H0 Modelspoor Forum

Modelbaanbouw voor de liefhebber => Eigen bouwprojecten => Topic gestart door: Wim Corduwener op 26 maart 2019, 11:11:03

Titel: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 26 maart 2019, 11:11:03
De keuze aan diesellocs in 0e (smalspoor in 1:45) is niet zo heel erg groot. Fleischmann heeft één dieselloc in verschillende uitvoeringen en Märklin heeft ooit een wisselstroom versie onder de naam Minex uitgebracht. Verder is de keuze in 0n30 (1:48) een stuk groter, maar dat is allemaal Amerikaans materieel en dat heeft niet mijn voorkeur.

(https://myalbum.com/photo/Y27n63lZu34F/1k0.jpg)
▲ De Magic Train 2240 van Fleischmann ziet er zeker niet beroerd uit.

(https://myalbum.com/photo/Zywbx4qDrsue/1k0.jpg)
▲ Het Fleischmann-model bestaat in het echt als de diesel-mechanische loc van Deutz.
Foto:Allard Rogier van Ravesteijn
Het is natuurlijk niet zo moeilijk om nog weer zo’n Fleischmann dieselloc erbij te kopen en een beetje op te leuken, maar zelf een dieselloc in elkaar te fröbelen is misschien wel een stuk spannender.
In H0e heb ik deze twee modellen:

(https://myalbum.com/photo/2ApXVnjYZNOp/1k0.jpg)
▲ Links het Roco 33209 veldbaan-dieselocje zoals @iTom en @Pierre die ook hebben rondrijden en rechts de N°4 van Egger-Bahn. Ik heb gezocht maar van beide H0e-modellen heb ik geen echte versies gevonden. Totdat het tegendeel is bewezen ga ik er vanuit dat beide veldbaan-locjes fantasiemodellen zijn. 

(https://myalbum.com/photo/e3YcH1LdMmeq/1k0.jpg)
▲ Ik heb bedacht dat ik dit Egger-Bahn werklocje wil nabouwen in 1:45. Hij zou dan twee keer zo groot worden als dit H0e-model en omdat ik niet weet of dit machientje ook in het echt heeft gereden, bouw ik dus feitelijk een Egger-Bahn fantasiemodel na. Maar misschien is dat ook wel het lollige aan dit project omdat de meeste bouwers echte modellen nabouwen.
Eerst maar eens zien of ik een passend, gelijkend en rijdend chassis kan construeren.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:45
Bericht door: Wim Corduwener op 2 april 2019, 14:32:07
Ik ben even bezig geweest met het Egger-Bahn H0e-locje.

Herr Wolfgang Ziegler (de ontwerper van de vroege Egger-Baanmodellen) heeft een geinig locje gebouwd, maar ik heb toch nog wel wat opmerkingen over zijn fantasie-ontwerp:
► Dit diesel-locje heeft maar aan een zijde een deur en dat houdt dus in dat als je aan de verkeerde kant staat, je over de aangekoppelde wagons heen moet stappen om in de cabine te komen. Als-ie de deur een raam had opgeschoven (daar waar nu de 4 staat), dan had-ie een trapje kunnen maken dat niet voor de achterste aspot zou zitten... hij heeft nu helemaal geen trapje.
► Aan de linkerkant zitten twee half ingebouwde perslucht-tanks. Ikzelf denk dat het meer realistisch zou zijn als ze in z'n geheel aan de buitenkant zouden zitten. 

(https://myalbum.com/photo/cx5oG6NlM3M1/1k0.jpg)
▲ Om dit project een beetje serieus op te pakken, ben ik eerst maar eens gaan tekenen en rekenen. Allereerst rijdt dit H0e-locje natuurlijk op 9mm-rails en dat zou omgerekend naar schaal 1:43,5 18mm moeten worden. Om de spoorbreedte naar 16,5 mm te krijgen, heb ik het onderstel iets smaller moeten maken. Verder heb ik de maten vrij scherp op papier.

