H0 Modelspoor Forum

Modelbaanbouw voor de liefhebber => Modelbaan planning en bouw => Bouw modelbaan => Topic gestart door: PietB op 5 januari 2015, 18:09:04

Titel: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 5 januari 2015, 18:09:04
Mijn baan heet Polderdam, de vorige heette Zolderdam die was gesitueerd op zolder vandaar.
Nu ik verhuisd ben van Zolder naar de éérste verdieping kon de naam Zolderdam niet meer gebruikt worden.
En aangezien ik in een polder woon lag de naamsverandering voor de hand.
Het is een rond lopende dubbelsporige baan, met een station bestaande uit 6 perronsporen en een uitneembaar gedeelte voor de toegangsdeur, met terugmelding naar Koploper zodat er geen materieel in een gat kan vallen.
Als zekerheid zijn ook nog eens bij het verwijderen van het uitneembare deel de toegangssporen spannings loos gemaakt.
In het uitneembare deel zitten magneten en op het vaste deel reedschakelaars.

Voor de verlichting van de perrons (4 x Kibri bouwdoos39556 "Bahnsteig Sulzberg") heb ik de lantaarns van kleine ledjes voorzien en de overkappingen uitgerust met ledstrips.
Ik heb deze (http://www.ebay.com/itm/High-Quality-DC-12V-5M-300LEDs-SMD-3528-5050-5630-Flexible-LED-Strip-Light-/201092227136?pt=US_String_Lights_Fairy_Lights&var=500268624554&hash=item2ed207e040) strips gebruikt, de lantaarn leds zijn losgesoldeerd van de strip en individueel in de kap gelijmd.
Vandaag de laatste hand aan de energievoorziening van de perronverlichting gelegd.

De schakeling om de stations velrikchting te voeden bestaat uit een bruggelijkrichter met 4 maal 1N4007, een elco van 470 uF, 3 maal LM7810 en 4 maal schroef terminal.
De leddstrips worden gevoed met 10volt uit de LM7810, zij geven dan een wat mooier licht dan direct op 12 volt.
(http://i61.tinypic.com/dm2z4l.jpg) (http://oi61.tinypic.com/dm2z4l.jpg)
En de lantaarns branden op 5volt die door een LM7805 wordt gestabiliseerd uit de 10 volt van de overkappings verlichting, deze regelaars zitten onder de perrons.

De voedings unit wordt geschakeld met de zelfde schakelaar als de baan.
Ik wil er nog een lichtsensor op maken dat er bij weinig licht in de treinkamer de voeding inschakelt.
http://youtu.be/dwyaGLuf0oc (http://youtu.be/dwyaGLuf0oc)
opm: de reden dat het net lijkt of de uiterste lantaarns scheef staan is te wijten aan de slechte lens in mijn Phone.

Zo even een korte introductie van mijn baan.
Wat ben ik verder nog aan het doen:
Zelf NS daglichtseinen maken, komt nog een update over.

En mijn passagiers wagons van interieur verlichting voorzien.
Vandaag een begonnen met de wagon (NS Plan-W Roco 4232A en B ) interieur verlichting.
(http://www.thumbnailus.com/images/19725404592335846879.jpg)
De achterste wagon is reeds gemodificeerd.
De ledstrip, van rol, zat in éérste instantie in de kap van de wagon geplakt.
Op zich geen probleem, alleen als je de kap er af haalt dan blijft die altijd aan de draden bungelen.
Dat wilde ik niet, dus heb ik van 2mm styreen een strip gesneden en daar de ledstrip op geplakt.
Aan het einde van de strips een opvulstuk gemaakt van 2 maal 2mm
Want anders zijn de led's van buiten af zichtbaar.
(http://www.thumbnailus.com/images/18489364716489792185.jpg)
De strip met de led's worden nu met twee kleine schroeven op de vulstukken vast gezet.
De twee overige draden van de TAMS 4 voudige spannings voerende koppelingen zijn op een stukje experimenteer print gefixeerd. (Toekomstige uitbreiding)
Lekker de draden kort afgeknipt, zodat deze niet voor de ramen bungelen.

grt Piet.


Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Rick op 5 januari 2015, 19:34:00
Dankbaar klusje, dat verlichting plaatsen.
Geeft toch altijd wat extra's aan je wagons
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Pierre op 5 januari 2015, 20:41:33
Mooi werk Piet. ;)
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Rob Bosman op 6 januari 2015, 03:04:10

Het is een rond lopende dubbelsporige baan, met een station bestaande uit 6 perronsporen en een uitneembaar gedeelte voor de toegangsdeur, met terugmelding naar Koploper zodat er geen materieel in een gat kan vallen.
Als zekerheid zijn ook nog eens bij het verwijderen van het uitneembare deel de toegangssporen spannings loos gemaakt.
In het uitneembare deel zitten magneten en op het vaste deel reedschakelaars.

Dit gedeelte wil ik wel meer over weten omdat  ik een basculebrug er in wil bouwen
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 6 januari 2015, 10:06:34
Dit gedeelte wil ik wel meer over weten omdat  ik een basculebrug er in wil bouwen
Hi Rob wat wil je weten, de electrische- of de mechanische (baanbouw) oplossing.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Wim Corduwener op 6 januari 2015, 21:40:14
Het onderwerp zelfbouw NS-seinen heb ik opgesplitst en verplaatst naar Eigen bouwprojecten (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?board=34.0). Ik denk dat het daar beter tot zijn recht komt.
Groet,
Wim

http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=2111.0 (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=2111.0)
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 8 januari 2015, 19:09:59
Dit gedeelte wil ik wel meer over weten omdat  ik een basculebrug er in wil bouwen
Omdat Rob wat wilde weten over de beveiliging van het doorloop gat in mijn baan, heb ik even een schema getekend.
(http://www.thumbnailus.com/images/12392703311040434908.png)
Het doorloop gedeelte is hier met de -.- lijn aangegeven.
In het vaste deel zitten links en rechts een reedschakelaar
https://www.conrad.nl/nl/hamlin-59140-3-02-a-reedsensor-met-flens-type-59140-175-vdc-1-wisselcontact-250-ma-5-w-503652.html (https://www.conrad.nl/nl/hamlin-59140-3-02-a-reedsensor-met-flens-type-59140-175-vdc-1-wisselcontact-250-ma-5-w-503652.html) gekocht bij Conrad
En in het uitneembare deel twee staafmagneten https://www.conrad.nl/nl/ndfeb-magneten-n-35-m-x-l-5-mm-x-22-mm-materiaal-n-35-503685.html (https://www.conrad.nl/nl/ndfeb-magneten-n-35-m-x-l-5-mm-x-22-mm-materiaal-n-35-503685.html) ook van Conrad.
Als de magneten niet in de buurt van de reedschakelaars zijn sluiten de contacten en de punten A in het schema worden naar massa geschakeld, waardoor ook de diodes in geleiding komen en de bezetmelder contacten 5.5 - 5.6 en  4.5 - 4.6 naar massa worden geschakeld.
Koploper detecteert een bezet blok en zal daar geen trein naartoe sturen.
Tevens zullen beide relais omklappen en de baanstukken vlak voor het gat in de baan stroomloos zetten.

Op die manier heb ik voorkomen dat mijn kostbare loc's en wangons in de diepte verdwijnen.
De door mij gebruikte diodes zijn 1N4007 en de relais zijn Marklin 7245 uit een oude rommelbak gehaald.

grt Piet.

