H0 Modelspoor Forum

Modelbaanbouw voor de liefhebber => Modelbaan planning en bouw => Topic gestart door: Cobra op 22 december 2023, 16:52:22

Titel: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Cobra op 22 december 2023, 16:52:22
Beste modelspoorders,

Ik ben begonnen met een baanplan basisidee waar ik tot nu toe op verder wil borduren. Ik heb nog geen idee of ik analoog wil blijven of toch naar (gedeeltelijk) digitaal wil gaan. Ik heb op dit moment 2 analoge Roco stoomlocs, BR01 en BR23en 1 analoge FLeischmann BR64 Tenderloc. Ik ben mij aan het orienteren als het digitaal gaat worden op een z21start setje van Roco met bijbehorend multimaus. Ik heb nog geen kaas gegeten van dit systeem en ik weet ook niet of dit toereikend is voor deze baan. Ik wil in principe de wissels analoog gaan bedienen, zodat ik ook nog wat moet doen....
Onderstaand heb ik het baanplan in SCARM ontworpen. Laat jullie licht erover schijnen en schiet maar los met ideeen / tips / (opbouwende danwel afbrekende) kritiek. Het rechtergedeelte wordt bergpartij met misschien een optie voor een tandradbaantje naar boven.
Verder in het midden een station met mogelijk een aansluitend klein werkplaatsje. Tijdperk zal stoom / beginnend diesel zijn. Géén elektrisch.
Onderstaand de plaatjes (voor zover dat lukt met inpassen in dit bericht)

https://postimg.cc/BtYGfyCc

https://postimg.cc/2q0fjKDD

https://postimg.cc/SY4mPzLT

Ik had het liefst de plaatjes meteen in beeld gehad, maar dat lukt nu even niet.

Tot zover, wordt vervolgd.......

Cobra / Marc
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Bert op 22 december 2023, 17:01:42
Zie dat je de post aangepast hebt, in de vorige ontbrak een /
Zo had het gemoeten

 https://postimg.cc/SY4mPzLT (https://postimg.cc/SY4mPzLT)
Maar na jouw aanpassing werkt het ook al is het veel beter, voor de lezer, om het als een image te plakken, bijvoorbeeld via myalbum, even via die van mij

(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/229f8187-b8ed-41c4-9034-fcd37bf3c10d.jpg)
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Cobra op 22 december 2023, 17:52:23
Via myalbum.com dan :


(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/62ee773f-e2f8-4972-b8e6-4d8dba349bac.jpg)

(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/38a3b5a6-eb11-44ca-a1ce-1d5fd55aa991.jpg)

(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/3391530e-f3c8-47ca-8e14-6d41f90ad982.jpg)


Gelukt, de plaatjes zijn beter zichtbaar.
Dit is uiteraard nog maar een begin van het baanplan en de 3D weergave is niet juist, maar geeft wel een indruk hoe de sporen elkaar kruisen qua hoogte en doorgang. Ik hoop dat de ruimte van 10 cm voldoende is om e.e.a. vlekkeloos te laten passeren. Hierdoor zijn de hellingshoeken ook goed te doen volgens mij.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Yentl op 23 december 2023, 14:28:44
Welke schaal gaat jouw baan worden?

Wat voor afmetingen wordt jouw tafel?

Ik persoonlijk vind weinig spoor mooi.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Cobra op 23 december 2023, 17:17:00
Ben weer even in de weer geweest met SCARM. Heb de licentie maar gekocht, want ik zat al aan mijn max aantal rails.

Hier weer wat andere plaatjes met een aanvulling van een tandrad baan. Betreffende het station en schaduwstation, ben ik nog aan het dubben. Verder wil ik nog een keerlus inbouwen. De maten zijn toegevoegd en uiteraard wordt het een H0 baantje.
Maar verder is mijn vraag of ik voor dit baantje kan volstaan met een Digitale set van ROCO, namelijk de z21Start en multimaus ?  Ik wil enkel de locs onafhankelijk van elkaar laten rijden. Wissels wil ik zelf gaan bedienen.  Tandradbaan wordt gewoon analoog en separaat van de de rest.

Dit zijn zo wat gedachtes.....

Plaatjes :

(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/9cf7e1a7-27b7-4bfd-9139-c9e788f6c4e1.jpg)

(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/bcfd610d-9272-4094-8600-0af79bc53cd9.jpg)

Wordt vervolgd....
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Cobra op 6 januari 2024, 13:21:08
Update ontwerp.

