Auteur Topic: Guglingen  (gelezen 52759 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #75 Gepost op: 11 december 2012, 13:24:41 »
Tom mijn voorkeur gaat uit naar tussen die bielzen,en het hoeft morgen niet klaar hoe het gaat met vloeibaar rubber weet ik niet zal ondervinding worden maar het schijnt ook minder herrie te geven.
En een keer expirimenteren is ook wel leuk ga toch eerst een proefrailtje doen en wat kleurtjes mengen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #76 Gepost op: 11 december 2012, 13:31:55 »
Is goed Frans het is jouw baan en jij moet er plezier aan beleven, maar minder herrie maken is onzin.
Dan zou je eerst alle schroefjes uit de rail moeten halen en deze verlijmen met dubbelzijdig tape of warme lijm en zelfs dan is het verschil nauwelijks merkbaar zeker op onze leeftijd  :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #77 Gepost op: 11 december 2012, 13:35:59 »
Is goed Frans het is jouw baan en jij moet er plezier aan beleven, maar minder herrie maken is onzin.
Dan zou je eerst alle schroefjes uit de rail moeten halen en deze verlijmen met dubbelzijdig tape of warme lijm en zelfs dan is het verschil nauwelijks merkbaar zeker op onze leeftijd  :)

Tom ik schrijf het "schijnt"dus meer weet ik er ook niet van.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Guglingen
« Reactie #78 Gepost op: 11 december 2012, 22:22:51 »
Citaat
Nou Frans, niet zo min doen over dit soort bomen h?.
Ik denk dat deze pijpragersbomen daar beter tot hun recht komen en zo de indruk geven van een bos dan bomen op een hoge stam.
Ik ben het met Tom eens Frans. Met de boompjes zelf is op zich niets mis. Het viel me alleen op dat ze niet rechtop staan maar haaks op de helling. Ik had niet in de gaten dat het slechts tijdelijke vulling is omdat het verder eigenlijk wel een mooi bosje is.

Groeten, G?J

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #79 Gepost op: 12 december 2012, 08:15:57 »
Ik zeg niet dat er iets mis mee is ik zeg dat het pijpenragers boompjes zijn,als je er wat groen op strooit kan je dat zeker als een bos gebruiken.
Ze staan wat schuin omdat het stukje ijzerdraad aan de onderkant wat kort is.
Hoop dat het zo allemaal duidelijk is.

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #80 Gepost op: 12 december 2012, 09:31:18 »

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #81 Gepost op: 12 december 2012, 10:11:29 »
Mooi gedaan, goeie kleur ook.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #82 Gepost op: 12 december 2012, 10:26:14 »
Tom je hebt wel gelijk het is friemelwerk maar met een zacht penseeltje gaat het prima,Arie doet er drie kwartier over die legt zeker steentje voor steenje recht maar op zijn foto's ziet het er net zo uit als van mij en ik doe misschien tien minuten over zo'n stukje.
Moet alleen het lijmen afwachten lukt dat niet goed ga ik op jouw werkwijze over.

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #83 Gepost op: 12 december 2012, 10:47:53 »
Ook de puko's vrij gemaakt.Ik gebruik woodland fijn dus eigenlijk voor N spoor.
Nu maar afwachten hoe dat op de baan gaat.


rthuinte

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #84 Gepost op: 12 december 2012, 11:16:23 »
Hoi Frans!

Ik vind het er ook geweldig uitzien. Ik ben bijna zover dat ik vanuit mijn schaduwstation de tunnel uit kom naar het "zichtbare" deel. Tot nu toe wel eens gezocht op het internet, maar ik had nog geen idee hoe ik het ging aanpakken (en vooral welke kleuren ik ga gebruiken om een zo realistisch mogelijk beeld te krijgen). Dit idee lijkt me vanaf de foto een mooi geheel en lijkt me zeker de moeite waard om ook eens uit te proberen

Bedankt voor het laten zien van het resultaat !

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #85 Gepost op: 12 december 2012, 11:22:19 »
Hoi rthuinte,

Ik ben er ook pas mee begonnen hoor kinderschoenenwerk dus :D het is wel friemelwerk maar als het ligt vindt ik het mooi.

Succes en laat wat weten of beter nog laat wat zien,altijd leuk om weer bij te leren.


Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #86 Gepost op: 12 december 2012, 11:47:34 »
Met penseeltje nummer vijf alles netjes 1 kant op werken en het overtollige verwijderen voor hergebruik.
Dit is een stukje van de baan.
Foto is wat minder beetje moeilijk een telefoon een penseel en dan nog afdrukken ook.

Riny

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #87 Gepost op: 12 december 2012, 12:23:27 »
Frans en andere C-rail- rijders.

