijf je lekker volgen. ;)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 19 augustus 2013, 19:31:27
Nou Pierre, als ervaringsdeskundige verwacht ik van jou natuurlijk wel wat tips. Bijvoorbeeld de vraag: wat zou je een volgende keer anders hebben gedaan?
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 19 augustus 2013, 22:36:43
Nou Pierre, als ervaringsdeskundige verwacht ik van jou natuurlijk wel wat tips. Bijvoorbeeld de vraag: wat zou je een volgende keer anders hebben gedaan?
Nou ja .... ervaringsdeskundige ........ 't zal wat..... ik doe ook maar wat.  :o De volgende keer zie ik wel wat ik er van bak. Dat gaat vanzelf als ik bezig ben.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 20 augustus 2013, 00:17:40
Nâh... lekker is dat. Aan jou heb ik dus ook niks. :(
De achterkant van jouw loc heeft ovale ramen, zaten die er al in?
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 20 augustus 2013, 09:52:00
Nâh... lekker is dat. Aan jou heb ik dus ook niks. :(
De achterkant van jouw loc heeft ovale ramen, zaten die er al in?

Als je ergens mee zit wil ik wel meedenken. ;D

Ja .. dat klopt Wim. Deze ramen zaten er al in. Ik moet je eerlijk zeggen dat het mij ook pas op de foto opviel toen de locjes naast elkaar stonden. Hij was ook vanaf de fabriek groen gespoten en had een groter glad dak.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 20 augustus 2013, 12:51:03
Ik heb nog eens even naar je Anna gekeken en ik denk dat als ik het zou doen hem/haar vlak voor de cabine/cabinemachinistenhuis af zou zagen. Dan kan het voorstuk met de stoomdom precies tegen het machinistenhuis aan en komt het mooi uit met de voorwielen en de bovenbouw. De stoomdom kan je het beste de helft in hoogte inkorten en het bovenste dikke gedeelte van de schoorsteen afzagen. Ik denk dat je dan aardig in verhouding bent. De stukjes aan de onderkant van het machinistenhuis dichtmaken en aansluiten aan de ketel met een kleine stukjes plaat of de originele stukjes gebruiken.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 20 augustus 2013, 13:38:44
Kijk, daar heb ik nou wat aan.  8)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-44HGG37A-D.jpg)
1 Ik begin eerst met de cabine los te zagen van de ketel... die stippellijn loopt natuurlijk aan de andere kant door.
2 Dan zaag ik de cabine doormidden over de lengterichting. Volgens op maat schuren zodat-ie de gewenste breedte heeft.
De rest van de ketel past natuurlijk niet meer omdat de cabine smaller is geworden. De ruimte waar het restant ketel in komt moet dus wijder worden gemaakt.
Schoorsteen korter, treeplanken op maat zagen enzovoorts...
Zoiets?
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 20 augustus 2013, 15:54:55
Ik zou hem nog iets anders zagen Wim. Anders ben je je dom kwijt en dat is een raar gezicht. De dom moet wel wat lager worden.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BAYPUGHD-D.jpg)
 Ik dacht eigenlijk zo iets. En voor het mooie (als dat kan met het motortje) zou ik het machinistenhuis ook nog iets inkorten.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-COBXTIA6.jpg)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 20 augustus 2013, 18:10:15
En die dom kan niet wat kleiner? Een klein model dom zeg maar?
Jij hebt ook nog een stuk van voor de cabine weggehaald... Er is geen naad te zien... hoe heb je dat nou weer geflikt!

(Paar minuten later)
Ik zie het nú pas... je hebt mijn locje ge-photoshopt.  ;D
Ben er gewoon ingestonken!
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 20 augustus 2013, 20:45:16
Het was niet de bedoeling je ergens in te laten stinken hoor Wim maar door alles 1 : 1 aan elkaar te knippen en te plakken kan je wel zien of alles past. ;D En het kan dus wel. Je locje kan er zo uit komen te zien.

Een kleinere dom is natuurlijk nog veel mooier dan een ingekorte versie. Daarom ben ik zelf destijds gegaan voor een TT modelletje uit de rommelbak. Daar was alles net even kleiner.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 20 augustus 2013, 21:32:52
Het was niet de bedoeling je ergens in te laten stinken hoor Wim maar door alles 1 : 1 aan elkaar te knippen en te plakken kan je wel zien of alles past. ;D En het kan dus wel. Je locje kan er zo uit komen te zien.
Ik voel niet belazerd hoor... maar als je nagaat dat Photoshoppen mijn dagelijkse werk is en ik het aanvankelijk niet in de gaten had, dan heb je knap werk geleverd en natuurlijk van jou ook uitgekookt om het op deze manier te laten zien.  :)

Citaat van: Pierre
Een kleinere dom is natuurlijk nog veel mooier dan een ingekorte versie. Daarom ben ik zelf destijds gegaan voor een TT modelletje uit de rommelbak. Daar was alles net even kleiner.
Ik heb nog een bouwpakket van een Dapol stoomloc uit Engeland. De kwaliteit qua detaillering van dit pakket is pet en kan ik dus prima rippen voor onderdelen. Ik ga eens kijken wat ik daarvan kan gebruiken.
Bedankt voor je input.  ;)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 21 augustus 2013, 21:33:47
Kleine update:

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-VJULHHAD-D.jpg)
Een exploded view van mijn ex-Anna locje. Ze heeft er volgens mij niks van gevoeld.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-KKW6Q6H8-D.jpg)
Was toch bezig, dus gelijk maar even de cabine wat smaller gemaakt. Ben nu bezig met het verwijderen van die olielampen.
Ik overweeg om de locomotief  een klein tikkie langer te maken. Dat gaat wel ten koste van de voorste koppeling, maar ik denk dat de verhoudingen (met het oog op de Gulden Snede) dan misschien wat beter kloppen. Verder moet ik nog iets vinden om te gebruiken voor een kleinere dom, bovenop de ketel. Denk dat ik de bakken met kinderspeelgoed op zolder maar eens ga plunderen.  :)

Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 21 augustus 2013, 23:23:41
Ik overweeg om de locomotief  een klein tikkie langer te maken. Dat gaat wel ten koste van de voorste koppeling, maar ik denk dat de verhoudingen (met het oog op de Gulden Snede) dan misschien wat beter kloppen.

Als je het locje langer gaat maken klopt het niet meer met het onderstel Wim. Dan zitten de zuigers niet meer op de juiste plek. Of je moet het onderstel ook naar voren schuiven maar dat is ook weer een raar gezicht omdat de wielen dan weer te ver naar voren komen en dan moet je het machinistenhuis een stukje inkorten. Ik hoop dat je nog begrijpt wat ik wil vertellen. ???

Verder moet ik nog iets vinden om te gebruiken voor een kleinere dom, bovenop de ketel. Denk dat ik de bakken met kinderspeelgoed op zolder maar eens ga plunderen.  :)

Kan je geen kleine dom maken van een stukje hout? in de boormachine klemmen en dan de vijl er tegen aan. Het laatste met een schuurpapiertje.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 22 augustus 2013, 00:10:45
Als je het locje langer gaat maken klopt het niet meer met het onderstel Wim. Dan zitten de zuigers niet meer op de juiste plek. Of je moet het onderstel ook naar voren schuiven maar dat is ook weer een raar gezicht omdat de wielen dan weer te ver naar voren komen en dan moet je het machinistenhuis een stukje inkorten. Ik hoop dat je nog begrijpt wat ik wil vertellen. ???
Ja Pierre, je verhaal is duidelijk...  :) morgen ga ik wel wat heen en weer schuiven. Het liefst zou ik die ronding voor het machinistenhuis intact laten. Maar wees gerust; ik sla je advies niet in de wind.

