Auteur Topic: Streekbus ombouwen voor gebruik Faller Car System  (gelezen 16033 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Streekbus ombouwen voor gebruik Faller Car System
« Gepost op: 25 juli 2012, 19:18:51 »
Vorige week een paar streekbussen gekocht waarvan ik er ??n wil ombouwen voor het Faller Car System. Of het zo moest zijn? Ik loop vanmorgen langs de modelbouw/trein winkel hier vlak bij en dan kijk ik altijd even bij de 2e hands etalage of er nog iets bij staat voor me. Staat daar in een donker hoekje een FCS bus van een startset voor een paar tientjes. Gelijk maar meegenomen als donor voor mijn projectje.





Thuis gekomen niet wachten en natuurlijk gelijk de slijptol er in.





Nu ik toch lekker bezig ben gelijk maar eens kijken of ik er ook verlichting in kan maken met wat LEDjes.





De afstand tussen de wielen klopt niet helemaal dus daar moet een vijltje door. Gelukkig is dit later op te vangen met brede spatbord randen zoals op de streekbussen ook horen te zitten.



Alles moet nu netjes in elkaar gelijmd worden Ook de LED's zet ik al vast met een drupje lijm.





Het wordt hier op zolder aardig heet ('t kwik staat op 35 graden) dus ik stop er maar mee voor vandaag.  8) :P Dit kan mooi drogen en morgen weer verder.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Streekbus ombouwen voor gebruik Faller Car System
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2012, 21:17:27 »
Beste Pierre,

Lekker rigoureus! :o  :o
Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Streekbus ombouwen voor gebruik Faller Car System
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2012, 23:15:45 »
Vanavond toch nog maar even naar zolder geweest. Een diode tussen de voeding gesoldeerd zodat de bus niet meer over de weg schiet. Snelheid is zo een stuk beter.



Een stukje plakwerk van de zijwanden en kont.



Achterlichten aangesloten.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Streekbus ombouwen voor gebruik Faller Car System
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2012, 13:25:58 »
Vanmorgen vroeg naar boven. Gelijk maar de ventilator op vol gas. In de loop van de ochtend loopt de temperatuur schrikbarend hoog op en ben ik genoodzaakt weer naar beneden te verkassen. Toch nog wel het ??n en ander kunnen doen. De kop er op gezet en de verlichting aangesloten.



De diode heb ik NA de schakelaar gezet omdat de LED's (koplampen) niet branden door de 0,6 volt verlies. Deze staan nu na de schakelaar maar voor de diode. De achterkanten van de LED's en er omheen heb ik zwart geverft om doorschijnen te voorkomen.



Daarna ben ik heel lang aan het vijlen en schuren geweest om de kap er netjes in te krijgen zonder al te ruime kieren. Ik wil de kap er in laten klemmen zodat ik later overal bij kan komen als er wat kapot gaat. Via de onderkant gaat dat niet meer. Bovendien moet er nog een interieur in met reizigers en bestuurder.



Vanmiddag ga ik maar eens op stap om verf te zoeken in de juiste kleuren. Ook moet ik op zoek naar transfers/logo's van WestNederland voor op mijn bussen. Iemand een idee waar ik die kan krijgen? ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Streekbus ombouwen voor gebruik Faller Car System
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2012, 15:07:20 »
Beste Pierre,

Allereerst mijn complimenten zoals de bus eruit ziet. Misschien heb je de mogelijkheid een filmpje te plaatsen van de rijdende bus.

Transfers / Decals:
1. Mogelijk zijn er andere forumleden die een adres weten.
2. De beurs in Houten?
3. Zelf maken; een mooie handleiding kun je hier hier vinden (zelf heb ik er nog geen ervaring mee - wil het in de toekomst wel gaan proberen).

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Streekbus ombouwen voor gebruik Faller Car System
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2012, 16:49:23 »
Dank je Johan maar........ hij is nog lang niet klaar ;D

1. Mogelijk zijn er andere forumleden die een adres weten.
2. De beurs in Houten?
3. Zelf maken; een mooie handleiding kun je hier vinden (zelf heb ik er nog geen ervaring mee - wil het in de toekomst wel gaan proberen).

1. Ik hoop het. Eigenlijk zoek ik kant en klaar transfers.
2. Op de beurs in Houten ben ik wel een man tegen gekomen die complete bussen verkocht. Hij zou me snel terug mailen over transfers die in Tjechi? gemaakt werden. Ik moet de mail nog krijgen maar geloof er niet meer in.
3. Vanmiddag naar de treinen winkel geweest om verf te halen voor de streekbussen. Die heeft me een soortgelijke handel mee gegeven om zelf decals te maken (Ik weet niet of ik daar foto/merk van mag laten zien hier op het forum?) met de computer/printer. Ik moet er nog mee gaan stoeien. Als het wat is laat ik het wel weten.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Streekbus ombouwen voor gebruik Faller Car System
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2012, 17:32:48 »
(Ik weet niet of ik daar foto/merk van mag laten zien hier op het forum?)


Beste Pierre,

Uiteraard mag dat! en als het anders is, horen we dat wel van de moderatoren!  ;)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Streekbus ombouwen voor gebruik Faller Car System
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2012, 20:21:12 »
Hier het setje wat ik heb aangeschaft om decals te maken voor op mijn bussen.