(https://myalbum.com/photo/aXxgp2pWIlBp/1k0.jpg)
▲ In het H0e-locje zit een verhoging in vloer van dat houten bakje en die zit daar waarschijnlijk omdat daar onder de overbrenging van de motor naar de wielen zit. Die extra hoge instap heb ik bij het 0e-model weggelaten.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: mark mms op 2 april 2019, 21:42:47
Bijzonder mooi project, Wim.
En dat zo op papier uitwerken vind ik ook helemaal top.
Dit geeft toch een extra dimensie aan het model-bouwen.

Mijn methode is zo van ongeveer zou het moeten uitkomen...
Ver voorruit plannen, en dan zeker met computers werken, is niet zo mijn ding.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 3 april 2019, 09:11:54
Normaal gesproken ben ik ook meer van schetsen, maar met een digitale schuifmaat, het H0e-locje en Adobe Illustrator werkt het voor mij wel.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Pierre op 3 april 2019, 22:35:56
Ha ... mooi project en zeker lekker begonnen zo. Dit tekenwerk is ook niet mijn ding. Ik blijf bij mijn potlood en gummetje. ;D Maar eerlijk is eerlijk ... dit heb je buitengewoon mooi getekend Wim. Ik ben reuze benieuwd wat dit allemaal gaat worden. Top man. ;)
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 4 april 2019, 12:15:08
Ik blijf bij mijn potlood en gummetje...
In elk ander geval zou ik ook potlood gebruiken. Maar omdat ik deze tekening wil gebruiken om de afmetingen en vormen over te zetten op styreen, leek me dit sneller en makkelijker.
Overigens is dit project niet uniek.


▲ Een soortgelijk locje, maar dan radiografisch bestuurd.
Inmiddels ben ik begonnen om wat materiaal te verzamelen om met de bouw van het chassis te beginnen.

(https://myalbum.com/photo/u8m4jvbXv4Xg/1k0.jpg)
▲ Wielen van Dapol in schaal 00 en een Fleischmann motortje dat waarschijnlijk uit een Anna-werklocje komt. Het motortje loopt soepel en mooi langzaam. Ik wil het motortje verticaal inbouwen zodat ik in het chassis meer ruimte heb om het spul met lood te verzwaren.
Nu eens kijken of ik nog zo’n lamp kan vinden voor op het dak.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 4 april 2019, 15:00:47
Kleine update
Ik ben even beziggeweest met het in elkaar fröbelen van een voorlopige opzet van het onderstel. En ik schrijf voorlopig omdat ik eerst wil zien of dit gevalletje een beetje wil rijden. Voor dit teststukje zit er een tandwiel op de as en een wormwiel op de motor. De eenvoudige opzet om mee te beginnen.

(https://myalbum.com/photo/ROuyQSqgHcyu/540.jpg)
▲ In het midden heb ik een soort vakje gemaakt. Natuurlijk om het spul bij elkaar te houden, maar ook om het te vullen met plakjes lood.

(https://myalbum.com/photo/QHmvm0WaSid2/540.jpg)
▲ Het motortje komt een stuk dieper te liggen. Over de koppelingen moet ik nog eens nadenken of ik niet beter op zoek kan gaan naar wat meer realistische smalspoor-koppelingen in plaats van die Fleischmann Profi-koppelingen.
Enfin, tot zover.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: iTom op 4 april 2019, 20:23:49
Goed bezig man, kijk eens hier misschien is deze koppeling wat voor je. https://tramfabriek.nl/couplings.html
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 4 april 2019, 23:36:45
Dankjewel @iTom, maar misschien moet ik wat beter uitleggen waar ik een beetje mee zit:

(https://myalbum.com/photo/0gJJoMjxoekr/1k0.jpg)
▲ Bij Magic Train zit er voor en achter een soort aansluiting voor een koppeling en onder de loc zit ook nog een NEM-schacht om een koppeling in te klikken. Eigenlijk is dat bij H0-materieel niet anders en zit de koppeling onder de bufferbalk... alleen nu ik in deze schaal wat beter kijk, begin ik me eraan te storen.  ::)

(https://myalbum.com/photo/231rmYds8KEG/1k0.jpg)
▲ Nu heb ik dat bij m'n eerste Magic Train-loc redelijk parmantig opgelost door er een buffer op te zetten, maar om te koppelen moet er dus nog wel een koppeling in die NEM-schacht worden geklikt. Dan zit ik dus eigenlijk met twee soorten van koppelingen... boven elkaar.

