H0 Modelspoor Forum
Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek => Reparatie, aanpassen, bewerken, reinigen van rijtuigen en wagons => Topic gestart door: Wouter op 30 januari 2014, 13:04:09
-
beste mede knutselaars,
ik heb het wilde idee gekregen om verlichting in enkele wagons te gaan bouwen, echter ik rijd 2rail gelijkstroom. de wielen zijn massief dus kan hier geen sleper aanmaken, dit zal sluiting veroorzaken.
nou is de vraag, hoe hebben jullie dit probleem opgelost?
-
Ik ga even voor je zoeken want ik geloof dat Pierre hier al een topic over heeft gemaakt momentje :)
Gevonden heb je dit topic gelezen?? Klik (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=1580.0)
Ik ben geen technicus maar ik denk dat je daar al veel antwoorden kan krijgen.
Mocht het niet het geval zijn dan zullen de mannen je vast wel helpen.
-
dit betreft wisselspanning, ik rijd zelf op gelijkstroom..
daarnaast zijn de wielen ook niet geïsoleerd en zal dus sluiting gaan maken.
-
Daar kunnen de mannen je dan vast wel de nodige tips over geven.
-
dit betreft wisselspanning, ik rijd zelf op gelijkstroom..
daarnaast zijn de wielen ook niet geïsoleerd en zal dus sluiting gaan maken.
Pierre rijdt op gelijkstroom en zijn de wielen dus aan één zijde geïsoleerd.
-
Daar zat ik ook al naar te kijken hoe dat ging met die draaistellen.
Is trouwens te zien welke kant is geïsoleerd bij H0 ?
-
Pierre laat in dit topic duidelijk zien dat als je twee wielstellen hebt je per wielstel de wielen omkeert, zodat het voorste wielstel de ene spoorstaaf pakt en het andere wielstel de andere spoorstaaf.
Wouter heeft het over sleepcontacten, maar die worden alleen bij Märklín, Trix en LGB gebruikt.
-
Ik zie alleen per wielstel dat de as word gepakt voor de stroom, niet hoe je ziet welk wiel is geisoleerd Wim, dat was me vraagje
-
Per wielstel worden er twee wielen omgekeerd naar dezelfde kant. Die koperen plaatjes voeren via de asjes de stroom door. Bij het andere wielstel staan de wielen precies omgekeerd.
Of een wiel geïsoleerd is of niet kun je zien aan één wiel waar het asje door een stukje kunststof gaat... en als je het echt niet kunt zien: de multimeter op ohm zetten en dan beide wielen doormeten: geeft het display nul aan dan heb je dus een Märklín-wiel in je handen.
-
dank u daar kan ik wat mee,heb wel een multimeter maar weet idd alleen hoe de ohm keuze werkt :D
-
Wouter,
gelijkstroom wielen zijn nooit massief, maar aan een kant geïsoleerd. Wat Pierre gedaan heeft,is ook gewoon gelijkstroom. Dus aan een kant de wielen omdraaien en je heb een + en - kant om stroom aan te sluiten
-
Wat de jongens zeggen klopt Wouter. Als je goed kijkt naar je wielstel zal je zien dat één kant gelijk op het wieltje geklemd zit en de andere kant heeft om de as een kunststof ringetje. Meestal zwart. De kant met het ringetje maakt geen contact met het asje en de andere kant wel. ;)
-
...heb wel een multimeter maar weet idd alleen hoe de ohm keuze werkt :D
Waarschijnlijk staat er Ω (de Griekse hoofdletter omega) bij het knopje en dan kun je de weerstand meten zoals weerstandjes en doet een snoer het nog. Erg handige optie... als je weet hoe die werkt natuurlijk. ;)
-
Wouter,
ik heb net je voorstelbericht terug zitten lezen, en hierin vertel je dat je marklin rijdt.
Dus begrijp er nu niets meer van. Heb je nu Marklin = 3 ral = Wisselstroom of heb je een ander merk = 2 rail = gelijkstroom
-
@ Rick,
Ik denk dat wouter overgestapt is op 2-rail, gezien ook zijn laatste post in Algemene vragen & polls
hallo,
ik heb een 2 rail systeem, fleischmann. nou heb ik de volgende vraag: kunnen er ook andere merken locs op dit systeem rijden? zoals lima, AHM, roco enz?
zelf dacht ik van wel, zolang het maar gelijkstroom locs zijn.
gr
Groeten, Gert-Jan
-
Allereerst, bedankt voor alle reacties! Ik leer een hoop en ga gauw verder knutselen.
Sorry voor de verwarring, maar zoals eerder genoemd kom ik niet zo goed weg met de hoge bedding van marklin, dus ben overgestapt op 2-rail van fleischmann.
Ik ga gelijk bekijken of ik geïsoleerde wielen kan vinden aan het rijtuig.
-
Ah... op die fiets! Maar Wouter, Märklín heeft toch ook rails zonder bedding?
Op zich is zo'n omschakeling van drie- naar twee-rail best wel een topic waard, want daar komt volgens mij best wel wat bij kijken.
-
En natuurlijk goed in de gaten houden dat je de Marklin wagons niet kan gebruiken op de rails van Fleischmann. Dan krijg je inderdaad kortsluiting.
-
En eenvoudigweg wielen vervangen werkt ook niet altijd omdat Märklín-wagons niet altijd punt-gelagerd zijn.
-
Wim, wederom bedankt voor de reactie. De wagon die ik ervoor op het oog was is van Lima, en ik heb kunnen vinden dat ze inderdaad geïsoleerd zijn. Marklin spullen zijn wel bruikbaar, mits ik ze aanpas.. Maar gelukkig voor mij had ik nog geen extra rollend materiaal aangeschaft!
Ik ben weer een stap verder, gelukkig. Verder kom ik overal gelukkig wel uit, jarenlang met papa aan een Trix baan gewerkt wat ook 2rail gelijkstroom was.
-
Nou Wouter, succes met je operatie?