H0 Modelspoor Forum
Modelbaanbouw voor de liefhebber => Modelbaan planning en bouw => Bouw modelbaan => Topic gestart door: Lokaalspoor op 14 oktober 2016, 14:47:12
-
vanmorgen even de onderbouw van een testbaantje in elkaar gezet. Nu gaan puzzelen voor een spoorplannetje.
Het thema wordt denk ik industrie.
(http://i1087.photobucket.com/albums/j475/Sander76/WP_20161014_14_39_54_Pro_zpsmbirqjsq.jpg) (http://s1087.photobucket.com/user/Sander76/media/WP_20161014_14_39_54_Pro_zpsmbirqjsq.jpg.html)
(http://i1087.photobucket.com/albums/j475/Sander76/WP_20161014_14_40_02_Pro_zpsuextf5dc.jpg) (http://s1087.photobucket.com/user/Sander76/media/WP_20161014_14_40_02_Pro_zpsuextf5dc.jpg.html)
-
Dat is toch een heel mooie ruimte voor een testbaantje!
-
Het is wat krap maar om te testen net leuk. Bedoeling is om de wissel aandrijving, nieuw gekochte treinen etc te testen. Daar is het voldoende voor.
Thema gaat trouwens een klein stationnetje worden (stationsgebouw past er alleen niet meer op).
-
Even een technisch vraagje: als ik de Peco wissels langzaam om wil zetten d.m.v. servo's. Moet ik dan het veertje uit de wissel verwijderen?
-
Ja.
Het veertje van Peco wissels is alleen nodig bij spoelenaandrijvingen, om het wissel in de gewenste eindstand te houden. Voor alle motoraandrijvingen waar ik het mee getest heb, is het veertje echter veel te zwaar. Maar motoraandrijvingen blijven zelf in de gewenste eindstand staan, dus is het veertje naast ongewenst ook overbodig.
-
Dank, dan ga ik ze er uit halen
-
vanmorgen even de onderbouw van een testbaantje in elkaar gezet. Nu gaan puzzelen voor een spoorplannetje.
Het thema wordt denk ik industrie.
Best nog een aardige ruimte voor een testbaantje Sander. Als je eenmaal aan het bouwen gaat zal je verbaast staan hoeveel je nog kwijt kan op zo'n smalle ruimte. Het is wel even puzzelen. ;) Eventueel kan je nog kiezen aan weerskanten voor een kleine demontabele keerlus. Die je er aan kan zetten als je gaat rijden. Deze hoeft niet groot te zijn omdat je waarschijnlijk alleen maar gaat rangeren met kortere locjes.
Even een technisch vraagje: als ik de Peco wissels langzaam om wil zetten d.m.v. servo's. Moet ik dan het veertje uit de wissel verwijderen?
Zoals Dirk al zegt het veertje is alleen om de wisseltongen op hun plaats te houden in hun eindstand. Met een servo dus niet nodig. Ik heb ook alle veertje weggehaald uit mijn wissels.
-
Het weekend even aan het puzzelen geweest met dit als resultaat. Alle draden zijn aan de rails en puntstukken gesoldeerd en hangen nu als spaghetti los onder de baan.
(http://i1087.photobucket.com/albums/j475/Sander76/WP_20161031_20_31_02_Pro_zps39zsoxrb.jpg) (http://s1087.photobucket.com/user/Sander76/media/WP_20161031_20_31_02_Pro_zps39zsoxrb.jpg.html)
(http://i1087.photobucket.com/albums/j475/Sander76/WP_20161031_20_31_14_Pro_zpsbluk4kuj.jpg) (http://s1087.photobucket.com/user/Sander76/media/WP_20161031_20_31_14_Pro_zpsbluk4kuj.jpg.html)
-
Beste Sander,
In het hoge gedeelte van de lokloods zit een watertank, dus een losse watertoren is niet nodig.
Groet, Anne W
-
Mooi klein baantje zo! Staat er uiteindelijk nog een uitbreiding in de toekomst op de planning of niet?
Wel een heerlijk mooi stukje spoor om op te rangeren :)!
-
Anne W, das niet waar. Daar zitten de motortjes om de deuren te openen, geen watertank :P
Uitbreiding komt er niet, geen ruimte voor
-
Beste Sander,
In 1:1 zit daar de watertank, de deuren moesten met de hand geopend worden.....
Groet, Anne W
-
Gisteren de ASB (Anologe Servo Besturing) van Domburg bevestigd en ingesteld. Dit werkt allemaal erg eenvoudig. Begin en eindstand kunnen makkelijk ingesteld worden net als de snelheid waar mij de wissel wordt omgezet.
(http://i1087.photobucket.com/albums/j475/Sander76/th_VID_20161205_203714_zpshjmzykke.mp4) (http://i1087.photobucket.com/albums/j475/Sander76/VID_20161205_203714_zpshjmzykke.mp4)