Auteur Topic: De bouw van Koensterdam  (gelezen 30952 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Riny

  • Gast
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #25 Gepost op: 30 september 2012, 17:21:25 »
Beste Ronald,

Dat ziet er keurig uit.

Zoals Johan aangeeft, het zou iets langzamer mogen.
Maar ja, het is nog maar het begin en het wordt steeds beter.

rthuinte

  • Gast
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #26 Gepost op: 6 oktober 2012, 14:16:33 »
Het grappige is dat ik alles opnieuw op heb gestart en de begin- en eindstand van de servo ineens compleet anders was (verschoven). Ik heb hem opnieuw ingesteld en meerdere keren opnieuw opgestart en nu blijven de begin- en eindstand wel juist. Ook de aansluiting vind ik nu een stuk beter. Ik weet niet hoe dit kan, maar ik ben nu dus een stuk tevredener met het resultaat.

Vandaag weer eens even bezig geweest met de servo aansturing van de wissels. Ik heb er nu 3 aangesloten en nog een aardig aantal te gaan, maar er begint meer handigheid in te komen. Vandaag was ik echter weer verbaasd, want het bleek weer dat bij de vorige 2 servo's de begin- en eindstand lichtelijk verschoven was, waardoor de wissel naar mijn mening niet perfect op de rail aansloot. Heeft iemand een idee hoe het kan dat deze positie van de servo zo af en toe een klein beetje afwijkt. De ESU 51802 wordt voorlopig nog gevoed en aangestuurd vanuit de CS 2, de CS2 heb ik nu meerdere keren aan- en uitgeschakeld en ik kan er nog geen logica aan ontleden (de positie wijzigt dus niet continue, maar naar mijn gevoel compleet willekeurig).

Heeft iemand een idee hoe dit kan en hoe ik dit moet voorkomen? Zijn er meerdere die dit probleem gehad hebben? Moet ik meer reserve in de slag van de servo bouwen (dit heeft wel tot gevolg dat de servo aan het einde van zijn slag bromt en naar mijn idee dus overbelast - "locked rotor idee" - wordt)?

rthuinte

  • Gast
Baanbouw Ronald - De eerste bomen
« Reactie #27 Gepost op: 25 november 2012, 20:49:41 »
Na vele uren te hebben gestoken in het schaduwstation, moet ik eerlijk bekennen dat ik momenteel even klaar ben met de soldeerbout. Ik heb veel tijd gestoken in de terugmeldcontacten en de servo's voor de wissels. Om deze reden wou ik eens een begin maken met de scenery (beter gezegd ik wou even oefenen met de diverse materialen).

Vandaar kwam het eigenlijk wel goed uit dat er gisteren een beurs in Zutphen was, waar ik dan direct kon kijken waar ik als eerste mijn energie in ging steken. Na wederom een goede uitleg te hebben gekregen over het maken van bomen (zowel naald- als loofbomen), heb ik maar eens een beginnersset "bomen maken" gekocht bij J. Vriend.

Uiteindelijk heb ik hiermee de volgende dennetjes gemaakt (ik moet de stammetjes nog wel wat rechter buigen en verder staan ze niet allemaal recht in het schuim, waardoor ze nog schuiner lijken te zijn, dan ze in werkelijkheid zijn). Al met al ben ik nog niet echt ontevreden over het resultaat, vooral omdat dit mijn eerste poging wat betreft boompjes is:


Nu ik toch bezig was met boompjes, leek het me ook wel een keer aardig om eens tijd in een loofboom te steken. Nadat ik de workshop van Tom had doorgelezen en ook hiervan gisteren een demonstratie zag op de beurs, kwam ik tot het volgende resultaat (de boom is een stuk kleiner uitgevallen, dan ik gehoopt had, maar goed buiten staan ook niet alleen maar grote bomen  :D ):



Nu moet ik dit geheel natuurlijk nog gaan solderen, boomschors aanbrengen en de blaadjes moeten (ondanks dat het nu herfst is) nog aan de boom komen.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #28 Gepost op: 25 november 2012, 21:04:21 »
Je bomen zien er idd al aardig uit. En geloof me, ze worden na wat oefenen alleen maar mooier.
De loofboom de volgende keer wat groter maken. Maar ook dat is een kwestie van vaak oefenen. en dan krijg je met het draad draaien hele mooie resultaten.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

rthuinte

  • Gast
Re: Baanbouw Ronald - Eerste bomen
« Reactie #29 Gepost op: 3 december 2012, 21:37:13 »
Hoi Rick, bedankt voor je opmerking, dat geeft de burger weer moed.

