Auteur Topic: simpele andreaskruisjes met knipperlicht  (gelezen 2291 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
simpele andreaskruisjes met knipperlicht
« Gepost op: 26 oktober 2012, 23:26:48 »
Eigen bouwprojecten is misschien een beetje te groot woord voor dit simpele tussendoor projectje. Ik was aan het opruimen op mijn baan en mijn oog viel daarbij op een onbewaakte overweg in wording. Ik ben dan in gedachte al aan het bouwen en krijg gelijk weer zin om iets te freubelen. Alles opzij gezet en gekeken hoe ik een paar simpele andreaskruisjes kan maken met de dingen die ik op dit moment in huis heb.

Ik ben begonnen de kruisjes zelf te snijden uit een oude telefoon kaart. Daarna wit geverft en de uiteindjes rood. Die kunnen mooi drogen en ondertussen zoek ik de materialen bij elkaar die ik kan gebruiken. Als paaltjes knip ik twee stukjes van 5,5 cm van een ijzerdraadje die ze gebruiken om planten vast te zetten aan een rek of zo. Verder twee rode ledjes. twee stukjes krimpkous en wat stukjes dun draad uit een gesloopte  computer muis. De draadjes soldeer ik aan de ledjes. Rood + en zwart - om later geen vergissing te maken met aansluiten.

De draadjes en het stukje ijzerdraad steek ik door de krimpkous. Hier zie je gelijk waarom ik voor dit planten ijzerdraad heb gekozen. Nu maken de  pootjes van de ledjes en de draden geen sluiting door de plastic laag op het ijzerdraad.



Als alles op zijn plek zit snel even met een aansteker langs de krimpkous. Ijzerdraadje steekt ongeveer een cm uit. Hierop lijm ik de kruisjes.







Behalve de voorkant van de kruisjes heb ik alles mat zwart geverft.



Even testen en in nog geen twee uur tijd zijn de andreaskruisje klaar om geplant te worden op de baan. Maar ...... eerst moet ik nog verder met opruimen. Kijken wat ik morgen weer tegen kom.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:simpele andreaskruisjes met knipperlicht
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2012, 00:45:42 »
Dat heb je weer ff netjes in elkaar gezet.
Dat led is dat een smd ledje, zo ja welk type is dat of lag dat ook in je rommelbakje. :D
Ziet er wel grappig uit, 't zijn wel Nederlandse andreaskruizen toch, de Duitse andreaskruizen staan recht op (nog steeds) en de Nederlandse liggen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:simpele andreaskruisjes met knipperlicht
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2012, 08:16:37 »
Beste Pierre,

Weer een mooi item; dit genereert weer mogelijk andere idee?n, dank voor het plaatsen!  ;)

Ziet er wel grappig uit, 't zijn wel Nederlandse andreaskruizen toch, de Duitse andreaskruizen staan recht op (nog steeds) en de Nederlandse liggen.

Beste Tom,

Voor de Duitse kruizen zie de laatste foto van posting 7 van dit draadje

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:simpele andreaskruisjes met knipperlicht
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2012, 11:22:55 »
Dat led is dat een smd ledje, zo ja welk type is dat of lag dat ook in je rommelbakje. :D

Het zijn idd smd ledjes Tom maar ik weet geen type. Ik weet alleen dat ze goed werken. Ze komen niet uit de rommelbak maar wel zoiets. Ik heb verschillende sorteerdozen met heel veel leds. De meeste zijn nieuw maar ik sloop ze ook overal uit. Heb nu ook weer een stapel liggen uit een led verlichting (model tl buis) waar er een paar honderd (helder witte) in zitten. Altijd makkelijk ...... toch?



Ziet er wel grappig uit, 't zijn wel Nederlandse andreaskruizen toch, de Duitse andreaskruizen staan recht op (nog steeds) en de Nederlandse liggen.

Op mijn baan kan en mag en kan alles. Vind ik het leuk dan doe ik dat. Zo ook deze andreaskruisjes. Ik vind de Nederlandse leuker dan de Duitse dus zet ik de kruisjes dwars. Ik ben ook vaak dwars :P.

Beste Pierre,
Weer een mooi item; dit genereert weer mogelijk andere idee?n, dank voor het plaatsen!  

Geen dank Johan. Zo'n ideetje komt soms op als poe... en dan moet het ook vaak gelijk uitgevoerd worden. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/