H0 Modelspoor Forum

Modelbaanbouw voor de liefhebber => Modelbaan planning en bouw => Planning modelbaan => Topic gestart door: Pierre op 24 juni 2013, 20:46:42

Titel: Station Op Zolder (Baanplan Pierre)
Bericht door: Pierre op 24 juni 2013, 20:46:42
Dit is zo ongeveer mijn baan. Ik heb dit even snel getekend maar in te echt heb ik voor mijn baan uitsluitend flexrail gebruikt. Dit heb ik gedaan om minder koppelingen (spanning verlies en storingen) te hoeven gebruiken. Alle rails is aan elkaar gesoldeerd.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YOMT8AHO.jpg)
Titel: Re:Station Op Zolder (Baanplan Pierre)
Bericht door: Wim Corduwener op 24 juni 2013, 21:50:01
Even snel getekend? Nu net?!
Ziet er fantastisch uit man!
Die linkerkant en het midden ken ik wel zo'n beetje, maar rechts met dat water is compleet nieuw voor me.
En ik kan niet anders zeggen; dat baanplan ziet er bijzonder uitgekookt uit!
Titel: Re:Station Op Zolder (Baanplan Pierre)
Bericht door: Roel op 24 juni 2013, 22:01:06
Knap baanplan, Pierre!
Je zegt dat je alle rails aan elkaar gesoldeerd hebt.
Is dat niet een te groot risico? Stel voor dat je bij een storing enkele rails zou moeten verwijderen om dat te verhelpen.
Dan heb je wel een probleem, denk ik.
Maar je zal daar wel een reden voor hebben.

Voor de rest: chapeau!
Titel: Re:Station Op Zolder (Baanplan Pierre)
Bericht door: Wim Corduwener op 24 juni 2013, 22:19:03
Is dat niet een te groot risico? Stel voor dat je bij een storing enkele rails zou moeten verwijderen om dat te verhelpen.
Nou Roel, daar zeg je wat. Dat is eigenlijk ook de reden waarom ik geen railschoentjes gebruik. Ten eerste vind ik ze niet mooi en ten tweede trek je de hele omliggende rotzooi los als je bijvoorbeeld een wissel wilt vervangen.
Ben nog wel benieuwd waar dat tramspoor gaat komen.
Titel: Re:Station Op Zolder (Baanplan Pierre)
Bericht door: Pierre op 24 juni 2013, 22:33:23
Knap baanplan, Pierre!
Je zegt dat je alle rails aan elkaar gesoldeerd hebt.
Is dat niet een te groot risico? Stel voor dat je bij een storing enkele rails zou moeten verwijderen om dat te verhelpen.
Dan heb je wel een probleem, denk ik.
Maar je zal daar wel een reden voor hebben.

Voor de rest: chapeau!

Rails gaat toch niet kapot Roel :o Ennuh ..... wat je vast soldeert kan je toch ook weer gewoon los solderen. Ik heb nog niet zo lang geleden een wissel vervangen en dat was zo gebeurd. Het meeste werk/tijd was het oplossen van de ballast. Voordeel is dat je geen ringleiding hoeft te maken voor ondersteuning. Ik gebruik nikkel rail en er is geen (meetbaar) verlies. Buiten vuile rails heb ik nooit storingen.
Titel: Re:Station Op Zolder (Baanplan Pierre)
Bericht door: Pierre op 24 juni 2013, 22:46:37
Ben nog wel benieuwd waar dat tramspoor gaat komen.

Rechts onder bij het station zie je een klein perron. Daar begint het tramspoortje. En het hele gedeelte rails met die blauwe streep er in kan door de tram bereden worden. Het is de bedoeling dat het trammetje daar heen en weer gaat pendelen. Ik zit er alleen nog over te denken om aan de andere kant van het perronnetje nog een spoor te maken met een wissel en daar de tram te laten stoppen. Dan kan het werkverkeer gewoon inhalen en rest van de baan op.
Titel: Re:Station Op Zolder (Baanplan Pierre)
Bericht door: stafmarklin op 25 juni 2013, 19:15:51
Strak plan Pierre en als de afwerking het niveau haalt van de Fiat Garage dan wordt dit een H??????l prachtige baan.
Wordt opgevolgd. :o
Titel: Re:Station Op Zolder (Baanplan Pierre)
Bericht door: Pierre op 25 juni 2013, 22:23:20
Strak plan Pierre en als de afwerking het niveau haalt van de Fiat Garage dan wordt dit een H??????l prachtige baan.
Wordt opgevolgd. :o

Ik ga uiteraard mijn stinkende best doen Staf. ;)