Auteur Topic: Marktkraampjes  (gelezen 62806 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Marktkraampjes
« Reactie #50 Gepost op: 9 oktober 2012, 22:47:32 »
Volgende kraampje is een bloemenkraampje.

 :o  :o   :-X  :-X
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Marktkraampjes
« Reactie #51 Gepost op: 9 oktober 2012, 23:42:26 »
Schitterend die frietkraam.
Je gaat weer als een speer.
Moet toch eens proberen om een afspraak te maken want wil ook weleens kijken wat er allemaal in het "rommelbakje" zit en wat er dan nog uit kan komen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #52 Gepost op: 10 oktober 2012, 01:38:44 »
Moet toch eens proberen om een afspraak te maken want wil ook weleens kijken wat er allemaal in het "rommelbakje" zit en wat er dan nog uit kan komen.

Ik heb verschillende dozen met allemaal (voor een ander) rommel die ik misschien nog wel eens kan gebruiken. Daar rommel ik dan ook regelmatig in als ik iets ga maken. En ik vind er altijd wel iets bruikbaars. Vroeger had je een tv programma met Okkie Trooi die had een wonderkoffertje waar van alles uit kwam wat hij nodig had. Zoiets is mijn rommeldoos ook. ;D ;D

Stuur me maar even een pb waneer je langs wil komen Tom ;) Ben ik wel voor. Altijd gezellig. Koffie zit in een ander koffertje. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Marktkraampjes
« Reactie #53 Gepost op: 10 oktober 2012, 20:48:29 »
Beste Forumgenoten,

Een variant op Pierre zijn rollen met stof. In het midden heb ik een vuren houten plankje gedaan van 2 x 1 mm en daarnaast echte stof (ja, ik heb de stoffen voorraad van mijn wederhelft een stukje kleiner gemaakt).  :P  :P



Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #54 Gepost op: 10 oktober 2012, 22:41:21 »

Een variant op Pierre zijn rollen met stof. In het midden heb ik een vuren houten plankje gedaan van 2 x 1 mm en daarnaast echte stof (ja, ik heb de stoffen voorraad van mijn wederhelft een stukje kleiner gemaakt).  :P  :P

Zo kan het ook Johan. Slim gevonden. Op de markt liggen idd ook vaak rollen op een platte kern gerold. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Marktkraampjes
« Reactie #55 Gepost op: 10 oktober 2012, 22:48:18 »

Een variant op Pierre zijn rollen met stof. In het midden heb ik een vuren houten plankje gedaan van 2 x 1 mm en daarnaast echte stof (ja, ik heb de stoffen voorraad van mijn wederhelft een stukje kleiner gemaakt).  :P  :P

Zo kan het ook Johan. Slim gevonden. Op de markt liggen idd ook vaak rollen op een platte kern gerold. ;)

Dan hebben ze de rollen gedubbeld, (12 jaar ervaring in gordijnstoffen.)
Stoffen zijn vaak 120, 140 of soms 150cm breedt.
Op schaal betekend dat resp. 1,4cm, 1,6cm en 1,7cm.
Vroeger waren er ook stoffen van 90cm breedt, dat zou dan in h0 1cm. zijn.
Ook kende men de el, 68cm is op schaal 0,8cm.
Als ze gedubbeld worden dan zijn ze dus de helft van de stofbreedte.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Marktkraampjes
« Reactie #56 Gepost op: 13 oktober 2012, 13:41:34 »
Zo kan het ook Johan. Slim gevonden. Op de markt liggen idd ook vaak rollen op een platte kern gerold. ;)

Dan hebben ze de rollen gedubbeld, (12 jaar ervaring in gordijnstoffen.)
Stoffen zijn vaak 120, 140 of soms 150cm breedt.
Op schaal betekend dat resp. 1,4cm, 1,6cm en 1,7cm.
Vroeger waren er ook stoffen van 90cm breedt, dat zou dan in h0 1cm. zijn.
Ook kende men de el, 68cm is op schaal 0,8cm.
Als ze gedubbeld worden dan zijn ze dus de helft van de stofbreedte.

De maten ken ik zo langzamerhand uit mijn hoofd; mijn echtgenote heeft een aantal jaren in een stoffenzaak gestaan!  ;)
De rollen zijn bij mij dus 1 cm breed.

Ik ga zo nog even in Houten kijken of ik wat kan vinden voor op mijn markt. Ik moet nog twee kramen vullen in op de markt in Zolder. Ik heb al wel wat ideetjes.

