Auteur Topic: Module I en nu ook module II  (gelezen 31373 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Module I en nu ook module II
« Gepost op: 21 oktober 2012, 18:02:27 »
Nadat ik eerst eens wat heb rond gekeken op dit mooie forum, is het nu wel eens tijd om mijn eigen project te tonen. In mijn voorstelbeurt hebben jullie kunnen lezen dat ik een herstarter ben en dat ik niet zo lang geleden mijn modelspoor spulletjes weer uit de dozen heb gehaald. Ik ben begonnen met het bouwen van modules omdat ik momenteel geen ruimte heb voor een complete baan. Mijn eerste module is deze oude vestingstad. De inspiratie komt uit mijn vele motortoertochten naar de prachtige omgeving van de moezel in Duitsland.
   
Module I "een oude vestingstad"

De basis, een houten constructie van 100 x 60 cm


Alles krijgt alvast een kleurtje. Details moeten later nog worden aangebracht.


Het kasteel boven op de heuvel is samengesteld uit verschillende bouwpakketten.


Voor het kasteel komt het eerste rijtje huizen.


De kerk met bijgebouw en aan de oostzijde de vestingmuur samengesteld uit verschillende bouwpakketten.


Op de voorgrond komen de grotere vakwerkhuizen. Rechts een stadspleintje met een fontein.


De voorkant van de module is een rivierkade. Aan deze kade komen een molen en een havenloods.
De westelijke stadsmuur heeft inmiddels ook een opbouw gekregen.


Het geheel vanuit een ander perspectief.



Nu verder met het aanbrengen van de details. Dat zal noch wel heel wat tijd in beslag nemen. 


Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2012, 18:24:17 »
Ben benieuwd, maar de foto's zijn niet goed geplaatst, want we zien alleen rode kruisjes.
We wachten even af tot de moderator heeft geholpen.

Frans

  • Gast
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2012, 18:27:21 »
Zie wel plaatjes maar wel heeeeeel erg klein.

Mvg Frans

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2012, 18:33:46 »
Sorry! er gaat iets fout met de foto's. Ga proberen om het te veranderen, maar het was al een hele klus om ze er op te krijgen. (Newbie)


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2012, 20:31:31 »
Maak van MiniFoto  ......... GroteFoto tussen de img tags en dan zijn de foto's groot. ;)



Overigens een top project. Heel mooi gedaan . Ben zeer benieuwd naar het resultaat als het wat verder is...... Top.

Succes. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2012, 21:03:48 »
Citaat
Sorry! er gaat iets fout met de foto's. Ga proberen om het te veranderen, maar het was al een hele klus om ze er op te krijgen. (Newbie)

Inmiddels wel redelijke foto's kunnen plaatsen. Dus back on topic :D

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2012, 21:31:13 »
Beste G?J?,

Je bent met een mooi project bezig!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2012, 21:57:38 »
Erg mooi gemaakt. Dat beloofd wat voor als er straks genoeg ruimte is..... :P

Groeten

Patje

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2012, 00:38:24 »
Wat een geweldig project, alleen de molen vind ik te Hollands en niet goed passen maar dat is mijn mening.
Foto's heb ik aangepast.

Foto's plaatsen vanuit "mijnalbum"
Betreffende foto aanklikken, popupscherm wordt getoond, dan popup ook een keer aanklikken en de url plaatsen als img.
Foto's moeten wel in het formaat 800x600 zijn anders worden ze te groot.

Hier is nog eens het een en ander na te lezen

NALEZEN FOTO PLAATSEN VANUIT MIJN ALBUM

Open de bijlage onderaan het topic.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2012, 09:00:58 »
Wauw dat is toch wel super hoor :)
Mijn man maar ff aankijken of hij ook zo'n mooi plateau kan maken voor me hahahaha....
Voor mijn kerstdorp.  ;)
Fotografen met passie.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2012, 10:10:42 »
Heel mooi gemaakt zeg. Dat was zeker heel wat passen en meten voor je wist waar alle verhogingen moesten komen?

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2012, 11:56:20 »
Wat een geweldig project, alleen de molen vind ik te Hollands en niet goed passen maar dat is mijn mening.

Ook vind vind het geheel keurig uitgevoerd, helemaal top.
Echter zoals Tom aangeeft betreffende de molen, dit zat ik mij ook te bedenken.
Hij springt er teveel uit en het valt dus direct op dat deze geen Duits uiterlijk heeft en dat doet afbreuk aan het verder mooie geheel en vind ik echt zonde (mijn persoonlijke mening).

Ik weet niet of het verwerkt kan worden maar misschien een optie om er een watermolen (Duits) voor in de plaats te zetten?
Hiermee zeg ik maar wat, goed bedoeld dus.