Misschien overbodig te melden met het mooie ballastwerk van de C-rails, echter let er goed op dat de lage puco's bereikbaar blijven voor een goed slepercontact.
Dit geldt ook voor de spoorstaven, zorg dat ze schoon blijven en dat de ballast niet de wielen/flenzen lichtjes opdrukken want dan komt er een massa en terugmeldings- probleem.

Wat ik persoonlijk eerst gedaan zou hebben is de spoorstaven een roestkleur te geven.
Uiteraard kan dit later met een airbrush ook, echter vaak is het zo dat alles zo'n beetje een zelfde kleur krijgt.

Maar voor de rest ziet het er al goed uit, toppie. ;)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Guglingen
« Reactie #88 Gepost op: 12 december 2012, 13:06:34 »
Ik ben niet zo thuis in het M?rklin-gebeuren en ik leer net dat puko?s die spijkertjes in het midden zijn. Heeft M?rklin geen rails zonder bedding? Want wat ik zie is dat bijna iedereen die rails met bedding heeft, ze niet mooi vindt en aan de slag gaat met steenslag om die bedding te maskeren. Het lijkt me (maar misschien is dat wel een afgrijselijk domme voorstelling van zaken) een stuk eenvoudiger om beddingloze rails te voorzien van een eigen bedding.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #89 Gepost op: 12 december 2012, 13:08:29 »
Ik denk dat daarom Arie 3 kwartier over zo'n stukje doet want het is niet alleen priegelwerk maar moet ook heel secuur gedaan worden. Arie past trouwens ook de diode truc extra toe om er zeker van te zijn dat de massa goed opgepakt wordt door de wielen van de loc's.
Arie is een forumlid bij de buren en is nu een baan aan het bouwen van zo'n kleine 6 mtr lengte.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #90 Gepost op: 12 december 2012, 13:11:58 »
Ik ben niet zo thuis in het M?rklin-gebeuren en ik leer net dat puko’s die spijkertjes in het midden zijn. Heeft M?rklin geen rails zonder bedding? Want wat ik zie is dat bijna iedereen die rails met bedding heeft, ze niet mooi vindt en aan de slag gaat met steenslag om die bedding te maskeren. Het lijkt me (maar misschien is dat wel een afgrijselijk domme voorstelling van zaken) een stuk eenvoudiger om beddingloze rails te voorzien van een eigen bedding.  :o
Ja Wim daar heb je een punt, maar M?rklin heeft wel degelijk rail zonder bedding, de K-rail. Alleen is daar moeilijker aan te komen en de meeste beginnen met een een startset waar dan al aardig wat van deze C-rail in zit.
Mijn volgende baan zal een schaduwstation krijgen van C-rail en het zichtbaren gedeelte van K-rail, of ik stap helemaal over op 2 rail want dat is en blijft voor mij toch het meest natuurgetrouwe, alleen dat is voor M?rklin rijders een beetje vloeken in de kerk.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #91 Gepost op: 12 december 2012, 13:26:04 »
Ik zal wel zien hoe het afloopt.
Om jullie gerust te stellen loc loopt prima over de ballast en de puko's zonder diode truuk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Guglingen
« Reactie #92 Gepost op: 12 december 2012, 19:37:12 »
Het ziet er top uit Frans. Hebbie goed gedaan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Guglingen
« Reactie #93 Gepost op: 12 december 2012, 19:54:17 »
of ik stap helemaal over op 2 rail want dat is en blijft voor mij toch het meest natuurgetrouwe, alleen dat is voor M?rklin rijders een beetje vloeken in de kerk.

Ik wil hier ook geen M?rklin rijders beledigen maar ik heb die puko's nooit natuurgetrouw gevonden. Vandaar dat ik ooit voor Fleischmann en niet voor M?rklin heb gekozen. Ik wist niet dat M?rklin ook rail zonder die pukkeltjes had. Ik heb van Fleischman de profi gleis en die vind ik er zo realistisch uit zien dat ik op mijn vorige baan nooit rails geballast heb. Allen bij dubbelspoor ballast tussen de twee sporen toegevoegd en daarna alles in dezelfde kleur geschilderd.

Maar Frans, jou bedding ziet er perfect uit! Complimenten.

Groeten, G?J

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Guglingen
« Reactie #94 Gepost op: 12 december 2012, 21:11:53 »
Ja Wim daar heb je een punt, maar M?rklin heeft wel degelijk rail zonder bedding, de K-rail. Alleen is daar moeilijker aan te komen en de meeste beginnen met een een startset waar dan al aardig wat van deze C-rail in zit.
M?rklin heeft dus maar drie soorten rails: die vintage glimmende metalen rails, K-rails en C-rails? Ik wil geen zout in de wonden strooien, maar M?rklin is dus de enige fabrikant die pukkeltjesrails maakt?

