Auteur Topic: De bouw van Koensterdam  (gelezen 30950 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:De bouw van Koensterdam
« Reactie #50 Gepost op: 27 januari 2013, 13:39:35 »
Dan moet er nog een strook triplex tegen de baan komen om ruimte te maken voor dat perron...  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

rthuinte

  • Gast
Re:De bouw van Koensterdam
« Reactie #51 Gepost op: 27 januari 2013, 20:53:35 »
Maar dan zeker nog wel een perron aan de rand van de tafel, zodat je alle sporen kunt bereiken en er ??n doorrijspoor is?

Dat klopt. Zo had ik het precies in gedachten.

rthuinte

  • Gast
Re:De bouw van Koensterdam
« Reactie #52 Gepost op: 27 januari 2013, 20:54:57 »
Dan moet er nog een strook triplex tegen de baan komen om ruimte te maken voor dat perron...  ::)

Ook dit klopt. De bovenkant van de tafel wordt iets breder dan de onderkant (schaduwstation). Dit kwam zo uit en hier heb ik geen probleem mee (of het moet er uiteindelijk echt niet goed uitzien, maar dan moet ik echt weer iets anders gaan bedenken).

rthuinte

  • Gast
Re:De bouw van Koensterdam
« Reactie #53 Gepost op: 12 februari 2013, 16:46:01 »
Momenteel het bouwen maar even stop gezet. Zoals eerder aangegeven staat het plan mij nog steeds niet helemaal aan, maar ik kan maar niet ontdekken wat ik anders wil hebben. Voorlopig maar even niet aandenken, vaak komen er dan wel weer gedachtes naar boven. Ondertussen ook de knoop doorgehakt om te beginnen aan een nieuwe baan, zodat ik wat meer tijd thuis kan doorbrengen (2 uur per dag reizen en ook nog regelmatig naar het buitenland vond ik toch wel een beetje veel van het goede). Eerst mijn energie hier maar eens insteken en dan zien we later wel weer verder ....

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:De bouw van Koensterdam
« Reactie #54 Gepost op: 12 februari 2013, 17:12:28 »
Bedoel je met beginnen met een nieuwe baan dat je de oude baan helemaal gaat afbreken om opnieuw te beginnen?  :o
Ik vind het verzinnen van een baanplan een van de moeilijkste dingen. Ik ben altijd bang dat ik het halverwege toch weer anders wil en weer opnieuw kan beginnen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:De bouw van Koensterdam
« Reactie #55 Gepost op: 12 februari 2013, 19:38:12 »
Ik denk dat iedereen dat wel heeft Wim.
Eenmaal bezig zie je veel leuke dingen bij andere die je ook wel zou willen, maar je gaat dan niet alles weer aanpassen.
Ik moet noodgedwongen mijn baan afbreken, maar dat geeft dan wel weer de gelegenheid, om wat dingen in mijn hoofd weer uit te voeren :P geluk bij een ongeluk.

Kan me voorstellen dat je na een dag werken en nog twee uur in de auto 's avonds even geen zin meer heb om ook nog te hobbyen. Gewoon even lekker laten bezinken. rustig nadenken wat je wil, en dan als je weer tijd heb lekker rustig weer beginnen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

rthuinte

  • Gast
Re:De bouw van Koensterdam
« Reactie #56 Gepost op: 13 februari 2013, 13:13:02 »
Bedoel je met beginnen met een nieuwe baan dat je de oude baan helemaal gaat afbreken om opnieuw te beginnen?  :o
Ik vind het verzinnen van een baanplan een van de moeilijkste dingen. Ik ben altijd bang dat ik het halverwege toch weer anders wil en weer opnieuw kan beginnen.

Sorry voor de verwarring .... met het beginnen aan een nieuwe baan ... bedoelde ik dat ik heb besloten om ander werk te gaan doen. Ik was nu altijd veel onderweg naar het buitenland en had lange reistijden van huis naar werk en heb daarom besloten een baan te zoeken in Twente, waardoor mijn reistijd van ruim een uur naar een half uur teruggaat. Ook zal mijn nieuwe werk betekenen dat ik geen (of zeer beperkt) reizen naar het buitenland heb.

Wat betreft de treinbaan laat ik het schaduwstation staan zoals het nu is... ik ben aan het nadenken wat ik nu eigenlijk precies wil met de bovenbaan.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:De bouw van Koensterdam
« Reactie #57 Gepost op: 13 februari 2013, 15:42:43 »
Tsja... als we het hier over banen hebben, dan hebben we het natuurlijk over modelspoorbanen.  ;D
Een baan in Twente? Hoe toevallig, ik heb ??k een baan in Twente.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

rthuinte

  • Gast
Re:De bouw van Koensterdam
« Reactie #58 Gepost op: 19 februari 2013, 16:13:58 »
Tsja... als we het hier over banen hebben, dan hebben we het natuurlijk over modelspoorbanen.  ;D
Een baan in Twente? Hoe toevallig, ik heb ??k een baan in Twente.

:-) ... deze humor kan ik wel waarderen :-)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:De bouw van Koensterdam
« Reactie #59 Gepost op: 19 februari 2013, 18:57:29 »
Citaat van: rthuinte
:-) ... deze humor kan ik wel waarderen :-)
Ik woon in Twente, maar ik blijf toch een Amsterdammer...  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

rthuinte

  • Gast
Re:De bouw van Koensterdam
« Reactie #60 Gepost op: 20 februari 2013, 15:35:53 »
Dat ligt bij mij dan toch weer een beetje anders ;)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:De bouw van Koensterdam
« Reactie #61 Gepost op: 20 februari 2013, 18:12:33 »
Dat ligt bij mij dan toch weer een beetje anders ;)
Da geft ja niks... Ik proat met alles met!  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

rthuinte

  • Gast
Re: De bouw van Koensterdam
« Reactie #62 Gepost op: 10 oktober 2013, 15:34:33 »
Helaas een hele tijd niet bezig geweest met de bouw van mijn baan. Dat krijg je nu eenmaal, zomer, nieuw werk, activiteiten binnen de sportvereniging en ga zo maar door...  Wil nu zo snel mogelijk de boel weer eens gaan oppakken. Ondertussen wel bijna mijn schaduwstation klaar, inclusief terugmeldcontacten en alle wissels aangedreven met servo's. Ik zal proberen hier zo snel mogelijk een update over aan te leveren.

