Auteur Topic: Voordeligste DCC programmeerder  (gelezen 3033 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Voordeligste DCC programmeerder
« Gepost op: 31 oktober 2012, 21:25:29 »
Het programmeren met een MS1 (in Motorola) heeft zijn beperkingen. Zo kan je niet hoger dan de CV/REG 80 en daarin de maximumwaarde van 80. Nu beschik ik over Rampino-decoders en daar zijn enkele belangrijke instellingen te doen inhogere REGs. Bijvoorbeeld een reset gaat via REG123...
Daarnaast zou het makkelijker/beter zijn te proammeren in DCC.
Nu wil ik niet te veel uitgeven en denk aan de MS2 om deze beperking te omzeilen, dus met programmeren in DCC. Kan je hiermee ook de hogere registers/CVs en waardes bereiken? (Ms1 gaat tot 80 in Motorola).
Maar wellicht zijn er nog andere opties?
Ik ben inmiddels een beetje verloren in de PC-besturingen...   Heb ook eigenlijk gewoon geen plek voor 2 PC's... Koploper trekt me wel aan maar dat vraagt dan 2 PC's of 1 PC met een centrale.
Wie kan me weer op het goede spoor zetten?

Mvg.
Willem E.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Voordeligste DCC programmeerder
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2012, 22:17:08 »
Beste Willem,

Met de vraag 2 computers of 1 computer met centrale ben je er nog niet, je moet je ook nog afvragen of je MFX wilt blijven "hebben", in dat geval is je keuze beperkt tot een CS (huidige versie geen Koploper) of een Ecos.

Bij "nee" is je keus makkelijker, bij de MSG/Den Bosch rijden 4 van de 6 banen met een Tams Eay Control en daar kun je ook heel goed mee programmeren, incl. CV's uitlezen.

Daarnaast is er nog de optie van geen PC, maar een Raptor waarmee je ook een computerbesturing kunt realiseren, maar dan zonder computerscherm, programmeren DCC is mogelijk, (POM), maar geen CV's uitlezen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Voordeligste DCC programmeerder
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2012, 22:49:12 »
Dank voor de reactie, Anne,

Ik denk dat ik wat duidelijker moet zijn...:
Voor thuis wil ik blijven rijden met M?rklin-Motorola en gebruik daarvoor nu een MS1.
Daarmee kan ik wat beperkt mijn decoders programmeren, maar wil dat beter en volledig doen zonder grote centrale.

Ik klus ook nog een beetje bij een ander treinbaantje in Rotterdam en dan is het wel handig om meer te weten van computerbesturing. M.n. Koploper. Vandaar mijn schuine oog daarop, toch.
Alleen de ruimte en de geldelijke kant heeft zijn beperkingen voor me. Zou ik willen kiezen voor een PC dan zal het zijn voor Koploper en besturing op 1 PC/Laptop.

Kan dat ?berhaupt?

Mvg.
Willem

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Voordeligste DCC programmeerder
« Reactie #3 Gepost op: 1 november 2012, 12:34:30 »
Beste Willem,

Met je MS1 kun je op een normale wijze niet met de computer rijden (er is wel wat vanuit de hobbyrichting te krijgen), dus dat is je eerste keuze.

Met de Tams kun je Motorola en DCC rijden en programmeren en naar ik heb gehoord ook de 128 stappen van MFX, maar geen MFX automatische aanmelding.

Er zijn ook digtiale systemen die op ??n computer kunnen rijden, maar daar weet ik zeer weinig van.

En er is van Esu ook nog een lokprogrammer te koop.

Koploper, en elk ander automatiseringssysteem, leer je maar op ??n manier goed: leg een ovaaltje, maak 3 rijwegen met 2 melders per rijweg en begin, dus niet beginnen op een baan met veel mogelijke rijwegen, dan leer je het nooit omdat je het basisprincipe niet leert.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"