H0 Modelspoor Forum
Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek => Algemene Tips & Trucs => Topic gestart door: Riny op 26 mei 2011, 20:33:31
-
Met goedkeuring van het gebruik van onderstaande foto's wil ik hierbij weergeven hoe men op een andere manier servo's kan plaatsen onder C-Wissels.
Dus de foto's en bewerking van de wissels zijn niet van mijn hand.
Mochten er bij het zien van de foto's toch vragen komen opborrelen stel ze gerust.
Indien nodig kan ik de foto's omschrijven waartoe deze dienen betreffende de weergave.
Zelf ben ik van mening dat de foto's voor zich spreken.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-BGVUERNB-G.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BGVUERNB.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-YQXZOMYC-G.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YQXZOMYC.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-H3W6FR7V-G.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-H3W6FR7V.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-DWFZLWCE-G.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DWFZLWCE.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JDIE4I6Z-G.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JDIE4I6Z.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-HN8CII78-G.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HN8CII78.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-HTRHNVRS-G.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HTRHNVRS.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-WQGIPGXH-G.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WQGIPGXH.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-N87CJGHF-G.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-N87CJGHF.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-8EXNRCM8-G.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8EXNRCM8.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JQWN4CGY-G.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JQWN4CGY.jpg)
-
Stelregel die je altijd moet hanteren; is dat er tussen de servo en de wissel een "verende" verbinding moet zijn.
Dit ter bescherming van de servo.
Dit is een stelregel uit de RC-modelbouwwereld.
Je moet er altijd rekening mee houden dat er iets mechanisch buiten de servo kan blokkeren.
Er hoef maar een stukje ballast in het wissel mechaniek te komen en het is fout.
Ook om een andere reden is deze methode niet zo heel erg slim.
Net als de M?rklin wisselaandrijvingen die in de rail zelf gebouwd zitten, zijn ze moeilijk bereikbaar als de rail op de tafel geschroefd ligt.
Ooit wel eens een wissel tussen drie raildelen uitgehaald, de geen die dat ooit gedaan heeft weet wat ik bedoel.
Nee hoor ik vind het een nette maar zeer onpractische uitvoering.
Mijn idee is nog steeds met een verenstaaldraadje onder de tafel geschroefd.
Ik loop met een nog gekker idee, waardoor de afstand tussen servo en wissel zo groot wordt dat de wissel en servo maximaal 1 meter uit elkaar komen te staan.
B.v. de servo op de tafel in een huisje en de wissel toch van onder de tafel bedienen.
Het uitgewerkte idee kom ik een dezer weken mee.
grt P.
-
Net als de M?rklin wisselaandrijvingen die in de rail zelf gebouwd zitten, zijn ze moeilijk bereikbaar als de rail op de tafel geschroefd ligt.
Ooit wel eens een wissel tussen drie raildelen uitgehaald, diegene die dat ooit gedaan heeft weet wat ik bedoel.
Ja en dat ging zeer makkelijk d.m.v. de onderstaande oplossing.
Nog foto's van mijn oude baan met C-rails.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-PJCKERKM-G.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PJCKERKM.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-F8RPOJTW-G.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-F8RPOJTW.jpg)
Men kan op deze manier altijd bij de aandrijvingen komen om deze eventueel te vervangen.
-
Hi Riny,
Ik ken deze manier van monteren, maar dat heb ik ook nooit een echt briljante oplossing gevonden.
Je kunt dan dat wissel ook niet meer op de tafel fixeren, want de twee schroefjes hangen in de lucht.
Nee echt, ik blijf van mening dat de aandrijving om eerder genoemde redenen eigenlijk zo vermogelijk van de wissel moet zijn.
grt P.
-
Je kunt dan dat wissel ook niet meer op de tafel fixeren, want de twee schroefjes hangen in de lucht.
Wanneer de aansluitende rails aan de wissels worden gefixeerd gebeurd er echt niet met een wissel.
