H0 Modelspoor Forum
Modelbaanbouw voor de liefhebber => Modelbaan planning en bouw => Planning modelbaan => Topic gestart door: jerome op 7 december 2011, 12:24:59
-
zo ik ga van start om jullie kennis te gebruiken ;D
zoals ik al vertelde bij mijn aanmelding begin ik vanaf 0.
de ruimte die ik wil gaan gebruiken is ongeveer 4,3 bij 2,5 meter.
dan wil ik dubbelspoor rijden dus 2 sporen naast elkaar langs de buitenkant van de baan dus max rijlengte pakken van het oppervlak.
ook wil ik min 1 spoor daarbovenop bouwen dus een verdieping erop.
uiteraard door en in het midden rangeer terreinen enz.
nu is mijn grootste vraag,
met welk merk zal ik starten met een digitale startset ?
ik ben niet merkgek wel wil ik met een merk als marklin roco of fleischmann aan de slag.
maar kan je zonder aanpassingen bv met een loc van roco op een digitale baan van fleischmann rijden enz ?
ik wil uiteraard geen miskopen doen tijdens de start.
en zodoende mijn budget optimaal gebruiken.
met de lgb baan reed ik analoog dus geen enkele ervaring hiermee
-
Hallo Jerome,
ik zie nergens de nogal fundamentele beslissing van de schaal N of Ho?
En als het Ho kiest, wordt het dan 2 rail gelijkstroom of 3 rail wisselstroom?
Daarna zou ik me pas over merken bekommeren.
Startsets zijn leuk, maar ik zou er toch voor kiezen om van je favoriete merk eens een calculatie te maken of je goedkoper uit bent met losse rails en materieel of een startset.
Het nadeel van een startset is vaak dat de stroomvoorziening erg minimaal is.
Dus als je gaat uitbreiden, meer stroom verbruikers, dat je dan vaak heel snel aan een zwaardere trafo/controller toe bent.
Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen.
grt Piet.
-
Hallo Jerome,
Zoals Piet al aangaf: maak eerst een keus welke spoorbreedte je wilt. N of H0.
Daarna pas de merkkeuze. Daarbij moet je ook nog onderscheidt maken of je met wisselstroom danwel gelijkstroom wilt gaan rijden.
Dan is mijn advies: maak eerst een plan. Er bestaan leuke programma's om een baanplan te tekenen. En als je een baanplan hebt getekend spuugt de printer ook vaak het benodigde materiaal (rail, wissels etc.)eruit. Zo voorkom je dat je spullen aanschaft waarvan je later zegt wat moet ik daar nu mee. Ik vind een baanplan heel belangrijk (andere weer niet hoor!). Maar een baanplan mag natuurlijk best flexibel zijn.
Zoals Piet ook al zei: koop nooit een startset. Naast de nadelen die Piet al omsomde krijgt je ook vaak materiaal die je waarschijnlijk niet of nooit nodig hebt. Dat is zonde!
Ga naar een beurs of kijk naar MP om daar die materialen te kopen die je pers? nodig hebt. Dit zijn maar enkele punten die nu bij mij binnen schieten. Ik denk dat je nog veel meer adviezen zult krijgen.
Met groet, Roel :)
-
Beste Jerom,
Beter dan van 0 te beginnen kun je niet hebben, dit zal je een hoop miskopen besparen.
Dit is bij mij in het verleden wel een anders geweest. :'(
Zoals Piet aangeeft, begin niet aan een startset.
Voor dit geld kun je een hele goede basis zelf samenstellen.
- Overweeg voor jezelf de voor en nadelen van 2 of 3 rail materiaal waarvan ik een voorstander ben van 3 rail materiaal.
- Welk type rail keuze (voor 3 rail C of K)?
- Digitaal of analoog?
- Welke tijdperk?
- Welk land wil je uitbeelden met de modelbaan?
Het begin is uiteraard het uitzoeken of zelf ontwerpen van een baanplan welke realistisch is of kan zijn en op de afmetingen te realiseren van de beschikbare afmetingen.
Maak niet dezelfde fout die ik het het verleden heb gemaakt om zomaar alles aan te schaffen waaruit later blijkt dat je er niets mee kunt of niet verder mee kunt.
-
Beste Jerome.