De baan is alweer wat gegroeid. Station en klein schaduwstation zijn erbij gekomen. Het station is nog niet zoals ik het wil, maar dit is wel het idee. Ik wil er nog een keerlus in gaan maken, maar weet nog niet goed waar ik deze zal inpassen.
Verder ben ik nog aan het stoeien met de hellingshoeken. Deze zitten in de bestaande hellingen tussen de 3.5 en 4.0 %. Ik weet, dit is eigenlijk te veel, maar ik kom er met deze baan niet onderuit. Tenzij ik de niveaus ten opzichte van elkaar ga verlagen. Ik heb nu elk niveau op 10 cm liggen. Ik ga niet elektrisch rijden, dus ik hoef geen bovenleiding te plaatsen. Enige suggesties om de niveaus te verlagen ???

Nu definitief besloten om digitaal te gaan. In 1e instantie nog niet voor de wissels. Maar dat komt misschien nog. Verder het terugmeld gebeuren, heb ik nog geen kaas van gegeten. Digitaal rijden ook niet, maar dat is niet zo moeilijk, hoop ik.

(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/62570ce8-dded-41af-8c18-79b880afa4b8.jpg)

(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/9f813a6d-7080-48be-bb4e-d57ccbd29b37.jpg)


Reacties zijn meer dan welkom. Valt me op dat er op dit forum (ten opzichte van een ander nl forum) betrekkelijk weinig gereageerd wordt maar toch gelezen...........    jammer.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: PaulBng op 6 januari 2024, 16:43:53
Marc,

Ik stoeide met hetzelfde probleem met de hellingen, zit ook tegen de 4% aan.
Ik heb het gewoon geprobeerd en het werkt prima, tenzij je met heel lange treinen gaat rijden.
Eén loc trok het niet, bleek dat de bandjes door ouderdom uitgehard waren. Vervangen, opgelost.
Dus als je de mogelijkheid hebt zou ik zeggen, proberen op een proefstukje?