Edit: ik heb de tekening en de tekst nog wat aangepast. 9-1-2015 11:53
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Rob Bosman op 8 januari 2015, 22:39:16
Piet bedankt maar snap er nog geen houdt van maar als ik zover ben kom ik wel even langs fietsen. Neem aan dat dit ook werkt in iTrain.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 8 januari 2015, 22:48:13
Hoi Rob,
of het in iTrain gaat werken,   mmmm dat denk ik wel.
Het gaat feitelijk om het bezetten van blokken zonder dat er een trein in staat.
Ik heb Marklin 3-rail en dus massa detectie, als jij dat ook gebruikt of gaat gebruiken komt het zeker goed.
Als jij je brug met bezetmelders gaat in delen probeer het dan zo uit te mikken dat er voor iedere richting (ik neem aan dat je dubbelspoor gaat doen) in de rijrichting 3 bezetmelders zijn.
Landhoofd / Brugdek /  Landhoofd = 1 blok.
Als je dat hebt dan kun je net als ik de zaak bij het geheven brugdek op bezet zetten.
En ook de landhoofden spanningsloos schakelen.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: iTom op 8 januari 2015, 22:57:15
Rob is tweerail, dus stroomdetectie, staat ook in zijn onderschrift Piet. Het zijn nuances, hahaha.
Maar met iTrain zullen we er ook wel uitkomen hoor.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Rob Bosman op 8 januari 2015, 23:14:42
gaan we vast wel uitkomen. :D
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 9 januari 2015, 02:16:18
Ja daar gaan we zeker uitkomen.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 26 februari 2015, 16:58:11
Net ging hier de bel, DPD koerier met de in Duitsland bestelde vitrinekast.
Direkt maar uit de solide verpakking gehaald.
(http://i1299.photobucket.com/albums/ag74/pietbos1/20150226_154824_zpsyhmkzpbk.jpg) (http://s1299.photobucket.com/user/pietbos1/media/20150226_154824_zpsyhmkzpbk.jpg.html)
En aan de wand ziet het er zo uit.
(http://i1299.photobucket.com/albums/ag74/pietbos1/20150226_161328_zpsdof0lchj.jpg) (http://s1299.photobucket.com/user/pietbos1/media/20150226_161328_zpsdof0lchj.jpg.html)
Nou ik kan hem gaan inruimen, er zijn in de planken H0 spoor sleuven gefreesd dus ik kan zo mijn materieel er in zetten.

Inmiddels gevuld met materieel.
Er is nog ruimte voor uitbreiding.
(http://i1299.photobucket.com/albums/ag74/pietbos1/20150226_164117_zpstm6tsqrl.jpg) (http://s1299.photobucket.com/user/pietbos1/media/20150226_164117_zpstm6tsqrl.jpg.html)
De 1212 en de Stalen-D bagagewagen pastte niet samen met de Plan-W stam op één plank

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Pierre op 26 februari 2015, 17:28:49
Mooi spul heb je daar Piet. ;)
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 26 februari 2015, 17:49:19
Doel je op de kast of de inhoud, Pierre?

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Pierre op 26 februari 2015, 20:49:33
Doel je op de kast of de inhoud, Pierre?

grt Piet.

De inhoud ... en om de waarheid te zeggen trekt het eerste rijtje boven in de kast mijn het meest aan maar de rest is natuurlijk ook mooi. ;)
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 26 februari 2015, 21:16:27
Ja die BR01, is een pracht exemplaar.
Dar zit een verhaal aan, ik had een collega (helaas veel te jong overleden) die reed nog analoog met heel veel van zijn materieel.
Die heb ik geholpen met het ombouwen.
Zoals je misschien weet heeft Märklin 3 soorten wisselstroom motoren.
LFCM - large flat collector motor.
SFCM - small flat collector motor
DCM - drum collector motor.
Ik heb voor hem van de 3 types er één voor gedaan.
Toen heb ik hem onder mijn supervisie van elk type 2 zelfstandig laten ombouwen.
Daarna heeft hij er nog een kleine 100 zelf gedaan.
En als dank kreeg ik de éérste BR01 die hij had omgebouwd.
En als toetje ook de 1212 E-loc, die heb ik zelf omgebouwd.
Je zult begrijpen dat die loc's voor mij zéér waardevol zijn.
Dat passagiers materieel is
een Plan V (mat '64) van Fleischmann en
een Plan Q (mat '54) van Piko
twee Plan X stellen
de blauwe DE1 van Artitec
De gele DE2 ook van Artitec.
Dan daar onder:
Een Roco Sik met Stalen D van Artitec.
De Märklin NS 1212 in grijs-geel
De Roco NS 2305 met railpoets wagen.
En de Märklin 1339 met waterpas wagon. Een eigenbouw die ik gebruik om de klimspiraal af te stellen.
En dan op de onderste plank 4 maal NS Plan W van Roco.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Pierre op 26 februari 2015, 22:21:01
Ja die BR01, is een pracht exemplaar.
Dar zit een verhaal aan, ik had een collega (helaas veel te jong overleden) die reed nog analoog met heel veel van zijn materieel.

En als dank kreeg ik de éérste BR01 die hij had omgebouwd.
En als toetje ook de 1212 E-loc, die heb ik zelf omgebouwd.

Je zult begrijpen dat die loc's voor mij zéér waardevol zijn.

Dan zou ik daar idd maar heel zuinig op zijn Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Wim Corduwener op 4 november 2015, 16:04:46
Dag @PietB een aantal van je foto’s lijken te zijn verdwenen. Zou je eens kunnen kijken of je daar wat aan kunt doen?
Alvast bedankt.
Groet,
Wim
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 4 november 2015, 17:23:54
Ja dat heb ik helaas ook gezien Wim.
Ik plaats mijn foto's altijd bij Tinypic of bij photobucket en de tinypic foto's zijn verdwenen.
En ik zou niet weten hoe ik die moet terugkrijgen, helaas.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Wim Corduwener op 4 november 2015, 17:59:42
Ach, niks aan te doen joh.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 4 november 2015, 18:05:37
Ja maar het is wel balen, hoor Wim.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: mark mms op 4 november 2015, 20:37:52
Hallo Piet,

Een vraag m.b.t. de gebruikte LED's.
Ik heb ook zo'n rol met LED's en ik zou die per drie moeten kunnen los knippen.
Het doel is deze te gebruiken voor verlichting in huisjes e.d.

Zijn deze dan ook per stuk los te maken en door te verbinden?
Kun je ook aan de strip solderen of is er een betere manier?
Hoe zit het met warmte ontwikkeling? Voor bv in de wagonnetjes?
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 4 november 2015, 21:20:56
Hoi
(http://at-home.ath.cx/Pictures/6_leds.jpg)
Hier zie je een strip van 6 ledjes.
Die kun je in het midden op het lijntje doorknippen, dat heb ik links en rechts ook gedaan.
Op de uiteinden kun je een spanningsbron van max 12volt aansluiten (+ en - staan er bij)
Als je aan de ene kant de spanning er op zet kun je aan de andere kant de + en - doorkoppelen naar een volgende led strip.

De warmte ontwikkeling is nihil, zeker vergeleken met die van lampjes.
Deze 6 leds nemen bij 12 volt plm 30mA.
Dus de warmte ontwikkeling voor 6 leds zal bij 0.036 Watt liggen.
Dat is verwaarloosbaar, je hoeft zeker geen koelmaatregelen te nemen.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: mark mms op 4 november 2015, 21:25:35
Piet bedankt!
Maar één ding is mij nog niet helemaal duidelijk, zijn de aansluitingen + en - te solderen of moet dit op een andere manier?
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 4 november 2015, 21:32:21
Neen die kun je gewoon met harskern soldeer solderen.
grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: mark mms op 4 november 2015, 21:36:50
Perfect!
Ik moest wel even googlen wat harskern solderen was.  :-[
Dit bedoelde ik dus met gewoon solderen.  ;)

Is er ook een mogelijkheid om ze per stuk te plaatsen of is dit heel erg lastig?
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 4 november 2015, 21:46:25
Ja natuurlijk kan dat.
(http://cdn.instructables.com/F96/M0AD/GO8DCBDM/F96M0ADGO8DCBDM.LARGE.jpg)
De leds die op de strip zitten zie je rechts op de foto.
De 3528 is de grootste SMD led, het solderen kan ik je uit eigen ervaring vertellen is een priegel klus.
De lantaarn palen op mijn perrons hebben ieder twee van deze led's.
Je moet wel rekening houden met de voorschakel weerstand.
Een mooie tool om die te berekenen vind je op:
http://www.ledtuning.nl/nl/resistor-calculator (http://www.ledtuning.nl/nl/resistor-calculator)

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Dirk T op 4 november 2015, 21:51:36
Die strips zijn heel handig en je haalt ze voor een habbekrats uit China.
Als ik een losse SMD LED nodig heb knip ik die van zo'n strip. Dat is voor mij goedkoper dan een losse kopen, en het is ook veel eenvoudiger om te solderen (mijn ogen zijn ook niet de jongste meer). Er moet dan wel een weerstand in serie gezet worden.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 4 november 2015, 22:01:32
Ja ik doe dat ook Dirk, precies het zelfde.
Het solderen is een handigheidje en een goed verlichte loupe zijn op onze leeftijd onontbeerlijk.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: mark mms op 4 november 2015, 22:08:50
Oke, ik ga het binnenkort eens proberen.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 30 december 2015, 22:47:43
Een serieuze overdenking, zo aan het eind van het jaar.

