Auteur Topic: Module I en nu ook module II  (gelezen 31374 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #25 Gepost op: 4 december 2012, 23:58:59 »
Deze avond weer aan mijn module aan het werk geweest.
Niet veel opgebouwd dit keer. In plaats daarvan één en ander gesloopt.
Het rijtje huizen op de voorgrond vond ik eigenlijk vanaf het begin al te hoog. Ik vond het echter zonde om ze niet te gebruiken en veel te eng om er het mes in te zetten. Ze namen echter te veel zicht weg op de huizen er achter en doordat de daklijnen van deze voorste huizen bijna net zo hoog waren als van de tweede rij huizen, kwam het effect van een tegen een helling aangebouwde stad ook minder goed uit de verf. Vandaag dus toch maar heel voorzichtig het mes er in en bij het hele rijtje één verdieping er tussen uit gehaald. Daarna alles los weer even op z'n plek gezet om het effect te bekijken.




De huisjes staan nog een beetje schots en scheef maar dat komt omdat ik ze nog weer terug in elkaar moet lijmen. Dat wordt vermoedelijk donderdag, want morgen heb ik geen tijd.
Na het zien van het resultaat heb ik tevens besloten om de loods op de voorgrond te laten vervallen. Die nam op zijn beurt weer te veel zicht weg op de mooie gevels van de eerste rij huizen.

Groeten, Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #26 Gepost op: 5 december 2012, 00:12:11 »
Goede oplossing G?J?. Ziet er echt beter uit zo.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #27 Gepost op: 5 december 2012, 08:59:06 »
Ziet er goed uit zo. Kan zo een echte situatie zijn in een oud stadje.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #28 Gepost op: 6 december 2012, 21:22:12 »
Vandaag de huisjes weer in elkaar gezet en gelijk een beetje aangekleed met klimop en bloemetjes.



Rechts heb ik een trap gemaakt die naar het hoger gelegen straatniveau gaat. Anders moeten de voetgangers zo'n eind omlopen.



Groeten, Gert-Jan

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #29 Gepost op: 6 december 2012, 21:51:38 »
Ik vind het nog steeds fantastisch.
Goed gekozen met die trap, maakt het allemaal net even wat pitoresker.
Het is wel een weelderig groei van al dat groen. ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #30 Gepost op: 6 december 2012, 22:04:18 »
Dank Tom,

Persoonlijk vind ik het gewoon heel sfeervol, al dat groen, dus pas ik het zo veel mogelijk toe. Het idee voor de trap komt van vakantiefoto's die ik laatst zat te bekijken. Zo'n uitgesleten natuurstenen trap ergens in een dorpje aan de moezel. Die moest gewoon ook in mijn stadje komen!
 
Naast het werk aan de module heb ik vandaag ook nog even iets anders in elkaar gezet.
Een tijdje geleden had ik mijn treinen ook uit de verhuisdoos gehaald en die stonden nog steeds op de keukentafel. Ik vond het niets om ze terug in de doos te stoppen maar op die keukentafel konden ze ook niet blijven staan. Daarom heb ik vandaag een vitrinekast gemaakt. Op mijn werk het hout op maat gezaagd en vanavond thuis in elkaar gezet. Nu kan ik mooi mijn treinen showen.



BR 89 rangeer locomotief,  BR 24 met een bagagewagon en vier rijtuigen van de Pruisische spoorwegen,
BR 01 met een bagagewagon en drie sneltreinrijtuigen van de Pruisische spoorwegen,
BR 38 met een rij open goederenwagons.

De vitrinekast moet ik nog een plekje ergens aan een muur geven. Voorlopig staat hij even in de boekenkast.

Groeten, Gert-Jan
 

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #31 Gepost op: 6 december 2012, 22:25:32 »
Dat ziet er geweldig mooi uit.
Die trap is hartstikke gaaf, en de klimop langs de muren vind ik super.
Fotografen met passie.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #32 Gepost op: 6 december 2012, 23:02:58 »
Zowel de trap als de andere veranderingen aan je vestingstad zijn prima gelukt.

En de vitrine kast is mooi gemaakt natuurlijk en wat er in staat ......... Jij bent de man! Stoom daar word ik vrolijk van.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #33 Gepost op: 7 december 2012, 20:31:05 »
Dank Semantha en Pierre!

