Auteur Topic: Guglingen  (gelezen 52761 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frans

  • Gast
Guglingen
« Gepost op: 29 augustus 2012, 08:43:39 »
Beste medespoorders,

Na een tijd je niets te hebben gedaan en voor de zoveelste keer de baan te hebben afgebroken kwam ik een oud M* plan tegen,omdat er niets op de tafel lag gewoon neergelegd en tot mijn verbazing stond me dat zeer aan.
In overleg met een medeforumlid hebben we wat veranderingen aangebracht is er een plan uitgerold wat en een rondje beneden kan draaien en naar boven kan gaan naar een stukje rangeer en industrie gedeelte.
Iets wat ik erg graag wil ipv steeds maar rondjes draaien maar dat is persoonlijk.
Mvg Frans

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2012, 09:30:56 »
Dat ziet er weer veel belovend uit.
Wat me opvalt is dat er aan de voorstaand linker kant nogal wat ruimte over is, je zou dan na het wissel eerst nog een stuk 188 kunnen leggen en dan pas de bocht.
Ik weet niet of je er een speciaal doel mee hebt maar ik denk wel dat het dan beter oogt en voor de Preisertjes die straks in de coup? koffie zitten te drinken zal het ook minder geschommel worden als die S er uit is.

Het geeft lekker veel rij-mogelijkheden, een doorgaand station beneden en een kopstation boven waar wat gerangeerd moet worden.
Door de keerlus onderin rijdt een trein altijd weer terug in tegenovergestelde richting.

Ik blijf dit volgen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2012, 09:42:22 »
Tom op dat linkerstuk komt wat verhoging en dan komen daar wat huisjes op zich heb ik niet erg veel ruimte om huisjes te plaatsen.Of een boerderijtje.
En in die boemeltjes wordt je nou eenmaal weleens door elkaar geschud en rijden ze daar toch niet al te hard bij vertrek.En bij binnenkomst.
Ik kan het wel doen maar dan moet ik ook het onderliggende inhaalspoor gaan verlengen en ook de ondersteuningen verplaatsen.
Dus die ruimte ga ik leuk besteden voor de scenery.

Mvg Frans

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Guglingen
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2012, 13:09:06 »
Leuk baanontwerp Frans. Met heel veel mogelijkheden. Als je straks bezig bent met "aankleden" van je baan zal je zien dat er overal hoekjes ontstaan waar je huisjes of iets dergelijks neer kan zetten.
Het ziet er goed uit en ik blijf je ook zeker volgen.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #4 Gepost op: 4 september 2012, 19:25:20 »
Nu er nog veel controleerwerk ligt te wachten voor de verandering is gaan kijken waar de bergjes moeten komen alles staat los want mijn terugmelders etc moeten nog gedaan worden.

bke

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #5 Gepost op: 4 september 2012, 20:06:35 »
Ziet er goed uit wordt vast een mooie baan.

Een vraagje hoe maak later het stuk rails schoon wat in de tunnel ligt.
Ik maak mijn rail met wasbezine schoon en heb een paar stukken waar ik bijna niet bij kan komen.

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #6 Gepost op: 4 september 2012, 20:31:48 »
Zowel links als recht blijven de bergjes los staan zodat ik goed bij de rails vandaar ook het piepschuim en schuimplaat.
En aan de rechterkant achter blijft het open want de tafel staat tegen de wand.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #7 Gepost op: 5 september 2012, 01:20:45 »
Ik denk dat je rechts bij dat industriespoortje de rails iets korter moet houden zodat je daar een beetje ruimte krijgt voor bijv. een keermuurtje.

Ziet er wel veelbelovend uit.
Ik zou wel eerst nu de bezetmelders gaan maken anders blijf je afbreken wat je dan op den duur gaat opbreken. ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #8 Gepost op: 5 september 2012, 08:05:19 »
Tom,

Alles staat los en is een proefopstelling kan er veel aan veranderen en het andere werk gaat ook gewoon door.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #9 Gepost op: 7 oktober 2012, 08:27:15 »
Frans,

Ik zie geen plaatjes meer in dit topic.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #10 Gepost op: 7 oktober 2012, 09:11:53 »
Zie het ja geen idee hoe dat nou weer komt.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Guglingen
« Reactie #11 Gepost op: 7 oktober 2012, 12:10:42 »
Ik dacht al dat ik gek was  ;D
Fotografen met passie.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #12 Gepost op: 7 oktober 2012, 12:41:19 »
Zie het ja geen idee hoe dat nou weer komt.

Abonnement nemen op "mijnalbum.nl"en je hebt nergens meer last van.
Kost 17 eurootjes per jaar en je hebt een giga opslag.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #13 Gepost op: 7 oktober 2012, 16:46:26 »
Er valt nu weinig te fotograferen is nog steeds in de oude staat zodra het weer opgang komt meld ik me weer.

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #14 Gepost op: 12 oktober 2012, 13:34:52 »
Ok zijn we weer met wat plaatjes,bijna alle draden klaar op de wisseldecoders na maar dat gaat morgen gebeuren heb ze wel allemaal gesoldeerd en om het soldeersel een stukje krimpkous gedaan getest en alles doet het gelukkig.




Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #15 Gepost op: 12 oktober 2012, 13:42:19 »
Kijk dat ziet er goed uit.
Netjes aangegeven waar de bezetmelders zitten, de draadjes van de wissels zie ik ook al.
Dat wordt morgen lekker klussen en dan gaan we er vanuit dat het in de middag allemaal gaat werken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #16 Gepost op: 12 oktober 2012, 13:48:27 »
Ben behoorlijk nieuwsgierig Tom :) :)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Guglingen
« Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2012, 15:03:08 »
De bedrading is toch altijd weer een behoorlijke klus waar erruuug veel tijd in gaat zitten. Maar ..... je schiet al aardig op Frans. :D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #18 Gepost op: 12 oktober 2012, 16:54:15 »
Hoi Pierre,

Inderdaad heb meer onder die tafel gelegen als(bijna) in bed,nu is het eigenlijk alleen nog huisjes,seinen e.d. en daar is wel overheen te komen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #19 Gepost op: 12 oktober 2012, 16:57:11 »
Zo gepiept dus, nou Frans, daar zal je nog menig gezellig uurtje mee doorbrengen en seinen, ja daar zijn ook weer draadjes voor nodig net als de verlichting voor de huisjes, straatlantaarns.
Dus er komt bijna geen eind aan die draadjes, hahahahahaha.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #20 Gepost op: 13 oktober 2012, 17:35:00 »
Vanmorgen op tijd vertrokken richting Vlaardingen.
Eens kijken hoe de zaak er bij Frans voorstaat en gelijk de wisseldecoders aansluiten.

Jammer dat er een massadraadje verkeerd zat, nu hebben we de melders niet kunnen testen maar dat gaat wel in orde komen, om zeker van de zaak te zijn hebben we maar alle massa draadjes even losgeknipt.





Het ziet er verder allemaal keurig uit onder de tafel, de draadjes zijn netjes weggewerkt en de ringleidingen zitten strak onder de tafel, daar is niks mis mee.

Ook kwamen we nog een wissel tegen die sluiting maakte, ook deze werd er vakkundig door Frans tussenuit gesloopt.





Even dachten we dat er ook nog een 188 met sluiting tussen zat maar Frans heeft er even aangeluisterd en deze werd goedgekeurd.



Tom was inmiddels druk bezig om de wisseldecoders aan te sluiten





onder het toeziend oog van Frans die even een bakkie nodig had om van de schrik te bekomen.



De decoders allemaal aangesloten en Frans kan de spanning er op zetten.er zit een geheime schakelaar onder de tafel



Geen prik, wat bleek, er was een draad van de ringleiding doorgeknipt, deze werd gelijk dan maar hersteld.



Na het repareren van de kabelbreuk kregen we nog steeds de decoders niet geprogrammeerd.
Van alles geprobeert, draden direct vanuit de IB naar de decoders maar noppes, nada, niets.
Op dat moment kreeg Frans het idee om alles maar af te breken en voorlopig in dozen te bewaren maar daar nam Tom geen genoegen mee, die zou desnoods met zijn volle gewicht op de tafel gaan liggen om Frans er van te weerhouden de boel af te breken.
Frans vroeg zo langs zijn neus weg of de wisselinstelling vanzijn IB wel op DCC stond.
Nee dus, die stond nog op Motorola.
De IB wisselstand verandert en de wissels werden omgeschakeld of het een lieve lust was.
Je had het gezich van Frans moeten zien, die stond te kijken of hij water zag branden maar dat was niet zo, de wissels werden omgezet.

Er werd nog even een wisselaandrijving gemonteerd en de laatste draadjes vast gezet in de wisseldecoders.



Na een hele reeks van testen konden we tevreden de middag afsluiten met de wetenschap dat de wissels in ieder geval via de Pc en de IB gezet kunnen worden.



De catering was goed verzorgd en al met al een leerzame en gezellige dag geweest waarin we weer geleerd hebben dat de oplossing altijd bij jezelf ligt.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #21 Gepost op: 13 oktober 2012, 18:41:30 »
Beste Tom,

Ik heb een wereld dag gehad zonder je medewerking had ik........nou ja gelukkig niet, en dat DCC was ook maar een gokje hoor.
Heb nog veel te leren maar zal ook hier op het forum is wat meer vragen gaan stellen.
Heb net nog even getest en alles doet het naar behoren dus even niets meer aan doen wel tzt nog een wisseldecoder er bij zoals je voorstelde.
Tom nogmaals bedankt voor je hulp.

Mvg Frans

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Guglingen
« Reactie #22 Gepost op: 13 oktober 2012, 18:56:47 »
Mooi verslag!

Beste Frans, je hebt weer leuke vorderingen gemaakt!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

rthuinte

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #23 Gepost op: 13 oktober 2012, 20:12:27 »
Het verslag ziet er geweldig uit en bovenal ook erg gezellig, hetgeen voor een hobby toch ook erg belangrijk is!!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Guglingen
« Reactie #24 Gepost op: 13 oktober 2012, 20:25:09 »
Je hebt weer aardig je best gedaan Tom. Leuk verslag en een weer een gelukkig mens (met werkende treinbaan). Top!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/