Citaat van: Pierre
Kan je geen kleine dom maken van een stukje hout? in de boormachine klemmen en dan de vijl er tegen aan. Het laatste met een schuurpapiertje.
Ik denk dat ik nog wel wat heb liggen aan geplunderde bouwdozen.  :) Het gaat wel wat worden.
Hou je op de hoogte.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 22 augustus 2013, 14:19:11
Nog even een update:

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q34P8FHY-D.jpg)
Inmiddels aan één kant (rechts) de restanten verwijderd van een lamp en andere details. Met modelbouwplamuur dicht ik de gaatjes.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZFIRJ38X-D.jpg)
Op aanwijzing van Pierre de ketel opgespitst. Als ik het voorste stuk van de ketel aansluit op het machinistenhuis, dan moet-ie aardig passen. Betekent wel dat ik in de ombouw (aan de voorzijde van de cabine) ruimte moet vrijmaken. Voordeel daarvan is dat de bladveren, aan de zijkanten van de ketel, uit het zicht verdwijnen.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-M8QCOT4R-D.jpg)
En aan de voorzijde de lampen verwijderd. Inmiddels heb ik die bult er ook afgezaagd (want ik vond 'm naar verhouding te groot) en ga op zoek naar iets kleiners dat als dom kan dienen.
Eventuele verlichting heb ik nog niet over nagedacht... wordt waarschijnlijk één lamp voorop.




Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 22 augustus 2013, 15:44:38
De dom is eraf!

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-G8HEZIDK-D.jpg)
In mijn scheepsmodelbouwdoos vond ik nog een patrijspoort, na wat vijlen en schuren past-ie precies in het gat van die bult... net als de omgekeerde prullenbak.  :)  Hier kan ik wel mee leven.
Zat ineens een gat in de ketel en heb ik dus met modelbouwplamuur dichtgemaakt. Nu nog een H0-plamuurmes vinden.
Ben nu bezig geweest me de cabine pas maken, zodat de ketel erin kan schuiven.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 22 augustus 2013, 23:06:40
Kijk .... dat begint verdraaid ergens op te lijken ;D Lekkere oplossing zo met die patrijspoort Wim. Geeft gelijk een beetje klinknagel effect. Schuif je de ketel nou zo in het machinistenhuis?
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 23 augustus 2013, 00:36:52
Voor ik 'm erin schuif (poeh, dit klinkt anders dan ik het bedoel  :o) moet ik eerst ruimte maken in het machinehuis, maar dan zit-ie qua verhouding vrijwel hetzelfde als jouw ge-photoshopte voorbeeld. Alleen loopt dat stukje voorkant van het machinehuis verder door, want dat wil ik laten zitten, en komt dan nèt voor dat stuk naast de ketel waar de bladveren zitten.
Ik hoop dat je het nog kunt volgen.
Vanavond moest ik werken, dus ik hoop morgenavond weer op een update.

Die patrijspoorten zijn in verschillende maten te krijgen en werken wel leuk als je een pijp uit een muur of een ketel wilt laten komen... of zoals in jouw haven: een rioolpijp uit de kademuur.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 23 augustus 2013, 10:47:04
Voor ik 'm erin schuif (poeh, dit klinkt anders dan ik het bedoel  :o) moet ik eerst ruimte maken in het machinehuis, maar dan zit-ie qua verhouding vrijwel hetzelfde als jouw ge-photoshopte voorbeeld. Alleen loopt dat stukje voorkant van het machinehuis verder door, want dat wil ik laten zitten, en komt dan nèt voor dat stuk naast de ketel waar de bladveren zitten.
Ik hoop dat je het nog kunt volgen.

Ja hoor ... da's prima te volgen. Maar als je dat stukje voor het machinistenhuis dan laat zitten ben je dan niet bang dat het locje er een beetje te "gedrongen" uit komt te zien. Dat met die bladveren is ook wel anders op te lossen.

Vanavond moest ik werken, dus ik hoop morgenavond weer op een update.

Werkse ;)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 23 augustus 2013, 11:02:13
Dat-ie er dan wat gedrongen uitziet dat zou best eens kunnen. Maar aan de andere kant: dat voorstuk eraf halen kan altijd nog. Ik laat 'm er dus eerst opzitten en kijk hoe het staat en haal 'm eraf als het totale plaatje beter wordt.
Die bladveren kunnen inderdaad ook weggewerkt worden met wat buizen, compressors en tanks.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 23 augustus 2013, 11:13:12
Ik heb nog even wat geprobeerd Wim en ......... bij nader inzien zou het best eens een nette oplossing kunnen zijn. Het ziet er leuk uit zo met een kleine dom. Volgens mij is dit een goede set van jou.

Hier is hij dan WANNA. :P

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LXFTR338.jpg)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 23 augustus 2013, 16:46:29
Jij shopt er aardig op los, Pierre! Ze is al geknipt en geschoren!
Het resultaat lijkt inderdaad niet al te beroerd. En dat voorstukje van de cabine... eraf of laten zitten?
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: GéJé op 23 augustus 2013, 18:45:59
Weer een mooi project!
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
De oplossing met de patrijspoort is op zich goed gevonden, maar ik vind de gefotoshopte versie van Pierre toch beter. zie je geen mogelijkheid om die "geamputeerde" dom helemaal te verwijderen en, en de nieuwe dom direct op de ketel te plakken?

Groette  GéJé 
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 23 augustus 2013, 19:40:29
Jij shopt er aardig op los, Pierre! Ze is al geknipt en geschoren!
Het resultaat lijkt inderdaad niet al te beroerd. En dat voorstukje van de cabine... eraf of laten zitten?

Eigenlijk vind ik het wel wat hebben dat stukje er aan. In tegenstelling van wat ik eerst dacht is het best mooi zo. Maar is er een mogelijkheid om de ketel af te werken zonder dom en dan de omgekeerde prullenbak er zo op? Zonder ring? Of de patrijspoort buigen in de diameter van de ketel en dan de afvalbak er in. Ik ben bang dat anders de dom te dicht bij de raampjes komt. Ik denk wel dat het dan een heel mooi lokje gaat worden. Ik heb er alle vertrouwen in. ;)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Roel op 23 augustus 2013, 20:00:41
Volgens mij moet die dom wel erop blijven. Misschien in afgeslankte vorm, maar helemaal weglaten zou ik niet doen. Ik zou hem toch misen. Maar ook ik heb alle vertrouwen in de creatieve vaardigheden van Wim.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 23 augustus 2013, 21:24:17
Ik gooi nooit wat weg en ik ben een ontzettende twijfelaar... die dom heb ik nog, de patrijspoort en de omgekeerde prullenbak zaten nog niet wasgelijmd. Alle mogelijkheden liggen nog open.
Die van Pierre: om onderzijde van de dom tot op de ketel weg te vijlen, zodat je een min of meer ovaal gat in de ketel krijgt en de patrijspoort daar in te masseren, is wel een optie.
Die van Roel: om de dom in stand te laten, maar kleiner is ook een mogelijkheid.
Die van GéJé: nieuwe dom direct op de ketel.
Ik ga eens kijken of ik van jullie ideeën een gecombineerd concept kan bakken. En als ik naar Pierre’s geshopte concept kijk: ik denk dat een dom met een meer afgeronde bovenkant misschien ook nog een optie is. Ik ga eens wat doen.  ;)
Bedankt voor jullie feedback!
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 23 augustus 2013, 23:02:34
We wachten in spanning af wat je er van gaat bakken Wim. Ik heb er het volste vertrouwen in. ;)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 23 augustus 2013, 23:04:48
Voorlopig zit de cabine in de lijmklem... en is het tè warm op zolder.  :(
Bovendien begint "The Killing" zo  :o
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 10 september 2013, 22:22:57
Tussendoor even een vraagje aan de échte stoomkenners: het Anna werklocje heeft aan de voorzijde van het machinistenhuis (cabine?) aan weerszijden een kleine uitbouw, daartussen zit de ketel. Dat is overigens niet alleen bij dat Anna-locje, maar ook bij veel andere stoomlocs.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-UZYLBAXU-D.jpg)
Mijn vraag is: wat zit daar in... water of kolen?
Als daar water in zit moet daar dan geen vuldop zitten en waar laten ze dan de kolen... in een emmertje?
Als daar kolen inzitten moet daar dan geen klep boven op en waar vandaan vullen ze dan het water bij... een emmertje?
Niet verder vertellen, maar ik zit hier wel gezellig een stoomloc van normaalspoor om te bouwen naar smalspoor, maar ik kom erachter dat ik eigenlijk de ballen verstand heb van stoomlocs. Ja, dat ze op stoom lopen... maar dat doet mijn fluitketel ook.  :o


Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 11 september 2013, 21:44:18
Ik weet ook niet precies hoe het in elkaar steekt Wim maar volgens mij is dat vierkante luikje achter de stoomdom de vul opening voor het water. Omdat de Anna volgens mij een werklocje is hoeft er geen tender achter of kolenbak achter. Het locje gaat niet ver van een kolen vulplaats vandaan en kan dus tussendoor gemakkelijk even gaan "eten"  ;)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 11 september 2013, 21:56:31
Nou weet je, op een gegeven moment ben je aan het zagen en alles weer in elkaar aan het passen en meten en dan ga je jezelf afvragen of het allemaal nog wel een beetje klopt.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-ROL7JEFD-D.jpg)
Bij deze versie lijkt het of die twee zijkanten kolenbunkers zijn. Enfin, ik wil er ook geen halszaak van maken.
Morgen zal ik weer wat foto's plaatsen, dan zul zien dat ik de dom van jouw Lima opwindloc heb gebruikt.  :)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 11 september 2013, 22:05:27
Leuk man ... dat je nog wat bruikbaars aan de kap hebt gevonden. Ik ben zeer benieuwd ;)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 11 september 2013, 23:05:00
Wim ... Ik heb nog wat gevonden op internet. Dit staat er in de tekst en klopt met wat jij beweerde: Bij tenderlocomotieven zijn in de regel kolenbakken ter zijde van de vuurkist aangebracht en de waterbakken langs, onder of zelfs boven de ketel (zadeltender).

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HAZPFQIG.jpg)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 12 september 2013, 13:17:29
Dank voor je uitzoekerij, Pierre. Betekent wel dat ik nog iets van kolen moet maken in beide bakjes.  :)
Laat ik maar eerst eens beginnen met die stoomdom. Voor de nietweters; dat is die bult die bovenop de ketel zit. Ik geloof dat Pierre me geleerd heeft hoe zo'n ding heet, want voorheen wist ik dat ook niet. De stoomdom op het getransformeerde Anna-locje vond ik te groot worden voor smalspoor, want alles wordt toch een maatje kleiner dus moet die bult ook kleiner.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-W6XWPF47-D.jpg)
Dit is de donor-loc uit een van de bakken van Pierre. Elke zichzelf respecterende modelbaanhobbyist haalt z'n neus er voor op en loopt er voorbij, maar Pierre vist dat onderuit zo'n bak. En zie: deze kap van een Lima-opwindloc bewijst zijn nut. De dom is eraf.  :)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-3CRVIEX4-D.jpg)
Het onderstel met wat paswerk voor de opbouw. De N-koppelingen laat ik er voorlopig nog even zitten.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-E7FEQYFJ-D.jpg)
Het machinistenhuis en de ketel met de dom van de Lima-loc. Ikzelf vind de verhoudingen nu beter kloppen.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-OPMESFX4-D.jpg)
De achterzijde van het machinistenhuis met weggeplamuurde verlichting en rechts de ketel.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RRNDLXST-D.jpg)
Het lijkt nog niet goed aan te sluiten doordat alles nog los ligt. Ik denk dat de schoorsteen nog wel een paar millimeter hoger mag, zodat de pijp net boven het dak uitkomt.
Aan de voorzijde hangt de bodem(traan)plaat een beetje over en ik ben er nog niet uit of ik 'm korter maak en hoeveel korter.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-LDL7ZYDG-D.jpg)
De achterzijde. Er komt nog een dakluik op het machinistenhuis.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-VX4YOUGH-D.jpg)
En de voorzijde. Ik ben er nog niet uit of ik er verlichting opbouw. Ben een beetje bang dat het te vol wordt.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Rick op 12 september 2013, 14:25:13
Goed bezig Wim,

jouw Anna krijgt al aardig vorm. Is wel weer duidelijk, dat we alles moeten bewaren, zelfs een simpel "speelgoed" treintje kan van dienst zijn.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 12 september 2013, 16:56:37
Nou Rick, als je zelf niet alles bewaart dan moet je goede vrienden hebben die dat wèl doen.  ;)
Nog even wat verder gewerkt: het machinistenhuis zit nu vast op de grondplaat waardoor de pasvorm wat beter is geworden.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-NRXTVUOG-D.jpg)
Een dakluik erop gezet, de schoorsteen wat langer gemaakt.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-LXFTR338.jpg)
Als ik zo eens kijk naar de gePhotoshopte versie van Pierre, dan zijn de verschillen niet zo heel erg groot.  :)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-M33GYDE7-D.jpg)
Nog een onderdeel op de zijkant gezet dat komt uit een Revell bouwdoos van een Duitse stoomloc. Het geheel hangt nog wat achterover omdat er nog wat lood in de ketel moet komen. De ketel zit nog los, zodat ik kan nadenken of ik er wel of geen verlichting op zet.
Nog even en ze kan in de verf: het onderstel roestbruin en de opbouw ook roestbruin, roestbruin en roestbruin. Behalve de twee frontplaten boven de koppelingen worden vuilrood. Eigenlijk wordt het gewoon een smerig ding.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 12 september 2013, 20:32:06
Woww ... Dit ziet er zeeer behoorlijk uit Wim. Top! ;) Schoorsteen is ook netjes geworden zo.

Ik ben misschien een zeurpiet maar ik heb nog wel een heel klein puntje. De twee cilinders zitten nog een heel klein stukje te ver naar achteren. Het onderstel moet haartje verder vooruit zodat de cilinders recht onder het schuine gedeelte komen te zitten langs de ketel. Of is dit gezichtsbedrog (hoek van de foto) en zitten ze goed? Dan heb ik niets gezegd. ::)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Roel op 12 september 2013, 21:23:52
Van Pierre krijg je degelijke technische ondersteuning.
Van mij alleen maar lof en respect voor wat je ervan gemaakt hebt.
Ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat.
Succes met de laatste loodjes.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 12 september 2013, 23:16:39
Nou Pierre, niet misschien; je bent zeker een zeurpiet! Maar... je hebt misschien wèl gelijk. Ik zal eens zien of ik van de voorkant nog wat kan afvijlen zodat de opbouw wat naar achteren kan. Als dat niet wil, dan bouw ik een nieuwe cilinder over de oude heen, zodat-ie recht onder die steunberen zit. Me nooit gerealiseerd dat die steunberen enig verband hadden met de cilinders. Moet je nagaan: ik bouw zonder ook maar de minste kennis van stoomlocomotieven een stoomlocomotief en dat ding gaat nog rijden ook.  8)
Ik vind het natuurlijk bijzonder strelend dat jullie vol lof zijn, maar positieve feedback helpt me ook wel verder. Dus Pierre, blijf maar lekker doorzeuren.

Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: iTom op 13 september 2013, 21:11:41
Scroll eens helemaal naar onder, daar staat die dan. ;)

KLIK ANNA (http://www.roco.cc/uploads/documents/pdf/1/20130913_RO_Extrablatt_NH-2014.pdf)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 13 september 2013, 22:13:44
Grappig. Het machinistenhuis is wat kleiner en lijkt qua verhouding daardoor wat hoger, maar op de ketel is wèl weer wat meer ruimte. Het is een grappig ding, maar voor bijna honderd euro (en dan ga ik tóch weer in guldens rekenen) vind ik 'm behoorlijk aan de prijs.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: iTom op 13 september 2013, 22:26:44
Tja als je maar steeds alles weer omrekent in guldens ..... zou je ook eens met je salaris moeten doen en dan vergelijken met het laatste salaris wat je in guldens had, hahahahahahaha, zal best schrikken zijn.
Man een loc voor net 100 euro en dan zo gedetailleerd, dat is toch niet duur.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 13 september 2013, 22:48:32
Man een loc voor net 100 euro en dan zo gedetailleerd, dat is toch niet duur.

Nou ...... vind ik eigenlijk wel. Mijn duurste loc was maar 50 euro :o (en ik heb er wel een paar) maar was wel gebruikt. De laatste locs die ik kocht waren er 4 voor 100 euro.

Overigens vind ik het best wel een leuk locje. ;)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 14 september 2013, 00:41:56
Tja als je maar steeds alles weer omrekent in guldens ..... zou je ook eens met je salaris moeten doen en dan vergelijken met het laatste salaris wat je in guldens had, hahahahahahaha, zal best schrikken zijn.
Man een loc voor net 100 euro en dan zo gedetailleerd, dat is toch niet duur.
Nou Tom, dat rekensommetje wil ik wel met je maken: mijn duurste loc ooit was een Roco NS 1100 en die kostte: Hfl. 119,- en die zelfde loc kost nu rond de € 115,-. De prijzen zijn dus verdubbeld en de salarissen bijna gehalveerd. Ondanks dat gaat het me niet écht om het geld, maar gaat het me om de lol, de lol om van oude rommel iets nieuws te maken dat ook nog werkt. En daar komt ook nog een soort van oerinstinct bij: ik ben nou eenmaal een hergebruiker.

Overigens vind ik het best wel een leuk locje. ;) en ook nog best gedetailleerd.
Ja, het is een schattig locje en ook nog aardig gedetailleerd.  :)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 14 september 2013, 17:54:18
Vanmiddag even bezig geweest met het aanpassen van de ketel. Zoek de verschillen:

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-NRXTVUOG-D.jpg)
Eerste versie

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CZMKFXJF-D.jpg)
Tweede versie

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-BXELQ6XE-D.jpg)
Antwoord: de zijsteunen aan weerszijde van de ketel (of wat het ook moge zijn) staan nu recht boven de cilinders.  :) Het lijkt gezeur, maar het zijn toch de kleine details die 't 'm doen. Met dank aan Kapper Pierre.
En nu we het toch over details hebben:

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-SAHKC6EX-D.jpg)
Eén lamp van het ex-Anna-locje voorzien van een ledje.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-REQ3IMSB-D.jpg)
Het gekke ding brandt ook nog. Als de secondenlijm droog is zal ik met gele glasverf dat xenon-effect proberen weg te poetsen.
Dat lampje komt voor op de ketel, tegen de schoorsteen aan... en dan kan het hele ding in de verf.


Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 14 september 2013, 20:02:19
Grandioos Wim! Erg mooi locje geworden. Ik kan niet wachten tot hij in de verf staat ;D
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 14 september 2013, 20:26:39
Jij bedankt voor je feedback. Moet voor-ie in de verf gaat nog wel wat lood in de ketel, anders komt de voorkant omhoog bij het optrekken.
Morgen hoop ik weer verder.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 15 september 2013, 18:07:47
Vandaag weer een kleine update:

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-T7KE6M7K-D.jpg)
De eerste verfbeurt: donkerkleurige roest. De volgende lagen wordt een drybrush met steeds lichtere tinten. Het experiment met gele glasverf om van het xenon-witte licht af te komen heeft gewerkt; er komt nu een gezellig geel lichtje uit. Daaroverheen zit een laag Kristal Clear. Dat ziet er nu nog wat houtlijmerig uit, maar dat zou volgens de overlevering helder moeten worden. Dat kopere randje lag nog ergens in mijn scheepsmodelbouwbak. Ik denk dat ik dat koper maar zo laat.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DNDLMWC6-D.jpg)
Voor op de ketel heb ik nog iets opgeplakt wat ik op veel stoomlocomotieven zie. Het onderdeel komt uit een Revell bouwdoos Baureihe 18 505, die ik al eerder heb geplunderd voor onderdelen. Wie weet wat dat is mag het zeggen, want zoals jullie inmiddels weten heb ik echt geen verstand van stoomlocomotieven.  :)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-D4GYYCTK-D.jpg)
Dat apparaat rechts naast de ketel (wat is het?) daar heb ik nog even een dekseltje opgezet en bovenop de kolenbunkers een paar houten luiken.
Inmiddels is mijn ervaring dat H0e is wel erg klein is.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 15 september 2013, 22:22:55
Geweldig Wim. :o      Verder sprakeloos :-X
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 15 september 2013, 22:47:19
Nou, je mag wel wát zeggen...  :o
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: iTom op 15 september 2013, 22:49:02
Volgens mij is het een of ander pompding.

Locje ziet er geweldig leuk uit.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 15 september 2013, 22:58:30
Nou, je mag wel wát zeggen...  :o

OK dan ....... Als ik dan toch wel wat moet zeggen ;D  Misschien kan je de losse draadjes (en weerstandje) in het machinistenhuis in een hoekje weg frommelen. Is niet lullig bedoeld hoor ... vind het verder een super leuk locje. ;) Ik wil gewoon niet dat de machinist z'n benen breekt over die kabels.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 16 september 2013, 00:13:00
Dankje Tom. ik ben niet echt ontevreden. Alleen de achterkant ziet er nog wat mottig uit. Als de verf goed is uitgehard gaat er nog een schuurpapiertje overheen... kijken of het wat wordt.
Kijk Pierre, daar heb ik nou wat aan.  :) Ik heb de draadjes wat langer gelaten zodat ik genoeg speelruimte heb als ik de kap eraf haal. Als ik de ramen er in heb gezet, zet ik de draadjes vast met tape en dat zijn ze buiten beeld.  ;)
Dat Cristal Clear werkt wel lekker en droogt mooi transparant op. Ik heb er nog wat van dat spul ingedaan zodat het een beetje bol gaat staan.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 16 september 2013, 12:53:32
Dat Cristal Clear is een leuk spulletje Wim. Daar kan je leuke dingen mee doen. Ik heb o.a. twee stations klokken voorzien van "ruitjes" met dat spul. ;D
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 16 september 2013, 12:55:45
Inderdaad, ik vraag me af of ik de ramen van het locje er mee kan vullen of dat ik niet beter gewoon vensterglas (overheadsheet) er in kan plakken.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: iTom op 16 september 2013, 13:02:31
Ik denk dat de ramen van het locje net iets te groot zullen zijn.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 16 september 2013, 13:24:45
Prima tip: gewoon overhead-sheet dus. Daar heb ik nog een heel pak van liggen.  ;)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 16 september 2013, 17:07:54
Weer een update:

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-VLIYXUOQ-D.jpg)
Even een eerste patina-laagje eroverheen. Plus een randje op de schoorsteen.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EPINNS4E-D.jpg)
De draadjes moeten nog wegeplakt en de ramen er nog in.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-WVYO34QK-D.jpg)
Aan de achterkant een lijstje erbij opgezet en onderop een klinknagelplaatje om de aandacht van de oneffenheden weg te halen.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-38ITZJXN-D.jpg)
Dit soort karretjes gaat ze trekken: Fleischmann schaal N kiepwagentjes. Als je daar de buffers en de treeplankjes afhaalt dan zijn ze voor één euro per stuk best te pruimen.
En die N-koppelingen vind ik lekkerder werken dan die h0e-beugelkoppelingen.




Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 16 september 2013, 18:55:47
Mooi man!! Keurig gemaakt Wim. Je gaat als een speer.

Ik zou ook gaan voor overheadsheet of blister verpakking. Net wat Tom al aangeeft is het gat dat je op moet vullen voor het mooie te groot.

Ik kan toch eigenlijk alles vinden wel wat ik nodig heb maar deze simpele kiepwagentjes zie ik werkelijk nergens op het ogenblik. Alleen voor 5 euries per stuk en dat is werkelijk veel te duur. 
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: hadeha op 16 september 2013, 19:37:48
hij is mooi geworden
en de kleur ziet er perfect ook 
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 16 september 2013, 22:17:43
Ik kan toch eigenlijk alles vinden wel wat ik nodig heb maar deze simpele kiepwagentjes zie ik werkelijk nergens op het ogenblik. Alleen voor 5 euries per stuk en dat is werkelijk veel te duur.
Deze kiepwagens mogen eigenlijk niet meer kosten dan € 5,- per paar. Meestal haal ik ze onderuit een bak op een beurs want als je ze laat opsturen wordt het meestal toch nog te duur. Eén keer vond ik alleen het wagentje zonder bak (€0,50) en die bewaar je totdat je bedenkt dat het een prima onderstel is om wat anders op te zetten. Ze zijn heel incourant omdat een echte N-spoorder wil ze niet op de baan wil hebben en ik vraag me oprecht af of dit spul ooit echt heeft gereden, want er zitten geen bladveren op of andere details... en daarom zijn ze juist zo geschikt voor in de mijn. Ik ken weinig andere N-wagons die zó op een smalspoorbaan kunnen. Trouwens, niet alleen Fleischmann maakt ze; ook Minitrix en Arnold hebben van dit soort wagentjes.
Maar als ik wat tegenkom dan tip ik je wel.  ;)
Je moet trouwens niet zo piepen; want jij vind weer hele mooie vissersboten.  :P
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 16 september 2013, 22:52:08
Ik piep ook niet :P
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 16 september 2013, 23:41:50
Nou Pierre, ik zag je onderlip al een beetje trillen. Ik zeg het maar gewoon zoals het is.  8)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 17 september 2013, 01:05:50
.....piep !.... :(
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 30 september 2013, 16:00:19
Vandaag even een gaatje gemaakt om dit project ook daadwerkelijk af te maken.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FS4THSSG-D.jpg)
Een laatste laagje vijftig tinten roest.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EA3ICMWV-D.jpg)
Nog wat overjarige decals uit een bak gevist.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-R86R3OFZ-D.jpg)
De draadjes in het interieur weggewerkt en ramen erin geplakt.
Ze is klaar en we noemen haar "Nummer 5"!  8)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: iTom op 30 september 2013, 17:24:16
Een dikke 10  voor nummer 5.
Zo'n locje verdiend een eigen diorama.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 30 september 2013, 18:04:34
Dankjewel Tom.
Toevallig ben ik net op internet aan het zoeken of er meer modelbouwers zijn geweest die zich hebben gewaagd aan een ondergrondse steenkolenmijn. Maar wat ik ook zoek ik vind wel bovengronds mijngebeuren in de modelbouw, maar geen diorama's die onder de grond gaan. En dat is wel jammer want een beetje inspiratie is natuurlijk nooit weg. Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel uitdagend om (een van) de eersten te zijn.
Suggesties zijn uiteraard welkom.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: GéJé op 30 september 2013, 18:23:21
Hallo Wim,

Het is een prachtig treintje geworden! Dat wordt straks een blikvanger op de baan. Tenzij je haar onder de baan in een mijn wegstopt natuurlijk. ::)
Wat betreft die voorbeelden van een steenkolenmijn. In het Duits heet dat een grube en zo'n treintje is dan een grubebahn. Als je daar op zoekt kom je een paar voorbeelden tegen.
Ik heb ontdekt dat als je op het internet iets over modeltreinen zoekt, je veel meer vindt als je Duitse trefwoorden gebruikt. Ze hebben daar gewoon veel meer van dat spul.

Groeten, GéJé
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 30 september 2013, 19:00:40
 :o Ik ben diep onder de indruk van locje Wim. Je bent boven je zelf uit gestegen.  Ik kan niet anders zeggen als ... respect !!
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 30 september 2013, 19:20:29
Hallo Wim,
Het is een prachtig treintje geworden! Dat wordt straks een blikvanger op de baan. Tenzij je haar onder de baan in een mijn wegstopt natuurlijk. ::)
Wat betreft die voorbeelden van een steenkolenmijn. In het Duits heet dat een grube en zo'n treintje is dan een grubebahn. Als je daar op zoekt kom je een paar voorbeelden tegen.
Ik heb ontdekt dat als je op het internet iets over modeltreinen zoekt, je veel meer vindt als je Duitse trefwoorden gebruikt. Ze hebben daar gewoon veel meer van dat spul.
Groeten, GéJé

Dankjewel GéJé,
Bedankt voor de tip: Grubenbahn geeft inderdaad meer hits... alleen val ik nog niet echt van mijn stoel van de voorbeelden. het Bush Grubenbahntje komt ook vaak in beeld, maar dan zijn het vaak fabrieksopstellingen.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VP6EUI6Y-D.jpg)
Foto: Grubenbahn van Busch (Foto: Weidelich)
Wél een leuk voorbeeld.
Nummer vijf gaat denk ik niet onder de grond omdat ze op stoom rijdt. Uiteindelijk doe ik ook maar wat, maar het mag wel ietsje geloofwaardig zijn. Veel verstand heb ik er ook niet van, maar in steenkolenmijnen waren ze daar beneden nogal bang voor mijngas dat tot explosie komt als er vuur bijkomt... en waar stoom is, is vuur. Mijnwerkers mochten beneden ook niet roken en kauwden massaal op pruimtabak. Onder de grond wordt het dus iets van elektrische tractie op batterijen? Wat dat aangaat vind ik het Bush-treintje wel fraai, maar waarom nou weer op Z-spoor... hier heb ik écht helemaal niks aan.
Ach... wat weet ik er ook van. Zijn er ook Limburgers in de zaal?

:o Ik ben diep onder de indruk van locje Wim. Je bent boven je zelf uit gestegen.  Ik kan niet anders zeggen als ... respect !!
Poehee! Dankjewel Pierre.  8)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: bob op 30 september 2013, 19:27:48
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorweg (http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorweg)

Hier staat toch dat er stoommachines/treinen werden gebruikt.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: GéJé op 30 september 2013, 20:15:46
Ik ben in Duitsland een keer in een kolenmijn geweest. (Niet meer in gebruik, maar ingericht als museum.) Inderdaad gebruikten ze wel stoommachines, maar die stonden boven de grond en waren bedoeld om elektriciteit en perslucht op te wekken. Ik denk dat Wim wel gelijk heeft en dat er ondergronds geen stoomtreinen reden. De treintjes in deze mijn waren elektrisch. Ze leken wel heel veel op het grubenbahn treintje van bush.

Groeten GéJé
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: bob op 30 september 2013, 21:18:29
De treintjes in deze mijn waren elektrisch.

Maar ook de combinatie electrisch=vonken + mijngas lijkt mij explosief.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 30 september 2013, 21:50:02
Maar ook de combinatie electrisch=vonken + mijngas lijkt mij explosief.
Daar heb je zeker een punt. Maar alles wat elektrisch is in een steenkolenmijn is blijkbaar helemaal vonkvrij afgeschermd; de lampen, de motoren... alles. Ooit in een steenkolenmijn in Ibbenbüren mocht ik niet eens met mijn eigen camera foto’s maken, maar kreeg ik een speciale camera mee.

