Auteur Topic: kolenmijn projectje  (gelezen 15827 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
kolenmijn projectje
« Gepost op: 6 september 2012, 13:52:47 »
Ik heb zin in een nieuw projectje. Ik sta op het ogenblik op een camping maar heb een beetje huiswerk meegenomen voor de wat mindere dagen. Vandaag is zo'n dag dat het zonnetje het laat afweten en ik begin aan mijn projectje -kolenmijn-. Eerst maar eens een schetsje gemaakt van wat het zo ongeveer moet worden. Het is de bedoeling dat er twee mijnschachten komen waarvan ??n los en de andere op een gebouw. Een paar maanden geleden heb ik in Houten drie incomplete mijnschacht torens gevonden en dat is voldoende materiaal om mijn project van onderdelen te voorzien. Bovendien via MP nog een oud fabrieksgebouw gevonden. De ontbrekende delen moeten uit mijn rommeldoos komen.

Dit moet het zo ongeveer gaan worden. Omdat er maar ??n motor bij de onderdelen zit wil ik proberen om alle twee de torens met ??n motor te laten draaien. Spaart ook weer ruimte voor een 2e aandrijfhuisje.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #1 Gepost op: 6 september 2012, 14:15:56 »
Je kan anders ook verdraaid goed schetsen zeg.
Leuk idee, kost wel veel ruimte maar dan heb je ook wat.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #2 Gepost op: 6 september 2012, 19:25:59 »
Ik heb zin in een nieuw projectje.
Dat noemt meneer een klein projectje! Tsjonge, dat noem ik een PROJECT.

Pierre, ik heb veel bewondering voor je schilder- en tekenkunsten. Je blijft ons steeds weer verbazen.  :-X

We blijven je natuurlijk wel volgen; ik weet niet of je je hobby spullen hebt meegenomen naar de camping want anders zou me het niet verbazen of morgen krijgen we de eerste update al!  :P  :P

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #3 Gepost op: 6 september 2012, 20:02:30 »
zoals Tom al zegt, je kan heel erg mooi schetsen. Als je PROJECT net zo mooi wordt dan ga ik dat met spanning volgen
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #4 Gepost op: 6 september 2012, 20:26:07 »
Leuk idee, kost wel veel ruimte maar dan heb je ook wat.

Valt wel mee Tom. Ik heb er ook maar een kleine hoek langs de baan voor maar ik ge toch proberen het er allemaal in te proppen. Moet kunnen!

Dat noemt meneer een klein projectje! Tsjonge, dat noem ik een PROJECT.
We blijven je natuurlijk wel volgen; ik weet niet of je je hobby spullen hebt meegenomen naar de camping want anders zou me het niet verbazen of morgen krijgen we de eerste update al!  :P  :P

Antwoord op het eerste gedeelte van je vraag is ... ja Johan ..... ik heb een beetje rommel mee genomen naar de camping voor dit projectje. Antwoord op het 2e gedeelte van je vraag is ... Nee. Sterker nog  ik heb vandaag al een klein stukje gedaan. Ik heb uitgezocht wat ik nodig heb en wat ik kan gebruiken. Ook heb ik een stuk resthout meegenomen en er alvast een bocht uitgezaagd zodat hij in de bocht langs de rail kan komen te staan. Als het goed is gaat het precies.



Het fabrieksgebouw heb ik gesloopt en gebruik de onderdelen om een nieuw (half)gebouw te maken. Het moet ook iets schuiner om in lijn te komen met de andere schacht.



Zo moet het passen.



De eerste delen zijn geplakt.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #5 Gepost op: 6 september 2012, 20:30:34 »
 :-X (meer komt er niet uit!)

groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #6 Gepost op: 7 september 2012, 08:49:59 »
Waar kamperen al niet goed voor is......
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

rthuinte

  • Gast
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #7 Gepost op: 7 september 2012, 12:05:17 »
Echt geweldig om te zien dit. Zoals de meesten ook al aangaven ben ik erg onder de indruk van je tekenkwaliteiten ! Ook dit bouwproject ga ik weer met veel plezier volgen !!!

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #8 Gepost op: 7 september 2012, 12:24:18 »
Mooie oplossing zo met die halfbouw van het pand, dat scheelt ruimte.
Mocht je eventueel echte kolen willen dan heb ik wel wat voor je.
Het wordt zeker weer iets moois op jouw baan.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #9 Gepost op: 8 september 2012, 12:09:54 »
Echt geweldig om te zien dit. Zoals de meesten ook al aangaven ben ik erg onder de indruk van je tekenkwaliteiten ! Ook dit bouwproject ga ik weer met veel plezier volgen !!!

'T was maar een krabbeltje op een deksel van een schoenendoos om een beetje te zien hoe ik het ongeveer kan maken met de spulletjes (en ruimte) die ik heb. Zoals Tom al op merkte neemt zo'n project al snel een heleboel ruimte in beslag en ik heb maar een kleine hoek om de kolenmijn neer te zetten.

Mooie oplossing zo met die halfbouw van het pand, dat scheelt ruimte.
Mocht je eventueel echte kolen willen dan heb ik wel wat voor je.
Het wordt zeker weer iets moois op jouw baan.