In grote lijnen ben ik het met alle heren eens, maak een pva (plan van aanpak) waarbij de genoemde schaalgrote en stroomkeuze bepalend zal zijn.
Eigenwijs als altijd zou ik zeggen waarom geen startset.
Zelf ben ik ook begonnen met een startset en als ik de onderdelen daarvan los had moeten kopen was ik meer geld kwijt geweest.
Even een klein rekensommetje.
Mijn startset van M?rklin voor 250 euro bestond uit
1 trafo 18vA (is niet groot maar voldoende om met 2 locomotieven te beginnen.
5 goederenwagonnetjes
1 Mobielstation nr. 1
2 gebogenwissels
1 rechtewissel
1 stootblok
1 aansluitrail
34 railstukken (recht en gebogen)
Alleen aan rails, wissels en stootjuk zit ik dan aan een kleine 180 euro.
Voor de trafo, het MS1, de Loc BR86 en 5 wagonnetjes heb ik dan 70 euro betaald.
Ik denk niet dat ik die wagonnetjes, loc, trafo en MS1 voor die 70 euro ergens nieuw kan kopen.
Natuurlijk kleeft er een nadeel, je zit gelijk gebakken aan C-rail.
Overweeg je echter verder te gaan met K-rail dan zijn daar weer mogelijkheden genoeg voor, er is een overgangsrail te koop van C-rail naar K-rail.
Zou je alles los aanschaffen en gelijk een zwaardere trafo en bijv. een 6021 dan kan je rekenen op aanzienlijk veel meer.
Aan rails blijft het hetzelfde, een zwaardere trafo via MP of zo kost toch al gauw een 50 euro, een 6021 op MP betaal je ook pak hem beet minimaal 50 euro voor. Dan zitten we al aan de 250 euro want je hebt natuurlijk je rails in Houten gekocht met 20% korting. Echter er is nog geen wagonnetje te zien laat staan een locomotief.
Later kan je de boel gaan uitbreiden, heb ik ook gedaan, zwaardere trafo er bij, MS1 vervangen door de welbekende 6021 regelaar.
Diverse rails aangeschaft op beurzen waar ze als je een beetje oplet met 20% korting worden verkocht wat natuurlijk aanzienlijk veel voordeel oplevert zeker met het uitbreiden van de wissels.
Nu kan ik natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken en dat wil ik ook eigenlijk niet maar misschien ben je financieel zo draagkrachtig dat je naar de winkel stapt en gelijk voor een tig duizend eurootjes alles in 1 keer ga aanschaffen.
Ik ben dat nooit van plan geweest want ik weet gewoon dat dan de hobby al snel in de kast verdwijnt.
Het is juist een beetje de sport om zo af en toe voor een leuke prijs de boel uit te breiden en dan weer verder te gaan met bouwen.
Stagneert het even dan zijn er nog zo veel andere dingen te doen zoals draadjes trekken (bah) proef rijden, wellicht een begin maken van de scenery.
Kortom je hoeft je dan zeker niet te vervelen.
Maar jij moet zelf een besluit nemen en overwegen wat het meest verstandige is.
Succes met je plan en keuze en blijf wel op het juiste spoor.
-
Beste mensen,
Laten wij hier niet uiteenzetten wie er wel of geen gelijk heeft in zijn of haar visie.
Het gaat hier om Jerome die informatie hoopt te vinden wat wel of niet goed zou zijn betreffende de aanvang en uitgave voor de te bouwen modelbaan.
Welke keuze iemand n.a.v. diverse meningen maakt is aan de persoon in kwestie zelf.
Er is geen geschreven wet in hetgeen wel of niet te doen betreffende aanschaf van materialen.
Zoveel mensen, zoveel wensen en deze mensen hebben ook een eigen mening waaruit zij beslissen om te ondernemen in de aanschaf.
Wij proberen hier de voor en nadelen weer te geven vanuit "ervaring" en dat is voor een ieder persoonlijk.
Is men het niet met elkaar eens, niets mis mee want dat hoeft dus niet, iedereen heeft een recht op een eigen visie en mening.
Deze kan dan wel weergegeven worden wanneer men het er niet mee eens zou zijn, maar geeft dit dat in algemene zin weer en richt reacties niet recht op personen af.