Enfin, wil mijn ondergrondse mijnspoor een beetje geloofwaardig overkomen dan zal ik dus naar een meer realistische oplossing moeten zoeken.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IK4VJM7L-D.jpg)
Misschien wel zoiets?
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 30 september 2013, 22:38:24
In de mijnen reden de voertuigen voornamelijk op perslucht Wim. De compressor stond dan boven de grond met een leiding naar beneden. En daarvoor met paarden. Die gingen de mijn in en kwamen nooit meer boven de grond. Maar da's weer een heel ander verhaal.

Er is idd zeer weinig te vinden aan goede voorbeelden voor mijnbouw. Zeker als het gaat om de voertuigen ondergronds. Ik snap het eigenlijk niet zo erg. Het is toch best een leuk onderwerp om te bouwen. In Hamburg heb ik wel wat gezien. Daar hebben ze wel een kolenmijn. Maar ook hier alles mondjesmaat. Misschien gaat het bij mij ook wel kriebelen als jij gaat beginnen met je mijn. Ach wat klets ik  :)........ er is op mijn baan nog zoveel te doen dat ik daar voorlopig helemaal geen tijd voor heb.

Ik wil nog even terugkomen op de foto's van je locje (en zo). Je kan goed zien dat het fotograferen voor jouw gesneden koek is. Je foto's zien er ook super gelikt uit. Klasse! ;) 
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 30 september 2013, 22:59:40
In de mijnen reden de voertuigen voornamelijk op perslucht Wim. De compressor stond dan boven de grond met een leiding naar beneden. En daarvoor met paarden. Die gingen de mijn in en kwamen nooit meer boven de grond. Maar da's weer een heel ander verhaal.
Dat wordt dan een loc met zo’n grote LPG-achtige tank erop...  :(  Ik vind zo’n kleintje leuker. Ik ga daar nog eens over nadenken en een en ander verzinnen.

Citaat van: Pierre
Er is idd zeer weinig te vinden aan goede voorbeelden voor mijnbouw. Zeker als het gaat om de voertuigen ondergronds. Ik snap het eigenlijk niet zo erg. Het is toch best een leuk onderwerp om te bouwen. In Hamburg heb ik wel wat gezien. Daar hebben ze wel een kolenmijn. Maar ook hier alles mondjesmaat. Misschien gaat het bij mij ook wel kriebelen als jij gaat beginnen met je mijn. Ach wat klets ik  :)........ er is op mijn baan nog zoveel te doen dat ik daar voorlopig helemaal geen tijd voor heb.
De meeste mijnbanen zijn inderdaad bovengronds. Misschien omdat het nog niet zo vaak is gedaan, is het maken van een ondergrondse steenkolenmijn des te uitdagender. En Pierre, als ik jou kan kriebelen, dan zal ik dat niet nalaten.  ;D En tijd is een rekbaar begrip, de vraag is eerder: heb jij nog plek op je baan... onder je baan? Dat gaat je bergruimte kosten.

Citaat van: Pierre
Ik wil nog even terugkomen op de foto's van je locje (en zo). Je kan goed zien dat het fotograferen voor jouw gesneden koek is. Je foto's zien er ook super gelikt uit. Klasse! ;)
Is aardig van je Pierre, maar de laatste foto's zijn genomen met een iPhone met als ondergrond een stuk rond gebogen wit karton. En zonder nabewerking met Photoshop rechtstreeks naar het forum. Iedereen kan dit...  8)
Met minimale middelen het maximale effect bereiken, dat is toch ook jouw motto?
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Rick op 30 september 2013, 23:06:49
Het is dat we weten, dat het je eerste is, maar dat is er zeker niet aan af te zien. Geweldig gelukt, en we hebben er weer een meester bij op het forum
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 30 september 2013, 23:20:56
Rick, om meester te worden moet er nog wel heel wat meer uit de toverdoos komen dan het transformeren van een Anna-locje. En bovendien: het is al eens een keer eerder gedaan.  :)
Je moet hier verrekte goed oppassen want voor je het weet heb je hier "Meester Wim" als forumnaam. Zoiets hebben ze Tom ook een keer geflikt.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Semantha op 30 september 2013, 23:22:08
Ik zit niet meer aan namen straks weer het hele forum in de z**k
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 30 september 2013, 23:38:47
Ik zit niet meer aan namen straks weer het hele forum in de z**k
Há woordspelletjes. Hoe ontzettend en belachelijk off-topic, maar hoe ontzettend leuk... uhh... laat me raden: zWAk?
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 30 september 2013, 23:42:38
De meeste mijnbanen zijn inderdaad bovengronds. Misschien omdat het nog niet zo vaak is gedaan, is het maken van een ondergrondse steenkolenmijn des te uitdagender. En Pierre, als ik jou kan kriebelen, dan zal ik dat niet nalaten.  ;D En tijd is een rekbaar begrip, de vraag is eerder: heb jij nog plek op je baan... onder je baan? Dat gaat je bergruimte kosten.

Ach Wim weet je  ... ik loop dan stiekem toch weer even te denken hoe en waar. Onder mijn baan is het een kleine moeite om een soort la te maken zodat je er makkelijk bij kan met daarop een ovaaltje smalspoor. Alleen aan de voorkant een stuk zichtbaar spoor met een doorkijkje naar een dwarstunnel. Ik heb nog de twee Roco locjes die ik nergens kwijt kan en dus makkelijk hiervoor om kan bouwen. Een een hele berg vuurpijlstokken om de boel te stutten. Aan de achterkant van de baan uit het zicht dan een passeerspoor. Eén locje ompolen en dan de locjes tegen elkaar in laten lopen. Eén met twee volle karretjes en de ander met twee legen. Zodat het net lijkt of hij kolen weg brengt en leeg terug komt. O .. o .. ik ben al bijna om Wim. :o Ik zie het al helemaal voor me. Ik ga maar snel wat anders doen anders begin ik er morgen al aan.  ;D 

Citaat van: Pierre
Ik wil nog even terugkomen op de foto's van je locje (en zo). Je kan goed zien dat het fotograferen voor jouw gesneden koek is. Je foto's zien er ook super gelikt uit. Klasse! ;)
Is aardig van je Pierre, maar de laatste foto's zijn genomen met een iPhone met als ondergrond een stuk rond gebogen wit karton. En zonder nabewerking met Photoshop rechtstreeks naar het forum. Iedereen kan dit...  8)
Met minimale middelen het maximale effect bereiken, dat is toch ook jouw motto?

Het motto klopt wel maar ..... mijn foto's komen een stuk minder mooi uit de verf. ;D
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 1 oktober 2013, 00:10:37
Ik ben nog even op zoek geweest en dit kwam ik tegen en heb ik overgenomen uit “Langs de lijn”

Simpelveld, In de kolenmijnen deden op perslucht aangedreven locomotieven dienst. Onder de grond is het niet zo'n handig idee om verbrandingsmotoren te gebruiken, terwijl bij elektrische treinen de kans bestaat dat mijngas ontploft als gevolg van vonken.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-87AMVIVS.jpg)


(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-A33WME66.jpg)

Ziet er iets anders uit dan jou locje maar je kan er ook gewoon een soort fantasie locje van bouwen met een luchttank er op. ;D
Titel: Een ondergrondse mijnbaan
Bericht door: Wim Corduwener op 1 oktober 2013, 00:12:31
Ach Wim weet je  ... ik loop dan stiekem toch weer even te denken hoe en waar. Onder mijn baan is het een kleine moeite om een soort la te maken zodat je er makkelijk bij kan met daarop een ovaaltje smalspoor. Alleen aan de voorkant een stuk zichtbaar spoor met een doorkijkje naar een dwarstunnel. Ik heb nog de twee Roco locjes die ik nergens kwijt kan en dus makkelijk hiervoor om kan bouwen. Een een hele berg vuurpijlstokken om de boel te stutten. Aan de achterkant van de baan uit het zicht dan een passeerspoor. Eén locje ompolen en dan de locjes tegen elkaar in laten lopen. Eén met twee volle karretjes en de ander met twee legen. Zodat het net lijkt of hij kolen weg brengt en leeg terug komt. O .. o .. ik ben al bijna om Wim. :o Ik zie het al helemaal voor me. Ik ga maar snel wat anders doen anders begin ik er morgen al aan.  ;D 
Dat is eigenlijk precies hoe ik het ook had willen doen. En inderdaad: je hoeft alleen het voorste spoor, dat in het zicht ligt te maken en eventueel wat dwarsgangen. Die vuurpijlstokken heb ik ook al liggen. En als verlichting heb ik nog wel een string led-verlichting liggen van de Action :)
Ik zit alleen nog te piekeren over die dwarsgangen; dat moet toch een soort U-profiel worden met een dakje waar het spoor doorheen loopt... maar hoe kom ik daar met mijn kolenschoppen van handen nog tussen?