Daarnaast heb ik een website gemaakt (zie mijn onderschrift) en hier wil ik ook een bijdrage leveren voor mensen die lol hebben aan deze hobby. Dit is een eerste opset en ik was benieuwd of mensen hier hun commentaar op willen geven, met als doel uiteindelijk een website waar mijn vorderingen opstaan, maar waar ook menigeen wat extra informatie kan vinden. Nogmaals het is in een beginstadium, maar wellicht geeft het een beetje aan wat je kan verwachten.

Groeten en tot snel !

rthuinte

  • Gast
Re: De bouw van Koensterdam
« Reactie #63 Gepost op: 10 oktober 2013, 15:35:25 »
Trouwens het is wel een gigantisch karwei om al die berichten die ik gemist heb door te lezen .... Maar zeker interessant !!! :D

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De bouw van Koensterdam
« Reactie #64 Gepost op: 10 oktober 2013, 17:23:25 »
Nou Ronald, fijn dat je weer op het forum bent. Welkom terug!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De bouw van Koensterdam
« Reactie #65 Gepost op: 13 oktober 2013, 12:58:37 »
Hallo Ronald,

Ik had dit topic nog nooit gezien. Door je laatste reactie kwam ik hier terecht en toen was ik uiteraard nieuwsgierig. Ik ging terugbladeren om alles eens te bekijken.  :( Jammer! alle foto's verwijderd.
Als je dit topic weer gaat oppakken, is er dan een mogelijkheid dat je de foto's weer plaatst? Dan is het allemaal veel beter te volgen.

Groeten, Gert-Jan 

rthuinte

  • Gast
Re: De bouw van Koensterdam
« Reactie #66 Gepost op: 13 oktober 2013, 21:18:06 »
Bedankt voor de opmerking. Ik zal dit zo snel mogelijk repareren.

rthuinte

  • Gast
Re: De bouw van Koensterdam
« Reactie #67 Gepost op: 7 november 2014, 22:37:50 »
En weer is er een jaar voorbij gevlogen, zonder dat ik echt veel tijd aan de hobby heb kunnen besteden. Zoals hierboven al aangegeven ben ik in 2013 van werk gewisseld, echter dit was geen goede keus en heb dan ook begin dit jaar besloten een nieuwe uitdaging aan te gaan. Ik ben nu begonnen bij een panelenbouwer en het leuke hiervan is dat naast het ontwerpen en uitdenken van schakelkasten, ik nu ook veel techneuten tegen kom, die vaak in hun vrije tijd ook met techniek bezig zijn (modelvliegtuigen, programmeren, radiografische auto's, etc). Verder heb ik noodgedwongen moeten stoppen met het volleyballen, echter de keerzijde hiervan is dat ik nu meer tijd thuis kan doorbrengen. Al met al, nu toch weer de hoop en inspiratie om meer tijd aan de treinen te gaan besteden en daar hoort dit forum toch ook wel bij :-).

Vanavond voor het eerst, sinds een jaar, maar weer eens het zolder bezocht. Na vorig jaar in mineur te zijn geeindigd, namelijk met een onvindbare kortsluiting, bleek deze vanavond, wonder boven wonder, ineens niet meer aanwezig.... Echter nu heb ik natuurlijk wel 2 zaken die ik mijzelf afvraag:

1. Waar kwam deze storing vandaan en hoe kan ik hem de volgende keer voorkomen?
2. Doordat ik werk met een ringleiding onder de tafel, kwam ik erachter dat middels deze ringleiding en de stroom door de rails zelf, het bijna onmogelijk is om een dergelijke storing snel en makkelijk te vinden. Op het moment dat ik de bedrading van de ringleiding afhaal, heb ik nog steeds een verbinding via de rail zelf. Ook had ik alle bedrading aan de ringleiding gesoldeerd, hetgeen betekent dat je deze bedrading weer los moet solderen (of hardhandiger knippen, maar dat vond ik geen optie). Daarnaast moet je de rails dan ook nog fysiek van elkaar scheiden. Al met al, krijg je er op deze manier een behoorlijke puinhoop van op je baan.

Om punt 1 maak ik me niet zo heel veel zorgen, echter ik ben wel benieuwd hoe jullie met het tweede punt omgaan en of jullie hier voorzorgsmaatregelen voor genomen hebben... Ik ben benieuwd naar jullie ideeën omtrent deze gedachte of wellicht hebben jullie hier ook niet over nagedacht en kan ik er op deze manier voor zorgen dat we hier op voorhand al rekening mee kunnen houden...

In ieder geval er is weer een start gemaakt en ik hoop dit jaar meer tijd te kunnen besteden aan deze geweldige hobby dan de afgelopen 2 jaar...

(P.S.: Ik zal deze winter toch meer thuis zijn, want in December verwachten wij de geboorte van een tweeling, hetgeen natuurlijk ook kan betekenen dat ik 's avonds geen energie meer over heb om te hobby'en).

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De bouw van Koensterdam
« Reactie #68 Gepost op: 20 januari 2015, 13:10:51 »
En, hoe gaat het met onze Achterhoeker?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)