Persoonlijk ga ik al een behoorlijke tijd mee om met zekerheid te kunnen zeggen dat iedere modelspoor-hobbyist wel eens een miskoop heeft gedaan, zo ook ondergetekende.
Dit is lesgeld en daar leert men uiteindelijk van.
Dus mijn voorstel, geef in het "advies" weer wat er eventueel voorkomen kan worden (positief of negatief) aan de vraagsteller, niet meer en niet minder.
Onderlinge mening conflicten hierin, daar is niemand bij gebaat en helpt de vraagsteller ook niet verder en vervuild alleen het Topic.
Wij worden geacht volwassen mensen te zijn dus laten wij ons als zodanig gedragen, dit in algemene zijn.
Dit wilde ik even kwijt dus discussie gesloten en wij gaan weer terug ON TOPIC.
-
Die Riny,
Die kan af en toe zo lekker nuchter uit de hoek komen-----CHAPEAU
Wat misschien ook wel handig is voor Jerome, is om zich af te vragen.
Hoe wil je gaan rijden ?
-Helemaal automatisch met gebruik van de computer en een besturingsprogramma
-Gedeeltelijk automatisch en gedeeltelijk handmatig
-helemaal handmatig
Dit zijn enkele vragen maar wel van belang voor bv. het budget en ook denk ik voor de manier waarop je de baan bouwt.
Denk hierbij aan bv. terugmeldingen, wisseldecoders, schakeldecoders, ringleidingen.
Met hoeveel loks wil je gaan rijden enz. enz.
Kijjk en lees veel op het internet en probeer te bepalen waar jou baan aan moet voldoen.
Pas dan kun je concrete vragen stellen en adviezen krijgen (wat dan weer moeilijk genoeg kiezen wordt, want zoveel mensen zoveel meningen)
Gr. Kees
-
Beste Jerome
Ga eerst eens kijken bij beurzen waar modelbanen staan uit gestald en probeer een praatje te maken met de bouwers.
Natuurlijk zal iedereen zegen dat hij de juiste keuze heeft gemaakt luister maar alleen.
Misschien kan je ook eens gaan kijken bij modelspoor vrienden.
Net als bij een nieuwe auto kopen kijken en luisteren.
En als je denk dat is erg leuk en mooi ga naar huis en laat de bovenkamer knarsen en piepen.
Vervolgens als je denkt dat je genoeg heb gezien en gehoord ga dan je aantekeningen op een rijtje zetten en dan heb je nog geen dure Euro uitgegeven.
MAAR HEB IK GENOEG EURO?S EN IS ONDERGROND GROOT STEVIG EN GENOEG?
Hoe groot is de ruimte waar treintje moet gaan rijden ?
De ruimte en de omvang van je baan bepaalt in grootte mate de SCHAAL.
Welk tijdperk wil je bouwen?
Ligt de nadruk op technisch vlak?
En vindt je een huisje wel aardig maar het zal wel?
Ben ik (jij) een pietje precies ?
Zo kan ik wel doorgaan, maar wat allerbelangrijkst is laat geen trein rijden op drijfzand.
De basis is erg van belang anders wordt het soort winkelcentrum in Heerlen.
Stel gericht vragen per onderwerp.
Een ding de een houdt meer van de moeder dan van dochter. (en sommige van alle bij).
Beste Jerome ik hoop een bijdrage te hebben geleverd voor een juiste keuze. (dan heb je nog geen dure Euro uitgegeven)
Ook Youtube kan je voldoende inspiratie opdoen.
-
hallo allemaal
sorry voor de late reactie van mezelf.
goede reacties van jullie.
ga ik zeker mee aan de slag.
heb al wat spoorplannen gedownloas voor berekeningen.
nu nog wat banen bezoeken bij mensen thuis ;D
wacht maar af.......................