Citaat van: Pierre
Het motto klopt wel maar ..... mijn foto's komen een stuk minder mooi uit de verf. ;D
Ik ben het meestal erg met je eens Pierre, maar op dit punt zeker niet. Ik heb van jouw baan perfecte foto's gezien en nu ik er zo over nadenk: ook van Tom's baan en GéJé's Tudorhuizen staan me ook bij als foto's waar niks op is aan te merken.

Ziet er grappig uit die locjes... maar het zijn geen schoonheden.  :o
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 1 oktober 2013, 00:25:39
Ach Wim weet je  ... ik loop dan stiekem toch weer even te denken hoe en waar. Onder mijn baan is het een kleine moeite om een soort la te maken zodat je er makkelijk bij kan met daarop een ovaaltje smalspoor. Alleen aan de voorkant een stuk zichtbaar spoor met een doorkijkje naar een dwarstunnel. Ik heb nog de twee Roco locjes die ik nergens kwijt kan en dus makkelijk hiervoor om kan bouwen. Een een hele berg vuurpijlstokken om de boel te stutten. Aan de achterkant van de baan uit het zicht dan een passeerspoor. Eén locje ompolen en dan de locjes tegen elkaar in laten lopen. Eén met twee volle karretjes en de ander met twee legen. Zodat het net lijkt of hij kolen weg brengt en leeg terug komt. O .. o .. ik ben al bijna om Wim. :o Ik zie het al helemaal voor me. Ik ga maar snel wat anders doen anders begin ik er morgen al aan.  ;D 
Dat is eigenlijk precies hoe ik het ook had willen doen. En inderdaad: je hoeft alleen het voorste spoor, dat in het zicht ligt te maken en eventueel wat dwarsgangen. Die vuurpijlstokken heb ik ook al liggen. En als verlichting heb ik nog wel een string led-verlichting liggen van de Action :)
Ik zit alleen nog te piekeren over die dwarsgangen; dat moet toch een soort U-profiel worden met een dakje waar het spoor doorheen loopt... maar hoe kom ik daar met mijn kolenschoppen van handen nog tussen?

Kan je er geen losse dakjes op de gangen plaatsen Wim. Tussen de stutten in kan je dat makkelijk camoufleren lijkt me. Zeker als je zoals ik dacht een soort la van het geheel maakt.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 1 oktober 2013, 15:03:10
Dat is ongeveer precies waar ik aan dacht: een lade onder de module en de dwarsgang met een dakje. Vooraan is het wat makkelijker, want daar is de zichtkant open.
Mijn handen beginnen alweer te jeuken, moest binnenkort maar weer eens een topicje openen.  :)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 1 oktober 2013, 17:18:34

Mijn handen beginnen alweer te jeuken, moest binnenkort maar weer eens een topicje openen.  :)

Ik moet mijn handen hier ook in mijn zak stoppen hoor Wim. Ik denk dat ik zaterdag in Houten toch eens (heel voorzichtig ) ga neuzen voor een paar kiepkarretjes in N. Volgens mij ben ik bijna om. Ik vind het een wereld onderwerp. En de ingrediënten voor dit recept heb ik bijna allemaal in huis. Je hebt me redelijk wakker geschud. 8) Vooral omdat je het bijna nergens ziet.

Ik ben zeer benieuwd naar je topic ;)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 1 oktober 2013, 17:39:21
Volgens mij ben ik bijna om.
Nou Pierre, ik begin jou zo langzamerhand al een klein beetje heel behoorlijk door te krijgen: volgens mij ben je al om en heb je alles al in dat Haagse hoofd van je zitten. Vijf kiepwagentjes uit Houten, een bos vuurpijllatjes en Pierre gaat helemaal los.
Het voordeel van zo'n kolenmijngangmodule is dat het zit in een lade en je kunt op schoot of in de tuin er aan werken.
En even terug on-topic: iemand nog een tip hoe ik dat glimmende decal-effect op mijn locje kan wegwerken... haarlak?
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: iTom op 1 oktober 2013, 17:53:53
Wel jammer dat je niet eerder wist dat stoomloc's niet de mijnen ingaan vanwege allerlei gevaren.
Maar je gaat toch een NL baan bouwen, kan je er dan niet een soort van turftreintje van maken.
Gewoon iets van een ovaal wat gedeeltelijk wordt afgedekt. Voor mijn part met hunebedden :)
Treintje komt dan ergens vol uit er rijdt dan vervolgens door een turf verwerkerij.
Ik weet ook niet of dat allemaal bestaat of heeft bestaan maar het is meer voor de inspiratie.
Kan je er ook nog een waterpartij bij maken met turfschepen.
Ik denk dat zoiets  nog nooit is gemaakt.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 1 oktober 2013, 18:54:43
Volgens mij ben ik bijna om.
Nou Pierre, ik begin jou zo langzamerhand al een klein beetje heel behoorlijk door te krijgen: volgens mij ben je al om en heb je alles al in dat Haagse hoofd van je zitten. Vijf kiepwagentjes uit Houten, een bos vuurpijllatjes en Pierre gaat helemaal los.
Het voordeel van zo'n kolenmijngangmodule is dat het zit in een lade en je kunt op schoot of in de tuin er aan werken.

 Is het zo doorzichtig. :o  Toch nog niet helemaal om Wim.......... Bijna ::) Er zijn nog zoveel lopende projecten. Ik denk er nog over maar het is zo verleidelijk. 

Op schoot werken dat zou nog kunnen maar in de tuin zal niet gaan ........ ik heb geen tuin. :(

En even terug on-topic: iemand nog een tip hoe ik dat glimmende decal-effect op mijn locje kan wegwerken... haarlak?

Met een fixeer spuitbus voor pastelkrijt tekeningen kom je een heel eind. Ik heb goede ervaringen met Talens (dun spuiten).

Ging het niet met je dry-brush weg Wim? Of heb je daarna pas geplakt?
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 1 oktober 2013, 20:06:47
Stiekum wist ik eigenlijk wel dat je geen stoom in een mijngang kunt laten rijden; is het niet vanwege het vuurgevaarlijke, dan is het wel vanwege de roet en de stank. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor een dieselloc.
Turf? Ik heb een hele bak vol kolenmijnfabriek liggen, inclusief bewegende liftschacht met een hele constructie op het dak. Bovendien heb ik me suf gespaard aan kiepwagentjes die steenkool gaan vervoeren. Turf vind ik leuk, maar een ondergrondse mijn vind ik toch net wat leuker... én meer uitdaging.  :)
Ik heb net nog even op Marktplaats gekeken of daar nog N-locjes zijn die goedkoop zijn om te bouwen, maar ik moet toch iets vinden waar de motor uit het zicht zit.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZI8EUBID-D.jpg)
Dit KATO-onderstel zou wel eens een kandidaat kunnen zijn; lekker laag motor gedeelte en lekker kort. De zijkanten wat vereenvoudigen, want dat laddertje is alleen voor hele kleine mensen, en een opbouw en karren met die handel.