(https://myalbum.com/photo/a9IsSqHkJRYU/1k0.jpg)
▲ Eigenlijk wil ik die NEM-schacht er onderuit halen en die hoger aansluiting gebruiken, zoals dat in het echt ook gebeurt.

(https://myalbum.com/photo/wccni31khafb/1k0.jpg)
▲ Bij dit prachtige exemplaar van Magic Train heeft de maker de NEM-koppeling er onderuit gehaald en in het bovenste gat een veel betere oplossing bedacht.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Pierre op 5 april 2019, 09:14:13
De koppeling op het laatste plaatje is een zelfgemaakte koppeling Wim. Mooi slank maar moet je er handmatig op en af halen met een haakje. Op veel Engelse banen gebeurd dat ook zo. Zo'n koppeling kan jij best ook zelf maken ... toch?
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 6 april 2019, 14:29:16
Zo'n koppeling kan jij best ook zelf maken ... toch?
Ja dat denk ik ook wel. Maar dit Egger-Bahn diesellocje is een typisch veldbaan-locje en die valt wat lager dan smalspoor. Daar komt denk ik zo’n afgerond blok met een soort pin, zoals dat ook op H0e-locjes zit, maar dan gekoppeld met een ketting. Inderdaad, die moet ik dan met een pincet aan elkaar koppelen.
Enfin, eerst dat onderstel rijdend maken.  ::)
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 7 april 2019, 14:00:01
Aanvankelijk had ik bedacht om het complete onderstel uit styreen te maken, maar dat leek me achteraf toch niet zo’n slim idee. En dat heeft alles te maken met de stijfheid van het chassis en dat misschien de draaiende delen gaan rammelen. Bovendien gaat de overbrenging in een Anna-locje via een wormwiel van de motor naar een dubbel tandwiel en dat dubbele tandwiel laat het tandwiel op de as van de wielen draaien. Dat dubbele tandwiel dat in de gietijzeren behuizing zit heb ik over het hoofd gezien.

(https://myalbum.com/photo/SdOjwiiiL0oP/1k0.jpg)
▲ Dus heb ik het gietijzeren binnenwerk van dat Annalocje op maat gezaagd en dat wil ik nu gebruiken om het motortje in te zetten en krijg ik een meer strakke overbrenging naar de wielen. Om er een kloppend geheel van te maken ga ik ook de onderkant van het Annea-locje gebruiken. De wielbasis van het te bouwen diesellocje is wel wat groter, dus die heb ik wat aangepast.

(https://myalbum.com/photo/7DmhIrPhk8G3/1k0.jpg)
▲ Aan de zijkanten heb ik vlakjes gelijmd voor de puntlagers en blijft er tussen die zijkanten en het chassis genoeg ruimte voor de stroomafname van die wielen en de weerstanden voor de -met de rijrichting wisselende- LED-verlichting. In het midden wordt de ruimte zoveel mogelijk opgevuld met stripjes lood om dit gevalletje wat gewicht mee te geven.
De behuizing van die motor neemt nu wel wat meer ruimte in de cabine, maar ik denk dat er genoeg ruimte overblijft om ook het interieur een beetje geloofwaardig in te richten.

Bovenop de aansluiting van de motor zit een spoeltje met lakdraad; is dat om het UHF/VHF-signaal van de televisie te ontstoren en kan dat weg?
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Rob op 7 april 2019, 14:57:09
Hoi Wim,

De aandrijflijn ziet er zo in ieder geval robuust uit. En de 1:1 loc zal toch ook ergens een motor hebben (gehad). Misschien onder een soort van bankje voor de bestuurder (of mogen we deze toch nog machinist noemen?).
En de smoorspoel (dat lakdraad windseltje) is inderdaad voor ontstoring. Maar die is in het digitale TV/radio tijdperk niet meer nodig  8). Ik laat ze meestal zitten, maar als de smoorspoel defect is of in de weg zit, gaat-ie er af. Alleen als je RC besturing overweegt, dan kun je 'm beter laten zitten  ;) ...

Rob
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: SuperSylvester op 7 april 2019, 20:32:27
Je hebt de smaak te pakken gekregen als chef locomotievenbouwer  :D

Ik denk dat styreen ook wat te licht is om als onderstel te dienen tenzij je er een stuk lood onder plakt of zit ik nou verkeerd.





Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 8 april 2019, 00:49:08
Je hebt de smaak te pakken gekregen als chef locomotievenbouwer  :D
Zelf bouwen vind ik nog altijd leuker dan kopen.
Citaat
Ik denk dat styreen ook wat te licht is om als onderstel te dienen tenzij je er een stuk lood onder plakt of zit ik nou verkeerd.
Nee je zit helemaal niet verkeerd, alleen lees je slecht:  :D
In het midden wordt de ruimte zoveel mogelijk opgevuld met stripjes lood om dit gevalletje wat gewicht mee te geven.
Maar behalve in het chassis probeer ik zoveel mogelijk ruimtes te vullen met lood. Zo uit m’n hoofd dacht ik dat lood zo’n beetje 11,3 gram per cm³ weegt en gietijzer (de behuizing van dat motortje) weegt 7,2 gram cm³. Voordeel van lood is dat het makkelijk te verwerken is.

Maar even iets anders: kan ik vaseline gebruiken als smeermiddel voor die tandwieltjes of kan ik daar ook zuurvrij soldeervet voor gebruiken?
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 11 april 2019, 19:38:50
Het onderstel gemaakt met een beetje van Fleischmann en een beetje van Wim vond ik toch niet zo’n succes. Met name dat grote blok gietijzer zat me in de weg. Ik weet niet meer zo gauw wie dat schreef, maar een groot deel van het interieur zou gevuld worden met dat lelijke ding.
Ik heb ’m dus uit elkaar getrokken. Ik heb hele modelspoorbanen op dit forum zien afbreken, dus zo dramatisch is het niet
De aanhouder wint, dus maak ik versie 3.0 van dit chassis. Modelbouwen is uiteindelijk ook een soort strijd met jezelf... toch?

(https://myalbum.com/photo/uu9qThtsLB0p/1k0.jpg)
▲ Zo had ik nog een geinig setje liggen dat ik tijdens een vakantie in het Verenigd Koninkrijk had gescoord: de Dapol C060 Drewery Shunter diesel loco kit.

Kitbashing: het uit elkaar trekken van bestaande kitjes om iets nieuws te maken. Deze term is denk ik bedacht in 1977 toen voor de eerste Star Wars-film ontelbare bouwpakketjes zijn gebruikt voor het bouwen van Death Star (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Death_Star).

(https://myalbum.com/photo/FkdE8mH56vOt/1k0.jpg)
▲ Toeval bestaat niet? Dit chassis van de eerder genoemde aankoop heeft precies dezelfde lengtemaat en dezelfde breedte. Het is een drie-asser, maar de twee buitenste assen hebben precies dezelfde wielbasis. De behuizing van de motor is nu een stuk kleiner geworden en daardoor blijft er veel meer ruimte over in de cabine om het daar een beetje gezellig te maken. Voor de wielen komt natuurlijk nog een afdekplaat waar de bladveren en de aspotten op zitten, zoals bij het originele model.

(https://myalbum.com/photo/WvIPAtStbg6A/1k0.jpg)
▲ Tussendoor heb ik ook even een begin gemaakt met de cabine van dit locje.

(https://myalbum.com/photo/QXukyf83HCw8/1k0.jpg)
▲ Ik ben begonnen met de achterkant van de cabine. Een lastige omdat daar een uit lamellen opgebouwd ventilatierooster zit. Ik denk dat daar een radiateur voor de motor achter zou kunnen zitten. Links van het raam hoort een ladder te zitten en op het Egger-Bahn-locje lijkt het alsof-ie zit vastgelast op de behuizing. En waarom zit daar überhaupt een ladder? Ik denk dat ik de realiteit een beetje een kans ga geven en daar een losse ladder aan haken ga ophangen.
Het ziet er allemaal een beetje rommelig uit, maar dat is ook een beetje omdat het een model wordt met uitdrukkelijke gebruikssporen.