(Er wordt inderdaad weinig gereageerd op dit forum. Maar ik blijf posten, heb ik ook gelijk een log van wat ik gedaan heb..)
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Luud op 6 januari 2024, 17:49:11
Dag Mark, ik ben zelf twee jaar bezig, eerst analoog, daarna digitaal geprobeerd, met een z21 met multimaus.....inmiddels een digitale baan aangelegd. Mogelijkheden zijn legio....de leercurve stijl....(dus ben ook een beginner).
Dan naar jouw baan: mijn eerste reactie...is je baan rondom bereikbaar?? Ga je links en rechtsom rijden of beide ?? Je zou de oplopende hellingen dan iets minder stijl kunnen maken en de aflopende hellingen iets stijler.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Cobra op 6 januari 2024, 22:02:51
@Luud : Ben jij begonnen met de z21start of meteen de Z21 (zwart) ? Er zit namelijk wat functioneel verschil in waarvan ik nog niet zeker weet of ik dat wel nodig heb voor dit relatief eenvoudig baantje.
Helaas is mijn baan niet rondom bereikbaar. Daarom wil ik de niveaus van onderen zo goed als mogelijk bereikbaar houden door segmentbouwwijze. Ik kan ook niet de baan wegrijden, want de beide lange zijden en de korte zijden lopen tot aan een muur. Ik heb in deze ruimte net plaats om een deur te openen en een bureaustoel neer te zetten.  ;D
Verder ben ik nog aan het denken over een keerlus zodat ik ook eens andersom kan rijden. Ik kan denk ik nog wel wat foetelen met het schaduwstation, zodat een bepaalde helling minder steil wordt. Maar minder als 3.5 % zal niet gaan lukken met dit ontwerp. Ik ben echter niet van plan om ellenlange treinen te laten rijden.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Luud op 7 januari 2024, 09:40:13
Dag Mark, ik ben begonnen met de witte z21, een startset. Nu heb ik een centrale (Dr5000 met YaMoRC upgrade) dus gebruik de z21 bijna niet meer, alleen voor instellingen in lok-decoders aan te passen. (abacadabra misschien nog voor jou  :-X). Voor de grote van de baan maakt het niet uit, de Z21 of z21, alleen voor de toekomst wel. Ik ben nieuw in de digitale wereld, dus stapje voor stapje. Wat ik al aangaf, de leercurve is stijl en de mogelijkheden lijken onbegrensd. Begin de baan eens analoog op te zetten en ervaar wat er kan....zo kan je verder stapjes maken.... Als je wilt zien wat de z21 is, mag je wel eens komen ervaren hoe het digitaal werkt.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: denobis op 7 januari 2024, 10:34:16
@ Cobra
Hellingen van 3% max is de vuistregel.
Maar ik heb de ervaring dat het tot wel 6% nog te doen is.
Zeker als je een lok hebt waar een decoder met last regeling in zit.
Wat wel link is is dat de koppelingen op zo'n steile helling wel eens los raken en dan heb je een achterwaartse race baan en als er een bocht in zit vliegen de wagons om je oren (is mij een x gebeurd).
Ik rijd zelf met het dinamo systeem wat mij beter bevalt als de Z21 (zwart) die heb ik ook geprobeerd.
Voordeel van dinamo is dat elke tm 44 module bestaat uit 4 blokken met ieder 4 melders dus geen aparte melder printen een boosters nodig (tm44 3amp per blok max).
Ook kun je met zowel analoge als digitale loks op het zelfde spoor tegelijk rijden (niet in het zelfde blok uiteraard).
Ook met eventuele keerlussen heeft dinamo geen moeite.
Nadeel is dat het wat prijzig is en in het begin een zeer steile leercurve heeft ( maar daar zijn cursussen voor en bij mijn leverancier een prima support ) en er geen handbediening voor is dus alleen pc besturing liefst met iTrain.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Bert op 7 januari 2024, 10:44:19
Wat betreft de helling, meer zal vaak wel lukken maar toch hou ik me aan de gouden regel van max 3.
8 cm hoogte is eventueel voldoende, de Spörle tunnel ingangen zijn ook niet hoger.
En dan gaat de loc ook nog over een Crail de tunnel in bij ons.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Cobra op 7 januari 2024, 11:44:40
@allen:
Ik ben toch wel getriggered door de terechte opmerkingen hier ( en op een ander forum) over de bereikbaarheid van de achterzijden van de baan.
Dus ik ga hoogstwaarschijnlijk het hele baanplan omgooien en aanpassen. Ik had gedacht om de linker lange zijde van 2.40m in te korten naar 2.00m. Hierdoor krijg ik 40 cm ruimte om de gehele baan (op wieltjes) naar voren te rijden en dus de achterzijde beter bereikbaar te maken.
Dit gaat inhouden dat het huidige baanplan, hoe leuk ik deze ook vond, aan de kant moet worden geschoven. Op naar de tekentafel dan maar....

Wat hellingen betreft, ga ik proberen om dit onder de 4 % te houden.  Dat wordt nog een hele kluif. Ik wil wel als basis uitgaan van 10cm per niveau om nog enig foetel speling te hebben.

@denobis en @Luud :
Ik begrijp dat jullie geheel digitaal zijn gegaan. Dit traject is inderdaad voor mij nog abacadabra. Ik wil daarom niet meteen een dure installatie aanschaffen. Mijn idee was om eerst alleen digitaal te gaan rijden ( dus mijn analoge locs laten ombouwen) en eventueel aan te gaan vullen met automatisch afremmen en stoppen. Maar ook daar moet ik mij nog geheel in gaan toeleggen. Want op de fora wordt hier zo makkelijk over gesproken, maar voor mij komen termen voorbij die mij op dit gebied een beetje doen duizelen.

Maar goed, eerst weer terug naar de tekentafel...... Mocht iemand suggesties hebben...... ik sta er open voor.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: denobis op 7 januari 2024, 11:53:39
@ Cobra
Geloof me digitaal is makkelijker dan je denkt.
En zeker als je mogelijkheden als automatisch rijden , remmen en optrekken geleidelijk etc wil.
Ook analoog rijden met dinamo is dus mogelijk.
Ik ben er nu 2 jaar mee bezig en eerlijk gezegd vind ik het makkelijker dan wat ik vroeger in mijn analoge baan had ingebouwd (en goedkoper gezien de mogelijkheden).
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Cobra op 7 januari 2024, 15:19:42
@denobis :
Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naar dat Dinamo systeem. DTS heeft dit te koop zag ik, en de website spreekt mij wel aan. Dus eens kijken of dit wat voor mij kan worden. Prijzen zijn voor een startset eigenlijk net zo als de zwarte Z21 van Roco. Maar de mogelijkheden zijn wel groter naar hetgeen ik lees. Vooral dat ik ook mijn analoge locs kan blijven gebruiken. Dit scheelt toch weer de kosten van ombouwen etc. Wordt dus ook weer vervolgd....

Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: denobis op 7 januari 2024, 16:33:41
Ik zou zeggen maak een afspraak met Martin en rij een x naar Ermelo.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: denobis op 7 januari 2024, 18:27:47
Voorwaarde is wel dat je dan met iTrain gaat rijden.
Analoge lok maak je in iTrain aan als een pseudo digitale lok.
Dan rijd hij ook als een digitale alleen bij stop gaan dan ook de lichten uit.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Dirk T op 8 januari 2024, 11:59:06
Het is wel altijd van belang om meerdere systemen te vergelijken, tenminste, als je een bewuste keuze wilt maken.

Dinamo heeft een aantal voordelen.

Nu zit ik op een club die twee banen in h0 en een baan in N heeft. Een h0 baan is met DCC, de andere h0 baan was met Dinamo en de N baan was ook met Dinamo. Ondanks de genoemde voordelen hebben we allebei de banen met Dinamo omgebouwd naar DCC en de Dinamo spullen verkocht. Vergelijk je Dinamo namelijk met verschillende DCC systemen dan is Dinamo al gauw complexer in aanleg en in onderhoud, en ook nog beduidend duurder. Voor ons begonnen de nadelen van Dinamo zwaarder te wegen dan de voordelen, en we konden dat voor onze situatie goed vergelijken omdat we ook al een h0 baan met DCC hadden.

Zoals met alles: als voor jou de voordelen van Dinamo opwegen tegen de nadelen, dan is het een goede keus. De enige die dat kan bepalen ben je zelf. Martin Domburg kan dat niet, en wij kunnen het ook niet.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: denobis op 8 januari 2024, 12:56:19
Het is wat software betreft inderdaad wat complexer.
Het huidige systeem van dinamo (tm 44- rmc-oc32) is mooi uitgevoerd met stekker verbindingen.
Kwa onderhoud valt het wel mee.
Alleen het veranderen van een baan kost dan wel wat moeite.
Bij mij rijd de boel nu op 4 sporen (met 8 treinen) perfect.
Ik vind het een groot voordeel dat je niet zit met allerlei aanvullende hardware zoals melders, boosters, wissel decoders etc. (dus ook minder kans op storingen waar je je een ongeluk naar zoekt).
Ook vind ik het een voordeel dat voor de melders draadlengte geen probleem geeft (ik heb er draden aan zitten van 10 m 0.5 mm en nooit spooktrein of iets dergelijks.
Komt nog bij dat de oc 32 een echte alleskunner is en bv bruikbaar voor seinen, wissels, servo aandrijvingen , motoren , etc. (heeft totaal 32 uitgangen en een aantal ingangen waar je eventueel indien nodig bv. een lichtsluis, schakelaar ets kan aansluiten).
De software van de oc 32 is vrij simpel te begrijpen na het lezen van de Nederlands talige handleiding.
iTrain is wat lastiger maar is goed te doen.
Helaas is voor analoog rijden iTrain noodzakelijk (althans ik ben nog verder geen enkele software tegen gekomen die en analoog en digitaal door elkaar kan laten rijden).
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Cobra op 8 januari 2024, 16:18:38
@Dirk T  en @denobis :
Bedankt voor jullie uiteenzetting betreffende Dinamo in verhouding tot andere DCC systemen.
Ik wist niet beter dan dat Dinamo ook DCC taal sprak, maar dat is dus anders. Dat zou dus ook betekenen dat mijn analoge locs, als ik ze digitaal wil laten rijden, andere decoders krijgen dan bij een DCC systeem.

Maar het feit dat ik minder aanvullende hardware en decoders nodig heb op de baan, staat mij wel aan. Maar de prijs en moeilijkheidscurve zal ik ook meenemen in mijn keuze. Tenslotte zal het in verhouding maar een klein baantje worden. Dus het is de vraag of dit baantje die investering allemaal waard is. Ik wil niet geheel volautomatisch rijden. Ik wil ook nog wat te doen hebben.

Maar vooralsnog ben ik nog bezig met het ontwerpen van een baan(tje).
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Dirk T op 8 januari 2024, 16:35:44
Dinamo spreekt "gewoon" DCC, dat is geen probleem. Bij Dinamo heeft elk blok zijn eigen elektronica. Daardoor kan Dinamo per blok beslissen of het analoog wordt aangestuurd, of met DCC. Het gevolg is dat in het ene blok een analoge trein kan staan, en in een ander blok een "gewone" DCC digitale trein.