En Pierre,
Ja!.... stoom heeft gewoon iets wat het moderne materieel niet heeft. Karakter, nostalgie, romantiek. Ik kan het niet precies duiden, maar voor mij was het vanaf het begin af aan duidelijk, op een modelspoorbaan horen stoomtreinen! 
Alles is destijds tweedehands gekocht ( moest in die tijd met een studentenbudget rondkomen.)
Het is nog niet de verzameling zoals ik die bij sommige anderen hier op het forum gezien heb, maar aan de andere kant....  als je analoog rijdt kan je toch niet veel treinen tegelijkertijd rond laten rijden.
Maar zoals je ziet heb ik in de kast nog een leeg plankje voor eventuele uitbreiding.  :D

Groeten, Gert-Jan

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #34 Gepost op: 10 januari 2013, 20:06:23 »
Hallo allemaal,

Ik ben nog steeds bezig met de detaillering van module I. Probleem is echter dat ik nog geen vaste plek heb voor de module. Ik moet hem dus constant verplaatsen en daarbij sneuvelt er vaak wel het ??n en ander.
Ik heb daarom besloten dat de details maar moeten wachten totdat alles een vaste plek heeft gekregen en dat ik mij tot die tijd beter kan beperken tot de ruwbouw van modules.
Daarom ben ik vandaag begonnen aan een nieuwe module.


Van hout heb ik weer een basis gemaakt. Net als module I is deze 100 X 60 cm. Ik heb alles alvast in de grijze grondverf gezet. De grondverf is nog nat, vandaar dat het nog een beetje glimt.

Groeten, Gert-Jan
   

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #35 Gepost op: 10 januari 2013, 20:29:57 »
Ha ... die G?J?! Toch weer aan de knutsel geslagen. Vol verwachting klopt ons hart wat je ons nu weer gaat voorschotelen voor nieuwe module. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #36 Gepost op: 10 januari 2013, 22:08:11 »
Ik heb nog eens goed gekeken maar volgens mij gaat het een stationnetje worden langs een treinbaantje. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #37 Gepost op: 10 januari 2013, 22:11:29 »
Goed geraden Pierre,

Ik was niet van plan om jullie lang te laten wachten. Plan was om, als de grondverf droog was, wat meer plaatjes te plaatsen.
Ik weet echter niet wat het is, maar om de ??n of andere reden krijg ik vanavond geen ??n foto scherp.  :(
Om toch een beetje een indruk te geven komen hier een paar (helaas wazige) foto's.


Een stationnetje, dat nog wat renovatiewerk nodig heeft, uit de verhuisdoos gehaald.


Een wijnboerderij.
Mijn manier van weatheren was 10 jaar geleden ook niet heel goed. Deze boerderij heeft nog wel wat werk nodig.


Voor de voorgrond een rij huizen uit een doos getrokken. Ook deze huizen hebben nog wel wat renovatiewerk nodig.

De berg rechts wordt een Wijnberg. De terrassen zijn al aangebracht. Zaterdag in Houten eens kijken of ik een setje wijnranken kan vinden.

Volgende keer hoop ik betere foto's te kunnen plaatsen.

Groeten, Gert-Jan
 

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #38 Gepost op: 10 januari 2013, 23:59:04 »
Ik weet echter niet wat het is, maar om de ??n of andere reden krijg ik vanavond geen ??n foto scherp.  :(

Meer licht gebruiken boven de module G?J?. Dan worden de foto's wel scherp zonder flits.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #39 Gepost op: 12 januari 2013, 20:31:28 »
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik naar Houten geweest. Niet veel gekocht. Ik was er heen gegaan met een heel specifiek lijstje.
Bijna alles van mijn lijstje heb ik gevonden. Daarnaast heb ik ook nog iets gekocht dat niet op mijn lijstje stond.

Mijn lijstje:
 Wijnranken voor de wijnberg.
 Onderdelen draaischijf. ( zie een ander draadje van mij op dit forum)
                      Huisje
                      Oprijstukken
                      "Schuifje" voor de motor
Zie hier het resultaat van vandaag.


