Auteur Topic: Guglingen  (gelezen 52773 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #100 Gepost op: 13 december 2012, 09:15:25 »
Heb het met TL licht gedaan Tom,vindt het zelf ook niet onaardig maar vindt jouw ballast kleur een  stuk mooier.Wat meer roest bij jou.
Bij mij meer zandachtig.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #101 Gepost op: 13 december 2012, 09:20:59 »
Als je straks de railstaven gaat bewerken met de roestkleur dan kan je met een beetje harde kwast de ballast net naast de railstaven bewerken, dat zal denk ik de boel een stuk realistiser maken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #102 Gepost op: 13 december 2012, 09:26:37 »
Dat denk ik ook prima idee.
Heb die rustyrail roller nog maar dat ding hapert dus railstaven moeten met de kwast.
Heb jij naast de rail nog wat opgehoogt om minder ballast te gebruiken Tom.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Guglingen
« Reactie #103 Gepost op: 13 december 2012, 10:00:04 »
Ik vind de kleur ook wel ok Frans. Ook het ballasten en vooral de voorbehandeling heb je ook keurig gedaan. Zelfs op de bielsen liggen geen steentjes. Goed hoor.

Een tip waar ik zelf ook last van heb gehad door het niet te doen. Maak een randje naast de rails eerst even wat donkerder voor je gaat ballasten. Anders moet je als je klaar bent al die kleine plekjes nabewerken waar het blauw doorkomt. Als de ondergrond al donker is valt dat niet op. Bovendien moet je dan heel precies werken om de rest van de omgeving netjes aan te laten sluiten op de ballast.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #104 Gepost op: 13 december 2012, 10:10:50 »
Dankje voor de tip Pierre die nemen we mee.

rthuinte

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #105 Gepost op: 13 december 2012, 12:58:01 »
Als je straks de railstaven gaat bewerken met de roestkleur dan kan je met een beetje harde kwast de ballast net naast de railstaven bewerken, dat zal denk ik de boel een stuk realistiser maken.

Ik neem aan dat je in dit geval ook weer rekening moet houden met het contact van de railstaaf naar de wielen (m.a.w. je moet de rail wel schoonhouden op de plek waar het in contact komt met je wielen) ?? Of kun je de railstaven eenvoudig schilderen, omdat de geleiding naar de wielen toch wel plaatsvind doordat er bijvoorbeeld gebruik gemaakt wordt van een speciaal soort verf)??

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #106 Gepost op: 13 december 2012, 13:20:46 »
rthuinte,

Ik heb al een gedeelte de rails roestkleur gegeven met de rustyrail roller maar het ding werkt niet meer dus doe ik het met de kwast,ook doe ik alleen de zichtbare gedeeltes ik heb nog niemand gezien die over de rails gaat hangen en zegt je ben iets vergeten.
Ben nu ook bezig met een zandpad naast de rail en daar over de ballast maar voordat gebeurd eerst wat groen plaatsen want het groen komt onder het zand of stenen vandaan en nooit van bovenaf.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #107 Gepost op: 13 december 2012, 13:57:39 »
Ik zou eerst alles langs de rail en de railbedding donker bruin verven zoals Pierre ook al opmerkte, dat heb ik ook gedaan alleen heb ik tegen de railbedding eerst nog van dat schilderstape geplakt zodat de bedding in takt blijft.
Wat er ook op komt, zand, gras, ballast of what-ever, altijd eerst de ondergrond donker verven om later lelijke plekken te voorkomen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

rthuinte

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #108 Gepost op: 13 december 2012, 14:26:57 »
Super ... ik denk met de aankomende kerstvakantie, dat ik wellicht gedurende deze vakantie aan de bovenbaan kan beginnen ... dus dan kan ik eindelijk echt aan de scenery gaan denken (met mijn electrotechniek opleiding en mijn eigen inschatting over mijn creativiteit, lijkt me dit het lastigst en ik ben erg benieuwd hoe me dit afgaat). Ik hoop niet dat ik na een aantal weken met weemoed terug denk aan de soldeerbout :-)

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #109 Gepost op: 13 december 2012, 17:51:49 »
Ik zou eerst alles langs de rail en de railbedding donker bruin verven zoals Pierre ook al opmerkte, dat heb ik ook gedaan alleen heb ik tegen de railbedding eerst nog van dat schilderstape geplakt zodat de bedding in takt blijft.
Wat er ook op komt, zand, gras, ballast of what-ever, altijd eerst de ondergrond donker verven om later lelijke plekken te voorkomen.

