Bovendien hou je de bus heel voor zover dat belangrijk voor je is ;)Nou Pierre, ik zou het jammer vinden als ik de de boel verknal. Volgens mij is die rode Faller bus wel redelijk uit elkaar te halen, zodat ik ?m in elk geval behoorlijk kan schilderen. Maar als het even kan, wil ik ?m wel zoveel mogelijk intact laten.
ik kan me herinneren dat de HTM in de jaren 70 met rode bussen reed. Dus helemaal vreemd is het niet om een rode bus in een Nederlands landschap te hebben.Jaren zeventig is me eigenlijk nog te modern. Ik ga wel op internet zoeken naar wat voorbeelden. Ik zat zelf meer te denken aan een Berlijns-blauwe stadsbus met cr?me, grijs of beige bovenzijde, zo?n beetje uit de periode 1955-1965.
Bovendien hou je de bus heel voor zover dat belangrijk voor je is ;)Nou Pierre, ik zou het jammer vinden als ik de de boel verknal. Volgens mij is die rode Faller bus wel redelijk uit elkaar te halen, zodat ik ?m in elk geval behoorlijk kan schilderen. Maar als het even kan, wil ik ?m wel zoveel mogelijk intact laten.
Jullie hadden met de Landelijke Modelspoordagen bij de MSG/Den Bosch moeten komen kijken, de testautobaan was volledig in bedrijf en er zaten mensen auto's om te bouwen.Tsja... dat is nou weer jammer. Als ik tijd heb ga ik ook eens kijken in het Haags Openbaar Vervoer Museum... volgens mij staan daar ook nog wel wat voorbeelden. Dan kijk ik eerst in het groot en kijk of ik het in het klein kan nabouwen.
Als de kap er af is kan je gelijk een diode tussen de voedingdraad solderen zodat de snelheid een beetje naar beneden gaat. Per diode is die ongeveer 0,6V lager.Een diode, verlichting... pfff... die ledjes moeten natuurlijk ook met weer met weerstanden ertussen?
Beste Wim,
Mijn enige doel van mijn bijdrage's was om je te laten weten wat er zo allemaal mogelijk is in de huidige wereld.
Ik ben ook een scenery bouwer, maar omdat ik een treinbaan ben begonnen wil ik dan ook wel af en toe een trein voorbij zien rijden zonder dat ik daar verder omkijken naar heb.
Voorlopig is het de de vraag of ik een start-stop-spoel ga inbouwen of een parkeerspoel.
Deze week heb ik avonddienst dus fotos plaatsen zal wel in het weekend worden.
Als ik het goed begrepen heb ga je langere tijd een bus op een halte laten staan. Dan zou ik gaan voor een parkeerspoel. Deze wordt niet warm.Inderdaad. Mensen moeten wel een beetje tijd hebben om in-en-uit te stappen. Dat lijkt me dan een slimmere oplossing dan zo'n standaard stop-spoel.
Je kan ook zelf iets maken van een oude wissel of sein bediening. ;)Met een magneetje dat onder het wegdek op-en-neer gaat? Ik heb al met een koelkastmagneetje wat geprobeerd, maar die moet wel bijna tegen de onderkant van de bus zitten, wil dat effect hebben. Moet dus nogal een sterke magneet zijn wil-ie de bus al rijdend tot stoppen magnetiseren. :o
Met een magneetje dat onder het wegdek op-en-neer gaat? Ik heb al met een koelkastmagneetje wat geprobeerd, maar die moet wel bijna tegen de onderkant van de bus zitten, wil dat effect hebben. Moet dus nogal een sterke magneet zijn wil-ie de bus al rijdend tot stoppen magnetiseren. :o
Als je zo'n magneetje recht op zet en dan heen en weer kan laten bewegen werkt hij met een luchtspleet van ongeveer 5 ? 6 mm en dat is voldoende als afstand ruimte tussen wegdek en de bus. Wat me wel opviel is dat hij aan de ene kant beter werkt dan aan de andere kant. Hoe dat komt ....... kweenie. ???uhhh... noord en zuid?
