Auteur Topic: esu lokpilot 4  (gelezen 2484 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marcel1970

  • Gast
esu lokpilot 4
« Gepost op: 21 oktober 2012, 22:17:44 »
Hallo ik ben bezig met een lok van marklin en wil de verlichting wisselend laten werken en ze kunnen schakelen met functie f1 en f2
Kan ik de gele draad aan de groene , en de witte aan de paarse van de decoder? Zodat ik de lichten ook constand kan laten branden?
M.v.g marcel

Riny

  • Gast
Re:esu lokpilot 4
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2012, 09:51:03 »
Beste Marcel,

Het geen jij wil kan helaas niet.
De verlichting, vanuit de decoder, is alleen schakelbaar via functietoets nul (0)
F1 (groen) en F2 (paars) zijn functie schakelingen voor andere doeleinden.
Bij gebruik van de witte en geel zal de verlichting, wanneer de rijrichting wordt veranderd ook de voor of achterzijden veranderen.

Zoals je het aangeeft, wat je gedachten zijn, zal alleen de decoder defect maken en lijkt mij ook niet de bedoeling.

Weet niet welke verlichting je constant wilt laten branden echter zou je dan extra leds/lampje(s) in de loc kunnen bouwen en deze aansluiten zoals in het schema van de rookgenerator (de rookgenerator wordt dan vervangen door leds/lampjes.
De F1 en/of F2 functioneren dan uitsluitend als schakelaar, de spanning komt dan rechtstreeks van de rails.



Hieronder een aansluitschema zoals het standaard zou moeten.



Op het schema staat het nummer 53610 maar uiteraard is dit het zelfde als de 546xx
Aan de kleuren van de bedrading is immers niets veranderd.

P.s. Misschien onnodig om aan te geven maar een keer extra gewaarschuwd kan geen kwaad.
De gemeenschappelijke + (blauw) mag nooit een verbinding maken met massa (zwart).

Hopelijk kun je er iets mee.