komen nog meer vragen ;D
-
dan ben ik ook even eigenwijs
zoals in hety begin je vraag2 of 3 rail
kan ik met een roco zo op een fleischmann baan rijden
1e als je analoog rijd(handmatig) kan je elke 2 rail gelijkstroom loc onderling gebruiken
met 3 rail is de keuze al snel zeer beperkt omdat bijna alleen marklin 3 rail wisselstroom heeft
als je digitaal wil rijden moet je aanpassingen doen aan de loks
nieuwere modellen zijn vaak voorbereid op digitaal rijden
oudere niet
het verschil zit in de aansluiting voor de decoders
voorbereid is een dekcoder er zo in steken en klaar
bij oudere locs vaak schilden vervangen en een decoder aansluiten dmv solderen
verder ga maar eens romdkijken bij anderen die met merken rijden die jou aanspreken
dan ook even denken en kijken naar aanschaf prijzen
marklin is redelijk prijzig
wagons kan je door een wiel wissel envoudig geschikt maken voor beide systemen
-
ik heb vandaag een leuk gesprek gehad met marco visser uit goes.
heb bij hem veel gekocht in mijn h0 tijd en lgb en rc cars.
altijd wel leuke korting en advies.
nu verkoopt hij ook roco.
met geoline rails.
nu heb ik zelf goede herhinneringen aan roco.
prijs/kwaliteit beviel me altijd goed.
wel viel me op dat geoline weinig keuze heeft in radius.
ik wil wel 2 rail rijden geen 3 rail.
en diesel/stoom blijf ik een mooie combi vinden.
electrisch is prachtig om te zien maar weer bovenleiding erbij weerhoud me daarvan.
ik zit dus te denken aan toch een dig startset van roco.
heb de andwoorden van jullie goed gelezen en mede daardoor dit besluit genomen.
afwegend tussen veel kijken op verschillende sites van fabrikanten en ook ervaringen van vroeger lijkt roco een betrouwbaar merk.en betaalbaar ook belangrijk ;D
uiteraard wil ik graag lezen hoe jullie hier over denken.
nogmaals ik spreek over 10 jaar terug met roco.
marklin/lgb is ook stukken minder geworden met hun product/afwerking.
maar zeker niet goedkoper :(
vr groet jerome
-
Ik denk dat Roco zich wel bewezen heeft op de modeltreinenmarkt en modellen qua detaillering op hoog niveau staan.
(http://www.2m-modellbahnen.com/modellbahn-onlineshop/images/product_images/popup_images/Roco/ROCO068671.jpg)
-
Zoals Bob al aangeeft, er is niets mis met Roco, heb er zelf ook enkele rijden en ben daar zeer tevreden over ondanks dat ik dan 3 rail rij.
Aan 2 rail systeem mankeert ook niets en in principe rijd dit mooier, qua geluid, dan 3 rail.
Bij 3 rail blijft men toch altijd de ski horen over de middencontacten (puco's) ook wanneer men Roco fluisterslepers onder de locs monteert.
Startset is leuk want dan kan men toch een sluitende baan maken en gelijk lekker gaan "spelen" (ontdekken).
Wanneer er straks een grote modelbaan gemaakt gaat worden met gebruik van digitaal techniek en er zou wat overblijven van de startset betreffende besturingselementen, kan men deze altijd nog als testmateriaal gebruiken en/of de kinderen of wie dan ook blij mee maken.
Jerome, gewoon je eigen gevoel volgen waar je jezelf het prettigste bij voelt, het is jouw hobby. :-*
P.s. Wanneer het beslist 2 rail wordt zitten hier ook leden die hulp/kennis kunnen bieden bij diverse vraagstukken.
-
vandaag wezen shoppen :D
startset 41278 railset a+b erin met de herkules van siemens en 3 bakjes digitaal natuurlijk.
meteen uitbreidingset c en d erbij gekocht.
en van piko de veolia diesel
ik ben zo leuk gestart nu weer sparen :-X
alles bij marco visser gekocht.(goes)
leuke korting op de rails en er is meteen een gratis decoder in de veolia gezet door hem.
-
Beste Jerome,
Gefeliciteerd, fijn dat je geslaagd bent.
Nu nog eens wat foto's van al dit mooie materiaal in de rubriek, "Nieuwe Aanwinsten". ;)
Want dit willen wij wel eens allemaal zien. :-*
-
Mooie set, heb ff gegoegeld, ziet er goed uit, nu wat Riny zegt, fotoooooooooooooooo's
-
voor mekaar de plaatjes,
wist nog hoe het moest gelukkig ;)
goede tip van jullie !!!!!!!!!!!!!!!!!!
hoe meer plaatjes hoe meer genieten
nu nog effe multimausen en de rococatalogus doorneuzen.
meteen mooie dingen uitzoeken :P
ook de rails weer in de verpakking doen,
altijd leuk om alleen in de speelgoedwinkel te lopen met wat knaken op zak.
vanochtend mijn laatste locs van lgb verkocht was wel een moeilijke beslissing om de mallet 99-201 weg te doen.
maar om de hobby op deze manier zichzelf te laten bedruipen is ook mooi.
