Auteur Topic: Acht jaar in een doos op zolder.  (gelezen 6348 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Acht jaar in een doos op zolder.
« Gepost op: 10 november 2012, 17:29:41 »
Hallo allemaal,

Ik heb nog geen baan om ze op te laten rijden, maar ik heb vandaag toch de doos met rijdend materieel maar eens van zolder gehaald. In de woonkamer even een ovaaltje neergelegd om het uit te proberen. Na acht jaar rijdt het weer.
Echter; van mijn BR 01 werkt de rookgenerator alleen op volle snelheid. Hetzelfde geldt voor de verlichting van de wagons. Die gaan knipperen bij lagere snelheden. Is dit een gevolg van acht jaar niet gebruiken? Wat kan ik hier aan doen? Alles gewoon een tijd laten rijden? of moet ik het ??n en ander schoon maken? en hoe pak ik dat dan aan?

Groeten,

G?J

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Acht jaar in een doos op zolder.
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2012, 19:57:40 »
Dag G?J?,
Ik denk dat allereerst de rails schoonmaken wonderen doet. Dit verklaart denk ik de knipperende verlichting. Ten tweede een beetje olie voor de locomotief.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Acht jaar in een doos op zolder.
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2012, 21:27:15 »
Dat denk ik ook Gert-Jan het is net wat Wim zegt. De rails moet even goed schoongemaakt worden en vergeet de wielen van de loc ook niet ;). Dan gaat het denk ik idd een stukje beter 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Acht jaar in een doos op zolder.
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2012, 23:04:56 »
Ik noem mijzelf graag een herstarter en geen beginner. Ondanks dat toch een "beginnersfout" gemaakt.  :-[
Ik dacht even snel een ovaaltje neer te leggen, met de verwachting dat het dan allemaal wel meteen zou werken. De rails schoon maken, was ik in mijn spontane opwelling en enthousiasme even vergeten.  :-[
De verlichting van de wagons doet het nu prima!
Echter; de rookgenerator doet het nog steeds niet goed.
Op volle snelheid ( onrealistisch ) komt er  wel rook uit, maar als ik de snelheid verlaag naar een meer realistischer tempo, komt er helemaal geen rook meer uit.

  


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Acht jaar in een doos op zolder.
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2012, 00:00:31 »
De rookgenerator doet het nog steeds niet goed.
Op volle snelheid ( onrealistisch ) komt er  wel rook uit, maar als ik de snelheid verlaag naar een meer realistischer tempo, komt er helemaal geen rook meer uit.

Kan het geen paar jaar oude aangekoekte olie en stof zijn in de rookgenerator?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Acht jaar in een doos op zolder.
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2012, 12:05:34 »
Ja zoiets dacht ik zelf ook. Alleen.... Hoe maak ik dat schoon? Heb wel een heel dun pijpenragertje, Maar ik durf niet zomaar in die rookgenerator te gaan vrotten. Kan dat zonder iets kwaad te doen?   

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Acht jaar in een doos op zolder.
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2012, 13:49:41 »
Ik heb eigenlijk geen idee hoe zo'n rookgenerator er van binnen uit ziet. Volgens mij is het een plaatje dat verwarmd wordt door een spoeltje. Dan zou je met een wattenstaafje en een beetje wasbenzine een heel eind moeten kunnen komen.

Misschien iemand anders een idee?? ???
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Acht jaar in een doos op zolder.
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2012, 16:25:09 »
Misschien iemand anders een idee?? ???
Ik denk dat de loc een beetje betere stroomafname behoeft; hij rijdt vast prima, maar de rookgenerator haakt af bij een lager voltage... dus als de loc langzamer rijdt.
Ik lift dus mee met Pierre?s idee: van de wielen tot de motor even doormeten en van die wielen naar de generator. Als de weerstand 0 (nul) is, is de stroomgeleiding goed en is alles schoon. Dan weet je ook of het niet gewoon aan de rookgenerator ligt.

Succes,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Acht jaar in een doos op zolder.
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2012, 20:16:05 »
Vanavond de loc maar eens letterlijk onder de loep genomen. Ik had al een vermoeden dat de rookgenerator vervuild was. En inderdaad!
Ter verduidelijking twee foto's gemaakt. ( Dat was overigens nog niet makkelijk om die kleine details scherp op de foto te krijgen.)

De eerste foto. Dit is een ongebruikte rookgenerator die ik nog had liggen.

De buitenwand is mooi glad en koperkleurig.  Door de reflectie van het flitslicht is dit helaas niet helemaal duidelijk te zien. Maar wat je wel duidelijk ziet, is dat het dunne pijpje in het midden mooi glad en schoon is.

Dan de tweede foto. Dit is de rookgenerator in mijn BR 01.

Op het pijpje midden in de rookgenerator zit een vieze aanslag. Het lijkt wel een beetje op kalksteenaanslag.
Ik heb al voorzichtig geprobeerd om het te verwijderen, maar het is keihard.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik deze rookgenerator nog schoon maak?

groeten,

G?J?


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Acht jaar in een doos op zolder.
« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2012, 22:40:20 »
Met een wattenstaafje of pijpenrager en een beetje wasbenzine. Net zo lang blijven poetsen tot alle meuk opgelost is en dan met een dubbelgevouwen krantenpapiertje de vochtige massa er uit zuigen/poetsen. Beetje blazen (kijk uit voor je ogen). ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Acht jaar in een doos op zolder.
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2019, 16:42:29 »
Dag @GéJé,
Samantha en ik zijn alvast bezig met de voorjaarsschoonmaak. En zo ben ik onder andere berichten aan het opruimen waarvan de foto's ontbreken waardoor de relevantie ontbreekt. Maar in sommige gevallen zijn berichten best interessant en dat is bij dit verhaal ook het geval. Mijn vraag is of je de foto's nog hebt die in je bericht ontbreken, zodat we dit topic weer nieuw leven kunnen inblazen.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Stoomlokkie

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 58
  • Thanked: 1 times
Re: Acht jaar in een doos op zolder.
« Reactie #11 Gepost op: 4 november 2019, 11:09:29 »
Vergeet ook de railcontacten op de wielen niet schoon te maken! Vaak blijft daar ook vuil zo als stof aan hangen. :)