Ondanks dat de loofboom wat klein is uitgevallen, ga ik hem toch afmaken (uiteindelijk reikt de boom tot de nok van het dak, dus eventueel zou deze best ergens in een tuintje kunnen belanden). Daarnaast kan ik op deze manier mooi even oefenen met het aanbrengen van het bladerdak en het maken van de stam. Uiteindelijk heeft dit geleid tot het volgende resultaat (de stam moet ik nog even bewerken met wat groene kleuren om een iets levendiger boom te krijgen):



Daarnaast heb ik ook nog een foto gemaakt van de dennetjes die ik heb gemaakt. En zowel voor de loofboom als voor de dennetjes, ben ik eigenlijk benieuwd wat jullie vinden van het bevlokken, zelf heb ik namelijk het idee dat dit te dik is gebeurd (vooral bij de dennetjes):




rthuinte

  • Gast
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #30 Gepost op: 4 december 2012, 13:26:42 »
Gisteravond ook nog even bij mijn ouders op bezoek geweest. Hier staan al mijn gebouwen nog van mijn allereerste modelbaan (een ruime 20 jaar geleden) tesamen met veel onderdelen die ik heb gekregen van iemand die helaas moest stoppen met deze hobby (al met al schrok ik toch een beetje van de hoeveelheid, want er staat een complete kastenmuur geheel gevuld met gebouwen). Ik wou graag een paar gebouwen meenemen, zodat ik deze eens kon vergelijken met de hoogte van de boompjes die ik gemaakt heb. Tijdens deze archeologische zoektocht vond ik ook een paar oude boompjes uit die tijd en kon het niet laten om deze als vergelijkmateriaal eens te laten zien (voor mij wederom een goede motivatie om een poging te wagen ze zelf te gaan maken  ;) ):

      


rthuinte

  • Gast
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #31 Gepost op: 25 december 2012, 20:57:20 »
Vandaag de dag doorgebracht bij mijn familie en mijn ouders waren zo aardig om weer eens wat huizen mee te nemen, die ik kan gaan opknappen. Ik weet nog niet zeker of ik al deze gebouwen op mijn baan ga plaatsen. Uiteindelijk speelt de fantasie ook een grote rol, dus wellicht kom ik hier terzijnertijd toch nog op terug. Voor nu geeft het mij de mogelijkheid om eens te experimenteren met het verouderen van deze gebouwen en om eens te kijken hoe ik hier verlichting in kan gaan aanbrengen (eerst maar eens beginnen met het stof van de gebouwen af te halen):

Een Nederlands gemeentehuis (eventueel wel om te zetten, zodat het bruikbaar wordt voor mijn baan):
       

Een vrijstaande woning:


Een woning met een aardige veranda:
       

Dit zou wellicht ls cafe te gebruiken zijn (er komen al herinneringen van dienstreizen aan het Zwarte Woud naar boven   ;D):


Zo heb ik tijdens die dienstreizen, de nacht ook wel eens doorgebracht in een hotelletje dat erg lijkt op het volgende gebouw, maar ook heb ik dit soort gebouwen als winkel gebruikt gezien (toch wel handig al die reisjes):


Een kerkje (ik vind hem erg klein en qua uitstraling niet echt mooi, dus deze zal waarschijnlijk geen plek gaan krijgen:


Een vervallen schuurtje, dat eigenlijk altijd wel te plaatsen is
         

Het volgende gebouw vond ik altijd erg aardig en kan denk ik ook goed functioneren als een hotel (bij klanten aan de Bodenzee regelmatig in een soortgelijk hote gezeten):


Eerst maar eens zien dat ik daadwerkelijk kan gaan beginnen op het zichtbare deel van de baan en dan maar eens bepalen welke stijl en regio ik als voorbeeld wil gaan gebruiken. Zoals gezegd ik heb in ieder geval de mogelijkheid om eens wat dingen uit te proberen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #32 Gepost op: 25 december 2012, 22:32:47 »
Dat is een mooie verzameling bij elkaar Ronald. Voer genoeg om te oefenen in het verouderen. Veel plezier daar mee. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

rthuinte

  • Gast
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #33 Gepost op: 28 december 2012, 20:44:03 »
Vandaag maar weer eens bezig geweest met het solderen aan mijn schaduwstation (Terugmeldcontacten en servo's aanbrengen). Dit gaat toch meer tijd kosten dan ik van tevoren had verwacht, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik de draden nu al een paar keer opnieuw heb aangebracht (het oog wil ook wat en tot nu toe was ik niet altijd tevreden met het resultaat). Om het iets makkelijker te maken, heb ik vandaag maar een labelwriter aangeschaft (deze is in de aanbieding bij de Lidl en wordt officieel niet meer verkocht door Brother, echter de tapes zijn nog wel verkrijgbaar).