Zoals je bekend is ligt een C-rails baan al behoorlijk star, het enige wat er kan gebeuren is dat de gehele baan verschuift.
Maar goed, welke opties er ook zijn, het zal altijd een persoonlijke overweging zijn en blijven dus iedereen doet het op zijn eigen manier.
De persoon, die de servo's rechtstreeks op de wissels zet is er blij mee.
Persoonlijk ben ik van mening dat een dergelijke optie gedeeld dient te worden, hoe meer mogelijkheden, des te makkelijker kan iedereen een beslissing voor zichzelf nemen.
Mijn servo's komen met verenstaal onder de baan, maar weer niet van een meter lang. ;)
-
De persoon, die de servo's rechtstreeks op de wissels zet is er blij mee.
Persoonlijk ben ik van mening dat een dergelijke optie gedeeld dient te worden, hoe meer mogelijkheden, des te makkelijker kan iedereen een beslissing voor zichzelf nemen.
Ja maar we hebben hier ook de rol, te waarschuwen voor te verwachten problemen.
Vandaar mijn kritische opmerkingen.
Mijn servo's komen met verenstaal onder de baan, maar weer niet van een meter lang. ;)
Bij mij ook niet met verenstaal van een meter lang.
Maar even geduld ik kom met de in mijn ogen ideale oplossing.
Geef me ff de tijd het een en ander uit te werken.
grt P.
-
We hebben hier ook de rol, te waarschuwen voor de te verwachten problemen.
Vandaar mijn kritische opmerkingen.
Kritiek is goed want alleen aan Oh's en Ah's hebben wij niets.
Alleen ben ik persoonlijk van mening dat er ook weergegeven kan en mag worden dat het idee op zich leuk gevonden is.
Dat er voor of nadelen zijn bij een dergelijke constructie kunnen wij gewoon uiten, niets mis mee.
Alleen zou ik persoonlijk eerst de waardering geven voor het idee en daarna de eventuele nadelen weergeven.
Let op; dit is beslist geen aanval maar een weergave van hoe ik het zou doen, dus laat daar geen misverstanden over ontstaan.
-
Heren Piet en Riny,
Ik ben effe kwijt waarom met servo's als er electrische wissels in de handel zijn.
Heb ik iets gemist ? :-[
Overigens ga gewoon door met de kritieken en motivaties, want daar leren wij ook van!
-
Hi Bob, ja dat is een goed punt.
Ik zal het proberen uit te leggen.
Wissels bedienen met een magneet of wisselmotor is nog al een bruuske aangelegenheid.
Het omleggen van een wissel gaat snel en als je op de modelbaan enige realiteit wilt nabootsen zul je wat anders moeten bedenken.
Daar zijn servo's ideaal voor, die kun je heel langzaam laten omlopen.
Ook de kosten is een punt.
Ik heb op mijn site http://www.modelbaan.ath.cx/servo/ (http://www.modelbaan.ath.cx/servo/) een hele verhandeling staan.
En de klassieke manier van aansturen is bijna 2 keer zo duur als vergelijkbare oplossing met servo's.
Stukje tekst van mijn site:
Ook de kosten spelen een rol
De Conrad motoren kosten 7 Euro per stuk
De ES05 kost 4,99 per stuk
De 67800 decoder kost 24,35 per stuk
De LDT decoder die ik voor 4 Conrad motoren nodig heb kost 50,45
Servo bediening (8x4,99)40,92 + (2x24,35)48,70 = 89,62
Conrad oplosing (8x7.00)56,00 + (2x50,45)100,90 = 156,90
Van dat verschil kan ik weer op zijn minst 2 leuke wagonsetjes van kopen.
Dat waren voor mij de overwegingen.
grt P.
-
Beste Bob,
Aan het bovenstaande betoog van Piet kan ik niets toevoegen.
De weergegeven omschrijving is gewoon een feit.
Het enige verschil is dat ik voor mijzelf altijd verder zoek, als het dan goedkoper kan ga ik op zoek naar nog goedkopere onderdelen.