Met alleen Dinamo kun je niet met een handregelaar rijden. Je kunt wel handmatig rijden maar dat gaat alleen via toetsenbord en muis van de Dinamo PC.

Er is een zelfbouw handregelaar voor Koploper. Als je Dinamo combineert met Koploper kun je dus wel met een handregelaar rijden.
DTS (Martin Domburg) zou een handregelaar voor iTrain (vanaf versie 5) hebben, waarmee dat ook zou moeten kunnen. Die handregelaar is een samenstelling van diverse modules met een bestaande handregelaar als uitgangspunt, alleen op bestelling leverbaar, en best wel prijzig.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Cobra op 8 januari 2024, 17:06:11
@Dirk T :
Citaat
Met alleen Dinamo kun je niet met een handregelaar rijden. Je kunt wel handmatig rijden maar dat gaat alleen via toetsenbord en muis van de Dinamo PC.
Ik heb nog een redelijke goede (wel oude van 2010) Dell laptop liggen die ik daar voor zou kunnen gebruiken. Dan ligt die ook niet meer te verstoffen in de tas. Dan zou ik voor deze kleine baan met toetsenbord en muis alles kunnen bedienen. Dus een handregelaar heb ik dan niet nodig als ik het goed begrijp.

Dus ik zou in principe mijn locs met een gangbare DCC decoder kunnen (laten) uitrusten. De locs die ik in de toekomst ga aanschaffen, zullen hoogstwaarschijnlijk al digitaal zijn of op zijn minst voorbereid. Afhankelijk van de prijs en uitvoering natuurlijk.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: denobis op 8 januari 2024, 17:32:29
@ Cobra dinamo spreekt zeker wel dcc.
En met koploper kun je niet analoog rijden.
Komt nog bij dat de schrijver van koploper de kernel in zijn graf heeft meegenomen dus koploper word niet meer bij gewerkt en is dus een doodlopend verhaal.
Een laptop moet wel voldoen aan behoorlijke systeem eisen windows 10 is een must.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Cobra op 8 januari 2024, 17:54:56
Citaat
En met koploper kun je niet analoog rijden.
Als ik kies voor Dinamo, zal ik de Lite versie van ITrain gaan aanschaffen. Dat moet voldoende zijn voor deze baan.

Citaat
Een laptop moet wel voldoen aan behoorlijke systeem eisen windows 10 is een must.
Laptop is een I5 met windows 10 erop. Dus dat moet lukken voor ITrain.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: denobis op 8 januari 2024, 17:58:50
Houd er rekening mee dat je minimaal 8gb geheugen nodig hebt voor soepele werking.
Ik zelf had een mazzeltje kocht in de kringloop een pc i7 met 16 gb geheugen en een videokaart met 8 gb geheugen.
Heb de schijf er uit gehaald (was niet in orde) en er een ssd ingezet.
Ps 125 e
ssd 49 e
Dus voor 174 was hansje spekkoper.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Yentl op 11 januari 2024, 09:32:14
Ik zou zeggen al ICT/IT nerd, waarom een laptop.

Voor een paar knaken heb je een mini pc. Veel compacter en goedkoper maar kan net zoveel. Omdat de techniek in laptops altijd een aantal generaties achterloopt.