-
vandaag op visite bij mijn schoonouders.
meteen effe de fiets geleend van paps en de stad in naar van kempen marklinshop middelburg.
leuk scenery materiaal meegenomen.
4 zakjes ijslandmos en 5 zakjes strooimateriaal licht en donkergroen gras.
ook maar 150 boompjes meegenomen zakken van 50 stuks.
leuk om steeds wat te kopen en lekker te verzamelen.
nogmaals eerst een flinke hoop spullen bij elkaar sprokkelen en dan in 1 keer jezelf uitleven.
wil eerst de achterzijde bouwen en zo naar voren werken.
dus beginnen met de tunnel/bergen en als die een eind af zijn naar voren werken.
hoef je ook niet bang te zijn de rails te beschadigen en hoef je niet eerst een complete baan aan te schaffen.
-
vandaag ook lekker aan de knutsel geweest :D
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-NQED3XZ8.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-4EB6DDPV.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-OJMJ7NEV.jpg)
steeds een sectie bouwen.
lekker laten drogen dan bekleden 8)
-
Kijk, zo ben je toch leuk bezig.
Het is natuurlijk een basis dus ben benieuwd wanneer het straks in 1 geheel staat.
-
mede dankzij jullie tips gaat het leuk worden.
helaas is de camera vochtig geworden heeft te lang in de kofferbak van de auto gelegen >:(
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-W6ARDCA8.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-6QCNUHIB.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-7WMV6XHZ.jpg)
laatste dikke laag gedaan met pap van kranten en behanglijm de kleur is perfect.
wil er niet al te veel groen op doen nog wel wat meer maar niet vol.
-
Jerome je gaat lekker maar als ik je 1 raad mag geven maak op je berg een bos zet de bomen wat dichter op elkaar en daar tussen wat groen.Zie in de scenery of de site van Tom om goedkoop bomen te maken.
Nu lijkt het wel of er een bos gekapt is en geeft dat een kale indruk.
Succes verder
Mvg Frans
-
Jerome,
Frans geeft al een hele goeie tip.
Zorg ook eerst voor kleur op de bergen en waar nodig gras of bosgrond.
Onder naaldbomen zal je nooit geen gras vinden, daar liggen oude bruine naalden, maak daarom daar de ondergrond ook bruin zodat het allemaal een beetje natuurlijker overkomt.
Je berg zou ik eerst met dunne zwarte verf behandelen, zo krijgen de spleten meer accent.
Daarna met grijs, bruin, beige en wat er maar in je opkomt de rest op kleur brengen.
Zorg ook voor rotsblokken, dat kan je doen met purschuim, stukken styropur (piepschuim) of met kurkschors.
Je hoeft er niet veel groen op te doen maar zoals Frans ook al aangeeft, maak groepjes van bomen en bossages.
Je zal zien dat het steeds leuker wordt als het natuurlijker overkomt want daar gaat het met de scenery om, het moet natuurlijk overkomen.
Dus kijk ook eens om je heen, blader in vakantiegidsen of google eens het een en ander.
-
bedankt voor de tips mensen toppie.
ben nu bezig met wat meer gras en struiken en bomen.
plaatjes volgen uiteraard ;D
heerlijk om te doen.
als het weer eens wat betere temparaturen zijn beginnen met montage in de garage heb er al zin in :D
-
zo zal binnenkort weer eens wat plaatjes neerzetten.
de bouw gaat op zich wel lekker nu de tempareturen weer wat stijgen.
nu is het wachten op de bestelde set.
met deze set wordt dan de bovenste baan aangestuurd.