Dank voor het aanbod Tom maar ik heb zelf ook al een flinke portie echte kolen gemalen voor dit project. Ik denk dat ik er niet eens ruimte voor heb om ergens een bergje neer te leggen. Misschien kan ik op de achtergrond nog iets bedenken.

Overigens ga ik na het weekeind pas weer verder met bouwen omdat er gisteren een hele club familie hier is neergestreken op de camping. We zijn nu met 12 man en twee honden. Geen tijd om te freubelen dus.  :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2012, 23:50:40 »
Een kleine update:

Vanavond weer even aan projectje bezig geweest. Van alle stukken twee complete lifttorens kunnen bouwen. Missen alleen nog wat reling. dakjes en trappetjes maar dat komt ook wel goed. Het was nog redelijk lastig om de torens netjes in elkaar te krijgen omdat de onderdelen van verschillende torens zijn die ook nog eens slordig in elkaar geprutst waren en op vele plaatsen gebroken. Hier en daar moet er ook nog wat bijgewerkt worden met wat verf.



Het liftgebouw heeft een zijgebouw gekregen waardoor het wat forser oogt. Ook het dak zit er op. Gemaakt van karton. Het is de bedoeling dat het een zinken dak gaat worden. Er komen later randen op te lopen waardoor ik hoop dat het wat dieper lijkt dan het nu is.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2012, 07:48:15 »
Beste Pierre,

Je hebt weer leuke vorderingen gemaakt!

Het was nog redelijk lastig om de torens netjes in elkaar te krijgen omdat de onderdelen van verschillende torens zijn die ook nog eens slordig in elkaar geprutst waren en op vele plaatsen gebroken.

Uit ervaring (het opknappen van de huisjes) weet ik dat daar veel tijd in gaat zitten en daarnaast is de restantenbox veelal een handige hulp om het weer compleet te maken.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #12 Gepost op: 11 september 2012, 20:56:14 »
Uit ervaring (het opknappen van de huisjes) weet ik dat daar veel tijd in gaat zitten en daarnaast is de restantenbox veelal een handige hulp om het weer compleet te maken.
Mijn tijd kost geen geld Johan. Ik heb de hele dag. ;)
Bovendien heb ik een eigen restantenbox (rommeldoos) en als het er niet in zit maak ik het zelf van uuuh ....iets ....... toch? :P

Update:
Vandaag veel regen dus ...... lekker opgeschoten met het project kolenmijn! Eerst het dak aangepakt en verstevigingen aan de binnenkant gelijmt daarna de kwast over het dak gehaald. Van de achterkant van een schrijfblok heb ik de bestrating gemaakt. Ik moet het doen met de middelen die ik hier voor handen heb. Ingekrast met de achterkant van een breekmesje en met sterk verdunde verf behandeld in ongeveer 4 mengkleuren waardoor het verschillende platen lijken. Het moeten betonnen rijplaten voorstellen. Daarna de "ijzeren randen" een roest kleurtje gegeven. Later krijgt het geheel nog een zwarte waas en worden ze wat vuiler gemaakt.




De lifttoren heb ik pasgemaakt op het gebouw en samen zijn ze wat verouderd. Een watertank op het dak geplaatst.





De aparte toren is ook op het gebouwtje pas gemaakt en de steunpalen geplaatst. Hekwerkjes ook bijna compleet gemaakt. Ook het gebouw waar de aandrijfmotor in zit is compleet gemaakt op he afdakje na.



Dus al met al ..... lekker opgeschoten!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #13 Gepost op: 12 september 2012, 17:23:36 »
Beste Pierre,

Uit ervaring (het opknappen van de huisjes) weet ik dat daar veel tijd in gaat zitten en daarnaast is de restantenbox veelal een handige hulp om het weer compleet te maken.
Bovendien heb ik een eigen restantenbox (rommeldoos) en als het er niet in zit maak ik het zelf van uuuh ....iets ....... toch? :P
Helemaal met je eens; geen discussie!

Vandaag veel regen dus ......
WAAR?  De gehele dag de zon gezien!!!  :P  :P

Dus al met al ..... lekker opgeschoten!
Schitterend iedere keer weer genieten!  ;)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #14 Gepost op: 12 september 2012, 20:04:40 »
Gisteren is hier de zon niet geweest Johan. ??? Alleen maar regen,regen en nog eens regen. Maar ja........ da's wel weer goed voor de hobby. :P

Vandaag voorlopig even de laatste update. Heb hier geen materiaal meer om door te gaan. Ik zal het verder thuis moeten doen.

Het motortje in het aandrijfhuis is aangepast om twee liften aan te drijven. Het huisje zelf heb ik al een sleuf in gezaagd maar het afwerken moet thuis gebeuren. Ook de aandrijfsnaartjes moet ik thuis plaatsen. Zal eens zien of er in het naaidoosje van mijn vrouw nog ergens een dun stukje elastiek te vinden is wat ik er voor kan gebruiken.