Zo ben ik per toeval op servo's terecht gekomen van ? 3,50 incl. voldoende accessoires.
Na een test met de Esu servo, Conrad servo werken deze (goedkopere servo's Micro Servo 9G) zeer goed en zijn schokvrij bij een extreme vertraging.
-
Zo ben ik per toeval op servo's terecht gekomen van ? 3,50 incl. voldoende accessoires.
Beste Riny,
Heb je merk, typenr van deze servo's?
Groet,
Johan
-
Beste Johan,
Hihihi, deze stond in de bovenstaande tekst vermeld maar speciaal voor jouw nog een keer. :-*
Micro Servo 9G
Deze zijn werkelijk goed, heb er gelijk 30 stuks van laten komen.
Met de 10 Conrad servo's plus de 4 Esu servo's kan ik voorlopig vooruit.
44 stuks moeten voorlopig voldoende zijn voor de wissels, armseinen, slagbomen en bewegende loc-loods deuren.
Alleen heb ik nu nog maar 5 Esu SwitchPilot Servo 51802 decoders, dus daar moeten er nog 6 stuks van bij komen en zo nodig nog een paar.
Maar alles op z'n tijd.
-
Hihihi, deze stond in de bovenstaande tekst vermeld maar speciaal voor jouw nog een keer. :-*
Beste Riny,
Je hebt helemaal gelijk :-[, waarschijnlijk was ik nog teveel met mijn werk bezig!!! ;) Je hebt zo van die dagen. >:(
Met groet,
Johan
-
Beste Johan,
Af en toe lijken wij net mensen. :'(
Hoe zou dat nu komen? :D
-
Hoi Riny,
vertel er ook eens bij waar je die dingen besteld hebt, ik zoek me mottig maar kan er niet veel over vinden.
grt P.
-
De laatst genoemde zijn via MP aangeschaft, het waren op dit moment de laatste en zullen er wel weer komen.
Als het via een shop was geweest had ik dit wel vermeld, waarom zou ik niet?
Aanvulling:
Heb even aan het Googlen geweest en via deze link kan men de servo bekijken.
http://www.dfrobot.com/index.php?route=product/product&product_id=255 (http://www.dfrobot.com/index.php?route=product/product&product_id=255)
Deze zullen in NL ook wel te krijgen zijn lijkt mij.
-
Deze zullen in NL ook wel te krijgen zijn lijkt mij.
Nou dat schijf ik, de servo met dat modelnr is niet te vinden.
En ik wil ze ook niet via MP of Ebay kopen.
Dus houd ik het maar even op die van Conrad.
Die hebben tegenwoordig ook een goedkope versie.
(http://img829.imageshack.us/img829/5166/servo.png)
Nog weer een stuk goedkoper en dan ook nog met een kogellager op de uitgaande as.
Meteen maar 40 besteld.
grt P.
-
En ik wil ze ook niet via MP of Ebay kopen.
Dat is een keuze die men zelf maakt.
Voor mij is daar niets negatiefs aan wanneer je weet bij wie je dergelijk materiaal aanschaft.
In de loop der jaren heb ik een aardig netwerk en goede relaties onder deze verkopers opgebouwd dus kan er met 200% vertrouwen mijn materialen via die weg betrekken.
Vanaf 2004 doe ik via die weg al zeer goede zaken die mij al veel kosten (uitgave) bespaard hebben.
Het eerste probleem in deze zou nog moeten komen, alleen zullen die waarschijnlijk uitblijven, het is maar net welke afspraken je maakt met de verkopers.
Wanneer men denkt via een andere weg beter zaken te kunnen doen moet men dat gewoon blijven doen.
Ik blijf in ieder geval positief over mijn manier van materialen betrekken voor de hobby.
Wat de mening van anderen betreft, daar is een ieder vrij in om die te uiten.
-
Als ik dit topic goed begrijp, dan is de keuze om servomotoren te gebruiken een kwestie van geldbesparing en natuurgetrouw functioneren van de wissels.