Tom,

Heb aan de zijkant van de rail iets opgehoogd met dat blauwe spul en dat donkerbruin geverfd daarna geballast ziet er redelijk goed uit.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Guglingen
« Reactie #110 Gepost op: 13 december 2012, 21:46:03 »
Als je straks de railstaven gaat bewerken met de roestkleur dan kan je met een beetje harde kwast de ballast net naast de railstaven bewerken, dat zal denk ik de boel een stuk realistiser maken.

Ik neem aan dat je in dit geval ook weer rekening moet houden met het contact van de railstaaf naar de wielen (m.a.w. je moet de rail wel schoonhouden op de plek waar het in contact komt met je wielen) ?? Of kun je de railstaven eenvoudig schilderen, omdat de geleiding naar de wielen toch wel plaatsvind doordat er bijvoorbeeld gebruik gemaakt wordt van een speciaal soort verf)??

Beste (geef eens een voor- of mooie "nick" naam),

Als je de railstaven op de ??n of andere manier geschilderd hebt en de verf is nog nat, dan veeg je de bovenkant af met een doek, later ga je er nog een keer met een railgum overheen, de bovenkant van de rails zijn in werkelijkheid ook niet verroest, kan ook niet, zodra er roest op dreigt te komen wordt er door de NS "roestgereden".

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

rthuinte

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #111 Gepost op: 14 december 2012, 10:55:56 »
Hoi Anne!

Bedankt voor deze tip.

Groeten,

Ronald

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Guglingen
« Reactie #112 Gepost op: 14 december 2012, 22:16:46 »
Hoi Anne!

Bedankt voor deze tip.

Groeten,

Ronald

Beste Ronald,

Op de ??n of andere manier heb ik je naam meer gelezen, maar die komt dan niet bij me "naar boven" als ik antwoord op een bijdrage van jou, dus heel goed.....

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #113 Gepost op: 17 december 2012, 10:16:01 »
Hoe staat het met de werkzaamheden van Pro-rail.
Schiet het al een beetje op met het ballasten.
Ben wel weer benieuwd naar een verse update.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #114 Gepost op: 17 december 2012, 13:54:53 »
Verder nog niets gebeurd trein rijd belaberd en stopt niet op de gewenste plaatsen het info op het i train forum gemaakt wordt ik niks wijzer van.
Op het ene stuk kruipt het op het andere niet?
Ga ook bovenin een driewegwissel gebruiken bij het linkerrangeer gedeelte maak het allemaal mwat spannender baan is nu veel rechttoe rechtaan aan de rechterkant heb ik de rails bij de houtzagerrij iets uit elkaar gehaald zodat er tuussen de rails ook nog ruimte is.
Verder als ik perrons wil plaatsen beneden worden die wel erg smal.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #115 Gepost op: 17 december 2012, 13:58:52 »
Lijkt op vuile rails en wielen.
Misschien is er ook door de lijm een probleem, als deze nog nat is maakt de ene rail contact met de andere en ook is er kans op dat de puco's een verbinding hebben.
Het heeft allemaal goed gereden, aansluitingen en I-train zijn goed, dus dat probleem kan je afvinken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #116 Gepost op: 17 december 2012, 14:02:54 »
Tom het geballaste deeltje rijd prima probleem zit boven in.
Zal wat foto's plaatsen voor de duidelijkheid

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #117 Gepost op: 17 december 2012, 14:20:09 »



Ook het wissel wat beneden ligt net buiten de berg gaik vervangen door een bochtwissel zodat ik er makkelijk bij kan moet nu toeren uithalen om dat weg te werken.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #118 Gepost op: 17 december 2012, 14:26:55 »
Ik begrijp alleen niet wat nu het probleem is, driewegwissel kan je beter niet gebruiken, geeft alleen maar problemen met schakelen.
Wissel moet van afbuigen links naar rechtdoor en dan pas door naar afbuigen rechts en visaeversa.
Ik zie ook niet wat het probleem is met de bochtwissel.