Een tijd al weer helemaal niets aan mijn treinbaan gedaan.
Reden, nou de afgelopen mooie zomer en ik zit een beetje vast in het ontwerp.
Een dubbelsporige baan (links en rechts om rijdende treinen) is toch een heel klein beetje te veel van het goede in schaal H0 en de ruimte die ik ter beschikking heb.
Dus loop ik al een week of twee te piekeren en te dimdammen.
De gehele zooi te koop zetten(rollend materieel en rails) en overstappen naar schaal N(H0 is 1:87 en N is 1:160) dus dat scheelt aan ruimte die het in beslag neemt.

Ik ben er nog niet uit.
Wordt zeker vervolgd.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Wim Corduwener op 31 december 2015, 09:36:51
Dat is nogal een overstap. Een aantal van je foto's zijn weg, dus ik heb niet zoveel indruk van wat je aan baan hebt liggen, maar al je bebouwing gaat dan ook in de verkoop?
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 31 december 2015, 09:51:14
Dat is nogal een overstap.
Nou het is nog een overdenking Wim.
Een aantal van je foto's zijn weg, dus ik heb niet zoveel indruk van wat je aan baan hebt liggen, maar al je bebouwing gaat dan ook in de verkoop?
Dat van die foto's is inderdaad spijtig. Photobucket meende in het midden van dit jaar dat alle gratis geplaatste foto's maar beter verwijderd konden worden, dus daar zit je dan met je goede gedrag.
En wat ik aan scenery(huisjes - boompjes-beestjes) heb/had is al weggegeven.
Alles wat ik, als ik het doe, in de aanbieding heb is rollend materieel, veel al gesuperd, en rails (Marklin c-rail).

Maar nogmaals ik zit nog in het denkproces.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: iTom op 31 december 2015, 10:02:51
Beste Piet,

ik denk met je mee, maar ik denk dan dat N te klein gaat worden, je prutst graag aan een loc en dat gaat je goed af maar om dat met een N loc te doen met onze oude stramme dikke vingertjes gaat hem niet worden.
Van N zal je ook spijt krijgen.
Gewoon je baanplan aanpassen, dubbel spoor is mooi maar kost heel veel ruimte, een enkelspoorbaan kan zeker iets moois worden als het om een soort van buurtspoor gaat.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 31 december 2015, 10:15:43
ik denk met je mee, maar ik denk dan dat N te klein gaat worden, je prutst graag aan een loc en dat gaat je goed af maar om dat met een N loc te doen met onze oude stramme dikke vingertjes gaat hem niet worden.
Vandaar dat ik ook hevig twijfel Tom.
Gewoon je baanplan aanpassen, dubbel spoor is mooi maar kost heel veel ruimte, een enkelspoorbaan kan zeker iets moois worden als het om een soort van buurtspoor gaat.
Ja maar dat is het hem nou juist.
Dat gaat niet echt lukken met een NS1200  met 4 ICE rijtuigen, dat is snel een samenstelling van 1,30-1,35 meter.
Of een 1100 met 5 Plan F bakken dat is nog langer.
En ik haat het om een loc met één of twee rijtuigen te laten rijden.
Dus ik wil perse een rondlopend spoor hebben want iedere keer kopmaken op een kopstation is ook geen leuke invulling van de hobby.
Voorts heb ik nog wat DE-1 en DE-2 motorrijtuigen en een Plan V en Hondekop.
Die zou ik mooi tussen twee kopstations kunnen laten pendelen.
En dat schaduw station dat moet weg, want ik ben dat gedonder buiten het zicht meer dan zat.

Je ziet het denkwerk zat.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Wim Corduwener op 31 december 2015, 10:20:41
Ik ben het met Tom eens.
Als je grootste affiniteit ligt bij vele meters spoor dan vreet dat natuurlijk veel meer ruimte dan -inderdaad- een buurtspoorweg in een bergachtig landschap.
Een andere mogelijkheid is misschien H0e (meterspoor) je kunt dan net zoveel rails kwijt als in N-spoor, je blijft dan in H0 bezig, maar het aanbod van materieel is wel een stuk minder.

Ik denk dat er grofweg drie soorten modelspoorders zijn:
• De modelspoorders waar de nadruk licht op veel raillengtes en ingewikkelde dienstregelingen, waarbij de scenery een wat mindere rol speelt.
• De modelspoorders waar zowel rail en scenery gelijk opgaan.
• De modelspoorder waar de nadruk meer ligt op de scenery dan op het spoorgebeuren.

Bij welke groep hoor jij?
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: iTom op 31 december 2015, 10:48:13
Piet, 2 kopstations is toch een prima optie.
Kop maken en omloop in koploper gaat geweldig mooi, dat is zeker en vast een uitdaging.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 31 december 2015, 16:37:03
Piet, 2 kopstations is toch een prima optie.
Kop maken en omloop in koploper gaat geweldig mooi, dat is zeker en vast een uitdaging.
Oh neen, vergeet dat maar.
Zeker niet, met stroomvoerende koppelingen.
Die zijn automatisch niet te koppelen en zeker niet te ontkoppelen.
Ik zou eventueel nog één van de wagons van een sleper kunnen voorzien en een functiedecoder, dan zou ik tussen de loc en de stam geen stroomvoerende koppeling hoeven te hebben.
Maar dan blijft het volgende probleem bestaan, als je om een stam van ruim 1m30 heen wilt rijden en niet wil aan en afkoppelen terwijl je in een wissel staat, moet je eens kijken hoeveel ruimte je nodig hebt Tom.
En dat was nou het probleem waar het allemaal mee begon, was het maar zo simpel.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 31 december 2015, 16:38:54
Bij welke groep hoor jij?
Absoluut de eerste.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: iTom op 31 december 2015, 16:53:30
Dan is er maar één optie:

Verhuizen  :D :D :D
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Wim Corduwener op 31 december 2015, 19:25:39
Aan @iTom heb je wel wat... daar kom je de dagen wel mee rond.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 31 december 2015, 21:01:17
Dan is er maar één optie:

Verhuizen  :D :D :D
Aan @iTom heb je wel wat... daar kom je de dagen wel mee rond.
Inderdaad Wim, daar kun je wat mee.
En hij weet hoe mooi ik woon.

Gaat het dan toch de N-spoor kant op?

Ik weet het nog niet.

grt Piet.

PS allemaal een fijne jaarwisseling.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: iTom op 1 januari 2016, 09:52:42
Ik weet hoe mooi je woont Piet.
Wens je i.i.g. een mooi 2016 met een wijs besluit over je hobby.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 1 januari 2016, 09:58:28
Hee Tom, jij en Riet natuurlijk ook van deze kant een mooi en vooral gezond 2016 gewenst.

En wat betreft de hobby, tsja dat wordt nog een hele belsissing.
Maar hij gaat weloverwogen genomen worden, daar kun je van opaan.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Frans op 1 januari 2016, 14:38:45
Hoi Piet,

Ik heb het hele draadje nog eens gelezen.  Toch zonde als je al het materieel van de hand zou doen, ben best een beetje jaloers op alle mooie spullen die je hebt!  Ik ben zelf een klein baantje aan het bouwen (zal toch binnenkort een keer proberen wat foto's te plaatsen...) op een plaat van 185 x 122 cm en dan ben je zeer beperkt in de mogelijkheden.  Toch heb ik liever een klein baantje waar ik lekker wat aan kan bouwen dan helemaal niks.  Ik las dat je een station gepland had met 6 sporen.  Da's mooi, maar wat is er mis met 2 of 3 sporen?  Je hebt een hekel aan een schaduw station, maar kun je dan niet vanaf een ' vlakke plaat' het hoofdspoor  omhoog leiden en via viaducten meer meters maken?  Als ik jou was zou ik m'n hoofd eens helemaal leegmaken, kijken hoe groot het oppervlak is dat beschikbaar is en van daaruit rustig weer opbouwen.  Blijf gewoon trouw aan je prachtige verzameling in HO! 
Ik vind het geweldig om naar mooie grote banen te kijken waar soms ' tig' treinen (ook lange treinen) tegelijk onderweg zijn, maar ik ken en accepteer mijn beperkingen en ben nog steeds happy met mijn mini-baantje.  Beter iets dan helemaal niets....

  Kop op Piet, "denk" wat kleiner en van daaruit gewoon er weer lekker tegenaan gaan!