Citaat van: Pierre
Is het zo doorzichtig. :o
Maak je geen zorgen Pierre, niemand heeft het door... écht niet.

Citaat van: Pierre
Toch nog niet helemaal om Wim.......... Bijna ::) Er zijn nog zoveel lopende projecten. Ik denk er nog over maar het is zo verleidelijk. 
Ja Pierre, je hebt nog zóveel projecten.... Je hebt maar één klein excuus nodig en dan ben je om... en wees maar niet bang, ik zal niet zeggen: "Zie je nou wel?"

Citaat van: Pierre
Met een fixeer spuitbus voor pastelkrijt tekeningen kom je een heel eind. Ik heb goede ervaringen met Talens (dun spuiten).
Ging het niet met je dry-brush weg Wim? Of heb je daarna pas geplakt?
Ik heb die decals er pas als laatst overheen geplakt... was niet slim. Ik doe er nog wel wat drybrush overheen en dan haal ik wel zo'n bus Talens fixeer.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 1 oktober 2013, 20:52:59
Dit KATO-onderstel zou wel eens een kandidaat kunnen zijn; lekker laag motor gedeelte en lekker kort. De zijkanten wat vereenvoudigen, want dat laddertje is alleen voor hele kleine mensen, en een opbouw en karren met die handel.

Wil je daar dan zo'n perslucht dingetje van maken Wim? Dan moet je wel een onderstel gebruiken van een stoomlocje. Een perslucht loc werkt net als een stoomloc met cilinders voor de aandrijving van de wielen. In principe zou een stoomloc ook op perslucht kunnen lopen.

Ik heb ook wel eens gehoord dat er in mijnen locs lopen met een brandstof motor met katalysator maar ik weet niet of dat kolenmijnen zijn. Als ik jou was zou ik gewoon een diesellocje in die mijn laten lopen. Je kan er altijd later nog één of ander spannend ding voor maken.

Citaat van: Pierre
Toch nog niet helemaal om Wim.......... Bijna ::) Er zijn nog zoveel lopende projecten. Ik denk er nog over maar het is zo verleidelijk. 
Ja Pierre, je hebt nog zóveel projecten.... Je hebt maar één klein excuus nodig en dan ben je om... en wees maar niet bang, ik zal niet zeggen: "Zie je nou wel?"

We zien wel Wim maar je hebt gelijk dat er niet veel meer voor nodig is. ;D


Citaat van: Pierre
Met een fixeer spuitbus voor pastelkrijt tekeningen kom je een heel eind. Ik heb goede ervaringen met Talens (dun spuiten).
Ging het niet met je dry-brush weg Wim? Of heb je daarna pas geplakt?
Ik heb die decals er pas als laatst overheen geplakt... was niet slim. Ik doe er nog wel wat drybrush overheen en dan haal ik wel zo'n bus Talens fixeer.

Maak voor dat je gaat spuiten even een proef stukje met de zelfde verf die je gebruikt hebt op het locje. Dan kan je kijken hoe het reageert. Jij gebruikt denk ik weer andere verf dan ik. Het is zonde als je het hele locje weer opnieuw moet weateren.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 1 oktober 2013, 21:10:21
Wil je daar dan zo'n perslucht dingetje van maken Wim? Dan moet je wel een onderstel gebruiken van een stoomlocje. Een perslucht loc werkt net als een stoomloc met cilinders voor de aandrijving van de wielen. In principe zou een stoomloc ook op perslucht kunnen lopen.

Ik heb ook wel eens gehoord dat er in mijnen locs lopen met een brandstof motor met katalysator maar ik weet niet of dat kolenmijnen zijn. Als ik jou was zou ik gewoon een diesellocje in die mijn laten lopen. Je kan er altijd later nog één of ander spannend ding voor maken.
Ik ben er nog niet uit Pierre.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-UNAGDORP-D.jpg)
Deze heb ik ook nog staan en eerlijk gezegd vind ik 'm niet zo geslaagd; zo vind ik het onderstel (van KATO) niet passend en ook de handgreep aan de zijkant van de ketel vind ik niks. Als ik wat aan deze loc zou doen, dan zou ik er een donor N-stoomlocje onderzetten en de stangen op de ketel veranderen. Het vrijgekomen onderstel kan ik dan weer gebruiken voor iets nieuws.
Je hebt gelijk:

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CNMPUTFJ-D.jpg)
Voorlopig kan dit dieseltje ook de mijn in...

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PVZJA4PB-D.jpg)
...en dit mormeltje kan ook.
Ik denk dat ik eerst maar eens een basisplan in elkaar moet zetten... dit steenkolenmijn-project zit eigenlijk al veel te lang in mijn hoofd.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 1 oktober 2013, 21:45:15
Dat vind ik ook Wim. Het zijn toch twee heel aardige locjes voor een mijnspoortje. Wat ik op internet heb gezien is niets anders. Daar rijden allemaal van dit soort locjes.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: iTom op 1 oktober 2013, 22:35:46
Ga anders volgend jaar eens kijken bij ontrax in utrecht.
Denk dat je dan wel voeie ideetjes kan oppikken.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: iTom op 1 oktober 2013, 22:37:11
Ga anders volgend jaar eens kijken bij ontrax in utrecht.
Denk dat je dan wel voeie ideetjes kan oppikken.
Ruik je al de. Mijne, nee maar het an ook de mijne zijn :)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 1 oktober 2013, 22:49:12
Tom, heb je nou wéér aan die fles ouzo zitten lurken?  :D
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: nico op 4 oktober 2013, 17:32:23
Hoi Wim, ik ben in het bezit van een boek met de titel "De mijnen gingen open, De mijnen gingen dicht"hierin staat een aantal foto's van wat er allemaal gebruikt werd ondergronds. Het schijnt in eerste instantie inderdaad paarden als trekkracht gebruikt werd, later rond 1914, werden deze langzamerhand afgelost door locomotieven die op benzine reden, hierna kwamen inderdaad de perslucht locomotieven. Er staat een foto in het boek van zo'n persluchtloc. die heel veel lijkt op het stoomlocje van jou met een schuifmechanisme. Ik zal trachten de foto's in te scannen en jullie deelgenoot te maken. Mijn opa was kolenboer in Amsterdam en toeval staat er een foto van deze zaak ook in het boek vandaar dat mijn interesse in jouw eventuele mijnbouw. 
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 4 oktober 2013, 20:03:50
Dat zou mooi zijn Nico. Als je dat wilt doen graag!
Kolenboer in Amsterdam? In mijn kindertijd zat er in de Amsterdamse Wilhelminastraat een kolenboer en die verkocht ijs in de zomer... en als er geen ijs werd verkocht, dan lag de hele ijssalon vol met jute zakken gevuld met eierkolen, drietjes en viertjes.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 5 oktober 2013, 15:26:03
Nog even een laatste update:

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BBBFRBLH-D.jpg)
Ik was nog niet helemaal tevreden over de ietwat glimmende opschriften (decals, transfers) en heb er nog even een extra laagje overheen gezet. En dat is tevens een mooie gelegenheid om moeder en dochter nog even bij elkaar te zetten.

Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Pierre op 5 oktober 2013, 20:22:34
De decals zijn een stuk beter zo Wim. Een dame moet af en toe ook de neus poederen dus waarom deze niet?

Lief locje geworden ;)
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Rick op 5 oktober 2013, 20:34:19
Leuk zo naast elkaar. Dan kunnen we zien hoe ze veranderd is.
Titel: Re: Anna locje ombouwen voor smalspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 5 oktober 2013, 21:01:05
Dankjulliewel heren.
Ik denk dat dit projectje zo'n beetje is afgerond.  8)
Het Anna-locje schreeuwt nu wel om wat meer aandacht; misschien maak ik het machinistenhuis met de beide zijkanten wel groen, met hier en daar wat koperwerk. Maar, daar ga ik nog even over nadenken.