H0 Modelspoor Forum
Modelbaanbesturing => Algemene vragen & polls => Topic gestart door: Wouter op 21 februari 2017, 16:14:34
-
hallo allen,
ik ga binnenkort wellicht weer eens freubelen, en nu ben ik me eens in het verdiepen wat betreft het maken van een helix. wel interessant te vermelden, het wordt een dubbel spoor helix.. dus ik zal de buitenste nog breder moeten maken.
rekening houdend met de gewenste maximale stijging van 3%, kom ik op een diameter van tenminste 96 cm voor de binnenste radius...
+/- 8cm vrije ruimte, +/- 1cm materiaal dikte
nu de vraag: klopt mijn berekening wel ?
en heeft iemand de radius van de fleischmann rails stukken? ik heb me scheel gezocht op google maar kon niks vinden over de koperen versie... de c-rails is echter genoeg over te vinden.
-
Er is wel een werkbeschrijving voor het maken van een helix en die is wel bedoeld voor C-rails, maar is ook te gebruiken voor k-rails, is gemaakt door Riny de oprichter van dit forum, alle maten staan erbij dus ik denk dat hij ook te gebruiken is voor Fleischmann rails. Zie onderstaande link.
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Spiraal%20H0.pdf (http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Spiraal%20H0.pdf)
-
Hoi Wouter,
Modelrails van Fleishmann (de messing versie) heeft een radius van 357 mm voor de 'binnenbocht' R1 en 415mm voor de 'buitenbocht' (R2).
Je zilt dus wat rechte stukjes in je helix moeten maken om aan je 3% stijging te komen, of flex rails gebruiken.
Rob
-
heeft de messing versie maar 2 verschillende radiussen? ik dacht dat er meer variaties mogelijk waren...
-
Fleischmann Modellgleis kent 4 boogstralen:
R0 = 250 mm
R1 = 357 mm
R2 = 415 mm
R3 = 718 mm
Modellgleis is al erg oud (jaren '60), en stamt uit de tijd van de haakkoppelingen en de 1:100 lengteschaal rijtuigen. R0 is dan ook niet toepasbaar met de moderne kortkoppelingen en de 1:87 lengteschaal rijtuigen, en ook R1 geeft nogal eens problemen.
Een deel van de moderne modellen kan door bogen vanaf 420mm, waardoor R2 net wel of net niet gaat. R0 kun je voor een "gewone" h0 modelbaan niet gebruiken en is eigenlijk alleen geschikt voor twee-assers zonder kortkoppelingen. R3 is behoorlijk ruim, maar tegelijk zoveel ruimer dan R2 dat je het niet samen kunt gebruiken voor dubbelspoor.
Flexrails is makkelijker om precies de straal te krijgen die je wilt. Eigenlijk is dat met modern materieel de enige mogelijkheid. Je kunt flexrails van andere fabrikanten kopen, dat is vaak beduidend goedkoper. Zolang het maar code 100 is, want dat is Fleischmann Modellgleis ook.
-
dank voor de reacties!
ik zal dan moeten gaan werken met flexrails, aangezien k-rails 3-weg is en ik 2-weg gebruik.. kan ik ook naar eigen invulling de radius maken:)
-
je kan de K rails gemakkelijk gebruiken voor 2 rail hoor.Je ziet enkel de puko's ertussen.Wil je echt 2 rail rails kijk dan eens naar andere merken ook.
-
je kan de K rails gemakkelijk gebruiken voor 2 rail
Dat klopt. Maar het is wel een aardig dure oplossing wanneer je geen drierail nodig hebt.
-
zijn 2 rails dan goedkoper ? Ik koop een nieuwe marklin k rail voor max 2 euro per stuk.Je kan ze ook 2dehands kopen of in een partij .Dan zijn ze dikwijls goedkoop.
-
Voor 2 euro krijg je 18cm K-rail. Voor 90cm kom je dan op een tientje. (Een K-rail flex van 90cm zit rond de 14 euro, maar daar zullen we het verder niet over hebben.)
Een nieuwe code 100 flexrail in 2-rail uitvoering van 90cm lang heb je voor pakweg 2,50 (beetje zoeken, naamloos of GT, o.a. op beurzen). Als je duur doet kom je maximaal op 6 euro (in de winkel, o.a. Peco, Roco en Piko).
Grofweg kun je dus zeggen dat K-rail voor dezelfde lengte twee- tot viermaal duurder is dan tweerail. Met de meters die je in een helix maakt wordt dat hoe dan ook een flink verschil.
-
Nu zie ik ook dat er voor enkele stomers een aanbevolen minimale radius is.
Nu snap ik aanbevolen is geen must maar hoe hanteren jullie dit in de helix. Naar beneden zou lijkt mij geen probleem moeten zijn maar omhoog?
Gr
Wouter