Mvg, Frans Vos


Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Wim Corduwener op 1 januari 2016, 15:00:47
Ik herken het gevoel van Piet wel: op een gegeven moment zit je vast in je ruimte, in je ideeën of laat de techniek je in de steek. Op mijn zolderkamertje had ik hetzelfde: weinig tot geen bewegingsvrijheid en steeds m’n hoofd stoten aan die balken. Op een gegeven moment heb ik alles in dozen gepakt en dacht ik er maar gewoon mee te stoppen.
Gelukkig hebben we toen bedacht om rigoureus de boel te verbouwen en meer ruimte te maken.
Daar moet ik wel bij vertellen dat ik een modelspoorder ben van de laatste categorie en die gebruiken doorgaans heel wat minder rails.

• De modelspoorders waar de nadruk licht op veel raillengtes en ingewikkelde dienstregelingen, waarbij de scenery een wat mindere of ondergeschikte rol speelt.
• De modelspoorders waar zowel rail en scenery gelijk opgaan.
• De modelspoorder waar de nadruk (veel) meer ligt op de scenery dan op het spoorgebeuren.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 1 januari 2016, 16:57:31
Ik heb het hele draadje nog eens gelezen.  Toch zonde als je al het materieel van de hand zou doen, ben best een beetje jaloers op alle mooie spullen die je hebt! 
Ja dat is zeker zo Frans, het zijn erg mooie spullen.
Het is behalve één loc de BR01 allemaal Nederlands materieel, maar dat is tevens de beperking.
Want in Nederland hebben we bijv geen bergen, dus een trein voor kortere of langere tijd laten 'verdwijnen' is nog niet zo simpel, als bij een bergbaan.
Een andere beperking is dat je vanwege de lengte van de 4 assige personenwagons (28-32 cm over de buffers) in mijn ogen geen R1 en R2 (de rode en groene in de tekening) bogen moet gebruiken, want het is geen gezicht als er een wagon aan de binnenkant van een boog bijna voor de helft naast de rails loopt.
Dus worden het R3 of R4(de gele en de blauwe) bogen, met een dubbel spoor is dat R3 voor de binnenbocht en R4 voor de buiten bocht, de gele en de blauwe op onderstaande tekening.
(http://www.ab-treinen.nl/H0%20spoor/c-rail%20bochtgeometrie.JPG)
Je zit dan al snel aan een kwart dubbele boog die 60x60 cm in beslag neemt.
In mijn geval met een breedte van de tafel van 3m70 dat ik nog maar een lengte van 2m50 tussen twee bochten heb.
De huidige baan ziet er zo uit:
(http://www.modelbaan.ath.cx/pictures/Polderdam.jpg)
De gele sporen zijn de stations sporen.
Waarvan de twee middelste doorgaande sporen van de 'vrije baan' zijn en de twee x twee andere perronsporen zijn.
De turquoise sporen behoren tot het schaduwstation en die zijn bereikbaar via een dubbele spiraal van 3.5 omwentelingen.
Dan zit ik ook nog met de wissels van Märklin die ik niet een mooie hoek vind hebben.
Maar dat is geen zwaarwegend argument.

En als aanvulling op de categorieën van Wim:
Eigenlijk ben ik een modelspoorder die er naar streeft om alles zo natuurgetrouw mogelijk na te bouwen.
Dus veel rails per m2 is niet echt mijn ding maar het moet wel zo veel mogelijk op het grootbedrijf lijken.

grt Piet.


Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Frans op 1 januari 2016, 17:31:19
Hoi Piet

Zo te zien heb je nog een behoorlijk oppervlak tot je beschikking!  De baan ziet er wel erg symmetrisch uit.  Is het niet mogelijk om je station schuin te leggen?  Dat geeft gelijk veel meer perron lengte.  En geeft een zuid Limburgs georiënteerde baan misschien de ' ruimte' om toch wat tunneltjes aan te leggen? Als het spoor na het station al snel een tunneltje induikt dan kun je scherpe bochten gebruiken omdat de trein dan al uit beeld is.    Ik ben niet zo bekend op het grote internet maar misschien kunnen anderen helpen met wat verwijzingen naar leuke ontwerpen?  Veel spoor, groot station met veel perron lengte en min of meer " 2-laags" om meer meters te creëren? 

Mvg, Frans
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Wim Corduwener op 1 januari 2016, 18:06:30
Eigenlijk ben ik een modelspoorder die er naar streeft om alles zo natuurgetrouw mogelijk na te bouwen.
Natuurgetrouwheid is een lastig ding in het modelspoorgebeuren. Iedereen doet consessies in ruimte, afmetingen en ook in bochten. Als je een zo getrouw mogelijke bocht wilt maken waar de wagons niet over de naastgelegen rails hangen dan moet je de binnenmuren doorbreken of ergens een loods afhuren dan heb je alle ruimte. De kunst van dit verhaal is om dit soort zaken zoveel als mogelijk buiten het zicht te maken. We hebben in Nederland geen bergen, maar we hebben in ons kikkerlandje wèl tunnels.
Ikzelf ben al tevreden als het er geloofwaardig uitziet. Ik ben op dit moment een steenkolenmijn aan het bouwen, waar de hoogstgelegen mijngang op schaal nog geen 8 meter onder de grond ligt. Verhoudingsgewijs klopt daar natuurlijk helemaal niks van. Maar ja, je moet wat.

Als het je het idee van @iTom niks vindt om twee kopstations te maken (hoe realistisch is dat?) dan is idee van @Frans om de symmetrie uit je baan te halen misschien nog niet eens zo’n gek.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Dirk T op 1 januari 2016, 20:09:09
Nederland is ook niet zo vlak als we vaak denken. Er zijn treinen die verdwijnen door een tunnel onder een meer of onder een dijk, bijvoorbeeld.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Wim Corduwener op 1 januari 2016, 20:14:54
We hebben in Nederland geen bergen, maar we hebben in ons kikkerlandje wèl tunnels.
Nederland is ook niet zo vlak als we vaak denken. Er zijn treinen die verdwijnen door een tunnel onder een meer of onder een dijk, bijvoorbeeld.
::)
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 1 januari 2016, 22:21:21
We hebben in Nederland geen bergen, maar we hebben in ons kikkerlandje wèl tunnels.
Nederland is ook niet zo vlak als we vaak denken. Er zijn treinen die verdwijnen door een tunnel onder een meer of onder een dijk, bijvoorbeeld.
::)
Nou inderdaad dat heb ik ook, de ingang van beide spiralen zijn tunnels die onder een denkbeeldige rivier door lopen.
(http://www.modelbaan.ath.cx/pictures/Img_2426_2.jpg)
Dit was de situatie in opbouw.
Dus die weg heb ik ook bewandeld.
En die symmetrie is inderdaad storend maar wel in ruimte gebruik het efficiëntst.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Dirk T op 1 januari 2016, 22:29:05

Maar ik had uitgebreider kunnen zijn. Hoogteverschillen van ruim 40 meter met hellingen van ruim 2% komen in midden Nederland voor. Dat is natuurlijk plat vergeleken met Zwitserland, maar in H0 is dat toch een kleine 50cm. En dat is meer dan de meeste 'bergen' in model toegemeten krijgen.

En de overgang vanuit bijvoorbeeld de Flevopolder naar het vaste land bij Kampen is ook goed voor een leuk hoogteverschil. Zoals in de Hanzelijn de trein na Dronten richting Kampen in een 800 meter lange tunnel onder het Veluwemeer (ter plekke heet het Drontermeer) verdwijnt zou ook een leuke oplossing op de modelbaan kunnen zijn. Het vaste land ligt daarbij meters hoger dan de polder.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Dirk T op 1 januari 2016, 23:12:53
Om even ons beeld te bepalen, een lijst van heuvels hoger dan 20m in Nederland, waarbij Limburg, Noord-Brabant en de duinen van de Waddeneilanden buiten beschouwing zijn gelaten.