Daarnaast wordt tegenwoordig veel van mijn tijd opgeslokt doordat we een hond hebben aangeschaft en hij het natuurlijk wel verdient om de nodige aandacht te krijgen. Verder wil mijn zoon van anderhalf mij meehelpen met de bouw van de baan (als ik een stuk gereedschap hanteer, dan moet hij dit ook en zo duurt het vaak toch net wat langer), maar uiteindelijk is het een hobby en hebben we met zijn tweeen veel plezier tijdens de bouw.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #34 Gepost op: 28 december 2012, 22:08:20 »
je zoon heeft het virus al vroeg te pakken. Pas maar op voor je het weet ben je al je treinen kwijt.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

rthuinte

  • Gast
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #35 Gepost op: 29 december 2012, 12:32:00 »
Hij heeft het virus inderdaad al vroeg te pakken. Ik heb altijd gezegd dat ik hem hierin niet zou beinvloeden, maar ongemerkt gebeurd dit waarschijnlijk toch (en meestal heeft de rest van de familie hier nog meer invloed op, omdat ze mij de gek aan wilden steken). Zijn blokken zijn in de vorm van een trein, zijn loopwagen is een trein, enz. en allemaal ofwel gekregen ofwel door hem uitgekozen. Verder wil hij altijd naar het zolder waar de baan staat en geeft hij dit verder aan door de hele dag "tjoek tjoek" te roepen. Het is toch ongelooflijk.

rthuinte

  • Gast
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #36 Gepost op: 4 januari 2013, 14:39:50 »
Even weer een korte update over het maken van mijn schaduwstation. Ik heb een flexibele buis onder mijn tafel gemaakt, waardoor ik alle draden van de Terug Meld Contacten doorheen kan trekken. Naast deze buis heb ik een ringleiding gemaakt voor de voeding van de baan. De flexibele buizen en de ringleiding heb ik langs de buitenkant van het schaduwstation lopen. Aanvullend heb ik ook flexibele buizen gemonteerd langs alle steunlatten. Zie de volgende foto's:

     

Daarnaast heb ik alle TMC's en de servo's van een nummer voorzien, zodat deze makkelijker te herkennen zijn:



Daarnaast heb ik centraal een plaat gemonteerd, waarop alle electronica gemonteerd moet worden (toekomstig wil ik hier een kast omheen bouwen):



Momenteel zijn hier alleen de S88 modules op geplaatst, maar hier zal zeer snel ook de servo decoder geplaatst worden:



Mogelijke tips, trucs en andere opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom !!

rthuinte

  • Gast
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #37 Gepost op: 4 januari 2013, 14:44:07 »
Voordat ik het vergeet, ik mag natuurlijk niet vergeten dat ik hulp heb gehad :-)


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #38 Gepost op: 4 januari 2013, 14:44:34 »
Dat ziet er keurig en verzorgd uit.
Goed idee van die flexbuis.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #39 Gepost op: 4 januari 2013, 14:45:09 »
Voordat ik het vergeet, ik mag natuurlijk niet vergeten dat ik hulp heb gehad :-)



Ja, zo kan ik het ook, goeie hulp hoor. :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #40 Gepost op: 4 januari 2013, 15:04:58 »
Ziet er zeer netjes uit Ronald. En wat dat hulpje betreft ..... top.
Mijn zoon is 2 meter lang dus die zie ik niet zo snel onder mijn treintafel door schuiven. :P Hij heeft overigens ook helemaal niets met treintjes spelen hoor.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #41 Gepost op: 4 januari 2013, 15:10:15 »
Beste Ronald,

Het ziet er mooi uit onder de tafel! Heeft je zoon nog niet aan die mooie groene draden staan trekken??

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Frans

  • Gast
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #42 Gepost op: 4 januari 2013, 15:17:08 »
Ronald inderdaad een prima idee van die flex buizen even onthouden dus.
En waar heb je die aluminium steuntjes vandaan voor die servo's?

Mvg Frans

rthuinte

  • Gast
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #43 Gepost op: 4 januari 2013, 17:25:18 »
Bedankt allemaal !

Goed idee van die flexbuis.
Deze is ook vrij goedkoop te krijgen via de IKEA :-)

Mijn zoon is 2 meter lang dus die zie ik niet zo snel onder mijn treintafel door schuiven. :P
In dat geval wordt het bij mij ook lastig. Ik heb er nu nog een matras onderliggen (deze moest opgeruimd worden en dit was de handigste plek om hem uit het oog te hebben en verder kan ik hem nu goed gebruiken om erop te liggen :-). Daarnaast is de ruimte nu nog 90 cm maar ik ga de poten nog inkorten naar 70 cm, zodat ik uitkom met de schuine zijde van mijn dak. Ik heb hem nu bewust wat hoger gelaten omdat dit makkelijker werkt.

