Auteur Topic: Marktkraampjes  (gelezen 62851 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Marktkraampjes
« Gepost op: 18 september 2012, 19:01:52 »
Met de andere onderwerpen kan ik op het ogenblik niet verder dus start ik maar weer met een nieuw topic. Al een hele tijd staat een marktje op mijn baan in mijn verlanglijst maar er komt maar niets van. Ook op beurzen is er niets te vinden wat ik kan gebruiken. Alleen nieuw maar dan ben je voor een aardige markt met zo'n 10 kraampjes (of meer) een klein vermogen kwijt. Ik sta nog steeds op een camping en daar viel mijn oog op de papieren handdoekjes die ze daar gebruiken. De kleur is aardig gelijk aan het zeildoek van marktkraampjes. Ik heb een paar velletjes mee genomen en een begin gemaakt aan de markt. Ik heb hier niet veel materiaal voor handen dus ga ik met lucifers aan de gang. Omdat zo'n lucifer redelijk grof is heb ik er eerst maar eens een doosje lucifers in de lengte doorgesneden (niet het doosje maar de lucifers  :D). Hieronder een foto met alle ingredienten voor de bouw van mijn marktkraampjes.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re:Marktkraampjes
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2012, 20:51:16 »
Hey Pierre,

Wederom weer een leuk project. Zelf wil ik ook een markt in het dorp plaatsen. Dus zeker de moeite waard om dit te gaan volgen.

We wachten op het vervolg.

Patje

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2012, 17:09:14 »
Hey Pierre,
Wederom weer een leuk project. Zelf wil ik ook een markt in het dorp plaatsen. Dus zeker de moeite waard om dit te gaan volgen.

Ik hoop dat je er wat mee kan ..... weet zelf ook nog niet of het goed gaat aflopen.  ;D

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Marktkraampjes
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2012, 18:58:06 »
weet zelf ook nog niet of het goed gaat aflopen.  ;D

Jou kennende....... dan wordt het  :o  :o
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2012, 14:09:43 »
Jou kennende....... dan wordt het  :o  :o

Dat hoop ik dan maar Johan. ;)
Voorlopig heb ik een probleem met die kl....... dongel van KPN! Ik kan geen enkele foto meer uploaden. Ik ben niet boos ...#%&(*#@@#... >:( >:(...!! Na het weekeinde ga ik naar huis en dan kan ik weer normaal internetten.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2012, 11:19:55 »
'T zal toch niet waar zijn. Uploaden van foto's gaat zo maar weer lukken.

Ik heb een schetsje gemaakt van een kraampje zoals hij worden moet. Ook het zijaanzicht en bovenaanzicht op schaal.



Het gemak van een tekening op schaal is dat je op de tekening kan werken en dus alle maten het zelfde worden waardoor alle kraampjes gelijk zijn.



Dit is de opbrengst van een uurtje plakwerk (het is geen vliegveldje. ;D).


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Marktkraampjes
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2012, 13:28:42 »
Als ik dit zo zie gaan dat weer hele mooie kraampjes worden.
Ga dit zeker in de gaten houden, daar ik zelf op mijn plein ook een aantal kraampjes wil, en dit toch een mooie en goedkope oplossing is.
Ben ook benieuwd naar de handelswaar die op de kraampjes komt, waar je dat van gaat maken
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2012, 14:37:58 »
Ga dit zeker in de gaten houden, daar ik zelf op mijn plein ook een aantal kraampjes wil, en dit toch een mooie en goedkope oplossing is.
Ben ook benieuwd naar de handelswaar die op de kraampjes komt, waar je dat van gaat maken

Hoi Rick,
Het kost alleen maar een doos lucifers, een servet of zo en een beetje houtlijm. ;) Een markt doet het altijd goed op een modelbaan. Bij mij is het ook weer gaan kriebelen toen ik Tom bezig zag met z'n marktje.
Wat ik gebruik als handelswaar weet ik nog niet ..... ik zie wel. Volgens mij kan dat niet zo moeilijk zijn om iets te vinden wat je er voor kan gebruiken.

--------------

Vanmiddag terug gegaan naar huis van de camping. 'sNachts veel te koud daar. Volgend weekeind misschien nog even en dan gelijk de caravan maar meenemen en opbergen.

Thuis een stuk makkelijker werken aan de marktkraampjes. Alles wat ik nodig hebt heb ik hier bij de hand. Heb gelijk een stukje gedaan aan de kraampjes. Helaas ben ik er met inpakken een paar kwijtgeraakt. Ook een paar kramen gebroken maar dat is zo weer geplakt. Misschien later nog een paar kraampjes maken zonder zeil voor de afwisseling. Hier het laatste resultaat.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Marktkraampjes
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2012, 16:48:46 »
Ik mis er nog 4!!  :P  :P
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2012, 17:22:08 »
Ik mis er nog 4!!  :P  :P

Klopt Johan en dat blijft ook zo.  ;D Deze zijn weg of dusdanig beschadigd dat ik er dan nieuwe voor moet maken. Ik heb in het totaal 13 plekken op de markt en die gaan nu opgevuld worden door autootjes, aanhangers of losse tafels. Moet nog zien wat het leukste is of het beste staat. Ik zal het eens overleggen met de marktmeester. :P

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Marktkraampjes
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2012, 17:25:26 »
Ik zal het eens overleggen met de marktmeester. :P

Die gaat bij voorbaat protesteren aangezien hij dan minder inkomsten heeft (wit of zwart zullen we maar in het midden laten).
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Marktkraampjes
« Reactie #11 Gepost op: 23 september 2012, 17:26:00 »
Leuk gedaan Pierre. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #12 Gepost op: 23 september 2012, 21:19:14 »
Ik zal het eens overleggen met de marktmeester. :P

Die gaat bij voorbaat protesteren aangezien hij dan minder inkomsten heeft (wit of zwart zullen we maar in het midden laten).