    Imbosch (Rheden, Gelderland) 109,9 meter
    Torenberg (Hoog Soeren, Gelderland) 107,1 meter
    Zijpenberg (Rheden, Gelderland]) 103,9 meter
    Tafelberg (Rheden, Gelderland) 103,9 meter
    Galgenberg (Terlet, Gelderland) 102,5 meter
    Aardmansberg (Hoog Soeren, Gelderland) 101,0 meter
    Onzalige bossen (Rheden, Gelderland) 100,4 meter
    Vlierenberg (Groesbeek, Gelderland) 99,8 meter
    Emmapiramide (Rheden, Gelderland) 98,1 meter
    Hettenheuvel (Zeddam, Gelderland) 93,0 meter
    Tankenberg (Oldenzaal, Overijssel) 85,1 meter
    Hulzenberg (Stokkum, Gelderland) 84,6 meter
    Archemerberg (Archem, Overijssel) 79,9 meter
    Paasberg (Oldenzaal, Overijssel) 79,8 meter
    Broodberg (Elspeet, Gelderland) 77,8 meter
    Hoogte 80 (Arnhem, Gelderland) 77,5 meter
    Lemelerberg (Lemele, Overijssel) 77,0 meter
    Braamberg (Vasse, Overijssel) 76,2 meter
    Tutenberg (Vasse, Overijssel), 76,1 meter
    Duivelsberg (Berg en Dal, Gelderland) 75,9 meter
    Koningsbelt (Rijssen, Overijssel) 75,5 meter
    Kuiperberg (Ootmarsum, Overijssel), 71,0 meter
    Amerongse Berg (Amerongen, Utrecht) 69,2 meter
    Montferland (Zeddam, Gelderland) 66,8 meter
    Vlakke Berg (Amerongen, Utrecht) 64,5 meter
    Elsterberg (Elst, Utrecht) 62,5 meter
    Woldberg ('t Harde, Gelderland) 61 meter
    Holterberg (Holten, Overijssel) 59,5 meter
    Duinen Groot-Valkenisse (Koudekerke, Zeeland) 54,0 meter
    Klimduin (Schoorl, Noord-Holland) 54,0 meter
    Grebbeberg (Rhenen, Utrecht) 52,0 meter
    Goudsberg (Lunteren, Gelderland) 50,0 meter
    Lochemseberg (Lochem, Gelderland) 49,2 meter
    Kale Berg (Lochem, Gelderland) 46,5 meter
    Amersfoortse Berg (Amersfoort, Utrecht) 44,0 meter
    Duinen (Nieuw-Haamstede, Zeeland) 43,2 meter
    Wageningse Berg (Wageningen, Gelderland) 40,5 meter
    Kopje van Bloemendaal (Bloemendaal, Noord-Holland) 40,0 meter
    Zeeduinen (Burgh-Haamstede, Zeeland) 38,0 meter
    Vlaggeduin (Katwijk, Zuid-Holland) 37,0 meter
    Tafelberg (Huizen, Noord-Holland) 36,4 meter
    Donderberg (Leersum, Utrecht) 36 meter
    Needse Berg, (Neede, Gelderland) 34,6 meter
    Zwarte Blink (Schoorlse Duinen, Noord-Holland) 31,5 meter
    Emmer-Es (Emmen, Drenthe) 28,0 meter
    Bosberg (Appelscha, Friesland) 26,6 meter
    Haantjeduin (Emmen, Drenthe) 26,5 meter
    Woldberg (Steenwijk, Overijssel) 26,0 meter
    Burcht van Leiden (Leiden, Zuid-Holland) 21,0 meter

Daar moet je toch genoeg treinen in kunnen laten verdwijnen.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 2 januari 2016, 01:30:24
Ja ik vind het een mooie opsomming, maar wat moet ik er mee?
Nederland is een relatief vlak land, en de naam van mijn baan is Polderdam.
Nou niet iets dat een directe relatie heeft met heuvels, toch?

En het door simpele feit dat Nederland een stel heuvels heeft betekent toch niet dat ik meteen maar een Limburgs landschap zou moeten gaan bouwen.
Om maar eens wat te noemen.
Ik houd het liever wat overzichtelijker( lees vlakker ) :)

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: SuperSylvester op 2 januari 2016, 08:21:02
Interessante discussie, heb even bijgelezen.

@PietB Ik snap je dilemma, maar ga je dat dan oplossen door te switchen naar de n-schaal? ook daar zullen de treinen ergens moeten verdwijnen
en ergens anders weer opduiken. Want ja, zo'n spiraal in het zicht is natuurlijk verre van realistisch.

Misschien is het een idee om een trein achter een dijk te laten verdwijnen (of heeft de polder geen dijken?) of door een stuk bos waar de bomen steeds dichter op elkaar staan en zo de 'tunnelingang' onzichtbaar maken. Vervolgens zou je de verborgen spiraal naar beneden kunnen ontwerpen zodat je geen hoogteverschillen op je zichtbare deel hebt.

Zomaar wat gedachtenspinsels...

 
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Dirk T op 2 januari 2016, 08:56:06
... een Limburgs landschap zou moeten gaan bouwen.

waarbij Limburg, .... buiten beschouwing zijn gelaten.

Maar dat terzijde. De clou is voor mij dat ook "vlak" Nederland verre van vlak is. De kop van Noord-Holland is min of meer vlak, als je de duinen en het Noordhollandsch Kanaal wegdenkt. Noord-Oost Groningen is min of meer vlak. En inderdaad, polders zijn redelijk vlak in die zin dat ze geen serieuze heuvels hebben.

Maar je dilemma is me duidelijk. Daarom noemde ik ook als voorbeeld de Hanzelijn tussen Dronten en Kampen. De Hanzelijn loopt voor het overgrote deel door de Flevopolder.
Enerzijds is die niet zo vlak als je zou denken. Grote delen volgen nog het profiel van de oude Zuiderzeebodem, en die was ook niet vlak. De bodem klinkt op sommige plaatsen meer in dan elders. Daardoor is de Vogelweg (van Almere-Hout naar Dronten) zelfs een soort van achtbaan. Woonkernen zoals Zeewolde zijn opgespoten en liggen hoger. Bovendien is de polder voorzien van de nodige dijken die het landschap doorsnijden, met name doordat de polder in twee delen is ingepolderd. Er zitten daardoor meters hoogteverschil waar je van Oostelijk Flevoland naar Zuidelijk Flevoland gaat.
Anderzijds, als je hem wel als vlak wilt zien, dan nog is waar het spoor de polder verlaat om naar het vaste land bij Kampen te gaan het nodige aan hoogteverschil. Het vaste land ligt hoger dan de polder (ter plaatse iets als +0,5 tegen -4), er zijn de nodige dijken - zowel in de polder als op het vaste land, en er is natuurlijk de tunnel.

Of dit je wat helpt bij je dilemma weet ik niet. Maar ik hoop dat je een oplossing vindt waar je echt tevreden mee bent. Succes!
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 2 januari 2016, 10:17:24
@PietB Ik snap je dilemma, maar ga je dat dan oplossen door te switchen naar de n-schaal? ook daar zullen de treinen ergens moeten verdwijnen
en ergens anders weer opduiken. Want ja, zo'n spiraal in het zicht is natuurlijk verre van realistisch.
Neen de switch, als die er komt, is juist om van die spiralen af te geraken.
Zomaar wat gedachtenspinsels...
Het zelfde hier,ik ben er nog zeker niet helemaal uit.
De clou is voor mij dat ook "vlak" Nederland verre van vlak is.
Nee dat is waar Dirk.
En ook vlak genoeg om géén ruimte te hebben om de baan aan het zicht te onttrekken.
Want ik heb ook de afgelopen dagen weer een tweetal calamiteiten onder de tafel (in het schaduwstation) gehad.
En ik kan je vertellen dat met mijn stramme lijf het geen pretje is om onder die tafel te liggen dweilen.
Maar je dilemma is me duidelijk. Daarom noemde ik ook als voorbeeld de Hanzelijn tussen Dronten en Kampen. De Hanzelijn loopt voor het overgrote deel door de Flevopolder.
Of dit je wat helpt bij je dilemma weet ik niet. Maar ik hoop dat je een oplossing vindt waar je echt tevreden mee bent. Succes!
Nou het begint een beetje te dagen, ik denk dat het mede door financiële overwegingen, gewoon H0 blijft.
Maar dat het een ander baan ontwerp gaat worden.
grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Wim Corduwener op 2 januari 2016, 10:31:35
Interessante discussie, heb even bijgelezen.
Volgens mij is dit helemaal niet zo’n interessante discussie. Wat ik wèl ontdek is dat verschillende forumleden met allerlei suggesties aankomen, maar dat alle aangedragen ideeën stranden. Een interessante discussie heeft uiteindelijk een interessante uitkomst en dat zie ik hier nog niet gebeuren. Mijn suggestiepotje is leeg.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 2 januari 2016, 11:26:47
Volgens mij is dit helemaal niet zo’n interessante discussie. Wat ik wèl ontdek is dat verschillende forumleden met allerlei suggesties aankomen, maar dat alle aangedragen ideeën stranden.
Dat is toch een teken dat ik veel, opties waarvan anderen er ook een aantal aandragen, verkend heb, Wim?
Een interessante discussie heeft uiteindelijk een interessante uitkomst en dat zie ik hier nog niet gebeuren.
Nou dat weet ik nog zo net niet, maar ik ben de "Eureka" nog niet tegen gekomen.
Je moet niet vergeten dat het een baan moet worden waar ik een goed gevoel bij ga hebben.
Mijn suggestiepotje is leeg.
Dat was bij mij ook het geval, vandaar dat is de overdenking plaatste.
Maar zeg je nou feitelijk, dat ik maar beter kan ophouden met deze tread?