-
hallo allemaal
ik had een baan in aanbouw maar heb deze afgebroken.
leuk 3 ovalen in gedachten maar dat ben je snel zat.
wil een baan bouwen waarin de trein een traject spoort over verschillende hoogtes.
met tussendoor inhaalsporen tja een tegenligger moet je ontwijken.
tussen start en einde wil ik een overbrugging met schaduwstation onder het startpunt.
van het einde traject wil ik dalen via spiraal naar schaduwstation.
de baan oppervlakte is uitgebreid naar 4 meter breed bij 2,5 meter diep.
wil hoofdzakelijk met goederen rijden en een lokaaltrein personen als prio 2 erbij.
graag julie spoorplannen/ideeen hiervoor.
ben een tijdje weg geweest van het forum dat kwam door persoonlijke redenen en dan gaat de hobby even op het zijspoor :'(
ik hou het bij roco geoline en wil een leuke baan maken met leuk speelgehalte om te rijden en te rangeren samen met bv faller car system.
min dochtertje is bijna 5 en wil ook meespelen.
ook onze zoon van een maand of 6 zal wel de liefde meekrijgen :P (modelspoor)
-
(http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/574545_198841856924960_174051134_n.jpg)
-
(http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/525667_198834800258999_1438333651_n.jpg)
-
zo wordt de baan.
alleen de 2 korte opstelsporen heb ik daar ewggehaald.
bij opkomen laatste stuk bovenin heb ik na de wissel rechts aftakkend 2 engelse wissels ingepland om makkelijker naar 2 sporen voor losse locs te komen.
de rails zal nog wat aangevult moeten worden voor de bouw,maar de bouw laat toch nog wel even op zich wachten eerst andere prios dus op het gemakje nog verzamelen.
nu wel de tijd om bomen te maken zullen er een paar honderd nodig zijn.
wordt een landschap baan zonder veel huizen fabrieken enz.
wil er wel stromend water bij hebben.
is volgens velen gevaarlijk maar als je het solide bouwt durf ik het wel.
-
Grote plannen.
Ik zie een baanplan waar ik eigenlijk niet veel van begrijp.
Het zijn zo te zien ovalen die eindigen in kopsporen.
Ook dat van die engelse wissel zie ik niet, misschien dat je het baanplan iets duidelijker kan plaatsen.
Ik heb geprobeerd je link naar zeeland.net te openen maar daar is het niet bekend.
Stromend water is wel mogelijk, kijk bij MiWuLa. Alleen denk ik dat je daar toch goed moet over nadenken want er kleven wel veel nadelen en problemen aan.
Water verdampt en dat geeft weer aanslag op je rails, loc's en wagons.
Ben je van plan om er ook schepen in te laten varen, hou er wel rekening mee dat water niet op schaal is te maken.
-
het traject begint rechts onder loopt achterlangs boven elkaar.
dan in verschillende lagen omhoog is dus 1 lange baan.
4 bij 2,2 meter.
dus veel rails loopt buiten het zicht :P
-
Kan je er niet beter een paar keerlussen in maken.
En is het mogenlijk om het plan in Wintrack uit te voeren.
-
Jerome .... je moet me niet verkeerd begrijpen het is niet de bedoeling om je af te kraken maar ik vind het ook een beetje eentonig plan. Zo'n beetje al het spoor dat je ziet is het zelfde en van de zelfde lengte. Misschien kan je proberen niet alle tunnelportalen (bijna) op de zelfde hoogte te plaatsen. Het is beter om ze een flink stuk te laten verspringen. Dat maakt het wat afwisselend en neemt ook een beetje het "gatenkaas" idee weg. Bovendien als een tunnel door de bocht heen geplaatst wordt heb je niet zoveel inkijk. ;)
-
Beste Jerome,
Over smaak mag niet getwist worden want iedereen heeft een verschillende smaak, mijn smaak zegt me dat je baanplan mij niet aanspreekt.
We proberen met de modelbaan een heel heel klein klein beetje in de buurt te komen van de werkelijkheid, ik geloof niet dat er in werkelijkheid ergens iets te vinden is met 4 lagen rails.
Des al niettemin, als JIJ het wel naar jouw smaak vindt dan moet je het zo maken, want het is jouw invulling van onze mooie hobby.
Groet, Anne W
-
Je baan lijkt een beetje op de ovale versie van de Toren van Babel. Op zich ook wel weer uniek.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-SLMZB6A4-D.jpg)
Verder is geloof ik alles al gezegd.
-
tja dat 3d plaatje is een grove indruk 8)
zo zal het ook niet worden wat tunnelbouw betreft.
