Auteur Topic: het begin  (gelezen 4533 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansruit

  • Gast
het begin
« Gepost op: 13 september 2012, 11:20:36 »
Hallo

Eens wat rond zitten te snuffelen op deze site. Als ik verschillende zaken zo zit te bekijken denk ik vissen zou wel simpeler zijn.
Ik wil dus gaan beginnen met het ontwerpen van mijn baan. Ik wil beginnen met het schaduwstaion waar ik een ruimte voor heb van 2.40 meter bij 80 cm. IK denk zelf zo'n 7 of 8 opstelsporen. IK wil dit gaan tekenen met anyrail. Heeft iemand hier ervaring mee of misschien zelf wat voorbeelden. Ik ga n spoor twee rail digitaal rijden.
Zijn er zaken waarvan iemand zegt daar moet je echt rekening mee houden?

groeten

Hans

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:het begin
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2012, 12:28:53 »
Hi Hans,

Ik denk dat je al goed bezig bent. Je hebt in ieder geval je huiswerk al gedaan en werkt in de juiste volgorde.

Spoorbreedte weet je. Periode, land, berglandschap en digitaal. Da's al heel wat. Nu moet je idd een baanplan maken. Voor je een baanplan hebt kan je niet beginnen aan een schduwstation omdat je niet weet waar de ingang en waar de uitgang moet komen. Soms zitten ze zelfs aan de zelfde kant en kom je met een spiraal naar beneden/boven. Je hebt ruimte genoeg (2.40x80) om in spoor N een mooie baan neer te leggen.

Wat betreft digitaal rijden kan ik je niet helpen maar er zijn er hier velen die er alles van weten. ;) Dus dat komt best goed. Voor bergen moet je maar eens bij Tom gaan kijken die legt het haarfijn uit.

Succes!   

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Frans

  • Gast
Re:het begin
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2012, 13:36:32 »
Hans denk bijv aan de stijging van de treinen ook met een spiraal ongeveer 3% mag zijn.

rthuinte

  • Gast
Re:het begin
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2012, 15:40:19 »
Hoi Hans,

Ik ben het met Pierre eens. Allereerst is het denk ik van belang dat je voor jezelf bepaalt welke onderdelen je belangrijk vindt op je baan (rangeerterrein, aantal stations, kopstation of "doorgaand" station, etc). Op basis hiervan kun je een plan (of grove schets) maken, op welke positie je dit wilt hebben. Uiteindelijk kun je op deze manier een baanplan maken en naar gelang je positie kun je hier weer een in- en uitgang voor je schaduwstation op maken. Dit is natuurlijk mijn gedachte (ben zelf ook ruim een jaar bezig geweest met het ontwerp en heb nog steeds mijn twijfels  ;D ). Natuurlijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Zelf heb ik gebruik gemaakt van Wintrack en ik ben daardoor niet bekent met Anyrail. Succes !!!

Groeten,

Ronald

bke

  • Gast
Re:het begin
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2012, 09:59:32 »
Hoi Hans,

Ik heb mijn baanplan gemaakt met anyrail het is een makkelijk programma.
Heb je vragen stel ze gerust.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:het begin
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2012, 11:20:20 »
Het blijft verstandig eerst simpel met een papiertje en een potloodje wat schetsen te maken voor je met wat voor programma dan ook in de weer gaat. Je zal zien dat je misschien wel 20 keer of meer een gummetje nodig hebt om je plan te veranderen. Als je eenmaal een basisplan hebt kan je met een tekenprogramma aan de gang en dan komen er nog dingen te voorschijn die je veranderd/verbeterd.

(Overigens ben ik zelf nooit verder gekomen dan een schetsje maar ik ben dan ook een simpele ouderwetse modelspoorder die eigenlijk met zijn tijd mee moet gaan ....... maar ja .... wie weet. ;))
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:het begin
« Reactie #6 Gepost op: 17 september 2012, 08:39:59 »
Hans,

Met anyrail kun je wel een baanplan intekenen, maar als je de vrije versie gebruikt, kom je niet verder dan 50 railstukken. Heb je een licentie (of een crack), dan speelt dat niet.

Zelf rijd ik ook met N-spoor. Bij 2-railsystemen kun je snel te maken krijgen met keerlussen, met als gevolg kortsluiting in je systeem. Er zijn wel keerlusoplossingen, maar dan zul je behoorlijk wat ruimte (je langste trein + 20 cm) moeten hebben in die keerlus. Ik heb ze ook, maar het is goed te doen. Onze 3-railvrienden hebben overigens geen last van keerlussen.

240x80 cm is een mooie ruimte voor een schaduwstation, maar bedenk wel hoe je naar 'boven' wilt komen met de treinen en dat je een leuke tussenruimte nodig hebt om overal bij te kunnen komen.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.