(https://myalbum.com/photo/E8rUyntyneM4/1k0.jpg)
▲ De achterkant, de rechter zijkant en een begin van de voorkant.
Enfin, tot zover even.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: iTom op 11 april 2019, 20:41:54
Dat is toch wel potverdriedubbeltjes een leuk karwei.
Ben heel benieuwd hoe dat gaat eindigen.
Ziet er voorlopig allemaal goed uit en iets opnieuw beginnen moet geen probleem zijn. :D
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 24 april 2019, 13:51:26
Dat is toch wel potverdriedubbeltjes een leuk karwei.
Nou @iTom dat valt eigenlijk wel vies tegen.

(https://myalbum.com/photo/OHSxbxwVYb0G/1k0.jpg)
▲ Dit onderstel is alweer de derde versie en het wordt een beetje een hoofdpijn dossier, want dit kreng loopt voor geen meter en mijn geduld raakt een beetje op. Ik denk dat ik dus iets anders moet verzinnen.

(https://myalbum.com/photo/JSdsZUTNAywo/1k0.jpg)
▲ De cabine lukt vrij aardig.

(https://myalbum.com/photo/W8iPGQ5BkwzE/1k0.jpg)
▲ Maar dit gevalletje moet natuurlijk wel een beetje kunnen rijden.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Pierre op 24 april 2019, 15:38:44
Het blijft natuurlijk altijd een heel geknutsel Wim. Zeker als je het hele onderstel zelf moet maken. Ik heb eens even in mijn loc-kerkhof gekeken en heb daar misschien iets voor je gevonden. Het is niet helemaal ok wat hoogte betreft maar misschien is er een mouw aan te passen.  Er is ook ruimte genoeg om er eventueel andere wielen op te zetten (als de asdikte 2,5 mm is). Het motortje loopt heel behoorlijk (ook langzaam) en de spoeltjes en condensator kan je er afknippen als ze in de weg zitten. Ik weet niet echt wat voor merk het is maar ik schat in Mehano. Laat maar eens horen of je er brood in ziet.

(https://myalbum.com/photo/WwZo5fdeFbfB/720.jpg)
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 24 april 2019, 21:30:45
@Pierre bedankt voor je aanbod!
Dat is een leuk karretje en als-ie niet bruikbaar is voor dit project dan is daar nog wel een leuk 0e-diesellocje van te bakken. Maar, heb jij al een alternatief voor jouw doorgebrande kleine motortje met vertraging? Ik heb nog wel zo'n exemplaar liggen. Ruilen?

(https://myalbum.com/photo/mn7vU98F1RJP/1k0.jpg)
▲ Plan D: ik had nog een motortje liggen; helemaal compleet. Het gevalletje ziet er misschien wat ultra-light uit, maar hij hoeft immers geen veertig kolenwagons te trekken. Eens zien of dit wel wil rijden.  ::)

(https://myalbum.com/photo/H18VpUbxJZp4/1k0.jpg)
▲ Voordeel van dit frummeltje is dat de cabine niet helemaal gevuld wordt met narigheid. En ik hoor jullie al denken: kan dat motortje niet tussen de wielen? Nee, dat past niet: de wielbasis is te kort én onderin tussen die wielen moet een behoorlijk pak lood om de asdruk te verhogen.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Pierre op 24 april 2019, 21:53:48
Mijn kraan is al klaar met een grotere motor en werkt perfect. Maar ... een klein motortje met vertraging is voor mij wel heel erg interessant voor een ander project. Dus graag. Hoe gaan we het doen? Zien we elkaar nog binnenkort of ga ik hem opsturen?
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 25 april 2019, 19:44:11
Maar ... een klein motortje met vertraging is voor mij wel heel erg interessant voor een ander project. Dus graag. Hoe gaan we het doen? Zien we elkaar nog binnenkort of ga ik hem opsturen?