Een plek is een plek ..... toch? Maakt niet uit wat er op staat.

Leuk gedaan Pierre. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Ik ben ook benieuwd Martin. ;D Ik weet ook nog niet hoe het gaat aflopen.

-------------




Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #13 Gepost op: 24 september 2012, 10:37:00 »
Ze waren vanmogen al vroeg bezig de zeilen op de kramen te gooien zodat misschien de koopwaar er deze week ook nog op kan. Het zijn niet meer de nieuwste dekzijlen zo te zien. Er zijn al hier en daar al behoorlijke verstelwerkzaamheden aan gedaan.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

rthuinte

  • Gast
Re:Marktkraampjes
« Reactie #14 Gepost op: 24 september 2012, 11:58:41 »
Wederom kan ik alleen het volgende zeggen:

GEWELDIG !!!

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Marktkraampjes
« Reactie #15 Gepost op: 24 september 2012, 19:11:46 »
Beste Pierre,

Ziet er weer geweldig uit; de dekzeilen zijn die van stof of papier?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #16 Gepost op: 24 september 2012, 21:05:21 »
Papier Johan. Ze zijn gemaakt van papieren handoekjes van de camping (goede kleur)waar ik een stukje uitgeknipt heb. Op de eerste foto van dit topic zie je aan de bovenkant de handoekjes liggen. Daarna met een kwastje en verdunde houtlijm ingesmeerd/geplakt op de luciferstokjes. Dan zitten ze gelijk in model en na drogen worden de "zeilen" mooi hard. Wc papier gaat ook goed maar dan moet je de verdunde houtlijm kleuren. Stof kan ook maar dan krijg je niet van die scherpe vouwen waardoor het erg onwerkelijk wordt en de zeiltjes bol en "af" blijven staan.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Marktkraampjes
« Reactie #17 Gepost op: 24 september 2012, 21:21:27 »
Beste Pierre,

Dank voor je reactie; zowel mijn oudste zoon als ik zelf zijn ook bezig om met papier dekzeilen te maken voor kisten e.d. Je kan er in ieder geval mooie dingen mee doen!  ;)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #18 Gepost op: 25 september 2012, 09:42:17 »
Voor het inrichten van de kraampjes heb ik afgelopen tijd het een en ander verzameld wat ik hier voor kan gebruiken. Eigenlijk is bijna alles te gebruiken al je een beetje creatief bent. Bovendien heb ik een setje van Busch (HO1071) aangeschaft waar ook redelijk wat (markt)materiaal in zit. Het ging mij eigenlijk hoofdzakelijk om de kleine piepschuim balletjes in verschillende kleuren en de flesjes.



Vandaag maar eens lekker aan 't fröbelen. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #19 Gepost op: 25 september 2012, 16:30:17 »
Bij mijn vrouw uit de knopendoos een zakje met heeeel kleine knoopjes "geleend" die precies geschikt zijn voor mijn marktkraam waren. Een beetje plakken, snijden en een paar gaatjes dichten met das-klei. 



Verfje er over en dan lijkt het weer heel wat. ;D



----------
Wij zijn de tweelingzusjes Spruit.
We verkopen groente en fruit.
Hiernaast staat onze broer Klaas.
Maar die heeft meer met ...... precies  :P
----------

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

rthuinte

  • Gast
Re:Marktkraampjes
« Reactie #20 Gepost op: 25 september 2012, 19:52:51 »
Ziet er weer super uit !!! Wederom met huis, tuin en keuken artikelen een geweldig project gerealisseerd. Hier kan ik veel inspiratie uithalen !

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Marktkraampjes
« Reactie #21 Gepost op: 26 september 2012, 19:32:24 »
Beste Pierre,

Gisteravond al 2 seconden je markt bezocht (was pas rond 11 uur thuis). De oudste zoon zit op dit moment achter zijn eigen PC tegenover mij en beiden hebben we een nieuw toetsenbord nodig! Schitterend  :o  :o
Een vraagje wat is het nummer van de gele H*mbrol?
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

bob

  • Gast
Re:Marktkraampjes
« Reactie #22 Gepost op: 26 september 2012, 19:55:22 »
Leuk resultaat met die eenvoudige materialen. Met deze roerstokjes

kun je ook veel dingen maken!

Of wat denk je van:

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #23 Gepost op: 26 september 2012, 22:07:21 »
Beste Pierre,

Gisteravond al 2 seconden je markt bezocht (was pas rond 11 uur thuis). De oudste zoon zit op dit moment achter zijn eigen PC tegenover mij en beiden hebben we een nieuw toetsenbord nodig! Schitterend  :o  :o
Een vraagje wat is het nummer van de gele H*mbrol?

Dank je Johan ... met deze 3 kraampjes ben ik al een hele dag bezig geweest en nu moet ik nog 6 kramen vullen. Maar dat gaat wel lukken. ;) Ik kan de kraampjes nog niet eens neerzetten omdat het plein nog bestraat moet worden en er ook nog een paar arcademuren moeten worden opgetrokken (lekker gipsen :P). Bovendien moet er ook een brug gemaakt worden dus kortom .... zeker een maand werk.

Overigens is het nummer van de verf:       - Humbrol Matt 24 -
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Marktkraampjes
« Reactie #24 Gepost op: 26 september 2012, 22:13:34 »

Zeker weten Bob! Dat zijn ook heel dankbare materialen waar je van alles mee kan maken. Wat ga je er mee maken of heb je er al iets mee gemaakt? ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/