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: SuperSylvester op 2 januari 2016, 12:05:05
Volgens mij is dit helemaal niet zo’n interessante discussie. Wat ik wèl ontdek is dat verschillende forumleden met allerlei suggesties aankomen, maar dat alle aangedragen ideeën stranden. Een interessante discussie heeft uiteindelijk een interessante uitkomst en dat zie ik hier nog niet gebeuren. Mijn suggestiepotje is leeg.

Tja Wim, meningen kunnen verschillen natuurlijk, of er een uitkomst is dat weet je nooit van te voren.

Modelbouw betekent nou eenmaal compromissen sluiten, met name wat modelspoor betreft.
Als je die niet wil nemen en je hebt niet de ruimte, tja, dan kun je idd beter een andere hobby zoeken (ik bedoel dat niet negatief hoor) en daar gaat de schaal niet het verschil maken.

Ikzelf heb al vaker gedacht om van H0 naar spoor 0 over te gaan vanwege de grotere detaillering, maar dan krijg je helemaal een ruimtelijk probleem.


Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Wim Corduwener op 2 januari 2016, 13:34:18
Maar zeg je nou feitelijk, dat ik maar beter kan ophouden met deze tread?
Nee hoor @Piet ga lekker door en ik hoop dat je eruit komt. Feitelijk zeg ik alleen dat mijn suggestiepotje leeg is; een ideeën-block kun je het ook noemen.  ::)
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 11 januari 2016, 16:03:53
Een dikke week rust in het hoofd heeft me doen besluiten om:
wel H0 te blijven doen maar over te stappen naar K rails.

A - omdat ze geen klankkast onder de rails ebben in de vorm van de 'nepperige' bedding.
En dus stiller zijn als er een trein overheen rijdt.
B - omdat ik ze mooier vind, vanwege de onder A genoemde 'bedding'.
Dus ik ga maar eens inventariseren en een hele buts C-rails te koop/ruil aanbieden.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Pierre op 11 januari 2016, 16:13:40
De kogel is dus door de kerk. Ondanks dat je blijft bij H0 is het toch een hele stap Piet. Alle rails vervangen. Blijf je bij je bestaande baanplan met wat veranderingen of ga je dat ook helemaal omgooien en aan een volledig nieuw baanplan beginnen?
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 11 januari 2016, 16:27:16
Dat weet ik nog niet Pierre, die klim en daal spiralen + schaduw station gaan wel verdwijnen.
Dat is zeker, ik ben die toestanden uit het zicht meer dan zat.
Wordt zeker vervolgd.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Wim Corduwener op 11 januari 2016, 16:45:06
wel H0 te blijven doen maar over te stappen naar K rails... omdat ze geen klankkast onder de rails ebben in de vorm van de 'nepperige' bedding.
Ik denk dat je een prima keuze hebt gemaakt en ik ben blij voor je dat je eruit bent. Gefeliciteerd!
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 11 januari 2016, 18:07:09
Er liggen nog wel wat uitdagingen op mijn pad hoor Wim.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Pierre op 11 januari 2016, 19:27:42
Dat weet ik nog niet Pierre, die klim en daal spiralen + schaduw station gaan wel verdwijnen.
Dat is zeker, ik ben die toestanden uit het zicht meer dan zat.
Wordt zeker vervolgd.

Ik weet precies wat je bedoeld Piet. Ik had ook ooit een modelbaan die begon op 60 cm van de vloer en het hoogste punt was 1,70 meter. Veel verborgen sporen, klimspiraal en tunnels. Altijd gebeurde er wat juist buiten je bereik. Mijn baan heeft toen zeker vijf jaar stil gelegen. Ik wilde hem niet afbreken maar kon er door lichamelijke gebreken ook niets meer mee. Toen heb ik ook voor zo'n soort dilemma als jij gestaan. Ik heb toen de knoop doorgehakt en alles afgebroken en een baan gemaakt (mijn vorige) op 1meter hoogte en geen enkel spoor overdekt. Bovendien een goot aan de voorkant van de tafel waar ik alle draden naartoe trok en daar pas koppelde. Dat kon ik gewoon doen zittend op een stoel. Niks meer kruipen onder de tafel. Door de verhuizing heb ik nu een nieuwe treinbaan moeten maken en hier komen ook geen verborgen sporen. Alleen kleine overbruggingen waar je zo met je hand onderdoor kan. Verder is mijn baan nu zo hoog 1,40 m dat ik zonder probleem de bedrading er weer gewoon onder kan maken. Nadeel is inderdaad dat er moeilijk lange rijstukken gemaakt kunnen worden. Nou is dat voor niet zo lastig als voor jou omdat ik niet zoveel rij en meer een bouwer ben. Het Faller Car System is ook een mooie aanvulling van de baan. Hiermee is makkelijker rijlengte te winnen dan met treinen door de krappe bochten en kan je ook behoorlijk je ei kwijt.

Ik ben blij voor je dat je een keus gemaakt hebt en ik ben heel erg benieuwd naar je nieuwe sporenplan en eventueel een FCS baantje er tussendoor. ;)
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 11 januari 2016, 21:13:49
Ik ben blij voor je dat je een keus gemaakt hebt en ik ben heel erg benieuwd naar je nieuwe sporenplan en eventueel een FCS baantje er tussendoor. ;)
Het zal allemaal niet zo heel erg spannend worden hoor Pierre, ik heb nu eenmaal een beperkte ruimte en ook maak ik het mezelf niet makkelijk door met twee lange getrokken treinen te willen rijden.
En voor wat betreft de FCS daar heb ik een 1:87 model van HB van een NZH stadsbus geschikt gemaakt om volgens het FCS systeem te kunnen rijden.
https://www.youtube.com/watch?v=UgSexznc7nY (https://www.youtube.com/watch?v=UgSexznc7nY)
Dit was de eerste proefrit, met de snelheid van het licht, na de ombouw.

En ook het trammetje dat er moet gaan rijden is klaar.
https://www.youtube.com/watch?v=VrnR7rRRKEU (https://www.youtube.com/watch?v=VrnR7rRRKEU)
Dit wordt een pendel lijntje.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Frans op 11 januari 2016, 22:44:18
Hoi Piet,

Fijn om te horen dat je weer ' op het goede spoor zit'.  Ik ben zelf ook met K-rail bezig juist om zelf de bedding te kunnen maken,  dat vind ik veel mooier dan de C-rail.  Toch heb ik ook voorbeelden gezien van mensen die de C-rail zodanig bewerkt hebben dat bijna niet meer te zien is dat het C-rails is..... 

Mvg, Frans Vos
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Anne W op 11 januari 2016, 22:58:19
Beste Piet,

Er zitten veel voordelen aan K-rails, maar ook nadelen:

solderen aan de railstaven zonder hulpmiddelen is niet mogelijk

ik heb het idee/gevoel, ik rijd al heel lang op K-rails, dat de vorm van de puko's, breed, niet de beste vorm is.

Maar het leven is vol compromissen, elk compromis naar eigen smaak in te richten.

Groet, Anne W
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 12 januari 2016, 01:35:26
Solderen is helemaal geen punt Anne, mits je maar de juiste soort tin hebt.
Sn97Cu4 (http://www.qualitek.com/bar_sn97cu3_tds.pdf) tin is er prima voor te gebruiken.
En wil je dat niet dan kun je altijd je detectiedraad op een railverbinder solderen, dat is wel te doen met gewoon soldeer.
Toch heb ik ook voorbeelden gezien van mensen die de C-rail zodanig bewerkt hebben dat bijna niet meer te zien is dat het C-rails is..... 
Heb ik ook gezien Frans, maar dan heb je wel een behoorlijke hoeveelheid ballast nodig, om het netjes te maken.
En blijf je de klankkast houden.

