H0 Modelspoor Forum
Modelbaanbesturing => Vraagbaak voor beginners en herintreders => Topic gestart door: Opa-Bullcat op 1 februari 2014, 13:15:54
-
het enigste wat ik nog kan doen is nadenken over mijn baan :(
Dus vroeg ik mezelf af, als ik de hele baan in blokken verdeel omdat ik digitaal wil gaan rijden hou ik alleen toch maar de wissels en kruiswissels over die aan de ringleiding komen te zitten, de blokken worden toch gevoed via de terugmeld decoders ?
dan vroeg ik mezelf af solderen jullie of de rails aan elkaar of aan elke rail een apart draadje ? die vervolgens weer naar de decoder gaat( naar 1 blokuitgang uiteraard per blok.
het borrelt dus nogal hier. maar stel dat jullie alle rail lasjes van een draadje voorzien, is dat misschien wel iets wat ik nu al kan doen voor later.
Hans, die zichzelf verveeld :)
-
Beste Hans,
Hoe zeker wil je zijn, heel zeker dan een aansluiting per rail, maar de raillassen zijn niet echt slecht, dus een aansluiting per meldstuk is ook goed te doen.
Groet, Anne W
-
Heb ook nog een vraag de + en de - hebben jullie daar nog voorkeur voor bijvoorbeeld + aan de binnenkant links zeg maar of zijn daar geen standaarden voor, algemene toepassingen.
-
Heb ook nog een vraag de + en de - hebben jullie daar nog voorkeur voor bijvoorbeeld + aan de binnenkant links zeg maar of zijn daar geen standaarden voor, algemene toepassingen.
Als je de rijrichting gaat wisselen wisselt ook de plus en de min Rob. Maar zelf hou ik altijd aan ... knop trafo naar rechts ... trein vooruit en dat is geloof ik de plus rechter rail. Moet je even proberen voor de zekerheid..
Maar digitaal ??
-
zo iets had ik ook in gedachten, bedankt Pierre
-
voor digitaal maakt niks uit Rob, trein/software bepaald de richting dan
-
Mijn ezelsbruggetje: Rood of bRuin voor Rechts in rijrichting van het hoofdspoor gezien...
-
Ikzelf zou de wissels niet met een raillas vastzetten, maar onderlangs doorverbinden. Als er iets stuk gaat aan een wissel en hij moet er weer uit, dan trek je hele baan kapot als zo’n wissel vastzit met raillasjes.
-
Hoe moet ik dat onderlangs doorverbinden zien Wim? los laten liggen lijkt mij ook geen optie. Mocht er bij mij iets met een wissel gebeuren dan gaat de dremel erin en zet ik de nieuwe wissel er weer ertussen met rail lasjes, door de rail las helemaal 1 kant op te schuiven en asl de wissel er tussen ligt de las weer over de aansluiting te schuiven.
-
Hoe moet ik dat onderlangs doorverbinden zien Wim? los laten liggen lijkt mij ook geen optie. Mocht er bij mij iets met een wissel gebeuren dan gaat de dremel erin en zet ik de nieuwe wissel er weer ertussen met rail lasjes, door de rail las helemaal 1 kant op te schuiven en asl de wissel er tussen ligt de las weer over de aansluiting te schuiven.
Ben het wel met Hans eens.
-
Zeg rob even tussendoor, hou wel in de gaten aan welke rail je de terugmelder soldeerd, niet dat je ineens op de - gaat zitten solderen als de rest allemaal op de + zitten :D
dat geeft volgens mij een vreemd effect.
-
Zeg rob even tussendoor, hou wel in de gaten aan welke rail je de terugmelder soldeerd, niet dat je ineens op de - gaat zitten solderen als de rest allemaal op de + zitten :D
dat geeft volgens mij een vreemd effect.
Zal je net zien, nee komt goed.
-
multimeter erbij gebruiken Rob, als er een - voor het aantal volt staat zit je op de verkeerde rail :D schiet me ineens te binnen hier.
-
Hoe moet ik dat onderlangs doorverbinden zien Wim? los laten liggen lijkt mij ook geen optie. Mocht er bij mij iets met een wissel gebeuren dan gaat de dremel erin en zet ik de nieuwe wissel er weer ertussen met rail lasjes, door de rail las helemaal 1 kant op te schuiven en asl de wissel er tussen ligt de las weer over de aansluiting te schuiven.
Zo'n wissel kun je gewoon vastzetten op je baan en met spijkertjes lijm en bedding. Je sluit het wissel onderlangs aan met de overige rails. Als zo’n wissel kapot gaat en het moet eruit gebroken worden, dan breek je niet de aansluitende rails mee door die raillasjes. Sinds ik dat een keer heb gehad, sluit ik ze aan zonder raillasjes.
Maar... ik had toen nog geen dremeltje. Dat is ook weer waar. ::)