H0 Modelspoor Forum
Modelbaanbouw voor de liefhebber => Modelbaan planning en bouw => Planning modelbaan => Topic gestart door: GéJé op 8 augustus 2013, 14:22:57
-
Hallo allemaal,
De afstand tussen twee sporen wordt in de modelwereld bepaald door twee factoren.
factor 1, de wissels
factor 2, het verschil in radius tussen binnen en buitenbocht.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-G7AR87YH.jpg)
Als ik dan een stukje spoor neerleg, en ik meet de afstand tussen de twee sporen onderling, kom ik op een afstand van 45 mm van de rechter spoorstaaf van het linker spoor tot de linker spoorstaaf van het rechter spoor.
Ik vind die afstand nog al groot. Vooral bij dubbelsporige bruggen en tunnelportalen, lijkt de verhouding niet te kloppen. Ik ben dus op het internet op zoek gegaan naar plaatjes van dubbelspoor.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-VT4HVQS3.jpg)
Ik heb meerdere voorbeelden bekeken. Dit is er daar één van. Als ik op deze foto een lijn zet, daar waar de rails 16,5 mm uit elkaar liggen ( spoorbreedte H0 ) en ik meet dan op die plek de onderlinge afstand tussen de twee sporen, dan kom ik, op alle foto's, steeds op ongeveer 25 mm.
Is er iemand die mij uit kan leggen waarom we op de modelbaan, de sporen in verhouding veel verder uit elkaar leggen dan in het grootbedrijf?
Groeten, GéJé
-
GéJé,
per merk maakt het verschil wat de ruimte tussen de wissels is.
In H0 is de NEN norm 63,5 mm, tussen twee rails, gemeten van hart tot hart.
Edit: tekst opnieuw ingevoerd na aanpassing in het systeem.
-
Oké, Andere manier van meten, maar met de zelfde conclusie.
Als ik mijn sporen op die manier meet, kom ik inderdaad op 63 mm uit.
Maar het feit blijft dat dit een veel grotere afstand is dan in de werkelijkheid.
Groeten, GéJé
-
In H0 is de NEN norm 63,5 mm, tussen twee rails, gemeten van hart tot hart.
In het grootbedrijf zijn legio plaatsen waar van de norm afgeweken wordt, door allerlei (ruimtelijke) redenen;
zie hier onder bijv.
(http://www.archiefedwardbary.nl/images/fotos/nederland/ns/uitgelicht_07/EB19690515-00000%20Stortenbeker%20(Wd%20NX%20022571d).JPG)
@Rick bedoel je geen NEM norm
KLIK NEM (http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Nem-Normen%20NL.pdf)
-
In mijn schaduwstation en klimspiraal is de h.o.h. maat overal 75,5 mm.
In het klimspiraal heb ik te maken met een binnenbaan van R1 bochten en in de buitenbaan met R2 bochten.
Derhalve ligt die maat van 75,5 mm h.o.h. gewoon vast.
(http://i40.tinypic.com/21kictx.jpg)
Bij mijn schaduwstation heb ik een harpmodel en door de wissels ligt ook die maat h.o.h. gewoon vast.
Ook 75,5 mm.
(http://i44.tinypic.com/9hnupc.jpg)
Ik hoop dat je ook wat aan deze informatie hebt.
-
Is er iemand die mij uit kan leggen waarom we op de modelbaan, de sporen in verhouding veel verder uit elkaar leggen dan in het grootbedrijf?
Bij modelspoor liggen de sporen denk ik verder uit elkaar omdat de bogen veel en veel krapper zijn dan bij het groot bedrijf. Bij dubbel spoor lopen in model dan de lange wagons soms tegen elkaar . Maar in model kloppen veel meer maten niet zo heel erg. De lantaarnpaaltjes en bovenleiding b.v. zijn te grof maar de huisjes zijn vaak veel te klein en ga zo maar door. Ik heb op mijn eigen baan gewoon de afstand tussen twee (slanke) Roco wissels tegen elkaar genomen. Dat komt neer op 34 mm tussen de binnenste ralsstaven. Met flexrails deze afstand doorgevoerd op de rest van mijn baan (met behulp van een mal) ook in de bogen en ik kom daar goed mee weg. Bovendien ziet het er heel acceptabel uit. ;)
-
@Rick bedoel je geen NEM norm
Ja Bob, tikfoutje van mij