-
tja dat 3d plaatje is een grove indruk 8)
zo zal het ook niet worden wat tunnelbouw betreft.
toren van babel is trouwens wat flauwe reactie
Oh... het was in geen geval flauw of lullig bedoeld.
Als het verkeerd overkwam dan spijt me dat echt.
Trouwens, als je tunnelbouw anders in elkaar steekt dan op het plaatje is te zien is, probeer dan uit te leggen hoe het dan w?l wordt. Op een gegeven moment geven mensen feedback op een baanplan, dat je toch anders bedoeld had.
-
is wel goed wim ;D
dat 3d beeld bevalt me ook niet zo maar kreeg het even niet anders.
gaat mij puur om het sporenplan.
als je rechtsonder gaat rijden dus naar links heeft de trein een flinke rit voor de buffers.
een goeie 26 meter grof geschat.
ik rij met aan 1 kant h0 koppeling en dus voorzijde puur model dus geen (nep)koppeling.
in mijn ogen gaat een trein van a naar b dus als hij op het eindspoor is gaat de loc los van de stam en gaat er op mijn baan een andere loc aan de achterkant van de stam.
dan zal de loc terug moeten naar beginpunt maar dat is de lol van rijden en ook daarom inhaalsporen.
in tegenstelling van vele anderen hou ik persoonlijk van puur natuur banen.
geen volle dorpen en fabrieken en overal sporen van bakker tot aldi.
ik ga voor vrachttreinen en een enkele lokaal personentrein.
dus een kleine halte met carcystem met busje (zonder polen) lijkt me leuk.
dat de treinen regelmatig uit het zicht zijn is voor mij prima.
ik wil geen utrecht centraal bouwen waar om de minuut een trein voorbij komt :D
verder zoals ik al aangaf een klein waterloopje erbij met bewegend water.
de opgaande rit van het spoor is iets wat ik heb gezien op andere (model)spoorwegen steeds een ritje rond omdat je anders niet boven komt.
een leuke compromis om een flinke rijlengte te hebben en om te rangeren en opletten met tegenkomend verkeer.
zo hou je het spannend :P
de bouw van de tunnels zie ik vanzelf wel.
dat is het leuke van een enkelspoor traject je kunt lekker improviceren.
moet je een stukje eerder de bocht in zie je dat vanzelf.
het sporenplan is voor mij een grove indruk vooral om te kijken wat je aan railmateriaal nodig hebt.
groetjes
jerome
-
Misschien begrijp ik het niet helemaal goed. Ik krijg de indruk dat je een natuurbaan met bos en bomen wilt maken ?n dat je ook meters wilt maken, zodat je treinen flinke afstanden kunnen afleggen toch?
Als je zo?n riante ruimte hebt, waarom leg je dan je baan dan in zo?n inelkaar gedrukte ovaal? Die 26 meters maak je wel, maar de helft van die vele meters zijn ze via de tunnels uit beeld. In feite zie je dus de helft niet rijden... gelukkig vind je dat prima.
Je wilt liever geen volle dorpen en volgens mij liever ook geen fabrieken, waar moet die Faller-bus dan heenrijden?
Wat ik probeer uit te leggen is dat als je nu gaat beginnen met de bouw van een baanplan en je er halverwege erachter komt, dat je baanplan t?ch niet zo?n succes was... je weer helemaal opnieuw kunt beginnen. En geloof me, je zal niet de eerste zijn. Veel forumleden zijn druk bezig met hun huidige baan, maar in hun hoofd fantaseren ze al over hun volgende -nog betere- baan.
Water op je baan? Tom schreef het ook al: nog los van het feit dat echt water schaal 1 op 1 is, is water met elektronica, gips, kunstgras, acrylverf en wat niet al een uitermate slechte combi. Hoe gezellig een draaiende watermolen met spetterend water ook klinkt, twee dagen en nachten zachtjes sijpelend water door een kiertje dat n?t niet goed was afgedicht, kan je hele baan om zeep helpen.
Als je water in je baan wilt, dan kun je beter een LGB-baan in je tuin nemen.
-
ben blij dat mijn lgb verkocht is had een dikke 90 meter liggen ;D
en voor de rest smaken verschillen
-
...en voor de rest smaken verschillen
Precies, aan het eind van het verhaal is het uiteindelijk t?ch jouw baan! :D