Auteur Topic: De bouw van Koensterdam  (gelezen 31065 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rthuinte

  • Gast
De bouw van Koensterdam
« Gepost op: 12 september 2012, 13:51:22 »
Hallo mannen,

Na een lang gepuzzel en reeds enkele uurtjes aan de soldeerbout, zal ik nu ook de huidige stand van mijn baan laten zien. Het ontwerp is nu als volgt (verwacht hier nog wel enkele wijzigingen in uit te voeren):

Het schaduwstation (deze is ook al bijna gereed voor gebruik, hierover later meer):


Het hoofdstation (het groene deel is een voorlopig idee, hierover ben ik niet tevreden):


Keerlus:


Een 3D overzicht:


Zoals aangegeven ben ik nog niet echt tevreden over het groene deel en wil dit eigenlijk nog vervangen door wellicht een rangeerdeel. Dit wil ik echter bekijken als het hoofdstation gerealiseerd is.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2012, 14:05:16 »
Mooie baan Ronald. Je bent nog niet tevreden met het groene gedeelte maar kijk uit dat je niet TE veel rails gaat neerleggen. Dan wordt het onwerkelijk en heb je geen ruimte meer over voor andere leuke dingen die nog bij een modelbaan horen.

Verder nogmaals ..... mooie baan.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

rthuinte

  • Gast
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2012, 14:46:53 »
Je bent nog niet tevreden met het groene gedeelte maar kijk uit dat je niet TE veel rails gaat neerleggen. Dan wordt het onwerkelijk en heb je geen ruimte meer over voor andere leuke dingen die nog bij een modelbaan horen.

Bedankt voor je reactie. Dat klinkt inderdaad wel logisch. Het probleem bij mij is, dat ik dit groene deel een "raar en klein" rondje vind. Aan de hand van een inhaalspoor, heb ik geprobeerd er al een klein schaduwstationnetje van te maken, zodat ik er een trein kan parkeren. Hiermee wil ik het effect vermijden dat een trein wegrijdt en binnen enkele seconden aan de andere kant al weer terugkomt. Wellicht moet ik dit effect eerst in de praktijk gaan uitproberen alvorens na te denken over hoe storend dit is  ;D

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2012, 14:55:25 »
Dat effect van een schaduwstation is zo gek nog niet. Als je al twee treinen kunt "wisselen" krijg je een heel ander beeld op het station. Of een plek waar je een treinstel even een paar sec. stil laat staan werkt ook goed.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

rthuinte

  • Gast
Baanbouw Ronald - Schaduwstation
« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2012, 15:23:44 »
Naar aanleiding van het ontwerp, zal ik ook direct even een paar foto's laten zien van de huidige vorderingen in het schaduwstation:

Vanaf rechts gefotografeerd:



Vanaf links gefotografeerd:




Aan de voorkant heb ik voorlopig een klein werkblad gemonteerd. Deze zal na verloop van tijd gebruikt worden om mijn Central Station op te plaatsen, zodat ik relatief makkelijk diverse functies kan uitproberen / controleren. Uiteindelijk zal deze plank verdwijnen en is mijn doel om de baan vanaf een computer te besturen:



Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2012, 17:48:05 »
Helemaal top Ronald. :D Ziet er keurig netjes uit.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

rthuinte

  • Gast
Baanbouw Ronald - Schaduwstation
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2012, 13:14:09 »
Aan de onderzijde heb ik gebruik gemaakt van een ringleiding:



Verder was ik erg nieuwsgierig hoe jullie de terugmeldmodules plaatsen. Naar mijn idee zijn er 2 opties:
1. 16 kabels zo kort mogelijk houden, waardoor de modules her en der over de baan verspreid gemonteerd worden.
2. De modules groeperen, waardoor de bekabeling (route) zeer lang wordt

In eerste instantie wou ik voor optie 1 gaan, maar ik weet niet of dit in de praktijk handig is, met name omdat er toekomstig ook een bovenbaan zal komen en waar ga ik dan de modules plaatsen.