Het traag lopen van een trein heeft te maken met de snelheidsmeting en instellingen.

In het begin reedt alles goed, ik heb je laten zien hoe je een loc harder kan laten rijden.
Stoppen gaf jezelf aan dat het ook goed was dus ik zou niet weten waarom het nu ineens niet goed gaat.
Je kan in een blok zelf bepalen hoever een loc kan doorrijden op een bezetmelder.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #119 Gepost op: 17 december 2012, 14:36:18 »
Tom het gaat niet om een bochtwissel het gaat om dat wissel aan de andere kant,als ik meer onder de tafel een bochtwissel plaats kan een trein direct rechts naar het schaduwspoor zonder dat ik een kunstgreep moet uithalen om die bocht naar rechts weg te werken dus komt een trein onder de berg of naar het schaduw spoor of meteen recht door.
Driewegwissel is inderdaad wat voor te zeggen dus zou ik de rails iets uitelkaar kunnen halen.
En Tom waarom kruipt het bij het ene blok heel langzaam want dan blijft hij zowat op het wissel staan en het andere stuk dus de sporen naar de houtzagerij gaat het goed.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #120 Gepost op: 17 december 2012, 14:57:21 »
Nou dat van die bochtwissel zal jezelf wel het beste weten, ik heb het even niet zo in de smiezen, ben druk met andere zaken.

3 wegwissel niet doen.

Kruipen in het ene blok en niet in het andere, dat kan je instellen via het schakelbord, lees de handleiding blz 76 daar staat het e.e.a. in.

Anders kan je misschien beter het zip bestand op het I-train forum plaatsen in de bijlage.
Dan heb je meer kans van slagen en wellicht zien andere dingen die ik jniet zie.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #121 Gepost op: 17 december 2012, 15:20:07 »
Zie het Tom gaan we eens rustig lezen.
Verder zie je het goed en bochtwissel komt ipv wissel naar rechts naar schaduwrail.

Mvg Frans

rthuinte

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #122 Gepost op: 17 december 2012, 20:49:10 »
3 wegwissel niet doen.

Kijk laat ik nu in mijn lay out net 2 van deze 3 wegwissels hebben getekend. Aan de hand van deze info zal ik eens even kijken of ik mijn lay out nog kan updaten.

Wederom bedankt voor deze praktische tips !

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Guglingen
« Reactie #123 Gepost op: 17 december 2012, 21:42:21 »
Beste Frans (en Ronald),

Het gebruik van 3-weg wissels zou eigenlijk vermeden moeten worden, zeker in het zichtbare gedeelte van de baan.

In het onzichtbare deel en als het niet anders kan, dan kan het wel, maar: je moet dan in het besturende computerprogramma op kunnen nemen dat voor elke afbuigende schakeling eerst de "tegenoverliggende" rechtdoorgaande schakeling gedaan wordt.

Op de Silberberg Stecke van de MSG/Den Bosch, die op Eurospoor te zien was, zit er achter bij ??n van de schaduwstations zo'n wissel en daar heb ik dus de bovenstaande wissel schakelvolgorde in de wisselstraten zitten, omdat Raptor werkt zonder baanplan op een scherm kun je Raptor ook laten "geloven" dat hij nog een wissel moet schakelen.

Groet, Anne W 
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #124 Gepost op: 17 december 2012, 22:39:57 »
Een driewegwissel schakelen in I-train is ook mogelijk, het kost je dan wel 2 adressen en je hebt natuurlijk net als voor 2 wissels 2 aandrijvingen nodig.
Dus als het enigzins kan, 2 wissels ipv 1 3weg
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0