(https://myalbum.com/photo/Bfq8zAMiCUDf/1k0.jpg)
@Pierre ik moest even kijken waar ik dat ini-mini-ding had liggen en natuurlijk ook of-ie het nog doet. En hij doet het. Ik zal morgen kijken of ik ’m kan opsturen... we gaan het spul dus opsturen want dochterlief gaat haar verjaardag in Eanske (dat is Twents) vieren en niet in (Oh Oh) Den Haag.  8)
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Pierre op 25 april 2019, 22:46:07
Ok Wim ... hij gaat morgen op de bus. ;D
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 26 april 2019, 12:41:51
Je ini-mini-motortje is verstuurd!  8)
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Pierre op 26 april 2019, 19:17:16
Jouw pakketje is ook onderweg.  ;)
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 1 mei 2019, 10:07:22
@Pierre,
Je onderstel is gisteren gearriveerd, waarvoor dank. Ik heb al plannen om hier een 0e-diesellocje van te maken.
(https://myalbum.com/photo/WwZo5fdeFbfB/720.jpg)
Jouw ini-mini-motortje paste in een DVD-doosje, dus ik denk dat-ie bij thuiskomst gewoon in jullie brievenbus ligt.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 1 mei 2019, 13:08:54
Na de suggesties van @Robvd over wielophanging en stroomafname, ben ik nog even aan de gang gegaan.

(https://myalbum.com/photo/mn7vU98F1RJP/1k0.jpg)
▲ Deze opstelling was niet zo’n succes; het motortje loopt als de brandweer maar wèl veel te snel. Bovendien was ik niet erg gecharmeerd van het geratel van de messing overbrenging.

(https://myalbum.com/photo/hebhkQUFfTx4/1k0.jpg)
▲ Dus ben ik bezig geweest met een nieuwe poging en heb ik het Fleischmann-motortje weer tevoorschijn gehaald. Dat motortje loopt mooi soepel en langzaam. De Dapol-wielen die ik eerder gebruikte hadden een ietwat grotere (en qua schaalverhouding beter passende) diameter, maar ze waren dubbel geïsoleerd en dat liep qua stroomafname bij mij niet echt lekker. Nu heb ik enkel geïsoleerde H0-wielen gebruikt die puntgelagerd zijn onderbouwd. Voordeel van deze opstelling is dat ik nu stroom kan afnemen van de assen én van de onderstellen waar de wielen in lopen.
Een ander voordeel is dat ik de bedrading voor stroomafname en verlichting in het onderstel kan inbouwen.

(https://myalbum.com/photo/5B7qcSQEgLgx/1k0.jpg)
▲ Omdat de motor in deze versie onder het chassis wordt gebouwd is de cabine nu helemaal leeg en dat is eigenlijk meer een luxe-probleem.
Enfin, tot zover.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Ben op 1 mei 2019, 13:23:26
Kijk eens tramfabriek.nl leuke dingen

Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: iTom op 1 mei 2019, 15:06:59
De Tramfabriek is meer gericht op h0e.
De eigenaar van de Tramfabriek, Sven, is een vakman, hij is mijn 2 lokjes aan het ombouwen waarvan er 1 inmiddels ook is voorzien van een nieuwe decoder en powerpack.

(https://myalbum.com/photo/NCenGEyVhho8/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/OoJ7fP9yAcKH/1k0.jpg)

Onvoorstelbaar hoe hij dit allemaal in het lokje heeft gekregen

Het tweede lokje heeft nieuwe assen en tandwielen nodig want vanaf fabriek waren die krom en slecht.

In september is hij aanwezig tijdens de smalspoordagen in Valkenburg (bij Katwijk)



Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 1 mei 2019, 15:19:28
De Tramfabriek is meer gericht op h0e.
Ik heb daar al eens eerder rondgescharreld. Je zou het bijna vergeten, maar wat ik hier in elkaar probeer te fröbelen is precies twee keer zo groot.

Citaat
Onvoorstelbaar hoe hij dit allemaal in het lokje heeft gekregen
Zo te zien heeft dat H0e-frummeltje een heel nieuw binnenwerk. Het is en blijft een leuk locje en hij loopt lekker?
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Pierre op 1 mei 2019, 16:03:36
Jouw ini-mini-motortje paste in een DVD-doosje, dus ik denk dat-ie bij thuiskomst gewoon in jullie brievenbus ligt.

Klopt Wim ... Ik kom net thuis en inderdaad ligt het doosje in de brievenbus. Mijn dank hiervoor. Het zijn heel plezierige motortjes om wat mee aan te drijven en ik heb nog zoooo veeeel ideeën. Je ziet hem wel ergens terug in een project. Komt goed. ;D
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Rob op 1 mei 2019, 20:16:54
Hoi Tom,

Dat h0e locje ziet er super uit
De eigenaar van de Tramfabriek, Sven, is een vakman, hij is mijn 2 lokjes aan het ombouwen waarvan er 1 inmiddels ook is voorzien van een nieuwe decoder en powerpack.
(…)
Onvoorstelbaar hoe hij dit allemaal in het lokje heeft gekregen
Inderdaad, Tom. Zelfs nog een vrije doorkijk door de cabine!