Als je een echte nerd bent zoals ik kan je nog voor een patchkast gaan. En dan zit je met virtuele systemen toewijzen etc. Hele andere tak van sport. Zit financieel ook op een heel ander niveau (lees duur...)
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Cobra op 11 januari 2024, 17:54:10
@Yentl :
Wat betreft die laptop, die heeft volgens mij genoeg capaciteit voor iTrain als ik zo naar de specs van iTrain kijk. Een pc kan ik ook nog plaatsen, heb genoeg oudere meuk liggen waarmee ik nog een leuke pc kan samenstellen. Maar omwille van de plaats dacht ik dat een laptop misschien beter uit zou komen. Maar ik zal de tip ter harte nemen.
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: Cobra op 12 januari 2024, 21:36:05
Voor de Dinamo "deskundigen" een paar vragen....
Ik heb de laatste dagen nagenoeg alles wat ik op internet kon vinden over Dinamo modelbesturing proberen te lezen maar vooral te begrijpen. Dan komen er toch wat vragen bij mij op. Ik vuur ze hier op jullie af.......
1. Ik heb FM Pro Rail en heb dus die zelfdenkende wissels. Hoe zit het daarmee ? Moet ik de draadbruggetjes laten zitten of eruit halen ? Kan ik van dit systeem van FM met Dinamo nog gebruik maken en zo minder blokken ( lees : dure TM44 modules kopen) nodig hebben ?
2. Het Roco Z21 systeem heeft een handregelaar waar je de dcc locs mee kan instellen en adressen kan maken. Hoe gaat dit met Dinamo in combinatie met iTrain ? Want daar heb ik alleen beschikking over toetsenbord en muis.
3. De TM44 modules zijn in mijn ogen erg duur voor hetgeen je er uiteindelijk mee kan doen. 4 blokken zijn zo opgebruikt en als ik dan zo mijn nu ontworpen baan zie, met schaduwstation en normaal station, dan heb ik minimaal 4 TM44 modules nodig. Dat wordt een dure geschiedenis ten opzichte van het systeem van Z21. Maar in het Z21 systeem heb ik weer aparte blokmelders en bezetmelders nodig, als ik goed geïnformeerd ben.....  Dus wat is beter ?
4. In oudere internetpagina's van het prille begin van Dinamo, lees ik dat je reedcontacten nodig hebt als bezetmelders. Is dit nu nog nodig ? Zo ja, dat wordt een allegaartje aan elektronica etc.
5. Ik wil toch graag wat rangeren op het station en onderhoudssporen. Hoe gaat dit met Dinamo ? Kan ik bijvoorbeeld de onderhoudssporen geheel isoleren van Dinamo en deze dan bedrijven met een ouderwetse trafo zodat ik geen handregelaar nodig heb. Dan zou ik de wissels eventueel ook apart kunnen schakelen met die oude wisselschakelaars.
6. Nog even terug komen op het blokrijden. Hoelang mag een blok zijn ? Kan dit een compleet baanvak zijn, bijv. de paradebaan ? Of moet ik mij houden aan een bepaalde lengte ?
7. Ik heb 2 keerlussen erin, zodat ik altijd de trein weer op beide richtingen kan laten rijden. Ik neem aan dat elke keerlus 1 blok gaat worden ?
8. Ik lees geregeld dat men het, betreffende het voeden van de rail,  heeft over een ringleiding van de stroomdraden voor de rails en deze op gezette plaatsen soldeert aan de rails. Is dit bij Dinamo ook nog nodig ?

Ter verdere info :
Ik heb het sporenplan aangepast en verbeterd in mijn ogen. Qua hellingen zit ik nu tussen de 2.5 en 3.8 %. Dus dat moet te doen zijn. Ik moet nog een plan maken voor een onderhoudsspoor met rangeersporen.
Maar onderstaand alvast het nieuwe sporenplan.  Ik heb nu ook weer 3 niveaus. Maar niveau 1 (station en dus begane grond niveau van de scenery met huisjes etc) is hooguit 15 cm en niveau 2 is rond de 20 cm.

(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/ccc11f90-485c-4f7e-a537-c5746be3f6d7.jpg)

(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/dcacd050-a173-4aa7-9251-40e4f813e302.jpg)

Tot zover weer deze uiteenzetting.... is weer veel te veel geworden......

Gr. Marc
Titel: Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
Bericht door: denobis op 12 januari 2024, 21:49:10
Beste cobra een tm 44 is in principe zelfs goedkoop Er zitten 4 boosters in met in elke booster 4 melders dus totaal 16 melders per tm 44 (Dus geen reed kontakten nodig)
koop dat eens van bv roco dan ben je veel meer kwijt.
Bloklengte maakt niet uit ik heb een blok van 10 meter gehad .
En keerlussen dat regelt dinamo zelf dus daar heb je geen pijn in je hoofd aan.
Voordeel vind ik ook dat dinamo nagenoeg onbeperkt uitbreid baar is.
En een ringleiding is niet nodig , ik heb alles in 1 centrale kast gebouwd en dat werkt voor mij prima.
En ja het werkt ook met fm rail alleen die wissels daar kan ik je geen antwoord opgeven.
Sinds kort is er ook een handbediening verkrijgbaar voor iTrain zie website dts ermelo.
Ik zou het dinamo systeem zeker niet combineren met een ander systeem / merk daar komen problemen van.
Mij bevalt dinamo erg goed.
Ik zou zeggen maak eens een afspraak bij dts  en laat je voorlichten.