Zoals jullie kunnen zien. Wijnranken heb ik gevonden.   :)   Daarnaast iets dat niet op het lijstje stond; Zeeschuim. Ik zag het liggen en moest gelijk denken aan de loofbomen van Frans. Dus heb ik het maar meegenomen. Binnenkort eens kijken of ik ook van die mooie bomen kan maken.
Verder heb ik het huisje en de oprijstukken voor mijn incomplete draaischijf gevonden. Het benodigde schuifje voor de motor heb ik nog niet. Maar...... ik heb een standhouder gesproken die dacht dat hij dit nog wel ergens had liggen! Ik heb zijn kaartje en ik moest hem maar een mailtje sturen. Ga ik straks dus even doen en dan maar hopen dat hij het inderdaad heeft liggen.

Groeten, Gert-Jan
               

Frans

  • Gast
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #40 Gepost op: 12 januari 2013, 20:36:50 »
G?J? je hebt toch weer wat leuke dingen gescoord het hoeft niet altijd veel te zijn maar gewoon spulletjes naar je zin.
Ben benieuwd wat het word met je rankjes en bomen.

Mvg Frans

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #41 Gepost op: 12 januari 2013, 21:01:43 »
Je bent toch nog goed geslaagd G?J?. Goede spulletjes bij elkaar gesprokkeld.

Ik heb een paar weken geleden ook een beginnetje gemaakt aan m'n druivenranken. Etalage spelden in de lijm gedoopt en daarna in de vlokken. Ziet er redelijk uit. Maar het zijn er pas een stuk of 10 en ik moet er nog een paar honderd dus tja .... :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #42 Gepost op: 12 januari 2013, 21:23:03 »
Ik heb een paar weken geleden ook een beginnetje gemaakt aan m'n druivenranken. Etalage spelden in de lijm gedoopt en daarna in de vlokken. Ziet er redelijk uit. Maar het zijn er pas een stuk of 10 en ik moet er nog een paar honderd dus tja .... :P

Dat is ook mijn probleem Pierre,
Vraag me af of dit genoeg is voor een mooie volle wijnberg. Dus als er mensen zijn met tips voor het maken van wijnranken?    Ik ben ge?nteresseerd!

Goeten, Gert-Jan

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #43 Gepost op: 12 januari 2013, 22:07:46 »
Beste Gert Jan,

klikkie en klikkie De plaatjes zeggen meer dan de taal!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #44 Gepost op: 12 januari 2013, 22:38:14 »
de oprijstukken voor mijn incomplete draaischijf gevonden.                

Ik zat nog eens na te denken over je tekst hier en daar heb je het over oprijstukken. Maar de oprijstukken zijn toch met een lang stuk rail er aan? Tegenover de oprijstukken zitten toch de stukjes die jij hebt gekocht? Hier kan je geen railverbindertjes op schuiven. Misschien is er wel een rails tegenaan te solderen.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #45 Gepost op: 13 januari 2013, 00:33:03 »
Ik zat nog eens na te denken over je tekst hier en daar heb je het over oprijstukken. Maar de oprijstukken zijn toch met een lang stuk rail er aan? Tegenover de oprijstukken zitten toch de stukjes die jij hebt gekocht? Hier kan je geen railverbindertjes op schuiven. Misschien is er wel een rails tegenaan te solderen.

Hallo Pierre,

Klopt wat je zegt. Bij mijn draaischijf zaten inderdaad een aantal oprijstukken met een stukje rail er aan. Dit waren echter stukken met ander spoor dan ik gebruik. ( zonder bedding ) Ik heb de profi gleis van Fleischmann. ( met bedding ) en deze stukken kon ik niet vinden. Aan de oprijstuken die ik nu heb gevonden kan ik inderdaad geen railverbinders zetten maar ik denk dat ik er wel rails tegen aan kan solderen.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Module I "een oude vestingstad"
« Reactie #46 Gepost op: 13 januari 2013, 12:29:07 »
Gert-Jan,
Wat ik meestal doe is de rails op gelijke hoogte brengen en aan de buitenzijde van de rails een klein, onge?soleerd stukje draad van de ene rail naar de andere solderen. Het voordeel daarvan is dat als je ooit een verandering wilt aanbrengen in je baanplan, je het met een draadje verbonden rail er zo weer uit kunt lichten zonder de boel te slopen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)