H0 Modelspoor Forum
Modelbaanbouw voor de liefhebber => Modelbaanbesturing (hardware) => Topic gestart door: Ben op 15 mei 2012, 09:26:00
-
overlopen van een wissel ja of nee wat vinden jullie ervan ?
-
Ben,
Als voetganger mag je niet op de rails lopen laat staan op een wissel.
Overlopen wissel? Wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Heb er wel van gehoord maar kan mijn niet meer voor de geest halen wat er nu precies mee bedoeld word.
Sorry dat ik de slimste niet ben.
-
ik voelde me al heel dom, kreeg het idee dat ik nog heel veel moest leren, wou daarom ook net de vraag stellen. Kan me niks voorstellen bij overloop wissels.
-
Ja misschien noem het anders, maar ik bedoel dat een trein de wissel tongen zelf omduwd.
-
in mijn analoge baan, en met mijn vergetelheid is dat wel praktisch.
Vergeet nog wel eens om een wissel om te zetten, met als gevolg een ontsporing. Dus in mijn geval voor. Maar dat zal digitaal ongetwijfeld anders zijn
-
Ben,
Wisseltongen open rijden kan altijd, geen punt.
Echter ben ik er zelf nooit geen voorstander in geweest.
Reden: veronderstel dat er eens een rijtuig/wagons wielen heeft met minder hoge flenzen dan bestaat de kans op ontsporing.
Vele zullen zeggen, "flauwekul" en terecht, iedereen mag een eigen mening hebben hierin.
Maar de kans en het risico bestaat altijd en het is een gegeven dat dit dan altijd op de onmogelijkst mogelijke plaatsen zal zijn.
De bekende Wet van Murphy. :(
-
met peco kan je de wissel niet openrijden
-
als je geen servo's of vaste koppeling hebt dan moet het lukken.Heb hier verschillende Marklinwissels in het schaduwstation die gewoon worden opengereden.Deze hebben gewoon de conventionele koppeling (wisselhendel).In het echt bestaan ze ook en noemen klapwissels.Liggen in het station van De Panne.
-
bij peco worden de tongen vastgehouden door een omklap veer
zo sterk dat je ze niet open rijd
heb ik getest
kan wel de veer eruithalen maar dan kan je niet meer terug over de wissel