Heeft je zoon nog niet aan die mooie groene draden staan trekken??
Tot nu toe heeft hij dit nog niet gedaan en is hij helemaal gefocused op die sorteerbak of beter gezegd ik sorteer en hij gooit alles in hetzelfde bakje.

En waar heb je die aluminium steuntjes vandaan voor die servo's?
Deze heb ik bij een lokale familie bouwmarkt gekocht, maar ik meen me te herinneren dat ik deze ook bij de grotere bouwmarkten heb gezien. Het is een alumimium hoekprofiel van ongeveer een meter, die ik dan zelf op lengte afzaag en vervolgens de uitsparing van de servo's erin zaag / vijl. Verder een paar schroefgaatjes voor de montage van de servo en voor de montage aan de tafel.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #44 Gepost op: 4 januari 2013, 18:52:22 »
Blijft toch altijd een werkje op zich zo al die draden en servo's onder de tafel aanbrengen. Je heb het aardig netjes hangen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

rthuinte

  • Gast
Re:De bouw van Koensterdam
« Reactie #45 Gepost op: 18 januari 2013, 11:20:43 »
Even weer een klein teken van leven ...

Tot mijn grote opluchting heb ik van de week 's avonds alle terugmeldcontacten van het schaduwstation aangesloten. In totaal zijn het precies 40 terugmeldcontacten, dus dit was best een heidens karwei en ik ben voorlopig ook blij dat ik even wat anders kan doen :-)

In het verleden al een beetje lopen stoeien met de servo's voor de wissels. Ik heb er nu voor gezorgd dat 2 servo decoders aan mijn electronicabord hangen. Deze moet ik nu alleen nog met de servo's verbinden en vervolgens de servo's netjes afstellen.

Er zit dus weer vooruitgang in de zaak en het werk begint nu ook wat afwisselender te worden.

rthuinte

  • Gast
Re:De bouw van Koensterdam
« Reactie #46 Gepost op: 27 januari 2013, 11:30:31 »
Hallo mannen,

Na een lang gepuzzel en reeds enkele uurtjes aan de soldeerbout, zal ik nu ook de huidige stand van mijn baan laten zien. Het ontwerp is nu als volgt (verwacht hier nog wel enkele wijzigingen in uit te voeren):

Het schaduwstation (deze is ook al bijna gereed voor gebruik, hierover later meer):


Het hoofdstation (het groene deel is een voorlopig idee, hierover ben ik niet tevreden):


Keerlus:


Een 3D overzicht:


Zoals aangegeven ben ik nog niet echt tevreden over het groene deel en wil dit eigenlijk nog vervangen door wellicht een rangeerdeel. Dit wil ik echter bekijken als het hoofdstation gerealiseerd is.

Ondertussen heb ik het groene deel vervangen. Aan beide zijden heb ik een klein rangeerterrein gemaakt. Echter op de een of andere manier staat het me nog steeds niet aan. Het rare is dat ik momenteel ook nog niet weet, wat mij niet aanstaat. Ik had de hoop dat ik tegen de tijd dat ik klaar was met het schaduwstation, wel zou weten hoe ik verder wil, dit is dus nog niet het geval. De angst die ik een beetje heb, is dat er weinig rij mogelijkheden zijn en dat het allemaal zo voorspelbaar is (het zijn in principe allemaal ovalen). Daarnaast zitten er behoorlijk veel rails "onder" de tafel.

Ik ben benieuwd of jullie nog praktische tips hebben ....

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Koensterdam
« Reactie #47 Gepost op: 27 januari 2013, 12:09:33 »
Waar komt je station precies te staan? In de baan lijkt het me nog tamelijk heuvelig. Of aan de voorkant, waar je eigenlijk geen ruimte hebt?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

rthuinte

  • Gast
Re:De bouw van Koensterdam
« Reactie #48 Gepost op: 27 januari 2013, 13:26:12 »
Het station komt achter de 5 sporen te staan. Het was mijn bedoeling dit deel tot aan het spoor dat erachter loopt vlak te houden voor een klein dorpje. Het spoor daarachter zal daar dan verhoogd lopen.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Koensterdam
« Reactie #49 Gepost op: 27 januari 2013, 13:33:42 »
Maar dan zeker nog wel een perron aan de rand van de tafel, zodat je alle sporen kunt bereiken en er ??n doorrijspoor is?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.