De C-rail is natuurlijk technisch gezien de mooiste rails, altijd goed contact en weinig last van vervuiling.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Dirk T op 12 januari 2016, 08:16:52
solderen aan de railstaven zonder hulpmiddelen is niet mogelijk

Ik deed dat altijd met Piet Peetoom's vloeimiddel voor witmetaal. Even met de vochtig gemaakte punt van een satéprikker de te solderen plek aantippen, en met gewone harskernsoldeer zonder moeite een draad eraan solderen. Dan heb je zelfs geen speciale soldeer nodig. Doordat je zo weinig vloeimiddel gebruikt, verbrandt het allemaal bij het solderen en hoef je ook niets te reinigen.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 12 januari 2016, 09:43:23
Doordat je zo weinig vloeimiddel gebruikt, verbrandt het allemaal bij het solderen en hoef je ook niets te reinigen.
Zo zie je maar iedereen heeft zijn eigen methodes.
Omdat ik niet van die agressieve middeltjes houd doe ik het met de genoemde tin.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: iTom op 12 januari 2016, 09:58:32
Doordat je zo weinig vloeimiddel gebruikt, verbrandt het allemaal bij het solderen en hoef je ook niets te reinigen.
Zo zie je maar iedereen heeft zijn eigen methodes.
Omdat ik niet van die agressieve middeltjes houd doe ik het met de genoemde tin.

grt Piet.

Gewoon met verkrachte eenden............ uh ik bedoelde natuurlijk met vereende krachten  :D
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 12 januari 2016, 10:01:36
Gewoon met verkrachte eenden............ uh ik bedoelde natuurlijk met vereende krachten  :D
Heb je dat in Werkendam geleerd :) Tom?
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: iTom op 12 januari 2016, 10:29:17
Nee bij Retteketet  :P :P
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 22 januari 2016, 11:18:23
Gisteren overeenstemming bereikt met de verkoper van een Duitse railbus set.
(http://at-home.ath.cx/Pictures/VT795.jpg)
Daar was ik al jaren naar op zoek.
En dit was voor €50,00 een buitenkansje zeker omdat het een 3 wagenstel is.
Daar zijn er maar een paar 100 van gemaakt en dan is ook de OVP er nog bij.
Komt nog bij dat de set nauwelijks heeft gereden

Deze gaat ge digitaliseerd worden, waar ik ook nog een verslagje van ga maken.

Criticasters zullen zeggen wat moet jij nou op je Hollandse baan met een Duitse railbus.
Nou ik denk dat ik dat Hollandse thema een klein beetje ga verlaten.
En daar pas dit setje mooi bij.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Wim Corduwener op 22 januari 2016, 11:24:42
Beste Piet,
Hollands thema of niet. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat een DB-railbus ook in het Nederlandse grensgebied rijdt. Dat gebeurt hier in het oosten in elk geval wèl.
Maar wat ik me wèl afvraag: waarom is de originele verpakking waardebepalend voor een aankoop?  ::)
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 22 januari 2016, 11:28:56
Maar wat ik me wèl afvraag: waarom is de originele verpakking waardebepalend voor een aankoop?  ::)
Dat vertelt iets over de vorige eigenaar Wim.
Of hij zuinig is geweest met zijn spulletjes of niet.
Volgens de KOLL bijbel voor Märklin 2de hands spullen is de prijs met OVP veelal 20-30 Euro hoger dan zonder.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Wim Corduwener op 22 januari 2016, 11:40:43
Wéér wat geleerd.
Zonder ovp kopen is dus voordeliger.  :)
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Pierre op 22 januari 2016, 13:19:10
Mooie aankoop deze set Piet.  ;) Veel plezier met digitaliceren man. Dit is wel een aanwinst op je (nieuwe) baan. Ik moet ook nog een setje opknappen (die hebben ze slordig groen geverfd). :o

Dat is iets wat ik ook nooit heb begrepen ... verpakkingen bewaren ???De verpakking is iets wat ik altijd gelijk weggooi. Stel je voor dat je alle verpakkingen op moet slaan van de spullen die je koopt. Dan heb je twee keer zoveel ruimte nodig. Ennuh ... met verpakkingen kan je niet rijden en je ziet niets van je aankoop.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Wim Corduwener op 22 januari 2016, 13:58:53
Dat is iets wat ik ook nooit heb begrepen ... verpakkingen bewaren ???De verpakking is iets wat ik altijd gelijk weggooi. Stel je voor dat je alle verpakkingen op moet slaan van de spullen die je koopt. Dan heb je twee keer zoveel ruimte nodig. Ennuh ... met verpakkingen kan je niet rijden en je ziet niets van je aankoop.

Mooie stevige schoenendozen, sommige doosjes waar schroefjes in hebben gezeten en bakjes van de Chinees bewaar ik weer wèl. Maar dan om er weer andere dingen in te stoppen.  ;)
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 22 januari 2016, 15:17:09
Wéér wat geleerd.
Zonder ovp kopen is dus voordeliger.  :)
Ja niet bij iedereen hoor!
En ik weet ook niet of het ook voor andere merken geldt.
Bij Märklin spullen in ieder geval wel.
Maar het versterkt je onderhandelings positie.
Doe er je voordeel mee.

Mooie stevige schoenendozen, sommige doosjes waar schroefjes in hebben gezeten en bakjes van de Chinees bewaar ik weer wèl. Maar dan om er weer andere dingen in te stoppen.  ;)
Ik bewaar altijd de Hertog ijsdozen.
Daar bewaar ik van alles in en ze zijn ook goed stapelbaar.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: arend65 op 22 januari 2016, 21:39:35
Ik heb hem tweedelig, en ook een decoder ingebouwd. Volgens mij heeft hij ook in Limburg, Kerkrade gereden
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 22 januari 2016, 21:59:30
Ik heb hem tweedelig, en ook een decoder ingebouwd. Volgens mij heeft hij ook in Limburg, Kerkrade gereden
Jazeker Arend ook bij de ZSLM rijdt er nog een.
https://www.youtube.com/watch?v=gxzMyQVCR0Y (https://www.youtube.com/watch?v=gxzMyQVCR0Y)
In de 60'er jaren heb ik een week in Neckargemund bij Heidelberg vertoefd.
Daar reed een pendel tussen Heidelberg en Sinsheim en dan bij het vertrek uit Neckargemund moest er een heuvel beklommen worden, dan hoorde je die diesel brullend de helling opgaan.
En dan vlak voor de helling zette de machinist hem in zijn tweede versnelling, dan kon het oude beestje wat tot rust komen. :)

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: arend65 op 22 januari 2016, 22:08:44
Ik vond het in ieder geval een leuk hebbedingetje, daar ga je plezier van beleven, piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: nico op 23 januari 2016, 18:26:30
Hoi Piet veel plezier er mee. Ik heb zelf 2 setjes, waarvan een uit 3 rijtuigen bestaat zoals jij laat zien. Deze was al gedigitaliseerd, maar de andere moet ik ook nog digitaliseren. Ik ga dan ook je ombouw volgen, hiermee wil ik je ook waarschuwen, dat een van de Asjes met een veertje vastgehouden wordt en voordat je het weet, bent je dit veertje kwijt. Trouwens er is ergens op internet ook een beschrijving van deze ombouw incl. foto's.
In ieder geval succes.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 23 januari 2016, 21:17:17
Ik ga dan ook je ombouw volgen, hiermee wil ik je ook waarschuwen, dat een van de Asjes met een veertje vastgehouden wordt en voordat je het weet, bent je dit veertje kwijt.
Ja dat heb ik gelezen Nico, maar nog bedant voor de waarschuwing.
Trouwens er is ergens op internet ook een beschrijving van deze ombouw incl. foto's.
In ieder geval succes.
Je bedoelt DEZE (http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_3016_Analoog_naar_Digitaal) zeker?