Eenzelfde vraag heb ik ook voor de servo decoders die ik ga gebruik om de servo's voor de wissels aan te sturen. Zorg ik dat de bedrading zo kort mogelijk blijft of maak ik een centraal bord waar alle decoders op gemonteerd worden?

Ik ben benieuwd wat jullie ervaring omtrent deze opties is.

Frans

  • Gast
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2012, 13:34:06 »
Ronald ik heb mijn s88 en (wisseldecoders moeten nog aangebracht worden) aan de zijkant van de baan zitten met een storing kan ik er direct bij je ben inderdaad meer draad kwijt maar drie draden tegelijk gaat prima.
Dus het gedoe onder de tafel ben je met  deze optie kwijt.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #8 Gepost op: 13 september 2012, 16:46:44 »
bij mij zitten ze over de baan verdeelt zodat de draden niet te lang worden en gekoppeld door zelfgemaakte utp kabels.Ik zet ze zo centraal mogelijk tussen de 16 punten.Kijk voor een voorbeeldje maar eens in mijn topics op 3railforum.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

rthuinte

  • Gast
Baanbouw Ronald - Treinen
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2012, 15:15:51 »
Bedankt voor de mening! Zoals het er nu naar uitziet ga ik het ook centraal houden, omdat ik daardoor mijn bedrading beter kan ordenen. Het oog wil ook wat, dus ik denk dat ik op deze manier een mooier overzicht houd. Ik heb ook nog even een paar foto's gemaakt van de beide treinen, die momenteel rijklaar staan:







De derde trein die ik heb wordt momenteel nog opgeknapt, aangezien ik wat probleempjes in de bochten en bij de wissels heb:


rthuinte

  • Gast
Baanbouw Ronald - Bekabeling
« Reactie #10 Gepost op: 14 september 2012, 20:18:01 »
Soms is het goed om een foto te maken en te plaatsen. Ik zag namelijk dat er een klein dalletjes was ontstaan alvorens de trein gaat stijgen om het schaduwstation te verlaten (vooral te zien op de derde foto van mijn vorige post). Dit dalletje is ontstaan omdat hier een rechte plaat met een scheve plaat is verbonden, door deze nu nog meer te verstevigen is het dalletje verdwenen.

Nu ik besloten heb om de aansturingen op een centrale plaats te monteren, heb ik ook een klein probleempje. Sommige van mijn terugmelddraden zijn te kort. Naar mijn mening zijn er 3 mogelijkheden:
1. Verlengen met een kroonsteen
2. Verlengen door te solderen
3. Een nieuwe draad aan de rail solderen

De laatste is de minst favoriete, maar wellicht wel de betere optie.

Een zelfde probleem heb ik met de servo's. Hier zitten standaard kabels met connectors bij, echter deze zijn ook te kort. Wederom zijn er meerdere opties en ik hoop dat jullie hier ervaring mee hebben:
1. Een standaard verlengsnoer met connector kopen (zijn in ieder geval te krijgen bij Conrad)
2. De draden doorknippen en verlengen door middel van solderen

Bij optie 2 is het volgens mij ook mogelijk om een 3 aderige servokabel (zonder connector) te kopen, dus wellicht is dit dan beter dan 3 separate draden.

Wederom ben ik erg benieuwd naar jullie mening omtrent deze 2 punten.

Alvast bedankt!

Frans

  • Gast
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2012, 08:16:08 »
Ronald ik gebruik nadat ik de draadjes gesoldeerd heb en verlengd een stukje krimpkous dat schuif je om het soldeersel en even een aansteker er onder dan krimpt het kousje en klaar.
Ik heb het zelf uit een hengelsport zaak wordt nogal eens door vissers gebruikt.
Zie:
http://www.conrad.nl/ce/nl/FastSearch.html?search=krimpkous&initial=true

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #12 Gepost op: 15 september 2012, 11:42:01 »
Ronald ik gebruik nadat ik de draadjes gesoldeerd heb en verlengd een stukje krimpkous dat schuif je om het soldeersel en even een aansteker er onder dan krimpt het kousje en klaar.