Wim,

Dit is een mooi compacte en laag liggende aandrijving.
Na de suggesties van @Robvd over wielophanging en stroomafname, ben ik nog even aan de gang gegaan.

(https://myalbum.com/photo/hebhkQUFfTx4/1k0.jpg)
▲ Dus ben ik bezig geweest met een nieuwe poging en heb ik het Fleischmann-motortje weer tevoorschijn gehaald. Dat motortje loopt mooi soepel en langzaam. De Dapol-wielen die ik eerder gebruikte hadden een ietwat grotere (en qua schaalverhouding beter passende) diameter, maar ze waren dubbel geïsoleerd en dat liep qua stroomafname bij mij niet echt lekker. Nu heb ik enkel geïsoleerde H0-wielen gebruikt die puntgelagerd zijn onderbouwd. Voordeel van deze opstelling is dat ik nu stroom kan afnemen van de assen én van de onderstellen waar de wielen in lopen.
Een ander voordeel is dat ik de bedrading voor stroomafname en verlichting in het onderstel kan inbouwen.

Ik las in een ander draadje dat je kiest voor een een starre montage van beide assen. Even afwachten hoe de stroomafname zo is, ook bij het rijden in bijvoorbeeld de 'kuilen' van een wissel puntstuk.
Onder het motto: eenvoudig als het kan, ingewikkelder als het moet....

Rob
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 2 mei 2019, 09:47:31
Ik las in een ander draadje dat je kiest voor een een starre montage van beide assen...
@Robvd dat was in je eigen draadje. Ik denk dat je bedoelt dat ik op deze manier eigenlijk maar twee wielen heb die stroom afnemen, terwijl de meeste twee-assige locjes stroom afnemen vanaf de achterkant van de wielen en dus vier wielen stroomvoerend zijn.
Misschien heb je wel een punt. Die motor onderin geeft natuurlijk niet echt het benodigde gewicht; er moet dus voor en achter de motor nog flink wat lood komen en het is wellicht een overweging om óók vanaf de geïsoleerde wielen stroom af te nemen zodat er vanaf vier wielen stroom wordt afgenomen.
Ik ga gewoon verder met prutsen.
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Rob op 2 mei 2019, 09:59:00
Wim,

Ik denk dat je bedoelt dat ik op deze manier eigenlijk maar twee wielen heb die stroom afnemen, terwijl de meeste twee-assige locjes stroom afnemen vanaf de achterkant van de wielen en dus vier wielen stroomvoerend zijn.
Ik bedoelde eigenlijk het mechanisch 'wiebelen' van de niet angedreven as.... Van alle wielen stroom opnemen is sowieso aan te bevelen. Overigens, van de aangedreven as kun je eventueel stroom opnemen van de flens van het wiel: enige wrijving is hier minder kritisch dan op de loopas. Het motortje trekt dat wel (mits je het niet overdrijft...)

Rob
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: iTom op 2 mei 2019, 10:33:34
@Wim Corduwener  misschien vind je hier nog wat inspiratie https://mulberryworks.co.uk/
Titel: Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
Bericht door: Wim Corduwener op 2 mei 2019, 10:43:36
De meeste fabrieks-onderstellen zijn natuurlijk voorzien van aandrijving op beide assen en stroomafname vanaf vier wielen. Aandrijven op twee assen gaat in dit geval niet lukken, maar stroom afnemen van vier wielen moet niet zo’n probleem zijn.

▲ Mijn stukje rails ligt er strak bij en wordt er niet gehobbeld.  8)
@iTom die Britten weten wel wat (model)bouwen is. Allereerst hebben ze een rijke history als het gaat om stoomlocomotieven en in het Verenigd Koninkrijk stikt het werkelijk van het smalspoor. Trouwens, ze hebben niet alleen een rijke historie als het gaat om spoorwegen, maar wat hebben die Brexiteers wel niet gebouwd aan auto’s en legendarische vliegtuigen.