Ik vond het in ieder geval een leuk hebbedingetje.
Dat was voor mij ook een reden deze set aan te schaffen.
grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: nico op 24 januari 2016, 11:47:44
Hoi Piet, ik weet niet zeker of die beschrijving bedoelde, maar ik vind hem wel duidelijk. Ik zal als ik even tijd heb, de beschrijving opzoeken, die ik heb. Ik ben ook benieuwd welke decoder je gaat gebruiken en of je de motor ook gaat aanpassen. Ik heb zelf een poging gedaan maar de permanent magneet paste niet goed, waarschijnlijk de verkeerde, maar dat gaat wel allemaal goed komen.
gr.nico
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 24 januari 2016, 12:14:57
Hoi Nico,
jazeker gaat er een permanent magneet in, zelfs een 5* hoog vermogen motor.
De set 60943 is geschikt om in de 3016 te bouwen, volgens Märklin opgave.
(http://at-home.ath.cx/Pictures/M%C3%A4_60943.png)
Die ligt hier al klaar, te wachten totdat ik de set heb.
Als decoder wordt het wellicht een Lokpilot 4 of anders een hele goedkope Lais 860012
(http://at-home.ath.cx/Pictures/Lais_NEM651.png)
Voor $12,00 = €11.20 bij AliExpress, gratis thuisbezorgd.
Eens kijken wat dat is. De eerste berichten van andere hobbyisten zijn positief.
Betekent dat je zo ongeveer 2 à 3 decoders hebt voor de prijs van één ESU.
Nou ben ik een verstokte ESU gebruiker, maar dit is wel de moeite waard om te onderzoeken.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 26 januari 2016, 16:29:30
Zo het setje Railbus is binnen, ik heb het zojuist opgehaald.
Leuk detail:
de Originele verpakkingen waar over gesproken werd, bleken Roco doosjes te zijn.
Met als gevolg dat ik meteen in de onderhandeling ging en de set voor €10,00 minder de deur uit ging.
(http://www.modelbaan.ath.cx/images/Railbus/DSC_0021.png) (http://www.modelbaan.ath.cx/images/Railbus/DSC_0021.png) (http://www.modelbaan.ath.cx/images/Railbus/DSC_0022.png) (http://www.modelbaan.ath.cx/images/Railbus/DSC_0022.png)
(http://www.modelbaan.ath.cx/images/Railbus/DSC_0023.png) (http://www.modelbaan.ath.cx/images/Railbus/DSC_0023.png) (http://www.modelbaan.ath.cx/images/Railbus/DSC_0024.png) (http://www.modelbaan.ath.cx/images/Railbus/DSC_0024.png)
(http://www.modelbaan.ath.cx/images/Railbus/DSC_0025.png) (http://www.modelbaan.ath.cx/images/Railbus/DSC_0025.png)
Door op de foto's te klikken krijg je fullsize beeld.
Algemene indruk van het gehele setje is dat dat het weinig rijuren heeft, erg schoon is en er prima uit ziet.
De verlichting (binnen en buiten) brandt, alleen de kappen schijnen wat door, dus die gaan met alufolie licht dicht gemaakt worden..
Ik ben van plan in de passagiersruimtes led strips aan te brengen.
Zoals eerder gezegd de motor wordt vervangen door een 5* hoog vermogen exemplaar en er komt een decoder in de motorwagen.
In de aanhangers wil ik ook verlichting hebben en ik denk dat ik daar in beide een functie decodertje ga bouwen.
Met de individuele slepers onder de aanhangers hoeft dat niet zo'n grote verbouwing te worden.

Wordt vervolgd.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: iTom op 26 januari 2016, 16:40:45
Mooi setje Piet.
Ga je de front en sluitverlichting ook door leds vervangen.
Als je het setje straks te lang vind dan mag je het ook aan mij schenken en op mijn baan rond laten rijden, ik zal er dan heel erg zuinig op zijn. ;D :D
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 26 januari 2016, 16:50:50
Ja alle verlichting gaat ledverlichting worden, Tom.
Moet qua ruimte geen probleem zijn.
Neen er wordt niets  :P geschonken, ik ben er zelf veel te blij mee.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: iTom op 26 januari 2016, 16:55:10
Jammer hoor.
Maar mocht je van gedachte veranderen dan weet je wie je er van af wil helpen grappie
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 27 januari 2016, 22:32:06
Vandaag viel er en piepklein envelopje in de bus.
Met daar in de laisdcc decoder.
(http://www.modelbaan.ath.cx/images/Railbus/DSC_0034.png)
Wat is zo'n ding klein, even naast een Lokpilot V3 gelegd.
Voor deze decoders is ook makkelijk een plekje in een N-loc te vinden, lijkt mij.
Voor een handleiding van de decoders KLIKKEN (http://www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/LaisDCC/LaisDcc_Decoders_Manual.pdf).
Ook kwam vandaag de 60943 dc motor set binnen.
(http://www.modelbaan.ath.cx/images/Railbus/DSC_0029.png)
Meteen maar in de Railbus geschroefd, die had gisteren al zijn ultrasoon badje gehad.
(http://www.modelbaan.ath.cx/images/Railbus/DSC_0032.png)
Met een motorspanning van 1,5 volt rijdt de Railbus stapvoets, dus het loopwerk kan van de decoder worden voorzien.
Ik zit er nog over te twijfelen of ik de motor van een kogellagertje zal voorzien.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Michel Bikkel op 28 januari 2016, 15:31:11
Hoi Piet,

hoor graag hoe de decoder bevalt. Heb hier nog wat locjes staan zonder decoder. Is wel H0, hebben ze daar ook decoders voor?
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 28 januari 2016, 15:36:58
Ik zet ze ook in H0 modellen Michel.
Daar zijn ze voor gemaakt, maar omdat ze zo lekker klein zijn kunnen ze denk ik ook wel een N model.

grt Piet.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Michel Bikkel op 29 januari 2016, 15:13:22
Hoi Piet,

Heb er gister 3 besteld. Ben benieuwd hoe ze bevallen. Zit er ook een handleiding voor de CV's bij?

Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 29 januari 2016, 17:05:45
Hoi Piet,

Heb er gister 3 besteld. Ben benieuwd hoe ze bevallen. Zit er ook een handleiding voor de CV's bij?
Hi Michel,
een handleiding er bij? Nu vraag je wel heel veel!
Dit is de wereld van Ebay en Aliexpress, je moet tevreden zijn met het gestuurde.
Maar gelukkig is er veel op het internet te vinden.
Op mijn website http://www.modelbaan.ath.cx/ (http://www.modelbaan.ath.cx/) zie je in het linker menu, Documenten.
Als je daar op klikt krijg je een merken sub menu, daar staat LaisDCC en klikken geeft je 2 documenten.

grt Piet.

Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: iTom op 29 januari 2016, 17:15:36
Je kan ook direct naar deze gaan.

http://laisdcc.com/LaisDcc_Decoders_Manual_V2.pdf (http://laisdcc.com/LaisDcc_Decoders_Manual_V2.pdf)
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 29 januari 2016, 17:22:01
Je kan ook direct naar deze gaan.

http://laisdcc.com/LaisDcc_Decoders_Manual_V2.pdf (http://laisdcc.com/LaisDcc_Decoders_Manual_V2.pdf)
Maar natuurlijk, Tom ik heb ze daar ook vandaan.
Ik heb ze ook alleen maar op mijn site gezet omdat ik met die Ebay - Aliexpress bedrijfjes de ervaring heb dat die in eens zomaar weg, pleite zijn met hun websites.
Vandaar.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: iTom op 29 januari 2016, 18:55:05
Ja het zijn vleemde figulen die Chinezen.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: PietB op 29 januari 2016, 21:23:23
Nou ik vind hun eten wel te pruimen.
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Michel Bikkel op 3 februari 2016, 17:19:03
Net even de status van mijn bestelling gecontroleerd bij China Post

denk dat ze komen..... wanneer? Geen idee ! haha komt vast goed

(http://myalbum.com/photo/FHbeaqHcc0Ny/360.jpg)
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Michel Bikkel op 6 februari 2016, 15:11:58
Gister een klein geel envelopje met 3 decoders. heb er net 1 ingebouwd en moet zeggen rijden prima!
Titel: Vertrek Piet B
Bericht door: Wim Corduwener op 6 februari 2016, 15:52:37
@Michel Bikkel,
De starter van dit topic heeft ons forum verlaten. Reken er dus niet op dat Piet B op je bericht zal reageren. Piet onderhoudt met ons forum een soort van knipperlichtrelatie want hij is al eens eerder vertrokken en na verloop van tijd weer teruggekomen... en dus nu weer vertrokken.  ::)
Titel: Re: Polderdam (een update)
Bericht door: Michel Bikkel op 7 februari 2016, 11:05:36
Yep, heb het begrepen. Kreeg net een prive mail van hem....