Citaat van: Tom
Mijn volgende baan zal een schaduwstation krijgen van C-rail en het zichtbaren gedeelte van K-rail, of ik stap helemaal over op 2 rail want dat is en blijft voor mij toch het meest natuurgetrouwe, alleen dat is voor M?rklin rijders een beetje vloeken in de kerk.
Helemaal overstappen op 2-rail?! Dat klinkt wel heel rigoureus, dat zou betekenen dat je al je rijdende materieel zou moeten voorzien van nieuwe wielen, je loc's verkopen of laten ombouwen. Gaat je dat niet vreselijk aan je Hart?

Ik wil hier ook geen M?rklin rijders beledigen maar ik heb die puko's nooit natuurgetrouw gevonden.
Als tandradbaan vind ik die rails van M?rklin wel geslaagd...   ;D en geen keerlusproblemen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Guglingen
« Reactie #95 Gepost op: 12 december 2012, 22:00:01 »
of ik stap helemaal over op 2 rail want dat is en blijft voor mij toch het meest natuurgetrouwe, alleen dat is voor M?rklin rijders een beetje vloeken in de kerk.

Ik wil hier ook geen M?rklin rijders beledigen maar ik heb die puko's nooit natuurgetrouw gevonden. Vandaar dat ik ooit voor Fleischmann en niet voor M?rklin heb gekozen. Ik wist niet dat M?rklin ook rail zonder die pukkeltjes had. Ik heb van Fleischman de profi gleis en die vind ik er zo realistisch uit zien dat ik op mijn vorige baan nooit rails geballast heb. Allen bij dubbelspoor ballast tussen de twee sporen toegevoegd en daarna alles in dezelfde kleur geschilderd.

Maar Frans, jou bedding ziet er perfect uit! Complimenten.

Groeten, G?J?

Beste G?J?,

Het spijt me je te moeten vertellen dat je een leesfout maakt: M?rklin maakt geen rails zonder pukkels, dan zouden namelijk de M?rklin loks niet meer rijden, er bestaat wel rails uit dezelfde fabriek zonder pukkels, maar dan heet het ineens Trix.

Verder even relativeren: als modelspoorders doen wij zo veel niet natuurgetrouw, ik zat gisteren even te kijken in een Duits seinenboek, de Duitse spoorwegen schrijven een afstand voor tussen het inrijsein en het eerste wissel die in H0 2 meter is........

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Guglingen
« Reactie #96 Gepost op: 12 december 2012, 23:40:29 »
Sorry Frans, Ik wil niet te veel off topic gaan maar wel even reageren op Anne,

Het spijt me je te moeten vertellen dat je een leesfout maakt: M?rklin maakt geen rails zonder pukkels, dan zouden namelijk de M?rklin loks niet meer rijden, er bestaat wel rails uit dezelfde fabriek zonder pukkels, maar dan heet het ineens Trix.

Verder even relativeren: als modelspoorders doen wij zo veel niet natuurgetrouw, ik zat gisteren even te kijken in een Duits seinenboek, de Duitse spoorwegen schrijven een afstand voor tussen het inrijsein en het eerste wissel die in H0 2 meter is........

Uit Tom zijn opmerking maakte ik op dat M?rklin wel rail zonder puko's maakt. Of zegt hij hier dat hij over wil stappen op een totaal ander merk?

Dat we als modelspoorders nooit echt op schaal bezig zijn begrijp ik helemaal. In het echt rijdt een trein ook geen rondje van ??n kilometer. (Waarbij hij in dat rondje ook nog eens twee stations aan doet.) Maar ondanks de schaal beperkingen proberen we toch altijd zo realistisch mogelijk te werken. En dan vind ik die pukkeltjes gewoon niet realistisch.

Groeten, G?J

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #97 Gepost op: 13 december 2012, 08:27:44 »
G?J?,

Geen probleem hoor off topic,maar Marklin maakt geen rails zonder puko's zoals Anne al schreef hier,en misschien zijn de puko's niet realistisch verder blijft alles het zelfde als met twee rail,want als we echt realistisch worden moeten huizen, bomen en de rest van de scenery ook realistisch zijn ga er maar eens aan staan.

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #98 Gepost op: 13 december 2012, 09:02:47 »
Het ballasten ging redelijk vindt de kleur tegenvallen.Misschien toch met de kwast er licht overheen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #99 Gepost op: 13 december 2012, 09:10:40 »
Valt de kleur tegen omdat het te licht is of te donker.
Beide gevallen zou je idd met een drybrush de boel lichter of donkerder kunnen maken.
Ik denk dat de kleur een kwestie van smaak is, vind het niet onaardig.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0