We zijn natuurlijk wel benieuwd of en hoe de 2 kramen nu gevuld worden!!   :P  :P

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Marktkraampjes
« Reactie #57 Gepost op: 13 oktober 2012, 16:03:02 »
Nog wat kunnen vinden??? Ben benieuwd wat voor marktkraampjes het worden.
Jij kan in ieder geval perron bouwen  :D
Fotografen met passie.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #58 Gepost op: 18 oktober 2012, 13:52:51 »
De martplaats is nog niet helemaal klaar maar de kramen kunnen er al vast op hun plek staan. De volgende kramen zijn een drankkraam en boekenkraam.

Voor de kraam staat Kokkie.
Die lust wel een slokkie!       (moet nog wel even de grote lijmklodders van zijn laarzen poetsen ::))



Dit is Jantje.
Verdiept in zijn kra ... boek.



Bij het indelen van de plaatsen (beetje inschuiven) bleek er nog een plaats op het laatste nippertje vrij te komen. Klaas had daar wel oren naar. Het wachten is op zijn zoon die met een bestelwagen met handel onderweg is.



Totaal plaatje van de marktplaats. Nog een beetje kaal zonder lantarenpaaltjes en vooral marktbezoekers maar dat komt nog wel. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Marktkraampjes
« Reactie #59 Gepost op: 18 oktober 2012, 14:09:26 »
Klaas heeft zeker nog geen vaste plaats en is meeloper.
Als de marktkooplieden achter hun kraam staan komt de marktmeester langs met de meelopers.
Zijn er dan lege kramen dan mogen de meelopers die bezetten opvolgorde van anci?nniteit.

Klaas is waarschijnlijk nummer 1. beetje achtergrond informatie voor de outsiders.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Marktkraampjes
« Reactie #60 Gepost op: 18 oktober 2012, 16:04:55 »
Zo leren we elke dag weer iets bij. Al lijkt klaas mij een visboer, en ik zou als marktkoopman met verse produkten het risico toch niet willen lopen, dat er geen plek is.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Marktkraampjes
« Reactie #61 Gepost op: 18 oktober 2012, 16:13:02 »
Zo leren we elke dag weer iets bij. Al lijkt klaas mij een visboer, en ik zou als marktkoopman met verse produkten het risico toch niet willen lopen, dat er geen plek is.

Er was er eens een man die naar de markt in Rotterdam uit Limburg kwam met verse vlaaien, iedere week weer afwachten of er een plaatsje voor hem vrij was, nu heeft die man een keten wat Multivlaai heet.
Misschien is Klaas wel die man van Multivlaai. :) ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #62 Gepost op: 18 oktober 2012, 17:39:59 »
Zo leren we elke dag weer iets bij. Al lijkt klaas mij een visboer, en ik zou als marktkoopman met verse produkten het risico toch niet willen lopen, dat er geen plek is.

Jij hebt gelijk Rick. Klaas is een Scheveninger en verkoopt vis. ;D De auto van zijn zoon heb ik al klaar maar de kraam is nog leeg. Ik ben nog aan het uitproberen hoe ik zulke kleine H0-visjes kan vangen. Krijg de worm niet aan dat kleine haakje :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Marktkraampjes
« Reactie #63 Gepost op: 18 oktober 2012, 17:54:04 »
Guppen kopen, in heet water laten zwemmen, krimpen vanzelf naar h0 schaal en nee ik ben geen dierenbeul :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Marktkraampjes
« Reactie #64 Gepost op: 18 oktober 2012, 19:41:25 »
Ja ja en maar druk ouwehoeren over een marktverkoper terwijl ik zeer druk aan het werk ben! Krimpfolie is misschien nog wel een betere oplossing voor die vis.  :P  :P

Overigens Pierre je hebt er weer schitterende marktkraampjes bij!

Groet,
Johan

 
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #65 Gepost op: 18 oktober 2012, 22:43:48 »
De auto van visboer Klaas jr. is klaar en kan geladen worden met vis voor de oude Klaas. Het is een wrakje uit de rommelbak maar mooi genoeg voor dit mini projectje. Ik heb ??n achterdeur er uitgesneden/gezaagd en open gemonteerd. Ook de auto voorzien van een nieuw (mat) verfje. Je bent automonteur of je bent het niet. (nou ja ....ik WAS het) De zijkant is nog nat met nemen van de foto en de strepen trekken weg na drogen.







De bloemenman is vandaag even langs de veiling geweest om nieuwe voorraad snijbloemen te halen. Hij had alleen nog maar vaste planten op zijn kraam. Er zijn nu 8 emmers snijbloemen bijgekomen. Laat de klanten maar komen!