Hier mijn ervaringen er mee:

Als je ook van plan bent om dit te gebruiken/aanschaffen dan zeg ik  .............Niet doen! :'(
Je hebt er helemaal niets aan. Het bestaat uit een schijfje met daarop een heel erg basic tekenprogramma en je kan alleen maar werken met een paar voorbeelden die op het schijfje staan. Dus niet met eigen plaatjes of teksten. Dan moet je een update doen voor 9,50 dollar op een Amerikaanse site. Verder zit er nog een klein spuitbusje fixeer in die de printjes doet uitlopen. Werkt dus ook niet goed. Het papier is wel te gebruiken. Maar ander papier om decals te printen is goedkoper los te koop.

Ik heb het papier wel gebruikt en met een gewoon tekenprogramma logo's op maat gemaakt en uitgeprint. Daarna gefixeerd met een matte fixeer die gebruikt wordt voor het fixeren van waterverf. Gewoon in een hobbywinkel te koop. Goed laten drogen. Dan de decals een paar tellen in warm water en je kan de decal zo op het voorwerp schuiven waar hij moet komen. Wel eerst het voorwerp goed nat maken met een kwastje water zodat je de decal nog kan schuiven/rechtzetten. Goed drogen en klaar. Daar word je nou weer wel blij van! ;D  ;D

Als mijn bussen geverft zijn en beplakt laat ik het resultaat hier wel zien. Voorlopig is het gebleven bij een paar proefstukjes maar het resultaat is prima.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Streekbus ombouwen voor gebruik Faller Car System
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2012, 00:03:39 »
Kleine update:

Met het uit elkaar slijpen van de bus heb ik de linker achterkant beschadigd. Opgelost met een klein beetje twee componenten lijm en glad geschuurd.





De randen voor de spatborden gemaakt van een stukje stevig papier. Zijn gelijk de kieren weggewerkt. ;)





Vast een begin gemaakt met het opschilderen van de juiste kleuren. Helaas heb ik niet meer zo'n vaste hand als vroeger maar we moeten het er maar mee doen. :P



Decals gemaakt van de logo's voor op de bus en na goed drogen afgelakt met waterverf fixeer. Ik heb er maar een heel zooitje gemaakt zodat ik wat kan expirimenteren. Ook verschillende maten uitgeprint.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Streekbus ombouwen voor gebruik Faller Car System
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2012, 07:54:28 »
Decals gemaakt van de logo's voor op de bus en na goed drogen afgelakt met waterverf fixeer. Ik heb er maar een heel zooitje gemaakt zodat ik wat kan experimenteren. Ook verschillende maten uitgeprint.

Beste Pierre,

Genoeg logo's om alle voertuigen op je baan ervan te voorzien!  :P  :P

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Streekbus ombouwen voor gebruik Faller Car System
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2012, 09:44:40 »
Dit is voor mij ook allemaal nieuw Johan.
Misschien gaan de eerste 40 wel verkeerd. Dan heb ik er nog een paar over  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Streekbus ombouwen voor gebruik Faller Car System
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2012, 11:39:21 »
Beste Pierre,

Je kan het ook anders zeggen:
Als de eerste logo's nu goed gaan dan heb je nog 40 logo's over om de andere voertuigen te voorzien!  ;D  ;D

Groet,
Johan  8)
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Streekbus ombouwen voor gebruik Faller Car System
« Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2012, 21:00:38 »
Laatste update van de streekbus:

Binnenwerk pas gemaakt en laatste schilderwerk gedaan. De nieuwe decals op de bus geplakt en een paar b-keus reizigers op de stoelen geplakt. Verder de hele bus in elkaar gezet en getest. Loopt goed.





Allereerst mijn complimenten zoals de bus eruit ziet. Misschien heb je de mogelijkheid een filmpje te plaatsen van de rijdende bus.

Dat ga ik bij deze proberen Johan. Ik heb net een filmpje gemaakt met mijn fototoestel en dat op YouTube gezet.



Motortje maakt een beetje herrie maar ja.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Streekbus ombouwen voor gebruik Faller Car System
« Reactie #13 Gepost op: 31 juli 2012, 21:08:13 »
Beste Pierre,

Dat ziet er goed uit! De bus rijdt mooi zijn rondje. Tunnelingang is wel krap maar voldoende.

Veel succes er mee op de baan, ik weet niet of er aan het geluid nog iets gedaan kan worden; smeren??? Ik heb er geen ervaring mee.

Dank voor het plaatsen van de foto's en het filmpje.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Streekbus ombouwen voor gebruik Faller Car System
« Reactie #14 Gepost op: 30 september 2012, 17:29:32 »
Ja, een beetje late reactie  :-[

Ik wil ook nog even aangeven dat je dit allemaal keurig voor elkaar hebt.
Voor de rest sluit ik mij bij Johan aan.


Jaim

  • Gast
Re:Streekbus ombouwen voor gebruik Faller Car System
« Reactie #15 Gepost op: 1 oktober 2012, 09:50:54 »
Laat antwoord, maar via een ander draadje.

Ziet er goed uit. Heb er 1 met motortje maar die is nogal saai. Eerst die maar een mooi maken, daarna de overige maar eens ontleden en verbouwen  8) 1 bus is natuurlijk niks.

gr Jaimy