Is er nog iets te zeggen over de kwaliteit (of wellicht heb ik dit gemist)? Ik heb ergens in dit f rum ook gelezen dat de "standaard" wisselaandrijvingen door kunnen branden. Aangezien ik nu nog in de opbouwfase van de tafel zit, kan ik nu nog alle kanten op en wil graag een goede keuze maken voor wat betreft het aansturen van de wissels (ik neem even aan dat ik ook deze servo motoren uiteindelijk via de Central Station kan aansturen).
Momenteel heb ik 2 wissels reeds met de "standaard" M* aandrijving gemonteerd en zelfs met de ingebouwde digitale aansturing voorzien. De digitale voorziening wil ik niet meer hanteren aan gezien ik gezien heb dat dit goedkoper kan via K83 modules.
Ik neem aan dat ik ook voor wissels met servo motoren nog steeds deze digitale aansturing nodig heb ? Naar alle waarschijnlijkheid zal er al wel een topic in dit forum zijn waar dit in uitgelgd is, echter ik heb deze nog niet kunnen vinden...
-
Als ik dit topic goed begrijp, dan is de keuze om servomotoren te gebruiken een kwestie van geldbesparing en natuurgetrouw functioneren van de wissels.
Klopt als een zwerende vinger.
Is er nog iets te zeggen over de kwaliteit (of wellicht heb ik dit gemist)? Ik heb ergens in dit forum ook gelezen dat de "standaard" wisselaandrijvingen door kunnen branden.
Voor een gemiddelde prijs van ? 4,50 heeft men een goede servo.
Doorbranden van de magneetspoelen geschied hoofdzakelijk bij analoog gebruik omdat men te lang een spanning laat lopen bij de bediening hiervan.
Bij het gebruik van wisseldecoders worden de mangneetspoelen cq. aandrijvingen met een puls van milliseconden geschakeld, dus de spanning valt af zodat er totaal geen doorbranden kan voor komen.
De aandrijvingen zelf hebben een probleem met de eind- afschakeling (kleine schakelaars in de aandrijving).
Men kan deze verwijderen en doorverbinden, dus er is dan geen eind- afschakeling meer, echter is dit ook niet nodig bij een pulsschakeling van een wisseldecoder.
Aangezien ik nu nog in de opbouwfase van de tafel zit, kan ik nu nog alle kanten op en wil graag een goede keuze maken voor wat betreft het aansturen van de wissels (ik neem even aan dat ik ook deze servo motoren uiteindelijk via de Central Station kan aansturen).
"Alles" is te schakelen met een CS.
Echter heeft men voor servo's een ander type decoder nodig, zg. servodecoder. (? 23,50 p/stuk 4x 1 servo)
Momenteel heb ik 2 wissels reeds met de "standaard" M* aandrijving gemonteerd en zelfs met de ingebouwde digitale aansturing voorzien. De digitale voorziening wil ik niet meer hanteren aan gezien ik gezien heb dat dit goedkoper kan via K83 modules.
Hier heb ik al een toelichting gegeven in een andere vraag van je.
1x K83 = 2x Viessmann 5211 en dat scheeldt nogal, hahahaha.
Ik neem aan dat ik ook voor wissels met servo motoren nog steeds deze digitale aansturing nodig heb ?
Helaas dient men hier een ander type decoder voor aan te schaffen, de Esu Switchpilot servodecoder 51802.
Andere merken hebben ook servo decoder in hun gamma maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan de genoemde Esu.
De Esu Switchpilot servodecoders 51802 kunnen zowel in digitale als conventionele toepassingen gebruikt worden en dat is bij andere merken niet altijd het geval.
-
Geweldig! Dit helpt me wederom heel erg !
Ik ben er van overtuigt dat ik ook de servo's moet gaan toepassen. Nu vraag ik me alleen af wat de criteria zijn voor een goede servo. Waar moet ik op letten bij het uitkiezen van een servo. Kijkend bij bijvoorbeeld Conrad, zijn er zoveel mogelijkheden ...