Verder, niets dan lof over het project.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2012, 23:06:44 »
Citaat
Heel mooi gemaakt zeg. Dat was zeker heel wat passen en meten voor je wist waar alle verhogingen moesten komen?

Martin,

Ja! eerst alles passen en meten op een vlakke plaat, schuiven met huisjes, diverse gebouwen proberen, toch weer weghalen, andere gebouwen neerzetten. Ik heb heel wat verschillende opstellingen geprobeerd voordat het naar mijn zin was. Daarna met karton en plakband aan het knippen en plakken gaan om de verhogingen uit te proberen, net zo lang tot alles past. Pas daarna alles op hout overgenomen en uitgezaagd. De voorbereiding kost dus wel even wat tijd maar als je eenmaal weet waar alles moet komen, lijm je de houten basis vervolgens in een avondje in elkaar.

Tom en Riny,

Wat jullie opmerking over de molen betreft; het is wel degelijk een Duits type molen. Jullie opmerkingen hebben me echter wel aan het twijfelen gebracht en ik heb het maar eens opgezocht op internet. Hoewel er in Duitsland windmolens staan, komen deze bijna alleen maar voor in de vlakke streken. Dus misschien hebben jullie gelijk. Ik denk er nog even over na. Ik heb ook nog wel een watermolen maar er is in dit diorama geen plaats meer voor een beekje, dus die kan ik moeilijk nog indelen.

Verder allemaal bedankt voor jullie complimenten.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2012, 23:16:43 »
Vooropgesteld dat je een beetje handig bent met houten verhogingen maken. Ik vind dit wel een mooie basis voor mijn toekomstige uitbreiding met het dorp Esdorf. Bij N zou het dan ook moeten kunnen op een plaat van 50x30 of iets dergelijks?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2012, 23:47:20 »
H0 = 1:87, N = 1:160. Schaal N is du 1,84 keer kleiner als schaal H0. Kom je dus uit op 54,3 X 32,6. Maar met een beetje passen en meten moet het volgens mij ook wel kunnen op 50 X 30 inderdaad.  :D

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #15 Gepost op: 8 november 2012, 20:05:36 »
Vandaag het stadspleintje ingericht.

Zo is het nog een beetje kaal allemaal.


De inrichting van hel winkeltje. Dit wordt een bloemenwinkel. Wat tafeltjes en potjes plaatsen en alles een beetje vullen met vlokken. Dan nog een toonbank met een kassa en dan is de eerste klant is er ook al meteen!


Buiten voor de winkel komen nog een tafel en een oude houten kruiwagen. Ook die worden gevuld met bloemen.


Nu ik toch bezig ben met bloemen planten,ook maar gelijk twee houten plantenbakken gevuld.


De baas van het hotel/restaurant ernaast heeft zijn terras buiten gezet.


Omdat het altijd een beetje een donker pleintje was, heeft de gemeente een lantaarn geplaatst.


Het duurt niet lang voordat het gezellig druk is op het pleintje.



En het blijft gezellig tot in de late uurtjes.




De bak van de fontein moet nog gevuld worden met water. Dit ga ik doen met siliconenkit. Ik wil ook proberen om waterstraaltjes uit de uitlopen van de fontein te laten komen. De uitlopen zijn echter nog geen millimeter dik en ik weet dus nog niet goed hoe ik dat moet gaan aanpakken. Iemand een goed idee?

Groeten,

Gert-Jan







 

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #16 Gepost op: 8 november 2012, 20:11:16 »
Heerlijk sfeertje weet je zo op te bouwen.
Waterstralen ook van silicone maken, gewoon een beetej op een stukje bakpapier doen, plat maken tot 1mm en dan strookjes uitsnijden van 1mm of kijken naar dik nijlondraad wat ze gebruiken om mee te vissen.
Ik weet alleen niet of dat ook in 1mm diklte is, denk het haast van wel.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #17 Gepost op: 8 november 2012, 20:19:17 »
Lekker doorgewerkt Gert-Jan. Ziet er goed uit. Vrolijk met al die bloemen.

Ik wil ook proberen om waterstraaltjes uit de uitlopen van de fontein te laten komen. De uitlopen zijn echter nog geen millimeter dik en ik weet dus nog niet goed hoe ik dat moet gaan aanpakken. Iemand een goed idee?

Probeer het eens met een stukje visdraad. Dat kan je ook in een mooi boogje laten lopen. Als dit niet voldoende is kan je met een beetje velpon of zo het visdraadje er nog een beetje "wateriger" uit laten zien.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #18 Gepost op: 11 november 2012, 22:00:45 »
Vanavond de fontein gevuld.