Ik ben het helemaal met Frans eens. Solderen en dan een stukje krimpkous is de beste oplossing en geeft ook geen storingen. Met een kroonsteen wil je nog wel eens de draden beschadigen waardoor ze breken of gedeeltelijk breken. 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #13 Gepost op: 15 september 2012, 14:35:46 »
solderen is het zekerste.Krimpkous kan je goedkoop en in alle kleuren krijgen in en goede electronicazaak.Voor het verlenegen van de servosnoeren kan je inderdaad 3 draads kopen.Zelfs in dezelfde kleuren als die van je servo.Kijk maar eens op E*ay.UK of E*ay.de.Daar vind ik ze meestal het goedkoopst.Op UK worden ze wel meestal uit hong kong verstuurd en komen er geen verzendkosten bij.En ze zijn er meestal nog het goedkoopst ook.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

rthuinte

  • Gast
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #14 Gepost op: 19 september 2012, 16:04:24 »
Geweldig! Soms zijn de antwoorden makkelijker dan je denkt en vraag je je af waarom je er zelf niet op bent gekomen :-). Ondertussen heb ik de terugmeldcontacten verlengt en de eerste 16 zijn aangesloten en ook gecontroleerd qua werking (toch nog een klein foutje ontdekt bij een wissel, waardoor deze continue bezet werd gegeven).

Ondertussen ook bezig om de servo's voor de wissels voor te bereiden. Ik maak hier gebruik van hoekijzers waarop ik de servo's monteer. Ik zal hiervan ook spoedig een paar foto's plaatsen.

rthuinte

  • Gast
Baanbouw Ronald - Gereedschap
« Reactie #15 Gepost op: 21 september 2012, 15:04:44 »
Vandaag mijn eerste verjaardagscadeau binnen gekregen en deze kan ik meteen gaan gebruiken voor het ombouwen van de wissels en de nog te plaatsen terugkoppelingen:



Riny, nog bedankt voor je aanvullende informatie !!

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #16 Gepost op: 21 september 2012, 16:20:04 »
Ronald,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Ben er van overtuigd dat dit proxxon apparaat nog veel gebruikt gaat worden.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

rthuinte

  • Gast
Baanbouw Ronald - Servo's voor wissels
« Reactie #17 Gepost op: 21 september 2012, 22:05:13 »
Ik ben momenteel bezig met de servo's voor te bereiden om de wissels aan te drijven. Ik heb gekozen om dit te doen zoals aangegeven in het volgende topic:

klik hier voor het topic

Nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die reeds ervaring met deze methode hebben? Hoe kan ik het hoekijzer zo goed mogelijk onder de tafel monteren, zodat deze recht onder de bediening van de wissel zit? Hoe precies moet dit eigenlijk gebeuren?

Ik maak gebruik van 0.8 mm verenstaal, dus mijn vermoeden is dat dit ervoor zorgt dat ik meer speling in de montage mag hebben. Ik wil echter voorkomen dat ik mijn wissel of servo ga overbelasten door deze foutief met elkaar te verbinden.

Riny

  • Gast
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #18 Gepost op: 22 september 2012, 11:55:17 »
Beste Ronald,

Gefeliciteerd met de goede keuze.
Dat je er nog veel moois mee gaat maken.

rthuinte

  • Gast
Baanbouw Ronald - Servo's voor wissels
« Reactie #19 Gepost op: 24 september 2012, 18:09:31 »
Ik ben vandaag maar eens aan de servo's begonnen. Ik moet hier toch wel eerlijk bekennen dat ik geen echte mechanica man ben en het viel me behoorlijk tegen om de aluminium profielen te bewerken zodat ook het uiterlijk mij nog een beetje aanstond. Ook merk ik dat hier het gereedschap mij een beetje in de steek laat (met alleen een ijzerzaag en vijl). Ik heb besloten eerst 5 profieltjes te maken, zodat ik me nu weer een beetje kan focussen op de electronica en het instellen van de wissels.