Groeten,
Ronald
-
Wat verwacht je van een servo is dan de vraag.
Ik heb hele eenvoudige, goedkope servo's aangeschaft waar ik een waterkraan mee bedien en dat gaat prima.
Kijk hier maar eens bij deze mannen, die hebben een behoorlijke keuze en zijn zeker niet te duur.
KLIKKIEDOEN (http://www.rc-addict.nl/webshop/rc-addictnl/servos.html)
Deze gebruik ik
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-78BRNQ6V.jpg)
-
Kijkend bij bijvoorbeeld Conrad, zijn er zoveel mogelijkheden ...
Persoonlijk zou ik voor de RC link gaan van Tom.
Daar is goed zaken doen en ja, Conrad is met vergelijkende servo's 2x zo duur (plus bijkomende verzendkosten)
Heb bij die mannen zeer veel servo's (80) besteld en altijd naar tevredenheid, ook de kwaliteit/prijsverhouding in acht nemend.
-
Een opmerking t.a.v. servo's en M?rklin kruiswissels: het is mijn ervaring dat, in ieder geval de K-, kruiswissels wel eens snelheid nodig hebben om alle 4 de tongen goed om te laten gaan.
Vorige week donderdag op de nieuwe Silberberg Strecke van de MSG de hulpspanning voor de Conrad wisselmotoren (toch niet de langzaamste) nog wat moeten verhogen omdat ??n tong niet helemaal meeging.
Groet, Anne W
-
Beste Anne,
Ik wil je niet tegenspreken echter lijkt mij dit meer een mechanisch probleem.
Op mijn eigen K- wissels/kruisingen geen problemen.
Maar ja, zeg nooit, nooit. :-*
-
Beste Riny,
Ik meld mijn ervaringen, ik geloof je gelijk, als alles perfect ligt is er geen probleem, maar schakeltechnisch is de beweging van de tongen tegengesteld en dat hebben ze opgelost met een zwevend draaipunt, niet de beste methode.
Groet, Anne W
-
Beste Anne,
Dat is juist goed dat wij onze ervaringen delen.
Dan komen er ook oplossingen zoals je aangegeven had.
"Storingen" kunnen vanuit allerlei oorzaken komen, de ene keer elektrisch, de ander keer mechanisch.
Soms zijn het zoekplaatjes en ja, als wij dan mogelijke oorzaken en oplossingen aangeven kan een ieder hier iets mee.
En dat is ons gezamelijk doel van het forum, elkaar helpen.
-
Andere merken hebben ook servo decoder in hun gamma maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan de genoemde Esu.
De Esu Switchpilot servodecoders 51802 kunnen zowel in digitale als conventionele toepassingen gebruikt worden en dat is bij andere merken niet altijd het geval.
Kan een van jullie aangeven waar ik het beste een ESU decoder kan aanschaffen. Via het internet kom ik op diverse sites, maar over het algemeen kom ik niet bij de juiste producten?
Wederom bedankt !
-
Als je a.s. zaterdag naar Houten gaat dan gooien ze je er bijna dood mee.
Verder heeft bijna iedere webwinkel die dingen er wel instaan.
Of even bij je LTS vragen, die zullen ze toch ook wel hebben.
-
Kan een van jullie aangeven waar ik het beste een ESU decoder kan aanschaffen. Via het internet kom ik op diverse sites, maar over het algemeen kom ik niet bij de juiste producten?
Afhankelijk in welk tijdbestek je ze wilt hebben is de kans groot dat ik nog een nieuwe (ongebruikte) stapel heb liggen, zo ook servo's.
Ik hoop dat ik voor mijzelf deze week er uit kom hoe het verder zal gaan met de modelspoorhobby.
Zit nog steeds in twijfel, echter de naald van de (over)weegschaal staat grotendeels richting "einde oefening" betreffende het weer opbouwen van een modelbaan.