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Marktkraampjes
« Reactie #66 Gepost op: 18 oktober 2012, 23:01:24 »
Wij moeten morgen eens ernstig met elkaar gaan praten :D

Vind die bloemenstal helemaal het einde, alleen nu zit ik hier wel weer met een nat toetsenbord.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #67 Gepost op: 18 oktober 2012, 23:05:04 »
Wij moeten morgen eens ernstig met elkaar gaan praten :D

Vind die bloemenstal helemaal het einde, alleen nu zit ik hier wel weer met een nat toetsenbord.

Toch niet TE ernstig h? Tom. Ik ga morgen wel voor mijn plezier op stap. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Marktkraampjes
« Reactie #68 Gepost op: 18 oktober 2012, 23:20:38 »
Wij moeten morgen eens ernstig met elkaar gaan praten :D

Vind die bloemenstal helemaal het einde, alleen nu zit ik hier wel weer met een nat toetsenbord.

Toch niet TE ernstig h? Tom. Ik ga morgen wel voor mijn plezier op stap. :P

Ok, dan ga ik daar rekening mee houden :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Marktkraampjes
« Reactie #69 Gepost op: 19 oktober 2012, 07:59:58 »
Beste Pierre,

Schitterend in ??n woord! Wat heb je gebruikt voor de snijbloemen? En hoe heb je die boeken gemaakt?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #70 Gepost op: 20 oktober 2012, 10:39:51 »
Dank je Johan. De bloemen zijn gemaakt van kleine plukjes wit schuimrubber die gekeurd zijn met super dunne verf en waar de bloempotten oorspronkelijk voor waren weet ik niet. Het zijn gewoon "dingetjes" die ik uit mijn rommelbak heb die een verflaagje hebben gekregen. Ze zijn niet eens hol. Ik was al bezig geweest met stukjes van een rietje. Maar dit was mooier. De boeken zijn heel kleine stukjes karton van verschillende dikte en kleur. Gewoon geknipt (niet snijden) met een schaar om een beetje ruwe randjes te krijgen. Daarna stuk voor stuk op de kraam gelijmt.  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Marktkraampjes
« Reactie #71 Gepost op: 20 oktober 2012, 19:24:25 »
Dank je Johan. De bloemen zijn gemaakt van kleine plukjes wit schuimrubber

Pierre, toch nog een klein vraagje. Kleine plukjes aan mekaar gelijmd met?? of stukjes gekarteld geknipt?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #72 Gepost op: 20 oktober 2012, 22:54:03 »
Ik heb heel kleine plukjes gemaakt van de schuimrubber. Dan met een druppeltje alleslijm (bv velpon of zo) op de "bloemenemmers" gelijmd en als dat goed droog is met een kwastje sterk verdunde verf de stukjes schuimrubber gekleurd. Neem niet te dikke verf dan trekt het er niet goed in. Eventueel kan je ook als het nodig is een heel klein beetje afwasmiddel in het spoelwater van je kwastjes doen. Dan trekt de verf beter in de schuimrubber vlokken.  Vooral niet de kleuren te fel nemen!

Gaat het schilderen niet goed lukken dan kan je ook gewoon strooisel (schuimvlokken) kant en klaar gebruiken. Dit is in Houten vast wel ergens te krijgen. ;)

Succes.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #73 Gepost op: 22 oktober 2012, 21:18:34 »
Eindelijk is Klaas jr. met zijn bestelwagen op de markt aangekomen. Hij is gelijk begonnen de handel uit te laden. Zwaar werk ..... de vis ligt dik in het ijs.



------------------
Het ijs heb ik gemaakt door brokjes glas van een gebroken autoruit met een hamertje fijn te slaan.







In de haast heeft Klaas jr. veel te veel vis ingekocht. Dit heeft hij opgelost door een grote bak op vier kratten te zetten en zo de ruimte te vergroten. De verkoop gaat goed en zelfs de eerste haringhapper staat al bij de kraam.





Ook voor de inwendige mens is er een koffiekar op de markt gaan lopen zodat de verkopers ook aan hun trekken kunnen komen.       KOFFIE!! ;D

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Marktkraampjes
« Reactie #74 Gepost op: 22 oktober 2012, 21:29:46 »
Nou, nou, dat gaat weer als een speer.
Zeker hulp gehad van kleindochter, hahahahaha.
Ziet er weer top uit, ben wel benieuwd wat die vissen hebben gekost want de vis wordt duur betaald.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0