Zojuist dan ook de eerste servo onder een wissel gemonteerd en hoorde bij het omzetten van de wissel een behoorlijk getik en gepuf (ik kan dit ook niet echt zoemen noemen, aangezien ik dit al eerder op de dag gehoord had). Is dit normaal of heb ik toch iets verkeerds gedaan??

rthuinte

  • Gast
Baanbouw Ronald - Treinen
« Reactie #20 Gepost op: 27 september 2012, 14:04:33 »
Na een lange tijd heb ik gisteren dan weer mijn IRM op de baan laten rijden en ik moet eerlijk zeggen dat het resultaat behoorlijk positief was. Ik heb de sleper een flink stuk kunnen verlagen door een plastic plaatje weg te halen (dit was me aangegeven door de leverancier) en door de sleper iets bij te buigen, zodat deze hoogte overeenkwam met de treinen die ik reeds had. Hierdoor is het geluid aanzienlijk verbetert en ook het rijden over de wissels en door de bochten oogt een stuk stabieler. Hier 2 foto's van de IRM gebroederlijk naast zijn Duitse collega:





Voor verdere achtergrondinformatie omtrent de ombouw zie het volgende topic:  Rivarossi IRM Ombouw

rthuinte

  • Gast
Baanbouw Ronald - Servo's voor wissels
« Reactie #21 Gepost op: 29 september 2012, 09:59:57 »
Gisteren maar weer eens verder gegaan met mijn servo experiment en ik moet eerlijk bekennen dat het resultaat me nog niet tegenvalt. Allereerst het verenstaal maar eens aan de servo gemonteerd:



Daarna heb ik de servo zo ingesteld, met behulp van de ESU Switchpilot Servo 51802, dat de slag van de servo zo klein mogelijk is, zodat ik deze uitslag later bij het plaatsen onder de wissel weer kon vergroten en precies op de wissel kan afstellen:



Vervolgens de servo onder de wissel geplaatst met behulp van een hoekprofiel:





Als laatse stap de Switch Pilot Servo weer aangesloten (tijdelijke opstelling), om het een en ander in te stellen (begin en eindpositie van de servo en de snelheid van de servo):



Uiteindelijk het volgende resultaat gekregen en naar mijn idee is dit nog niet zo verkeerd:

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>


<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>


Natuurlijk sta ik weer open voor op of aanmerkingen !!!

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #22 Gepost op: 29 september 2012, 10:40:36 »
Beste Ronald,

Ziet er goed uit; misschien dat je de snelheid van de servo iets moet verminderen oftewel de tongen van het wissel iets rustiger heen en weer moet laten gaan.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #23 Gepost op: 29 september 2012, 16:04:20 »
Dat heb je goed gedaan Ronald. Ziet er keurig uit maar het lijkt op het filmpje of de wisseltong in de "rechtuitstand" niet helemaal aansluit. Gezichtsbedrog?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

rthuinte

  • Gast
Re:Baanbouw Ronald - Ontwerp
« Reactie #24 Gepost op: 30 september 2012, 13:05:11 »
Ziet er goed uit; misschien dat je de snelheid van de servo iets moet verminderen oftewel de tongen van het wissel iets rustiger heen en weer moet laten gaan.

Bedankt voor deze tip, ik ben hier mee bezig geweest en dit ziet er inderdaad beter en realistischer uit (ik zag ergens op dit forum nog een voorbeeld van een wissel in een werkelijke situatie.

Dat heb je goed gedaan Ronald. Ziet er keurig uit maar het lijkt op het filmpje of de wisseltong in de "rechtuitstand" niet helemaal aansluit. Gezichtsbedrog?

Dit heb je inderdaad goed gezien. Op de een of andere manier was de volgende stap, een stap te groot en begon de servo te brommen aan het einde van de slag. Het grappige is dat ik alles opnieuw op heb gestart en de begin- en eindstand van de servo ineens compleet anders was (verschoven). Ik heb hem opnieuw ingesteld en meerdere keren opnieuw opgestart en nu blijven de begin- en eindstand wel juist. Ook de aansluiting vind ik nu een stuk beter. Ik weet niet hoe dit kan, maar ik ben nu dus een stuk tevredener met het resultaat.