Toch jammer mocht het project mislukken dat we dan niet kunnen zeggen:Pffff... Zijn we weer in zo'n bui? :o
Gelukkig hebben we de foto's nog
Poe h? ..... al met al toch lekker opgeschoten Wim. Het station begint ook al vormen aan te nemen. Met deze foto's kunnen we goed zien waar je mee bezig bent. Ik denk dat je met zo'n setje van Conrad een heel eind kan komen. Ik heb ook op het punt gestaan zo'n set aan te schaffen maar liep toen toevallig tegen een 2e hands bus aan. Dat leek me minder werk en is ook goed uitgepakt.Die bus van jou heeft z?ker goed uitgepakt. Mede door jouw bus-project ben ik er zelf ook over gaan nadenken.
Ga je nog met je station aan de gang of ligt dat even stil en ga je met je winkelpand en de bus(baan) aan de gang? Weet je al wat voor wegdek je gaat gebruiken/maken?Nee, dat station ligt zeker niet stil. Ik vind het wel lekker om af te wisselen; als ik even genoeg heb van het station, dan ga ik weer met m?n winkel verder en vice versa... een beetje zoals jij dat doet met je Fiat en je spoorbaan. Blijkbaar werk ik het lekkerst als ik regelmatig afwissel.
H?, h?, eindelijk hebben we er een beeld bij.Ik ben vaak te druk met bouwen en plakken, dat ik vergeet foto?s te maken :o
Dat ziet er wel verdraaid goed uit, ik ben benieuwd hoe dat straks allemaal gaat werken met die bussen.
Nee, dat station ligt zeker niet stil. Ik vind het wel lekker om af te wisselen; als ik even genoeg heb van het station, dan ga ik weer met m?n winkel verder en vice versa... een beetje zoals jij dat doet met je Fiat en je spoorbaan. Blijkbaar werk ik het lekkerst als ik regelmatig afwissel.Ik kan me er alles bij voorstellen. Zelf werk ik ook aan verschillende dingen en plaatsen tegelijk op mijn baan. En terwijl ik bezig ben met het ene denk ik al weer heel ver vooruit aan een volgend ander project of juist aan een project wat nog af moet. En dat werkt idd het lekkerst. ;D
Qua wegdek denk ik dat ik dunne baksteenplaten ga gebruiken. De baksteenplaten die ik gebruik zijn minder dan 2 mm dik en als ik er magneetband onder zet, denk ik dat het wel kan werken. Ik dacht eerst aan zwart schuurpapier, dat met een beetje drywash heel erg op asphalt lijkt. Maar ik ben bang dat de magneetjes dan wegschuren. :oIk zou zeker wat gaan proberen met het wegdek. Zelf denk ik dat platen van 1.5 mm te dik zijn. Zeker voor draad. Met magneetstrip weet ik het niet zeker. Maar met magneetband zweeft de magneet vlak boven het oppervlak en deze afstand moet je er ook nog bij optellen. Voordeel van magneetband en deze zwevende magneet is dat je weer wel schuurpapier kunt gebruiken zonder problemen en dat is niet te dik. ;)
Maar voordat ik er wat inplak ga ik eerst wel testen.
Ik kan me er alles bij voorstellen. Zelf werk ik ook aan verschillende dingen en plaatsen tegelijk op mijn baan. En terwijl ik bezig ben met het ene denk ik al weer heel ver vooruit aan een volgend ander project of juist aan een project wat nog af moet. En dat werkt idd het lekkerst. ;DIk geloof dat ik minstens tien losse projecten heb liggen in van die witte bakjes van de Chinees. En ik moet me inhouden om niet al die blauwe bus, met dat glazen dak uit zo'n bakje te halen om die rijdend te maken. Ik heb er tegelijk maar twee gekocht, dan kan ik er eentje gewoon parkeren bij het station. Ik hou het nu bij twee projecten waar ik tegelijk aan werk, anders wordt het een rommeltje: het station (met bushalte) en m?n winkeltje.
Ik zou zeker wat gaan proberen met het wegdek. Zelf denk ik dat platen van 1.5 mm te dik zijn. Zeker voor draad. Met magneetstrip weet ik het niet zeker. Maar met magneetband zweeft de magneet vlak boven het oppervlak en deze afstand moet je er ook nog bij optellen. Voordeel van magneetband en deze zwevende magneet is dat je weer wel schuurpapier kunt gebruiken zonder problemen en dat is niet te dik. ;)Eerst maar eens wat van dat magneetband bestellen en dan testen.