Ik dacht de tip met de nylon vis draadjes maar eens te proberen.
Eerst geprobeerd om ze op de uitlopen te plakken. Met de bouwpakket plastiek-lijm van Revell werd het niets.
Met secondelijm bleven de draadjes in eerste instantie wel zitten, maar toen ik ze na een uurtje (en dat zijn toch 3600 seconden) in een boogje probeerde te buigen, braken ze toch weer af. >:(

Dan maar wat drastischer maatregelen! Met een Stanleymes de uitlopen er helemaal afgesneden. Daarna met een 1 mm boortje gaatjes geboord. De draadjes met secondelijm in de gaatjes geplakt. En ja.... Dit keer bleven ze eindelijk zitten!
 

Geleerd van deze ervaring en dus voor het uiteinde van de straaltje maar gelijk gaatjes geboord in het bodemplaatje.  


De zuil in de fontein geplaatst, draadjes in de gaatjes en alles vastplakken met een paar druppeltjes secondelijm.


Daarna de bak gevuld met siliconenkit en met een kwastje het oppervlak bewerkt zodat het er uitziet als bruisend en spetterend fonteinwater. De straaltjes ook nog een beetje bestreken met silicone.
En viola!


Als de silicone straks goed is opgedroogd, verf ik het begin van de straaltjes nog even in dezelfde kleur als de fontein, om de weggesneden uitlopen weer terug te brengen. En dan kan ze terug worden geplaatst op het pleintje.
  

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #19 Gepost op: 11 november 2012, 22:09:29 »
Dat ziet er heel erg echt uit!! Geweldig...
Fotografen met passie.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #20 Gepost op: 11 november 2012, 22:49:06 »
Grandioos werk!
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #21 Gepost op: 12 november 2012, 20:09:23 »
Vanavond het stadspleintje helemaal afgemaakt.

Van de preisertjes die ik eerder had geplaatst, lagen er inmiddels twee plat op het straatwerk.
Ik zag later, op de eerder geplaatste foto's, dat ??n van de dames daar al niet meer helemaal recht op haar benen stond. ( vermoedelijk iets te lang op het terras gezeten. )  :P
De twee dames dus maar discreet verwijdert en daarna verder met het inrichten van het pleintje.
 
Wat mij altijd weer opvalt als ik aan de moezel ben; In elk dorpje hangen van die prachtige hanging baskets aan alle lantarens. Dat schept toch een heerlijk sfeertje! Die moeten er in mijn stadje dus ook komen!

Hoe maak ik zo'n hanging basket?
 
Jullie kennen ze vast wel. Die voetjes die bij de hekjes zitten. Ik gebruik ze dus niet voor de hekjes! Hekjes plaats ik gewoon zonder die rare voetjes.
Maar ik bewaar wel alles  :D en nu komen ze dus mooi van pas!


Twee van die voetjes fungeren namelijk perfect als mandjes en een stukje van een afgedankt laddertje is perfect om ze aan op te hangen.   


Eerst wat grove rode vlokken er op.


Vervolgens wat fijne lichtgroene vlokken.


En tot slot, daar weer overheen, een mix van fijne donkerrode en donkergroene vlokken.


En als je dat dan aan een lantaren hangt, ziet het er du zo uit!


Terug naar het pleintje.

De fontein die ik gisteren met water gevuld heb, staat weer op haar plek. Aan het hotel heb ik een mooi uithangbord geplaatst en ook daar mooie bloemen aan de gevel gehangen. Gelijk  op de stadsmuur ook maar wat bloembakken aangebracht. De hanging baskets hangen inmiddels ook aan de lantaren. Met al die bloemen is het volgens mij een sfeervol pleintje geworden!


Links en rechts naast de trap moesten ook nog een hekje worden geplaatst.


En zo is het pleintje volgens mij dan helemaal af!


Groeten,

Gert-Jan


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #22 Gepost op: 12 november 2012, 20:39:05 »
Is dat nu in Bernkastel Kues of in Traben Trarbach.
Het komt me zo bekend voor.

Geweldig dat sfeertje en inderdaad, overal volop plantjes en bloemetjes aan de lantaarnpalen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #23 Gepost op: 12 november 2012, 21:55:38 »
Heel mooi gedaan Gert-Jan! Het is een vakantie sfeertje geworden daar op het pleintje. Ook de fontein ..... top.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #24 Gepost op: 13 november 2012, 16:41:09 »
Is dat nu in Bernkastel Kues of in Traben Trarbach.
Het komt me zo bekend voor.

Tom, volgens mij is het in het Beilstein.