-
Afhankelijk in welk tijdbestek je ze wilt hebben is de kans groot dat ik nog een nieuwe (ongebruikte) stapel heb liggen, zo ook servo's.
Ik hoop dat ik voor mijzelf deze week er uit kom hoe het verder zal gaan met de modelspoorhobby.
Zit nog steeds in twijfel, echter de naald van de (over)weegschaal staat grotendeels richting "einde oefening" betreffende het weer opbouwen van een modelbaan.
Oh, dat was een flinke verassing voor me ... Nadat ik zoveel geweldige tips van je heb gekregen, was ik er zo vanuit gegaan dat je flink met de modelbaan bezig was. Ik heb geen overdreven haast met de aanschaf, ik heb nog zoveel dingen open staan (bezetmelding, opbouw van de tafel, wijzigingen in mijn baanplan), ik wou gewoon op voorhand alvast kijken wat de mogelijkheden met een servo zijn, zodat ik hier rekening mee kan houden met de bouw van de tafel. Ik zie wel hoe het met jou verdergaat voor wat betreft de modelbaan hobby en ondanks dat ik deze spullen wel kan gebruiken, hoop ik toch dat we weegschaal de andere kant nog op gaat slaan :-)
-
Vandaag mijn eerste 4 servo's binnengekregen. Ik heb het vermoeden dat het nog wel even puzzelen wordt om deze correct op de wissel aangesloten te krijgen. Ik heb ook al even op de site van Piet gekregen en moet toegeven dat het ombouwen van de wissel redelijk goed is verlopen (zodat deze van onderaf geschakeld kan worden). Nu was ik alleen benieuwd of er nog practische tips zijn om het metaal draadje aan de wissel te bevestigen. Ik wil eigenlijk voorkomen dat ik hier in de toekomst weer bij moet en wil dus wel een solide bevestiging hebben.
Verder heb ik mijn schaduwstation onder het hoofdstation zitten. Hierdoor moet ik waarschijnlijk een flinke afstand met het draadje overbruggen, omdat mijn eerste idee is dat ik ten alle tijde bij de servo moet kunnen (de servos voor het hoofdstation wil ik dus onder het schaduwstation plaatsen. Hebben jullie hier ervaring mee of kan ik hierdoor problemen verwachten??
Elk practische tip voor de toepassing van servo's is echt van harte welkom !!
Alvast bedankt!
Groeten,
-
Een simpele gedachte, hoe korter de afstand hoe betrouwbaarder de werking..
Ik nem aan dat je de stangen verticaal wil gaan plaatsen, lijkt mij geen goed idee, te verend.
De servo kan je ook liggend plaatsen, scheelt weer ruimte.
-
Hallo Tom, bedankt voor je snelle antwoord. Ik zat inderdaad te denken aan een verticale beweging. In een ander onderwerp op dit forum werd er gesproken over een bowden kabel. Zou dit de verende werking kunnen verbeteren indien met verticaal zou gaan bewegen?
-
Bowdenkabels zijn geschikt voor RC modellen als model-auto's, moedel-vliegtuigen en model-schepen.
Daar kan je ze aardig ondersteunen en de dikte zal dan ook bepalend zijn.
Denk aan de handrem- en versnellingskabels van je fiet, brommer of motor.
Ik weet dat iemand anders zal zeggen dat het onzin is maar aan jou de keus naar welk adviues je voorkeur uitgaat.
-
Zelf zou ik niet met bowdenkabels werken.
Reden: afhankelijk van de afstand zal de slag, horizontaal of verticaal, zal veren staal veel directer zijn en dus krachtiger zijn.
Afhankelijk van de instellingen (servo- decoder) en de slag van de servo kan men zelf de veerdruk bepalen of deze groot of klein dient te zijn.
Wanneer veren staal goed bevestigd is aan zowel de wissel als servo zal daar in de toekomst niets mee gebeuren.
Maar je dient je eigen gevoel te volgen in het geen je zelf het beste vind en aanspreekt.