De steunpalen voor de schacht op het gebouw heb ik verlengt en geplaatst. De voetstukken uit een oude plaat gesneden om het zaakje stevig neer te zetten. Alle hekwerkjes en trappetjes zijn gerepareerd of er is een vervangend exemplaar voor gekomen uit de rommeldoos.



De voorman (Bob de Bouwer) staat tevreden te kijken wat er vandaag allemaal gedaan is. ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

rthuinte

  • Gast
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #15 Gepost op: 12 september 2012, 20:20:31 »
Hoi Pierre, het ziet er weer schitterend uit. Echt  geweldig hoe je dit allemaal weet te maken. Ook super hoe je van allerlei "dagelijkse" materialen, zoals een kladblok, gebruik weet te maken en tot zo'n mooi resultaat komt.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #16 Gepost op: 13 september 2012, 10:38:56 »
super hoe je van allerlei "dagelijkse" materialen, zoals een kladblok, gebruik weet te maken en tot zo'n mooi resultaat komt.

Ik vind het gewoon een sport om met niets iets te maken Ronald. Als je om je heen kijkt kan je van alles gebruiken voor de modelbouw. Je moet er gewoon een beetje oog voor hebben. Ik weet meestal wel wat ik op mijn baan wil hebben (en waar) maar soms ontstaat een idee gewoon onder het bouwen. Vaak als het een groter plan is maak ik eerst een schetsje zoals bv nu met de mijnschachten. Automatisch kijk ik dan overal wat ik daar voor kan gebruiken. Ik kijk op beursen, MP maar ook op straat en in mijn rommeldoos. Maar bewaar ook veel dingen waar ik "brood" in zie. Plastic, karton, papier enz. tot oude theezakjes aan toe. Op beursen lig ik meer onder de kramen om "ouwe meuk" te zoeken dan dat ik er op kijk. Om een voorbeeld te geven kost het kolenmijn projectje me nog geen 10 euries en is gebouwd met allemaal rommel en incomplete bouwwerken ;)

Zo ben ik lekker bezig en kost de hobby bijna niets en da's een leuke bijkomstigheid ...........toch?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #17 Gepost op: 17 september 2012, 23:58:30 »
update:
Afgelopen zaterdag heb ik in Deventer bij een hobbyzaakje witte houtlijm op de kop getikt zodat ik nu toch weer verder kan met mijn projectje.
Eerst maar eens een prutje gemaakt om de randen van de grondplaat weg te werken en de rest van de ongeving een beetje minder glad te maken.
1 - Kranten snippers maken of ander papier wat water op zuigt.
2 - Alle snippers in een (afsluitbaar) bakje.
3 - Flink wat water er bij en minimaal twee dagen laten weken (liever langer).
4 - Met een tentharing in de boormachine heb ik er een papje van gemaakt.



Wat ik nodig heb gaat (uitgeknepen) in een bakje en daar doe ik flink wat witte houtlijm bij en een paar druppels afwasmiddel.
Kliederen maar! ;D
Ik heb iets te snel dit prutje gebruikt waardoor het nog wat aan de grove kant is. Als je langer laat weken lost het papier mooier op en is het tot een gladder geheel te smeren. Op de foto's is te zien dat de kranten pap zijn maar stukjes van papieren handdoekjes nog niet zijn opgelost.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Frans

  • Gast
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #18 Gepost op: 18 september 2012, 09:39:35 »
Pierre prachtig gedaan hoor blijf dit volgen.
Wat ik doe is prut maken door eerst met de shredder de kranten te doen maakt gelijk fijn en eerder behandelbaar.De boormachine er in behangerslijm er door en klaar.
Natuulijk eerst goed laten weken.
Mvg Frans

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #19 Gepost op: 18 september 2012, 16:11:59 »
Helaas is hebben ze op deze camping geen shredder Frans .......misschien op een volgende camping  :D

Vandaag een boodschap gedaan op de fiets en in de berm een verdroogde plantenwortel gevonden. Natuurlijk meegenomen voor de hobby! Daar kan ik mooi wat zielige boompjes en struiken van maken die het niet leuk meer vinden met deze zware kolen-industrie. Thuis gekomen gelijk aan de slag.



Dit zijn de slachtoffers geworden. ;D



Als de ondergrond droog is ga ik gras zaaien en de boompjes en struiken planten.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

bke

  • Gast
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #20 Gepost op: 19 september 2012, 18:47:12 »
Vind het erg knap wat je aan het bouwen bent ik volg het met veel belangstelling.

Jaim

  • Gast
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #21 Gepost op: 27 september 2012, 17:31:25 »
Dus dat kan je met oude huisjes doen ???

Ziet er top uit, heb nog 2 dozen vol staan met minder mooie huisjes maar eens kijken wat ik daar mee kan  ;).

gr Jaimy

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:kolenmijn projectje
« Reactie #22 Gepost op: 7 november 2012, 21:53:39 »
Vandaag het mijnschacht project maar eens even afgemaakt omdat ik het wil inpassen op mijn baan. Snaarwieltje liep niet erg lekker dus een ander exemplaar opgedoken en er op gezet. Bij mijn vrouw even gebedeld om een stuk dun elastiek en het hele project is klaar.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/