Kijk even naar het onderstaande filmpje.
(http://www.youtube.com/watch?v=pyG8lVDlPEU#[/url)
-
Wederom bedankt voor je input. Ik ga er gewoon maar eens mee aan de gang. Ga proberen ergens de ESU servo decoder aan te schaffen en dan eerst maar eens kijken hoe ik de servo aan de praat krijg (via de CS 2). De volgende stap zal dan zijn om de wissel in beweging te krijgen...
Ik zal hier verder over schrijven in mijn baanplan, aangezien dit niet echt meer in dit topic past...
-
Een simpele gedachte, hoe korter de afstand hoe betrouwbaarder de werking..
Ik nem aan dat je de stangen verticaal wil gaan plaatsen, lijkt mij geen goed idee, te verend.
De servo kan je ook liggend plaatsen, scheelt weer ruimte.
In het verleden heeft Tom bovenstaande reactie geplaatst omtrent de positie van de servo. Ik ben dit weekend eens bezig geweest om servo's met behulp van de ESU51802 aan mijn CS2 te verbinden. Dit werkt op zich prima (ik heb de digitale spanning als voeding gebruikt). Nu heb ik echter diverse kleine vraagjes voor het vervolg:
1. Je kunt de wissel verticaal of horizontaal bedienen. Verticaal lijkt mij het makkelijkst, echter Tom schrijft dat dit te verend is ... Horizontaal lijkt me lastig omdat de servo een "ronde" beweging maakt, waardoor naar mijn mening het verenstaal scheef in de wissel beweegt ... Is dit de reden waarom een soort geleider wordt toegepast in de horizontale beweging??
2. Verticaal is de servo makkelijk te monteren met behulp van een hoekprofiel ... Mocht ik hem horizontaal plaatsen wat is dan de beste bevestiging (ik gebuik multiplex als plaat voor de rails, waardoor ik de servo niet in de bodemplaat kan monteren)??
3. Ik heb geruchten gehoord dat als je de servo's extern wilt voeden, dit niet kan met een AC spanning (hetgeen mij vreemd lijkt, omdat mijn digitale signaal toch ook een AC spanning is). Heeft iemand hier ervaring mee??
4. Bij mijn testopstelling, gaan de servo's bij het opstarten naar een beginpositie. Hoe kan ik dit weghalen, zodat ik hiermee geen problemen krijg bij het inschakelen van mijn modelbaan?
Ter info: Ik ben met veel zaken nog steeds in de opstartfase en op het moment twijfel ik eraan om weer opnieuw te beginnen met mijn baanontwerp, vandaar heb ik nog steeds geen foto's van mijn huidige werkzaamheden aan mijn baan.
Alvast bedankt !
Groeten,
Ronald
-
1. Je kunt de wissel verticaal of horizontaal bedienen. Verticaal lijkt mij het makkelijkst, echter Tom schrijft dat dit te verend is ... Horizontaal lijkt me lastig omdat de servo een "ronde" beweging maakt, waardoor naar mijn mening het verenstaal scheef in de wissel beweegt ... Is dit de reden waarom een soort geleider wordt toegepast in de horizontale beweging??
Een geleider voor horizontaal opstelling heft inderdaad het niet bedoelde buigen op.
Echter hoe korter, des te beter betreffende krachtoverbrenging.
2. Verticaal is de servo makkelijk te monteren met behulp van een hoekprofiel ... Mocht ik hem horizontaal plaatsen wat is dan de beste bevestiging (ik gebuik multiplex als plaat voor de rails, waardoor ik de servo niet in de bodemplaat kan monteren)??
Je zou, omdat de plaat mogelijk te dun is, een blokje/plaatje hout kunnen lijmen om daar vervolgens een aluminium hoekprofiel op te schroeven.
Op die manier kun je toch een verticale opstelling maken.
Persoonlijk ben ik een voorstander van verticaal zodat de servo onder de wissel blijft.
Reden: wanneer er later seinen e.d. zouden worden geplaatst is het risico dat je in een servo boort nihil.
3. Ik heb geruchten gehoord dat als je de servo's extern wilt voeden, dit niet kan met een AC spanning (hetgeen mij vreemd lijkt, omdat mijn digitale signaal toch ook een AC spanning is). Heeft iemand hier ervaring mee??
De servo worden nooit extern gevoed, deze krijgen hun werkspanning van de Esu servo- decoder.
De servo- decoder kan op ~ en = digitalespanning extern gevoed worden als ook rechtstreeks op een ~ en = trafo (zie handleiding)
NOTE: bij digitale banen spreekt men niet meer over wissel of gelijkstroom.
Dit is voor zowel 3rail als 2rail- banen altijd digitale spanning (stroom met data).
4. Bij mijn testopstelling, gaan de servo's bij het opstarten naar een beginpositie. Hoe kan ik dit weghalen, zodat ik hiermee geen problemen krijg bij het inschakelen van mijn modelbaan?
Dit is normaal.
Echter bij de duurdere digitale servo's is dat probleem er niet maar dan moet men wel zijn portemonnee wel flink opentrekken.
? 100,00 voor 1 servo is dan vrij normaal. :(
Geef de opdracht in de eventuele software dat de baan bij inschakelen alle wissels en seinen in de standaard stand plaatst.
Ter info: Ik ben met veel zaken nog steeds in de opstartfase en op het moment twijfel ik eraan om weer opnieuw te beginnen met mijn baanontwerp, vandaar heb ik nog steeds geen foto's van mijn huidige werkzaamheden aan mijn baan.
Ook dit is een normaal iets.
Men is zelden tevreden over het banenplan en vele modelspoorders wijzigen met regelmaat het banenplan.
Daarom is het raadzaam niet te snel te beginnen met scenery e.d.
Eerst de baan, qua layout op orde, dan technisch alles testen op een goede werking en als laatste kan men beginnen met scenery.
-
Persoonlijk ben ik een voorstander van verticaal zodat de servo onder de wissel blijft.
Reden: wanneer er later seinen e.d. zouden worden geplaatst is het risico dat je in een servo boort nihil.
Dit is een duidelijk antwoord. Vooral in de stationssectie is dit een vrij relevant iets, aangezien hier toch sprake is van veel seinen, bezetmelders, enz.
De servo worden nooit extern gevoed, deze krijgen hun werkspanning van de Esu servo- decoder.
De servo- decoder kan op ~ en = digitalespanning extern gevoed worden als ook rechtstreeks op een ~ en = trafo (zie handleiding)
NOTE: bij digitale banen spreekt men niet meer over wissel of gelijkstroom.
Dit is voor zowel 3rail als 2rail- banen altijd digitale spanning (stroom met data).
Sorry voor de spraakverwarring, inderdaad voed ik niet de servo maar de ESU servo-decoder. Op het internet had ik ergens gelezen dat deze decoder niet gebruikt kan worden met een separate AC bron. Ik wou even verifieren of er meerdere mensen hier een slechte ervaring mee hadden. Gisteren heb ik de voeding van de CS2 gebruikt en er zijn mij geen problemen opgevallen (ik had ook maar 4 servo's aangesloten)... Ik zag dat meerdere mensen op dit forum gebruik maken van servo's en daarom wou ik eens nagaan wat de gedachten omtrent dit item hier zijn.
Dit is normaal. Echter bij de duurdere digitale servo's is dat probleem er niet maar dan moet men wel zijn portemonnee wel flink opentrekken.
? 100,00 voor 1 servo is dan vrij normaal. :(
Geef de opdracht in de eventuele software dat de baan bij inschakelen alle wissels en seinen in de standaard stand plaatst.
Oke, dit lijkt me een goede oplossing ... ik zal hier eens mee aan het puzzelen gaan.
Wederom bedankt voor alle goede adviezen !!!
Groeten, Ronald